Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av T » fre 17 sep 2010, 12:28

Brendan skrev:Magic Erik vad blev diagnosen?
Det är nog många med mig som brinner av nyfikenhet att få veta vad som orsakade den vita röken.
Man kanske hade enats om en ny påve?

:o
/T
(kunde inte låta bli)

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 17 sep 2010, 19:57

Fett vatten och vit rök. Jag tror fortfarande att det är en topplockspackning som behöver bytas.

Tubitu
Erfaren medlem

Inlägg av Tubitu » fre 17 sep 2010, 20:08

Hadde hvit røyk fra min MD 7A når etter 10 minutters motorkjøring. Impeller ok. Fjernet termostaten, og kjører nå uten. (termostat testet; åpner på ca 60 grader). Ingen hvit røyk, kan holde marsjfart i 3 timer. Det kommer mye mere vann ut av avgas-slangen. Sjekket med Volvo Penta forhandler og verksted. Inget problem å kjøre uten termostat. Troligen begynner kjølekanaler å gro igjen. Kjølekanaler i topp og manifold ble rengjort av godkjent mekaniker for 2 år siden.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 04 okt 2010, 16:01

Det skulle vara intressant att få en rapport om vad som var orsaken till problemen.

Jag skulle tro att en eller flera topplockspackningar har behövt bytas.

Eller?

.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 04 okt 2010, 16:44

det är väl bara en packning i 2002 ?

Fast min gissning är ett igensatt utlopp i avgaskröken. Det hade man
kunnat diagnosticera snabbt genom att känna på slangarna efter impellern, om de blir hårda är det motstånd i utloppet.

Vi väntar med spänning!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 04 okt 2010, 17:08

peterh skrev:det är väl bara en packning i 2002 ?

Fast min gissning är ett igensatt utlopp i avgaskröken. Det hade man
kunnat diagnosticera snabbt genom att känna på slangarna efter impellern, om de blir hårda är det motstånd i utloppet.

Vi väntar med spänning!
Jag tog för givet att det är en packning till varje cylinder, men den är alltså gemensam?
Det låter onekligen som en bättre affärsidé, fördel Volvo.

.

Magic Erik
Silvermedlem

Inlägg av Magic Erik » fre 04 mar 2011, 10:27

Efter att ha vaknat upp ur vinteridet är det dags att ta itu med den trilskande, rykande 2002:an. Troligtvis kommer jag till en början att lyfta fram motorn i salongen för att den skall bli överblickbar, lossa toppen för eventuell genomgång, förhoppningsvis kunna rensa kylkanalerna manuellt, lämna in spridarna för kontroll (motorn osade något ofantligt inför upptagningen i höstas) och se över avgaskröken/limpan. Möjligtvis är det avgaskröken eller limpan som är boven i dramat, men när jag ändå måste lyfta fram maskinen eller lyfta ur den ur båten är det lika bra att makinen får sig en större översyn. Värt att tillägga är att toppen demonterades och renoverades (bl.a. slipning av ventiler) år 2005 och att motorn går fint, startar lätt och svarar på gaspådrag utan att tyda på att något är fel. Fråga: hänger drevet (120S) på motorn, eller kan man flytta fram motorn utan att drevet och dess packning (bytt 2005) påverkas? Har ni några mer tips för en motordummie i färd med att göra något helt utanför sitt kompetensområde? Tanken är att lämna bort en del jobb, men att jag t.ex kan rensa kylkanalerna själv, och skruva isär/ihop själv (med assistans av bättre kunnande). Eller skall man kanske skicka hela paketet till en mek.verkstad? I så fall tips på vilken mek. verkstad i GBG-området, om man nu får promota olika företag här? (annars uppskattas ett pm)

Mvh
Erik

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 04 mar 2011, 18:45

Lossa alla anslutningar på motorn, el, avgas, kylslangar, bränsle reglagewire osv.
Palla under motorns bakkant med träklotsar, lossa sen drevet från motorn, lossa de främre motorfästena från bädden
Hasa fram motorn från drevet.

Sitter motorn under rufföppningen kan man få stor hjälp av en balk på tvären över rufföppningen och sen ett lyftblock, t.ex.
Jula 334055 eller kanske Jula 330070
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Polypen
Trogen medlem

Inlägg av Polypen » lör 05 mar 2011, 16:15

Ett till tips är att du lägger en tamp runt drevet under båten och tajtar upp den runt kölen. På så sätt slipper du att drevet faller framåt när du drar isär motorn från drevet. Dessutom slipper drevet hänga i bälgen.

