Topplista på långfärdsbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » sön 26 sep 2010, 01:42

Rottweilexpress skrev:.....Enormt depprimerande kommentar, men dock bra råd på slutet där. Men jag "hoppas" att du menar att dom (alla) nya har mindre slarvigheter eller punkter för ytterligare förstärkning etc, inte att alla nya modeller är klena och genomfuskade av ekonomiska intressen? Man borde väl rimligen jobba sig igenom lite "barnsjukdomar" på sin nya HR och sedan ha en fenomenal båt för 40 år framåt?.....
Ungefär så.
Inga båtar levereras felfria, och pentrypump av fabrikat XYZ fungerar inte bättre i en massproducerad budgetbåt jämfört med ett prestigebygge. Köp föralldel en ny båt, om du har råd och tycker det är värt pengarna. Men segla henne hemmavid ett år eller så först, för att reda ut problemen. Det är så mycket enklare att reklamera från hemmahamnen än från Kap Verde...
Se på tråden härintill om en delaminerad HR - den processen sköts onekligen lättare hemifrån...
Jag tänker i främsta fall på en seglare med en 6 mån gammal Malö 40 jag träffade i Cascais (Portugal) och en men en ungefär lika gammal Bavaria 36 i Lagos, också Portugal. Bägge lade mer massor av tid på att försöka få garantireparationer fixade och det var inte få fel och anmärkningar de drabbats av - i ärlighetens fall fler relaterade till byggmetod och kvalitetskontroll i Bavarian än i Malön - något skall man väl ha för prisskillnaden. Men i bägge fallen handlade de flesta problemen om utrustning levererad av tredje part som pumpar, motor, toaletter etc som havererat.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av nilsnobbing » sön 26 sep 2010, 08:26

Från den tidigare länkade listan på schyssta båtar för långfärd:
"Vega 27, by Albin Marine * SWE At least six have circumnavigated. Inexpensive, fast."

Kul att se vilka olika perspektiv man kan ha när Vegan bedöms som snabb. I övrigt fanns 7-8 svenska tillverkare med på listan, ungefär de man kan förvänta sig. Möjligen saknade jag Allegro på listan som väl har betydligt mer imponerande "track record" än Vegan.

Nån långfärd lär det inte bli för mig som det ser ut, men om jag skulle ge mig i väg så föll nog valet på Allegro 27. Lagom liten, lagom beprövad, lagom prissatt och vackrare än de flesta! :-)

//Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » sön 26 sep 2010, 09:53

Mainships (citerade från Sailnet.com:s) lista, sanerad från båtar som i princip inte går att köpa i Europa annat än i undantagsfall (EU-reglerna!). Det finns några värdeomdömen om bl a Sweden Yachts som kanske inte all håller med om. Det finns ju (onekligen) en del att välja på, uppenbart för varje läsare av engelsk båtpress.
SAilnet.com skrev:Amel 36 53 http://www.amel.fr FRA Strong, well designed. Excellent passagemaker, great value. Low maintenance.
Amphitrite 43 * FRA Waquiez built, strong & roomy with good storage.Odd deck design, but great boat and good value.
Bowman 36 58 * ENG Strong boats. Excellent passagemakers.
Camper Nicholson 31, 32, 35, 38, 39, 40, 43, 47, 56, 58, 70 * ENG Out of business except for shipbuilding. Watch for serious blister problems on all models.
Centurion by Wauquiez (not Beneteau) 36-59 FRA Centurion’s built before Wauquiez sold to Beneteau are solid, but w/limited tankage. Later Beneteau-built models are not appropriate or impressive except for dockside living.
Contessa 26 & 32 * CAN, ENG Tania Aebi & B.J. Caldwell both circumnavigated in 26's.
Contest 31, 35, 36, 38, 40, 41, 42, 44, 46, 48, 55, 60 http://www.contestyacts.com HOL More common in Europe. Well built, new boats are very attractive.
Crealock 31, PH 32, 34, 37, 40, 44 by Pacific Seacraft * USA Good value and well built. Graceful overhangs, canoe sterns, short waterlines means these boats may hobbyhorse upwind.
Endurance 35, 38, 40 * Var Peter Ibold design, some owner completed. Built by various yards in ENG, USA & Canada.
Farr Pilot House 50, 56, 60, 63 http://www.farr-pilothouseyachts.com SWE Sexy, powerful, fast and glamorous. Excellent quality.First boats were built by Najad. (Stämmer detta?)
Garcia 46-50+ FRA Gorgeous, fast, semi custom, high quality aluminum.
Gladiateur 33 * FRA Very sturdy, short on tankage, Waquiez built.
Hallberg-Rassy, 31,312,33,35,352,36,38,382,39,41,42,42F,43,45,46,4 9,53,62 http://www.hallberg-rassy.com SWE
Well built, comfortable, with good tankage & storage. Newer Frers designs have better sailing performance than earlier Enderlien boats. Excellent resale value. Excellent systems integration and detail.
Halmatic 30 * ENG Similar to Nicholson 31. Watch for blisters.
Hood 38 * FRA Waquiez built, Hood design. Strong, fast, & attractive. Short on tankage. Centerboard rattles downwind. Solid choice.
Hylas 46,49, 54, 54 Raised Saloon TAI Frers & S & S designs. Good sailing qualities, tankage & storage. High quality on later Jachney-era models.
J-Boats/32, J/42; J/44, J/46, J/160 http://www.jboats.com USA Fast, light. Excellent sailing performance. Minimal tankage and storage. Fast downwind, pound heavily upwind. Ck keels!
