Beställa lite gejor från USA - hur betalar man säkrast?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
matsa
Diamantmedlem

Beställa lite gejor från USA - hur betalar man säkrast?

Inlägg av matsa » fre 10 sep 2010, 12:16

Om det inte går att segla i vinter så vill man ju i alla fall paddla. Har jagat "rätt" kapell till kajakerna, i sverige, men det går inte att få tag på rätt modell och få det hemtaget förrän till april 2011. Då blir ju hela vintern förstörd, ja om det inte blir en seglingsbar vinter förstås. Har kontaktat kapelltillverkaren i USA och i alla fall fått svar. Alltid nåt : ) Om det visar sej att dom kan tänka sej att skicka 2 kapell direkt till mej som privatperson, hur gör man då med betalningen för att det inte ska bli nåt strul? Jag har noll koll! Det troliga är väl att dom inte tänker lura mej men man vet ju aldrig. Det är ju lite långt att åka dit för att försöka få tillbaka några pengar, OM det strular.
Nån som har koll på läget och erfarenhet av att köpa från USA? Förskottsbetalning??? Delbetalning???? Tips mottages tacksamt.

Misil163
Silvermedlem

Re: Beställa lite gejor från USA - hur betalar man säkrast?

Inlägg av Misil163 » fre 10 sep 2010, 14:44

Jag har använt VISA.
Då har det handlat om t-shirts från min favorittidning GOODOLDBOAT (.com)
Det gick via nån säker länk. Tidningen har jag prenumererat på sedan starten, så leverantören litade jag på.
Att betala med VISA från sverige eller USA är antagligen ingen större skillnad.
Vilka alternativ erbjuder din leverantör?
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 10 sep 2010, 17:11

Som Misil163/Peter framför så kan man betala med "kreditkort" (oavsett om det är på kredit eller ej). Det fungerar mycket bra, sällan problem. Har man mer än ett kort kan man välja det kort med minst kreditutrymme (eller medel), för att minimera eventuella skador.

Tycker man detta är för osäkert, går det att använda PayPal, om betalningsmottagaren är med i det systemet - det är enkelt att gå med.

De riktigt gamla sätten att betala med då man köper från USA etc är att antingen överföra via bank (kladdigt, dyrt, långsamt) eller betala med bankcheck (som också är kladdigt, dyrt och långsamt).
Tas paketet i tullen (oftast så) får man betala tull och moms, också på transportkostnaderna.

Tips: kolla om samma grunkor finns i England, kursen är väldigt fördelaktig nu. Moms och tull brukar man slippa helt, numera.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 sep 2010, 17:45

Om säljaren accepterar kreditkort är det i det närmaste riskfritt, bara man är normalt aktsam. Det som inte är lika välkänt (men bra) är att man också får kreditkortsföretagets hjälp att stoppa betalningen om man blir lurad av leverantören.
Använd INTE ett bankkort/betalkort med koppling till bankkonto, av lät insedda skäl. Jag har ett kreditkort som enbart används för internetköp och andra "spännade affärer" och på så sätt får man ett vattentätt skott(se där, båtrelaterat!) mellan egna pengar och andras. Paypal är också bra, särskilt för Ebay-köp.

Moms och tull är inte längre aktuellt inom EU, alldeles riktigt. Man får tydligen betala moms och tull från USA varannan gång i praktiken, men det skall man räkna in. Ju dyrare, ju sannolikare, om det inte helt enkelt beror på att det ligger under någon gräns när tullen bara gör stickprov. Anledningen är tydligen att det är brottsligt att ange ett (för) lågt värde på paket och att innehåll och värde framgår tydligt.
Anders S

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » lör 11 sep 2010, 09:34

Moms är visst aktuellt vid köp inom EU, men betalas i det land varan köps.

Skriv svar