Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Jaramaz » sön 29 aug 2010, 17:02

bosseh skrev:Frågeställningen handlar nog inte så mycket om huruvida det är möjligt att ha en träbåt i Medelhavet
Frågan lyder "Är det hopplöst?" (läs rubriken). Svaret är att det inte är hopplöst. Skeppsmask är inget egentligt problem om sedvanliga åtgärder vidtages.
bosseh skrev:Det ligger ytterst få träbåtar i småbåtshamnarna av någon anledning. Fiskebåtarna är oftast välmålade och det står alltid gubbar och målar.
Vet inte riktigt vilka hamnar du frekventerar. De jag varit i, mest franska/spanska/italienska, är det inte så:
- ungefär samma proportion trä/plast som i Sverige
- fiskebåtarna brukar inte se så vackra ut
- de målande gubbarna är försvinnande få.

Men så är Medelhavet stort, väldigt stort.

/Jaramaz

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 aug 2010, 12:55

Jag har också varit i Cannes. Nu är det kanske 5 år sen men även jag var spekulant på en av dom gamla fina båtarna... En kollega tog bilden och inte förrän långt efteråt fick jag syn på motorbåten i högerkanten. Den är väl från 50-talet kanske och har eventuellt inte fått samma omvårdnad hela tiden som segelbåten jag kollade på...

Ser ni vad det är för båt?

:o
/T
Cannes.JPG

Bim
Erfaren medlem

Inlägg av Bim » mån 30 aug 2010, 13:10

Se där!
Vad roligt att den blir lite av en blick magnet, de andra är stora, dyra och osynliga vid varandra, men med den lille
undrar man genast var den kommer ifrån och hur! Man ser också att den är minst lika älskad som de andra!

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 30 aug 2010, 13:20

T skrev:Jag har också varit i Cannes. Nu är det kanske 5 år sen men även jag var spekulant på en av dom gamla fina båtarna... En kollega tog bilden och inte förrän långt efteråt fick jag syn på motorbåten i högerkanten. Den är väl från 50-talet kanske och har eventuellt inte fått samma omvårdnad hela tiden som segelbåten jag kollade på...

Ser ni vad det är för båt?

/T
Cannes.JPG
Är det en Storebro Solö?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 aug 2010, 20:59

fredrikk skrev: ...Är det en Storebro Solö?
Tyvärr tittade jag inte på den direkt ingående i verkligheten... om jag ens såg den. Jag såg den 'på riktigt' först efteråt, på fotona men då var det många mil till Cannes...
Men visst är det en Solö!
Väl?

/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 aug 2010, 21:33

Jaramaz skrev: Frågan lyder "Är det hopplöst?" (läs rubriken). Svaret är att det inte är hopplöst. Skeppsmask är inget egentligt problem om sedvanliga åtgärder vidtages.
Hopplöst är det kanske inte men knappast motsatsen heller. Ska man leva och bo några år på Medelhavet kommer kostnaderna för att underhålla en träbåt att garanterat bli mycket högre än för en plastbåt. Båten måste underhållas med jämna intervall. Vill man segla runt så hamnar man ibland på ställen där det är svindyrt. Skeppsmask är ju inte det enda problemet.
Jaramaz skrev: Vet inte riktigt vilka hamnar du frekventerar. De jag varit i, mest franska/spanska/italienska, är det inte så:
- ungefär samma proportion trä/plast som i Sverige
- fiskebåtarna brukar inte se så vackra ut
- de målande gubbarna är försvinnande få.
Jag har periodvis bott och arbetat i Frankrike men även varit runt och bla tillbringat viss tid i Algeriet. Så jag har en viss kännedom om hur det ser ut. Under en period passerade jag dagligen en fiskehamn och noterade hur ofta de stod och målade.
Antalet träbåtar är inte stort i Sverige heller om man tex tar båtar över 7-8 meter. Jag tittade på min och en annan brygga i vår hamn (totalt > 800 båtar) - av ca 100 båtar låg det en träbåt, en Solö 25:a. Antalet "bobara" träbåtar är gissningsvis kanske en procent.
Jag upplever i alla fall inte att andelen är större i tex Frankrike, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 aug 2010, 06:33

Det är möjligen Bosses senare skäl, att det inte direkt finns några bo-båtar i trå på marknaden, som man kan hålla med om. En träbåt som är i gott skick är inte så arbetskrävande som man kanske tror, jag hade under många år en träkoster från 1919. Nu var den inte "i sckick" om man säger så, och det är väl tyvärr där problemet vanligen ligger med träbåtar. Men med antagandet att båten a) är i skick och b) man inte har en alltför speciell farkost så borde det inte på något sätt vara omöjligt att segla några år i Medelhavet. Den som väljer en träbåt får ju dock vara medveten om att skrapa, måla och i förekommande fall fernissa är en del av vardagsbestyren. Den som till äventyrs aldrig haft en träbåt kan ju skrämmas av detta, eftersom "målning" av plastbåtar är något annat än att stryka på (och ta bort, ibland lika viktigt) färg och fernissa som en del av förebyggande underhåll. Skeppsmasken har vi ju avfärdat, om man säger så.

Men, (detta är viktigt!), segling i Medelhavet kräver en strukturellt sund och stark båt, och det kan vara si och så med den saken med äldre träbåtar. Detta problem förvärras förstås av att det knappast finns träbåtar på marknaden över huvud taget och att de som finns vanligen brukar vara minst 30-40 år gamla. Här är plastbåtar allmänt sett säkrare köp (tål bristande underhåll och rent allmänt är de nyare) och det finns massor fler att välja på.
Anders S

Skriv svar