Jongert 50, 55, 60, 67, 73 HOL Heavy, expensive, extremely well built steel and aluminum yachts. Not going to win any races, though!
LM 27, 28, 290, 30, 315, 32, 380 DEN Some have inside steering. Well built and impressive.
Malo 36, 38, 39, 45 http://www.maloyachts.se SWE Quality offshore boats with good sailing performance. Attractive, reasonably priced. Strong company, good service.
Moody 38, 42 , 47, 54, 64 http://www.moody.co.uk * ENG Good designs but some quality-control issues.
Mystic 57, 60 * ENG Dubois design, Bowman built, beautiful.
Najad 330, 361, 370, 390, 420, 490, 520 http://www.najad.com SWE Quality, attractive boats. Excellent sailing performance. Good tankage, storage and high level of craftsmanship.
Nauti Cat Motorsailers 35,40,43, 53, http://www.nauticat.com FIN Later S & S designed models are much better performers than earlier tubby models.
North Wind 43,50, 58 jawod@northwind.es SPA S&S designs, quality construction, good company.
Ocean 60, 71 * ENG Powerful boats, many have had blister problems
Oyster 42, 45, 485,49,53, 55, 56 61, 62, 63, 66, 70, 82, 100 http://www.oystermarine.com ENG NZL Some have inside steering. Attractive, expensive and first class! Weak resale value and larger models make this an excellent, though expensive choice.
Pretorien 35 * FRA Strong, fast & attractive. Built by Waquiez. Best value for a boat under $85,000. Modest tankage.
Rhodes Bounty II * USA Ancient Pearson fiberglass design, classic but very old, so will need tons of upgrading. Is it worth it?
Regina of Vindo, 38, 43, 49 http://www.reginayachts.se SWE Attractive, well built, quality deck saloon. In a class of their own for quality and design.
Rival 36 41 * ENG Strong, good-looking and sailing boats.
Rustler 36, 42 ENG Totally impressive, quality boat and company.
Sadler 34 * ENG Unsinkable, fast, great performance. Good choice.
Scanmar 35 * SWE Limited production but good design.
Swan FIN Newest designs aren’t well suited for ocean cruising.
Sweden Yachts http://www.swedenyachts.se SWE Expensive & well built. Racer cruiser designs, short on tankage and storage.
Trintella HOL Roomy and well built. Newer designs are aluminum and exp.
Vancouver 27 * CAN Also built in Taiwan & England.
Vega 27, by Albin Marine * SWE At least six have circumnavigated. Inexpensive, fast.
Victoria 30, 34 ENG Chuck Paine design, Morris built.
Vindo 29, 34, 38, 39 SWE Attractive, well built, but high maintenance.
Westerly 26 36 ENG Not flashy, but fairly well built boats.
Anders S

Mainship
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 07:27

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Mainship » sön 26 sep 2010, 10:26

Det är inte "min lista", men den är interessant start för diskussion. Vad jag tycker är beklagligt är att man inte försökt sålla bland produktions båtarna (Beneteau, Bavaria, Elan, etc, etc) vilka som är lämpliga långfärdsbåtar.

