Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

6:an Evelina

Inlägg av matz » tis 31 aug 2010, 17:32

Design: P.Norlin
6-mR.jpg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...

Inlägg av stangen » tis 31 aug 2010, 17:58

Finns det inga bilder på de guldbroderade fleecefodralen som kölhölstren förvaras i under sommaren?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...

Inlägg av SWE54 » ons 01 sep 2010, 15:20

MagnifikMaxi skrev:Är bladens funktion att halshugga vilsekomna dykare, eller kan man komplettera med höjdroder för att kunna gå i U-läge vid tråkigt väder?
När båten lutar så lutar vingarna åt det vertikala planet och hjälper till att hålla båten i sitt spår, mindre avdrift. Dom har alltså ett negativt lyft.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11688
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...

Inlägg av Anders S » ons 01 sep 2010, 15:46

SWE54 skrev:
MagnifikMaxi skrev:Är bladens funktion att halshugga vilsekomna dykare, eller kan man komplettera med höjdroder för att kunna gå i U-läge vid tråkigt väder?
När båten lutar så lutar vingarna åt det vertikala planet och hjälper till att hålla båten i sitt spår, mindre avdrift. Dom har alltså ett negativt lyft.
Du kanske menar att vingarna har ett sänk... (???). Det kan man lätt se framför sig annars, när båten kränger så blir vingarna allt mer vertikala och hjälöper till att hejda avdriften. Men vingarna (ihop med bulben) skapar också en ändskiveeffekt.
Det finns en hel del teori om det här, men det verkar som man numera inte satsar på vingar på kölen, i alla fall inte av den här omfattningen. På 80-talet var vingar da shit, liksom.

Kölhölstren är nog avsedda att vara mekaniska skydd för vingarna. Ytfinheten och slätheten på dem är ungefär lika kritiska som centerbord på jollar, kölen själv, rodret och den första fjärdedelen av skrovet, här har man möjligen en chans att få laminär strömning, särskilt om man inte överbelastar profilen.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...

Inlägg av SWE54 » ons 01 sep 2010, 16:56

Anders S skrev: ...
Det finns en hel del teori om det här, men det verkar som man numera inte satsar på vingar på kölen, i alla fall inte av den här omfattningen. På 80-talet var vingar da shit, liksom.
...
Kan nog även hänga ihop med typen av båt och bruk av dylika.
Vingarna kommer väl mest till sin rätta på ett långt kryssben och numera verkar det nästan som om det mest säljs undanvindsbåtar för havsrace där alla bogar seglas i princip lika mycket.
Men vi kan ju se dom på bla IACC båtar, fram till AC32 i alla fall...

http://www.sail-world.com/photo.cfm?NID ... width=1200
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Vingköl på Australiens utmanare

Inlägg av Brendan » ons 01 sep 2010, 20:07

När USA för första gången, efter sådär 100 år, förlorade Americas Cup, så ansågs det att
det var den revolutionerande vingkölen på Australiens utmanarbåt som avgjorde.

Skriv svar