Topplista på långfärdsbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 06:31

SWE54 skrev:Jag uppfattade bara att listan skulle innehålla utpräglade oceangående långfärdsbåtar.
Tog det som en hint att Vegan var snabb...! :o
Därför tänkte jag att "vanliga" cruisers" inte hörde till den här kategorin.
Egentligen bör man ju också sätta in någon sorts värdering - den behöver ju inte vara särskilt märkvärdig. Angående "utpräglat oceangående kan man fundera på Vega, men också Contessa 26, LM 27, Vindö 29 (som rimligen är en Vindö30 i Sverige) och Westerly 26 - en sådan här lista måste diskuteras igenom. Det finns ju rätt gott om Bavaria-båtar som gått över oceanerna, även om dagens modeller i mycket kan vara för klena för att tåla att användas på det sättet i längden. Men det gäller i så fall fler båtar på listan.

Skall jag bestämma bör "vanliga cruisers" vara med på listan. De flesta på listan som den ser ut nu är ju också relativt okända eller "ouppnåeliga".
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 09:05

Jag tycker defintivt SWE54 är inne på rätt spår. Det här påminner litet om en annan diskussion nyligen i en annan tråd - RCD klass A och vad är en oceangående båt!?

Sätter man ribban vid Bavaria, Hanse och Vega kan man lika gärna ta med i stort sett alla familjebåtar/cruisers. Och skapa ännu större inflation i begreppet "oceangående". På 60-70-talet hette det "havskryssare". Visst klingade det begreppet betydligt tuffare och saltare än "kustkryssare".

Är båten "oceangående" skall den vara byggd och rustad för att segla över just oceaner (och inte bara vissa, vid speciella tider på året, och då i en klunga och ständigt uppkopplad till medseglare och land) och ha en hygglig chans att hantera det väder som faktiskt kan uppstå - vilket faktiskt kan vara vindar motsvarande orkanstyrka och sjögång därefter.

Att en båttyp besvisligen gjort flera oceanöverseglingar är inte i sig kvalificerande för listan (exempelvis Vega) - är inte båten kraftigt förstärkt så har man kanske bara haft tur. Som t.ex 4-metersbåten Tinkerbelle (http://en.wikipedia.org/wiki/Tinkerbelle) eller de amerikanska par som körde över i en amfibiebil straxt efter andra världskriget.

Skall båten kvala in på listan skall den åtminstånde inte behöva strukturella ombyggnader/förstärkningar för att bli säker, dessutom skall den ha egenskaper som gör att den är lämplig för jobbet, vilket bl. a innebär lastdryghet, tankar därefter, fungerande inredning, hanterbar rigg och en skrovform som inte enbart fokuserar på fart utan även ser till egenskaper som kursstabilitet och komfort .

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 09:16

Eilean skrev:Jag tycker defintivt SWE54 är inne på rätt spår. Det här påminner litet om en annan diskussion nyligen i en annan tråd - RCD klass A och vad är en oceangående båt!?
Trådrubriken är "Långfärdsbåtar" och ursprungsfrågan var ganska nyanserad. Och vips är vi framme vid en hårt normerad lista över "godkända oceanbåtar" i stället för att placera in båtarna med en motiverad rangordning.
Var och en kan ju fundera på "vad är långfärd", bara till att börja med. Är det övervintring i Antarktis (en extrem) eller handlar det om en bra bobåt till rimligt pris, där planen är att gå genom kanalerna till Medelhavet, och väl där leva "marinaliv" ? Som jag ser det är båda dessa företeelser fullt godkända varianter på långfärd.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av S-B A-son » mån 27 sep 2010, 09:22

Kan bara hålla med SWE54.

En Vega kan ju knappast anses vara lämplig utan diverse "förbättringar". http://www.runtjorden.com/logg.php?id=2 ... 25&side=70

Det är förvisso lättare att bygga om en Vega än att ge sig på strukturella förbättringar i båtar med undermålig kvalitet på också själva skrovet.

Nån djävla ordning får det vara på en båt lämplig för långfärd, för att nu travestera en känd gammal politruk!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 09:42

Eilean skrev:Som t.ex 4-metersbåten Tinkerbelle (http://en.wikipedia.org/wiki/Tinkerbelle) ....
Den är ju riktigt söt, så här ser den ut på museum idag :-)
http://omp.ohiolink.edu/Images/Bdg/Hist ... 18_001.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 09:53

Då är det ju bara att redigera listan. Var och en kan ju flytta ner sina olämpliga båtar nedanför "skamstrecket": Jag visar hur det går till...