Ta t.ex. Beneteau First båtar. Mycket rubust byggda för att klara havskappsegling. Det finns säkerligen flera från First serien som är mycket lämpliga långfärdsbåtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » sön 26 sep 2010, 10:52

Mainship skrev:Det är inte "min lista", men den är interessant start för diskussion. Vad jag tycker är beklagligt är att man inte försökt sålla bland produktions båtarna (Beneteau, Bavaria, Elan, etc, etc) vilka som är lämpliga långfärdsbåtar.

Ta t.ex. Beneteau First båtar. Mycket rubust byggda för att klara havskappsegling. Det finns säkerligen flera från First serien som är mycket lämpliga långfärdsbåtar.
Jodå, du hittade och länkade, du skall ha "credit" :D Att den var svårt US-biaserad var ju uppenbart, men det fanns ju en del som ändå finns i vår egen (Europa-)verklighet .
Men poängen är ju (som du säger) att den skulle gå att bygga ut rätt enkelt med "vår" kunskap om närmarknaden i Norden och Europa. Bavaria finns ju inte med (hint, alla Bavaria är inte kass), ej heller Dehler, Hanse och sådana fina båtar som IW31 och IW40 är ju heller inte med. Baltic-varvet var ju och nosade på Swan-kvalitet och det finns många fina svenska båtar som vem som helst kan peka ut: Linjett, Arcona, Overseas med flera - väl så enkla att hitta som en "Eu-laglig" Crealock (det lär finnas sådana, importerade till UK).

Kör hårt, så gör vi listan till "Sailguides egen"...
Anders S

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av nilsnobbing » sön 26 sep 2010, 12:14

Ok, här kommer några bidrag till den svenska listan:
- Amigo
- Laurinkoster
- Allegro
- Långedrag
- Havsfidra
- Storfidra
- Vagabond 31

Långkölare nästan allihop! Dessa kan säkert diskuteras även om de är rätt traditionella för oss svenskar i dessa sammanhang. Men allt beror ju på hur man definierar långfärd.

Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » sön 26 sep 2010, 12:35

nilsnobbing skrev:Ok, här kommer några bidrag till den svenska listan:

Långkölare nästan allihop! Dessa kan säkert diskuteras även om de är rätt traditionella för oss svenskar i dessa sammanhang. Men allt beror ju på hur man definierar långfärd.

Nils Nobbing
Lägg in era förslag + värdering, vet jag...

