Flytta skotskenan på en Shipman 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jantellgren
Rookie

Flytta skotskenan på en Shipman 28

Inlägg av jantellgren » mån 20 sep 2010, 18:12

Hej.
Vi har en Shipman 28 som vi funderar på att flytta skotskenan från mitten av sittbrunnen fram till bridgedäcket.
Fördelen är att vi får en rymligare sittbrunn och slipper slå knäna i skotbalken hela tiden. Nackdelen är väl större påfrestningar på fästen m.m. Men vad kan det mer finnas för problem och nackdelar som vi behöver tänka på. Tar tacksamt emot tips, tankar och goda råd.
Hälsningar
Eva Tellgren
"Yemanja"

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Flytta skotskenan på en Shipman 28

Inlägg av stangen » mån 20 sep 2010, 18:30

Hur sitter storskotet i bommen idag? Infästningen i bommen lär behöva följa med föröver den också.
Sitter infästningen i nocken idag vid en punkt kan det vara ett effektivt sätt att knäcka bommen att bara flytta fram bominfästningen utan att fördela krafterna till 2-3 punkter en eller flera decimeter emellan på bommen.

Dessutom, det kommer bli mer tungskotat när du flyttar fram skotet. Fundera på att lägga till en talja för finskot till den befintliga. Alternativt byt ut hela alltet en storlek större (från 4x till 6x tex).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 sep 2010, 19:27

Haha! Det gjorde jag på min Shipman för många år sedan. Min lösning var en balk av ek, med teak på två sidor, som skruvades med genomgående skruv i bakkanten på bridgedäcket så att skenan kom i höjd med bänken. Där satte jag en storskotskena med en liten vagn, och vagnjustering via två skotråttor och block. Skotfästet i bommen fick sitta kvar (dirken) och sedan nitade jag ett skotfäste i bommen (RF, med monelnitar) för att få "rakt drag" då bommen var i kryssläge, dvs en smula vinklad. Den befintliga skotskenan satt i urtag i sittbänken, dessa spacklades med mikroballongspackel. Den fege tar nog och fyller ut med glasfiberspackel och tar "slätspacklet" bara på ytan. Sedan målades sittbrunnen om, men min Shipman var hur som helst sliten. Det blev, tekniskt sett, bra och hållbart. Skotflyttet är inte så kritiskt, det är en bit kalnock (finns det ordet? an."kaltopp") på Shipman28 och skotfästet blir nog egentligen bättre placerat än innan, rent hållfasthetsmässigt. Vi behövde inte göra något med utväxlingen.

Nackdelarna skulle väl vara att man får en skotvagn att se upp med, placerad där det är fullt tänkbart att sätta händer och fötter vid segling. Justermånen på en skena bakom bridgedäckkanten (fotbrunnens bredd) är egentligen för liten för att vara meningsfull, och sätter man skenan över hela bridgedäckets bredd tar den plats från sittbänkarna. För mig kändes vinsten som "ren sittbrunn", mer plats och lättåtkomliga vinschar.
Anders S

Misil163
Silvermedlem

Inlägg av Misil163 » mån 20 sep 2010, 20:52

Finns kanske en risk att skotet atr i sprayhooden vid slör eller läns. Bara en tanke, har inte själv en Shipman, men har funderat på liknande operation i min Misil2.
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 sep 2010, 21:00

Misil163 skrev:Finns kanske en risk att skotet atr i sprayhooden vid slör eller läns. Bara en tanke, har inte själv en Shipman, men har funderat på liknande operation i min Misil2.
/Peter
Den risken är alldeles uppenbar, så blir det om storskotskenan ligger på bridgedäck. Detta störde inte oss, för vi hade inte sprayhooden uppe annat i djefligt väder och motvind. Har man en riktigt stor och pampig sprayhood kan man gärna kolla geometrierna innan man rör någonting, för på kryss vill man ha den.
Anders S

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » tor 23 sep 2010, 18:11

Jag tycker det är bra att det finne en egen sittbrunn för rorsman att huserar i där bak. Små barn och jag tycker det känns "viktigt" att sitta där ensam och styra. Där sitter GPS:en och rorsman har lätt att nå skotet. Om skotet sitter vid nedgången "genar" det väl över passagerarnas ben och seglar man ensam måste man sträcka sig rätt bra.

Skriv svar