Båtar som anses vara "bra långfärdsbåtar":
Amel 36 53 http://www.amel.fr FRA Strong, well designed. Excellent passagemaker, great value. Low maintenance.
Allegro
Amigo
Amphitrite 43 * FRA Waquiez built, strong & roomy with good storage.Odd deck design, but great boat and good value.
Aphrodite 33,36,37,42,52 Byggdes av Rex marin som numera bygger Regina af Vindö
Arcona
Baltic Yachts 37
Bowman 36 58 * ENG Strong boats. Excellent passagemakers.
Camper Nicholson 31, 32, 35, 38, 39, 40, 43, 47, 56, 58, 70 * ENG Out of business except for shipbuilding. Watch for serious blister problems on all models.
Centurion by Wauquiez (not Beneteau) 36-59 FRA Centurion’s built before Wauquiez sold to Beneteau are solid, but w/limited tankage. Later Beneteau-built models are not appropriate or impressive except for dockside living.
Contessa 26 & 32 * CAN, ENG Tania Aebi & B.J. Caldwell both circumnavigated in 26's.
Contest 31, 35, 36, 38, 40, 41, 42, 44, 46, 48, 55, 60 http://www.contestyacts.com HOL More common in Europe. Well built, new boats are very attractive.
Crealock 31, PH 32, 34, 37, 40, 44 by Pacific Seacraft * USA Good value and well built. Graceful overhangs, canoe sterns, short waterlines means these boats may hobbyhorse upwind.
Endurance 35, 38, 40 * Var Peter Ibold design, some owner completed. Built by various yards in ENG, USA & Canada.
Fantasi 37
Farr Pilot House 50, 56, 60, 63 http://www.farr-pilothouseyachts.com SWE Sexy, powerful, fast and glamorous. Excellent quality.First boats were built by Najad. (Stämmer detta?)
Garcia 46-50+ FRA Gorgeous, fast, semi custom, high quality aluminum.
Gladiateur 33 * FRA Very sturdy, short on tankage, Waquiez built.
Hallberg-Rassy, 31,312,33,35,352,36,38,382,39,41,42,42F,43,45,46,4 9,53,62 http://www.hallberg-rassy.com SWE
Well built, comfortable, with good tankage & storage. Newer Frers designs have better sailing performance than earlier Enderlien boats. Excellent resale value. Excellent systems integration and detail.
Halmatic 30 * ENG Similar to Nicholson 31. Watch for blisters.
Havsfidra
Hood 38 * FRA Waquiez built, Hood design. Strong, fast, & attractive. Short on tankage. Centerboard rattles downwind. Solid choice.
Hylas 46,49, 54, 54 Raised Saloon TAI Frers & S & S designs. Good sailing qualities, tankage & storage. High quality on later Jachney-era models.
IW-varvet, IW 31, IW40
J-Boats/32, J/42; J/44, J/46, J/160 http://www.jboats.com USA Fast, light. Excellent sailing performance. Minimal tankage and storage. Fast downwind, pound heavily upwind. Ck keels!
Jongert 50, 55, 60, 67, 73 HOL Heavy, expensive, extremely well built steel and aluminum yachts. Not going to win any races, though!
Laurinkoster
Linjett
LM 27, 28, 290, 30, 315, 32, 380 DEN Some have inside steering. Well built and impressive.
Långedrag
Malo 36, 38, 39, 45 http://www.maloyachts.se SWE Quality offshore boats with good sailing performance. Attractive, reasonably priced. Strong company, good service.
Moody 38, 42 , 47, 54, 64 http://www.moody.co.uk * ENG Good designs but some quality-control issues.
Mystic 57, 60 * ENG Dubois design, Bowman built, beautiful.
Najad 330, 361, 370, 390, 420, 490, 520 http://www.najad.com SWE Quality, attractive boats. Excellent sailing performance. Good tankage, storage and high level of craftsmanship.
Nauti Cat Motorsailers 35,40,43, 53, http://www.nauticat.com FIN Later S & S designed models are much better performers than earlier tubby models.
North Wind 43,50, 58 jawod@northwind.es SPA S&S designs, quality construction, good company.
Ocean 60, 71 * ENG Powerful boats, many have had blister problems
Overseas 35
Oyster 42, 45, 485,49,53, 55, 56 61, 62, 63, 66, 70, 82, 100 http://www.oystermarine.com ENG NZL Some have inside steering. Attractive, expensive and first class! Weak resale value and larger models make this an excellent, though expensive choice.
Pretorien 35 * FRA Strong, fast & attractive. Built by Waquiez. Best value for a boat under $85,000. Modest tankage.
Rhodes Bounty II * USA Ancient Pearson fiberglass design, classic but very old, so will need tons of upgrading. Is it worth it?
Regina of Vindo, 38, 43, 49 http://www.reginayachts.se SWE Attractive, well built, quality deck saloon. In a class of their own for quality and design.
Rival 36 41 * ENG Strong, good-looking and sailing boats.
Rustler 36, 42 ENG Totally impressive, quality boat and company.
Sadler 34 * ENG Unsinkable, fast, great performance. Good choice.
Scanmar 35 * SWE Limited production but good design.
Storfidra
Swan FIN Newest designs aren’t well suited for ocean cruising.
Sweden Yachts http://www.swedenyachts.se SWE Expensive & well built. Racer cruiser designs, short on tankage and storage.
Trintella HOL Roomy and well built. Newer designs are aluminum and exp.
Vagabond 31
Vancouver 27 * CAN Also built in Taiwan & England.
Victoria 30, 34 ENG Chuck Paine design, Morris built.
Vindo 29, 34, 38, 39 SWE Attractive, well built, but high maintenance.
Westerly 26 36 ENG Not flashy, but fairly well built boats.
************************************************************************
Båtar som inte anses vara bra långfärdsbåtar:
Bavaria (Everyone knows they are sh-t)
Hanse (Even worse sh-t)
Vega (Worst sh-t)
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 09:57