Amel 36 53 http://www.amel.fr FRA Strong, well designed. Excellent passagemaker, great value. Low maintenance.
Allegro
Amigo
Amphitrite 43 * FRA Waquiez built, strong & roomy with good storage.Odd deck design, but great boat and good value.
Bowman 36 58 * ENG Strong boats. Excellent passagemakers.
Camper Nicholson 31, 32, 35, 38, 39, 40, 43, 47, 56, 58, 70 * ENG Out of business except for shipbuilding. Watch for serious blister problems on all models.
Centurion by Wauquiez (not Beneteau) 36-59 FRA Centurion’s built before Wauquiez sold to Beneteau are solid, but w/limited tankage. Later Beneteau-built models are not appropriate or impressive except for dockside living.
Contessa 26 & 32 * CAN, ENG Tania Aebi & B.J. Caldwell both circumnavigated in 26's.
Contest 31, 35, 36, 38, 40, 41, 42, 44, 46, 48, 55, 60 http://www.contestyacts.com HOL More common in Europe. Well built, new boats are very attractive.
Crealock 31, PH 32, 34, 37, 40, 44 by Pacific Seacraft * USA Good value and well built. Graceful overhangs, canoe sterns, short waterlines means these boats may hobbyhorse upwind.
Endurance 35, 38, 40 * Var Peter Ibold design, some owner completed. Built by various yards in ENG, USA & Canada.
Farr Pilot House 50, 56, 60, 63 http://www.farr-pilothouseyachts.com SWE Sexy, powerful, fast and glamorous. Excellent quality.First boats were built by Najad. (Stämmer detta?)
Garcia 46-50+ FRA Gorgeous, fast, semi custom, high quality aluminum.
Gladiateur 33 * FRA Very sturdy, short on tankage, Waquiez built.
Hallberg-Rassy, 31,312,33,35,352,36,38,382,39,41,42,42F,43,45,46,4 9,53,62 http://www.hallberg-rassy.com SWE
Well built, comfortable, with good tankage & storage. Newer Frers designs have better sailing performance than earlier Enderlien boats. Excellent resale value. Excellent systems integration and detail.
Halmatic 30 * ENG Similar to Nicholson 31. Watch for blisters.
Havsfidra
Hood 38 * FRA Waquiez built, Hood design. Strong, fast, & attractive. Short on tankage. Centerboard rattles downwind. Solid choice.
Hylas 46,49, 54, 54 Raised Saloon TAI Frers & S & S designs. Good sailing qualities, tankage & storage. High quality on later Jachney-era models.
J-Boats/32, J/42; J/44, J/46, J/160 http://www.jboats.com USA Fast, light. Excellent sailing performance. Minimal tankage and storage. Fast downwind, pound heavily upwind. Ck keels!
Jongert 50, 55, 60, 67, 73 HOL Heavy, expensive, extremely well built steel and aluminum yachts. Not going to win any races, though!
Laurinkoster
LM 27, 28, 290, 30, 315, 32, 380 DEN Some have inside steering. Well built and impressive.
Långedrag
Malo 36, 38, 39, 45 http://www.maloyachts.se SWE Quality offshore boats with good sailing performance. Attractive, reasonably priced. Strong company, good service.
Moody 38, 42 , 47, 54, 64 http://www.moody.co.uk * ENG Good designs but some quality-control issues.
Mystic 57, 60 * ENG Dubois design, Bowman built, beautiful.
Najad 330, 361, 370, 390, 420, 490, 520 http://www.najad.com SWE Quality, attractive boats. Excellent sailing performance. Good tankage, storage and high level of craftsmanship.
Nauti Cat Motorsailers 35,40,43, 53, http://www.nauticat.com FIN Later S & S designed models are much better performers than earlier tubby models.
North Wind 43,50, 58 jawod@northwind.es SPA S&S designs, quality construction, good company.
Ocean 60, 71 * ENG Powerful boats, many have had blister problems
Oyster 42, 45, 485,49,53, 55, 56 61, 62, 63, 66, 70, 82, 100 http://www.oystermarine.com ENG NZL Some have inside steering. Attractive, expensive and first class! Weak resale value and larger models make this an excellent, though expensive choice.
Pretorien 35 * FRA Strong, fast & attractive. Built by Waquiez. Best value for a boat under $85,000. Modest tankage.
Rhodes Bounty II * USA Ancient Pearson fiberglass design, classic but very old, so will need tons of upgrading. Is it worth it?
Regina of Vindo, 38, 43, 49 http://www.reginayachts.se SWE Attractive, well built, quality deck saloon. In a class of their own for quality and design.
Rival 36 41 * ENG Strong, good-looking and sailing boats.
Rustler 36, 42 ENG Totally impressive, quality boat and company.
Sadler 34 * ENG Unsinkable, fast, great performance. Good choice.
Scanmar 35 * SWE Limited production but good design.
Storfidra
Swan FIN Newest designs aren’t well suited for ocean cruising.
Sweden Yachts http://www.swedenyachts.se SWE Expensive & well built. Racer cruiser designs, short on tankage and storage.
Trintella HOL Roomy and well built. Newer designs are aluminum and exp.
Vagabond 31
Vancouver 27 * CAN Also built in Taiwan & England.
Vega 27, by Albin Marine * SWE At least six have circumnavigated. Inexpensive, fast.
Victoria 30, 34 ENG Chuck Paine design, Morris built.
Vindo 29, 34, 38, 39 SWE Attractive, well built, but high maintenance.
Westerly 26 36 ENG Not flashy, but fairly well built boats.
Anders S