/P

Magic Erik
Silvermedlem

Inlägg av Magic Erik » mån 20 jun 2011, 00:14

Hej!

Lyfter tråden igen då det verkar som om 2002:an har återfått korrekt kylning. Den vita röken var troligtvis vattenånga från en het motor, kanske på gränsen till värmenyp. Den har alltså hela tiden fått lite kylvatten, tydligen tillräckligt för att fungera. Senast i fredags förångades dock nästan allt vatten efter en stunds belastning. Det kan låta som en solskenshistoria, men det verkar som om det vuxit skal eller något annat förstoppande i S-drevets kylvattenintag, tillräckligt långt upp utan att kunna nås under vårens rengörning. Jag kopplade kylvattenintaget till diskhons utlopp och återfick ett kraftigt kylvattenutkast, som sig bör. Vilken lättnad, inga förträngda kylkanaler! En högtyckstvätt kopplades till s-drevets kylvattenintag för att spola bakvägen och det gjorde nog susen. Nu kyler den utan att förånga vattnet.

Motorn går perfekt, startar på direkten. Den ryker dock svart och osar starkt, förhoppningsvis av dieselavgaser, dvs en tung doft (har för mig att oljerök luktar lite bränt eller fränt?). En hinna bildas på vattenytan bakom avgasutsläppet, oförbränd diesel eller läckande smörjolja? Smörjoljan ser mycket fin ut. Har dock inte uteslutit oljerök/förbrukning. Är lite orolig för topplockspackning pga av förra sommarens höga temperatur i motorn, kan röken bero på det? Annars tänkte jag byta alla filter samt kontrollera tankens innehåll. Spridarna är inte besiktigade på några år, kan dessa vara boven till avgaserna? Dessa tänkte jag lämna för kontroll.

Till följd av förra årets problem så seglades båten mest hela tiden och motorn användes mycket lite och belastades därför minimalt. Kan det ha orsakat något som förklarar röken?

En annan fråga är hur drevet kyls, eller om det kyls. Funderar på ett alternativt kylvattenintag/kompletterande intag.

Mvh
Erik

ole
Diamantmedlem

Re: Volvo Penta 2002 - svart rök från kylvattnet

Inlägg av ole » ons 22 jun 2011, 22:07

"Motorn går perfekt, startar på direkten. "
Då är det knappast luftfiltret, men det är billigt och enkelt att kolla att det är rent..........
ole

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 23 jun 2011, 12:32

Magic Erik skrev:Hej!
Jag kopplade kylvattenintaget till diskhons utlopp och återfick ett kraftigt kylvattenutkast, som sig bör. Vilken lättnad, inga förträngda kylkanaler! En högtyckstvätt kopplades till s-drevets kylvattenintag för att spola bakvägen och det gjorde nog susen. Nu kyler den utan att förånga vattnet.
En annan fråga är hur drevet kyls, eller om det kyls. Funderar på ett alternativt kylvattenintag/kompletterande intag.

Mvh
Erik
HAr haft samma problem åtskilliga gånger. Man kan i allmänhet bli av med de små mussel- och havstulpanrester som följer med upp i S-drevets inre och täpper utloppet på ovansidan där det går till motorn, genom att koppla färskvattenslangen i en hamn till S-drevets utlopp och spola fullt.

Jag skulle kunna tänka mig att det även vore möjligt att koppla toa-pumpens utlopp (den som ansluter på baksidan av skålen) till S-drevet och pumpa intensivt.

I mitt fall har det hänt två gånger att denna igentäppning skett strax efter sjösättning. Det är ju så att när man rensar S-drevets "gälar och andra intagshål så lossar hoptorkade småmusslor mm (som gärna växer där inne) och lägger sig inuti drevet. Vid sjösättningen flyter dessa upp inuti drevet och lägger sig vid S-drevets övre utlopp och sen kommer småpartiklar att sätta igen det hela ordentligt. Det tråkiga i saken är att det inte hjälper att montera ett sjövattenfilter efter S-drevet.

Sensmoralen är att man innan sjösättning gör denna rensning och bakspolning av S-drevet INNAN man skösätter.

S-drevet är ju av aluminium, och kyls med största sannorlikhet tillräckligt bra av att vara omgivet av havsvatten, resten sköts nog av att oljan där inne cirkulerar en del. Ett separat integ kan alltså vara bra att ha. Eller både och, samt en trevägsventil.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar