Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...
6:an Evelina
Design: P.Norlin
Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...
Finns det inga bilder på de guldbroderade fleecefodralen som kölhölstren förvaras i under sommaren?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...
När båten lutar så lutar vingarna åt det vertikala planet och hjälper till att hålla båten i sitt spår, mindre avdrift. Dom har alltså ett negativt lyft.MagnifikMaxi skrev:Är bladens funktion att halshugga vilsekomna dykare, eller kan man komplettera med höjdroder för att kunna gå i U-läge vid tråkigt väder?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...
Du kanske menar att vingarna har ett sänk... (???). Det kan man lätt se framför sig annars, när båten kränger så blir vingarna allt mer vertikala och hjälöper till att hejda avdriften. Men vingarna (ihop med bulben) skapar också en ändskiveeffekt.SWE54 skrev:När båten lutar så lutar vingarna åt det vertikala planet och hjälper till att hålla båten i sitt spår, mindre avdrift. Dom har alltså ett negativt lyft.MagnifikMaxi skrev:Är bladens funktion att halshugga vilsekomna dykare, eller kan man komplettera med höjdroder för att kunna gå i U-läge vid tråkigt väder?
Det finns en hel del teori om det här, men det verkar som man numera inte satsar på vingar på kölen, i alla fall inte av den här omfattningen. På 80-talet var vingar da shit, liksom.
Kölhölstren är nog avsedda att vara mekaniska skydd för vingarna. Ytfinheten och slätheten på dem är ungefär lika kritiska som centerbord på jollar, kölen själv, rodret och den första fjärdedelen av skrovet, här har man möjligen en chans att få laminär strömning, särskilt om man inte överbelastar profilen.
Anders S
Re: Kölhölster i läder. Är det ett nödvändigt...
Kan nog även hänga ihop med typen av båt och bruk av dylika.Anders S skrev: ...
Det finns en hel del teori om det här, men det verkar som man numera inte satsar på vingar på kölen, i alla fall inte av den här omfattningen. På 80-talet var vingar da shit, liksom.
...
Vingarna kommer väl mest till sin rätta på ett långt kryssben och numera verkar det nästan som om det mest säljs undanvindsbåtar för havsrace där alla bogar seglas i princip lika mycket.
Men vi kan ju se dom på bla IACC båtar, fram till AC32 i alla fall...
http://www.sail-world.com/photo.cfm?NID ... width=1200
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Vingköl på Australiens utmanare
När USA för första gången, efter sådär 100 år, förlorade Americas Cup, så ansågs det att
det var den revolutionerande vingkölen på Australiens utmanarbåt som avgjorde.
det var den revolutionerande vingkölen på Australiens utmanarbåt som avgjorde.