Fragancia
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 13:25
Ort: GBG

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Fragancia » sön 26 sep 2010, 18:03

Amel 36 53 http://www.amel.fr FRA Strong, well designed. Excellent passagemaker, great value. Low maintenance.
Allegro
Amigo
Amphitrite 43 * FRA Waquiez built, strong & roomy with good storage.Odd deck design, but great boat and good value.
Aphrodite 33,36,37,42,52 Byggdes av Rex marin som numera bygger Regina af Vindö
Bowman 36 58 * ENG Strong boats. Excellent passagemakers.
Camper Nicholson 31, 32, 35, 38, 39, 40, 43, 47, 56, 58, 70 * ENG Out of business except for shipbuilding. Watch for serious blister problems on all models.
Centurion by Wauquiez (not Beneteau) 36-59 FRA Centurion’s built before Wauquiez sold to Beneteau are solid, but w/limited tankage. Later Beneteau-built models are not appropriate or impressive except for dockside living.
Contessa 26 & 32 * CAN, ENG Tania Aebi & B.J. Caldwell both circumnavigated in 26's.
Contest 31, 35, 36, 38, 40, 41, 42, 44, 46, 48, 55, 60 http://www.contestyacts.com HOL More common in Europe. Well built, new boats are very attractive.
Crealock 31, PH 32, 34, 37, 40, 44 by Pacific Seacraft * USA Good value and well built. Graceful overhangs, canoe sterns, short waterlines means these boats may hobbyhorse upwind.
Endurance 35, 38, 40 * Var Peter Ibold design, some owner completed. Built by various yards in ENG, USA & Canada.
Farr Pilot House 50, 56, 60, 63 http://www.farr-pilothouseyachts.com SWE Sexy, powerful, fast and glamorous. Excellent quality.First boats were built by Najad. (Stämmer detta?)
Garcia 46-50+ FRA Gorgeous, fast, semi custom, high quality aluminum.
Gladiateur 33 * FRA Very sturdy, short on tankage, Waquiez built.
Hallberg-Rassy, 31,312,33,35,352,36,38,382,39,41,42,42F,43,45,46,4 9,53,62 http://www.hallberg-rassy.com SWE
Well built, comfortable, with good tankage & storage. Newer Frers designs have better sailing performance than earlier Enderlien boats. Excellent resale value. Excellent systems integration and detail.
Halmatic 30 * ENG Similar to Nicholson 31. Watch for blisters.
Havsfidra
Hood 38 * FRA Waquiez built, Hood design. Strong, fast, & attractive. Short on tankage. Centerboard rattles downwind. Solid choice.
Hylas 46,49, 54, 54 Raised Saloon TAI Frers & S & S designs. Good sailing qualities, tankage & storage. High quality on later Jachney-era models.
J-Boats/32, J/42; J/44, J/46, J/160 http://www.jboats.com USA Fast, light. Excellent sailing performance. Minimal tankage and storage. Fast downwind, pound heavily upwind. Ck keels!
Jongert 50, 55, 60, 67, 73 HOL Heavy, expensive, extremely well built steel and aluminum yachts. Not going to win any races, though!
Laurinkoster
LM 27, 28, 290, 30, 315, 32, 380 DEN Some have inside steering. Well built and impressive.
Långedrag
Malo 36, 38, 39, 45 http://www.maloyachts.se SWE Quality offshore boats with good sailing performance. Attractive, reasonably priced. Strong company, good service.
Moody 38, 42 , 47, 54, 64 http://www.moody.co.uk * ENG Good designs but some quality-control issues.
Mystic 57, 60 * ENG Dubois design, Bowman built, beautiful.
Najad 330, 361, 370, 390, 420, 490, 520 http://www.najad.com SWE Quality, attractive boats. Excellent sailing performance. Good tankage, storage and high level of craftsmanship.
Nauti Cat Motorsailers 35,40,43, 53, http://www.nauticat.com FIN Later S & S designed models are much better performers than earlier tubby models.
North Wind 43,50, 58 jawod@northwind.es SPA S&S designs, quality construction, good company.
Ocean 60, 71 * ENG Powerful boats, many have had blister problems
Oyster 42, 45, 485,49,53, 55, 56 61, 62, 63, 66, 70, 82, 100 http://www.oystermarine.com ENG NZL Some have inside steering. Attractive, expensive and first class! Weak resale value and larger models make this an excellent, though expensive choice.
Pretorien 35 * FRA Strong, fast & attractive. Built by Waquiez. Best value for a boat under $85,000. Modest tankage.
Rhodes Bounty II * USA Ancient Pearson fiberglass design, classic but very old, so will need tons of upgrading. Is it worth it?
Regina of Vindo, 38, 43, 49 http://www.reginayachts.se SWE Attractive, well built, quality deck saloon. In a class of their own for quality and design.
Rival 36 41 * ENG Strong, good-looking and sailing boats.
Rustler 36, 42 ENG Totally impressive, quality boat and company.
Sadler 34 * ENG Unsinkable, fast, great performance. Good choice.
Scanmar 35 * SWE Limited production but good design.
Storfidra
Swan FIN Newest designs aren’t well suited for ocean cruising.
Sweden Yachts http://www.swedenyachts.se SWE Expensive & well built. Racer cruiser designs, short on tankage and storage.
Trintella HOL Roomy and well built. Newer designs are aluminum and exp.
Vagabond 31
Vancouver 27 * CAN Also built in Taiwan & England.
Vega 27, by Albin Marine * SWE At least six have circumnavigated. Inexpensive, fast.
Victoria 30, 34 ENG Chuck Paine design, Morris built.
Vindo 29, 34, 38, 39 SWE Attractive, well built, but high maintenance.
Westerly 26 36 ENG Not flashy, but fairly well built boats.
Seglar Aphrodite 33.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » sön 26 sep 2010, 19:28