Det jag menar är naturligtvs att en sådan här lista blir tämligen märklig om inte "vanliga cruisers" får vara med på listan.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 10:02

Anders S skrev:
Trådrubriken är "Långfärdsbåtar" och ursprungsfrågan var ganska nyanserad. Och vips är vi framme vid en hårt normerad lista över "godkända oceanbåtar" i stället för att placera in båtarna med en motiverad rangordning.
Var och en kan ju fundera på "vad är långfärd", bara till att börja med. Är det övervintring i Antarktis (en extrem) eller handlar det om en bra bobåt till rimligt pris, där planen är att gå genom kanalerna till Medelhavet, och väl där leva "marinaliv" ? Som jag ser det är båda dessa företeelser fullt godkända varianter på långfärd.
Nu var det inte jag söm förde in begreppet "oceanbåtar" i den här diskussionen.

Självallet är "långfärd" ett vitt bregrepp och allt är godkänt. Men att börja diskutera båtars lämplighet och rada upp dem på listor när målet är Europas kanaler och sommarsegling mellan marinor i Medelhavet käns rätt meningslöst - ta Gelins 700 båtar, stryk dem med ett djupgående över 1.80 m och kolla att båten är lägre än 3,40 med masten nere - klart!

Lika enkelt är det om båten skall sommarseglas runt i Östersjön, kanske över till England-Skottland-Norge-Holland, det klarar i stort sett alla båtar som det talas om här SG.

Problemen uppstår när vi rör oss utanför ett avstånd på ett par hundra sjömil från land och skyddad hamn, när inte ett noggrannt studerande av väderprognoser innan och under färd längre kan (i stort sett)garantera (för den försiktige) att han inte drabbas av riktigt hårt väder till havs.
Då kommer begreppet oceangående in in bilden - även om vi "bara" är på väg från Falmouth till La Coruña. En fullfjädrad storm struntar i om vi är nästan i hemmavatten eller långt borta i Stilla Havet - i det avseendet är Biscayabukten lika mycket ocean som vilket annat vatten som helst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 10:26

Eilean skrev: Nu var det inte jag söm förde in begreppet "oceanbåtar" i den här diskussionen
Nähä? Du höll väl med rätt ordentligt? :D

Jag bryr mig inte, egentligen, eftersom jag har den kända åsikten att båten inte kan bedömas utan sin besättning, men trådstarten handlar om att skapa en lista över långfärdsbåtar, inte enbart en lista över skottsäkra båtar. Stick gärna ut hakan och tala om vilka båtar som i så fall hör till vilken kategori.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 10:42

Anders S skrev:Det jag menar är naturligtvs att en sådan här lista blir tämligen märklig om inte "vanliga cruisers" får vara med på listan.
Ok. Då får alla vanliga cruisers vara med på listan. Då återstår bara jobbet att rangordna.
Hur då?
Vilka är kriterierna som skall särskilja mellan exempelvis en Vega och en Allegro 28?
Eller en Bavaria 32 och en Maxi 999?