Amel 36 53 http://www.amel.fr FRA Strong, well designed. Excellent passagemaker, great value. Low maintenance.
Allegro
Amigo
Amphitrite 43 * FRA Waquiez built, strong & roomy with good storage.Odd deck design, but great boat and good value.
Aphrodite 33,36,37,42,52 Byggdes av Rex marin som numera bygger Regina af Vindö
Arcona
Baltic Yachts 37
Bavaria 30, 31 37, 38, 39 ...
Bowman 36 58 * ENG Strong boats. Excellent passagemakers.
Camper Nicholson 31, 32, 35, 38, 39, 40, 43, 47, 56, 58, 70 * ENG Out of business except for shipbuilding. Watch for serious blister problems on all models.
Centurion by Wauquiez (not Beneteau) 36-59 FRA Centurion’s built before Wauquiez sold to Beneteau are solid, but w/limited tankage. Later Beneteau-built models are not appropriate or impressive except for dockside living.
Contessa 26 & 32 * CAN, ENG Tania Aebi & B.J. Caldwell both circumnavigated in 26's.
Contest 31, 35, 36, 38, 40, 41, 42, 44, 46, 48, 55, 60 http://www.contestyacts.com HOL More common in Europe. Well built, new boats are very attractive.
Crealock 31, PH 32, 34, 37, 40, 44 by Pacific Seacraft * USA Good value and well built. Graceful overhangs, canoe sterns, short waterlines means these boats may hobbyhorse upwind.
Endurance 35, 38, 40 * Var Peter Ibold design, some owner completed. Built by various yards in ENG, USA & Canada.
Fantasi 37
Farr Pilot House 50, 56, 60, 63 http://www.farr-pilothouseyachts.com SWE Sexy, powerful, fast and glamorous. Excellent quality.First boats were built by Najad. (Stämmer detta?)
Garcia 46-50+ FRA Gorgeous, fast, semi custom, high quality aluminum.
Gladiateur 33 * FRA Very sturdy, short on tankage, Waquiez built.
Hallberg-Rassy, 31,312,33,35,352,36,38,382,39,41,42,42F,43,45,46,4 9,53,62 http://www.hallberg-rassy.com SWE
Well built, comfortable, with good tankage & storage. Newer Frers designs have better sailing performance than earlier Enderlien boats. Excellent resale value. Excellent systems integration and detail.
Halmatic 30 * ENG Similar to Nicholson 31. Watch for blisters.
Hanse
Havsfidra
Hood 38 * FRA Waquiez built, Hood design. Strong, fast, & attractive. Short on tankage. Centerboard rattles downwind. Solid choice.
Hylas 46,49, 54, 54 Raised Saloon TAI Frers & S & S designs. Good sailing qualities, tankage & storage. High quality on later Jachney-era models.
IW-varvet, IW 31, IW40
J-Boats/32, J/42; J/44, J/46, J/160 http://www.jboats.com USA Fast, light. Excellent sailing performance. Minimal tankage and storage. Fast downwind, pound heavily upwind. Ck keels!
Jongert 50, 55, 60, 67, 73 HOL Heavy, expensive, extremely well built steel and aluminum yachts. Not going to win any races, though!
Laurinkoster
Linjett
LM 27, 28, 290, 30, 315, 32, 380 DEN Some have inside steering. Well built and impressive.
Långedrag
Malo 36, 38, 39, 45 http://www.maloyachts.se SWE Quality offshore boats with good sailing performance. Attractive, reasonably priced. Strong company, good service.
Moody 38, 42 , 47, 54, 64 http://www.moody.co.uk * ENG Good designs but some quality-control issues.
Mystic 57, 60 * ENG Dubois design, Bowman built, beautiful.
Najad 330, 361, 370, 390, 420, 490, 520 http://www.najad.com SWE Quality, attractive boats. Excellent sailing performance. Good tankage, storage and high level of craftsmanship.
Nauti Cat Motorsailers 35,40,43, 53, http://www.nauticat.com FIN Later S & S designed models are much better performers than earlier tubby models.
North Wind 43,50, 58 jawod@northwind.es SPA S&S designs, quality construction, good company.
Ocean 60, 71 * ENG Powerful boats, many have had blister problems
Overseas 35
Oyster 42, 45, 485,49,53, 55, 56 61, 62, 63, 66, 70, 82, 100 http://www.oystermarine.com ENG NZL Some have inside steering. Attractive, expensive and first class! Weak resale value and larger models make this an excellent, though expensive choice.
Pretorien 35 * FRA Strong, fast & attractive. Built by Waquiez. Best value for a boat under $85,000. Modest tankage.
Rhodes Bounty II * USA Ancient Pearson fiberglass design, classic but very old, so will need tons of upgrading. Is it worth it?
Regina of Vindo, 38, 43, 49 http://www.reginayachts.se SWE Attractive, well built, quality deck saloon. In a class of their own for quality and design.
Rival 36 41 * ENG Strong, good-looking and sailing boats.
Rustler 36, 42 ENG Totally impressive, quality boat and company.
Sadler 34 * ENG Unsinkable, fast, great performance. Good choice.
Scanmar 35 * SWE Limited production but good design.
Storfidra
Swan FIN Newest designs aren’t well suited for ocean cruising.
Sweden Yachts http://www.swedenyachts.se SWE Expensive & well built. Racer cruiser designs, short on tankage and storage.
Trintella HOL Roomy and well built. Newer designs are aluminum and exp.
Vagabond 31
Vancouver 27 * CAN Also built in Taiwan & England.
Vega 27, by Albin Marine * SWE At least six have circumnavigated. Inexpensive, fast.
Victoria 30, 34 ENG Chuck Paine design, Morris built.
Vindo 29, 34, 38, 39 SWE Attractive, well built, but high maintenance.
Westerly 26 36 ENG Not flashy, but fairly well built boats.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av SWE54 » sön 26 sep 2010, 19:39

Anders S skrev: ...
Bavaria 30, 31 37, 38, 39 ...
...
Hanse
...
Dom här ska väl väl ändå inte vara med på den här listan
I så fall kan man ju nästan lika gärna bara lägga till en länk till Båtfakta direkt... :wink:
Hade själv tänkt nämna Jeanneau Oceanis Clipper serien som är vanlig hos charterbolagen och funkar bra i Medelhavet men även den är kanske gränsfall...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Anders S » sön 26 sep 2010, 21:49

Ligger inte ribban vid Vega? All långfärdssegling är ju inte isbrytning i Nordostpassagen (hint, kolla tråden)...

Det är klart du skall lägga till båtar du känner till.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av SWE54 » sön 26 sep 2010, 22:22

Jag uppfattade bara att listan skulle innehålla utpräglade oceangående långfärdsbåtar.
Tog det som en hint att Vegan var snabb...! :o
Därför tänkte jag att "vanliga" cruisers" inte hörde till den här kategorin.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 27 sep 2010, 01:43

nilsnobbing skrev:Ok, här kommer några bidrag till den svenska listan:
- Amigo
- Laurinkoster
- Allegro
- Långedrag
- Havsfidra
- Storfidra
- Vagabond 31

Långkölare nästan allihop! Dessa kan säkert diskuteras även om de är rätt traditionella för oss svenskar i dessa sammanhang. Men allt beror ju på hur man definierar långfärd.

Nils Nobbing
Apropå den listan. Långkölade båtar nämns ibland som att det är en och samma båt. I verkligheten skiljer det rejält. Jag brukar roa mig med att jämföra segelyta och masthöjd, djupgående och kölviktprocent på min vagabond 31 med andra båtar. Nya HR31 har mindre segelyta, lika med alla andra 31-fotare. Vagabonden är visserligen tung, men med 66,5 kvadratmeter segelyta med stor och genua seglar den på skapligt även i lätta vindar. Kölen väger 2550 kg, 45% av deplacementet, det ger en riktigt stadig båt. Skrovet är mer "racigt" platt än äldre kostrar också. Vattenlinjen ä 8,30, långt det med. Äldre HR med fenköl och fjuttiga segel kan säkert vara trögare båtar. I fredags ensamseglade jag fyra timmar runt Storjungfrun i ganska grov sjö, helt underbar båt, går som ett tåg, autopiloten styr, jag kokar korv och jäser bara. Enligt många "experter" är långkölade seglare obotligt lovgiriga, stämmer nog på somliga, men Vagabonden är exakt rätt balanserad, på kryss styr den sig själv utan varken autopilot eller hackbräda. Är man en eller två ombord är det mer utrymmen än man behöver. Flera har seglats jorden runt, och även till Antarktis. Funkar lika bra hemma i skärgårn, seglar man på en sten så det blir tvärstopp kan man vid höstupptagningen inte se var smällen tog. Huvudskottet är både plastat och bultat i skrovet, det skakar inte lös halvvägs till Västindien.
För långfärd är det ju absolut smartast att köpa en båt som verkligen gått över atlanten ett par ggr.
På min lista över de bästa långfärdsbåtarna räcker det om det står Vagabond 31. Så jag har inget att skylla på ang hur långt jag seglar, jag trivs helt enkelt bäst hemikring Ljusne.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » mån 27 sep 2010, 05:25

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av nilsnobbing » mån 27 sep 2010, 06:01

Guitar Nilsson skrev: Enligt många "experter" är långkölade seglare obotligt lovgiriga, stämmer nog på somliga, men Vagabonden är exakt rätt balanserad, på kryss styr den sig själv utan varken autopilot eller hackbräda.
I do agree! De två långkölade båtar jag haft, Amigo 23 och IF, har heller inte varit särskilt lovgiriga. Det blir lite knasigt när man försöker ge alla båtar med långköl samma egenskaper, de skiljer sig rätt rejält ifrån varandra, precis som båtar med trasigt underliv.

//N.N

Skriv svar