Varför inte ha flera listor en (O) för oceanseglare, en (K) för kustseglare (förslagsvis max 2-300 sjömil från skydd), en (K2)för kustseglare light (förslagsvis max 100 sjömil)?

Tre sådan listor skulle bli mer överskådligt, där oceanseglarkategorin är för det fåtal som verkligen korsar oceaner, alltså seglar över Atlanten eller jorden runt. Här kommer också krav på tankar och förråd in som faktor, båten måste ju ha en autonomi på en månad.
Kustseglare för dem som seglar till Medelhavet eller Skottland och Kustseglare light, så som vi i de flesta fall seglar.
Ingendera kategorin utesluter långfärd även i strikt betydelse, en K2-båt kan mycket väl segla ner längs Atlantkusten till Medelhavet om det görs på rätt sätt.
Och skall båten kvalificera sig för en kategori skall den göra det utan strukturella ombyggnader. Utökade tankar, utrustning och så är OK, men behöver man plasta nya röstjärnsinfästningar, byta fönsterramar eller modifiera riggen är det inte ok.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 11:37

Eller
- Ocean
- Hav
- Kust

3 kategorier som man skulle kunna kalla A,B och C kanske...?

Men vänta nu..
Det är ju redan gjort väl...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 11:46

Jo, ungefär. Gunnars invändning (helt fräckt sammanfattad från den tidigare tråden) är dock att "Ocean A" är litet för lät att kunna uppnå, eftersom kraven är tämligen enkla.
Men det finns massor av helt OK båtar från äldre tider som rimligen kan vara helt OK som långfärdsbåtar och som aldrig sett tillstymmelse till värdering i A-, B- och C-klassning.

Frågan är ju också vad som är "långfärd". Väljer man litet godtyckligt gränserna till 300 och 100 M från skydd för "vanliga långfärdsbåtar" får man ju enorma verifieringsproblem. Min käpphäst igen; HR46 är ingen höjdare i så fall, för den sjönk ju helt nära land... (vilket inte hade med båten att göra, som alla förstår).
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 11:51

SWE54 skrev:Eller
- Ocean
- Hav
- Kust

3 kategorier som man skulle kunna kalla A,B och C kanske...?

Men vänta nu..
Det är ju redan gjort väl...:)
Ja. Men inte fullt ut. Man har hängt upp sig på vissa parametrar, helt struntat i andra. Ingen har brytt sig om komfortfaktorer, att det inte finns plats för de förråd som räcker för den besättningen båten anses klara, att tankar och andra tunga delar kan lossna vid en kullslagning, båten inte går att reva ordentligt m.m.
Enligt RCD är de flesta båtar över 30 fot på marknaden och som ens kommer ifråga för diskussioner klassade för oceansegling och därmed borde den här diskussionen kunna avslutas bums.
Alla kan!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 12:01

Anders S skrev:.... Min käpphäst igen; HR46 är ingen höjdare i så fall, för den sjönk ju helt nära land... (vilket inte hade med båten att göra, som alla förstår)...
Du tänker naturligtvis på besättningen. Och någonstans kokar det ju ner till den. En klok besättning skulle naturligtvis inte ge sig ut över en ocean i en olämplig båt. Men kan vi förutsätta att alla besättningar är så kloka? Det finns en del exempel som tyder på motsatsen.

Hursomhelst, du är ju inne på ett vitt begrepp på vad som är långfärd vilket naturligtvis är helt korrekt. Och därför finns det inte en typ av långfärdsbåtar utan många. Och då blir ju en differntierad lista intressant. Du var ju själv inne på någon slags rangordning.
Visst vill man läsa mitt förslag som Fan läser bibeln blir det ju problematiskt när avståndet till hamn är 101 sjömil i min K2-båt. Eller när jag rundat Cape Wrath på 5 sjömils avstånd till land samtidigt som det är över 100 mil till riktigt bra skydd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 12:02

Ja, utan besättning med i kalkylen blir det liksom omöjligt att värdera. Man får helt enkelt dra slutsatsen att alla kan... inte.

Det hindrar ju inte att långfärdsdiskussioner runt diverse båtar kan vara intressanta för det.
Anders S

Skriv svar