Behöver man verkligen (tillexempel) dusch? (delad tråd)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Behöver man verkligen (tillexempel) dusch? (delad tråd)

Inlägg av Mr Q » mån 30 aug 2010, 13:48

Eilean skrev:
stangen skrev:...Jag är betydligt mer förvånad över att så många nya BavHansJanBen på ca 30 fot säljs (köps!) med rullstor, rullgenua och fabrikssegel. Vad är det med folk - vill man inte segla längre...
En anledning är nog okunskap. Många av dessa köpare har ringa eller ingen erfarenhet av segling. För novisen finns det en massa punkter på utrustningslistan som "verkar bra". Och nybåtsnasaren med sitt gnistrande leende och orala svada opponerar sig knappast...
Kanske är det så, eller så har fler upptäckt hur mkt mer man får för pengarna om man köper dessa massproduktionsbåtar, med industriellt montage vilket sänker priset radikalt mot om en go gubbe på orust står och skruvar i inredningen.
Alternativet är ju att köpa en häck från 70/80 eller 90 talet och byta ut/eftermontera allt. Kanske tilltalar en del men knappast den stora massan, när man kan få samma funktion, men mkt fräschare och till samma pris, om man köper nytt från de stora tre på kontinenten.

Från en som köpt ett 80-tals lik och rustat upp för galna pengar.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » mån 30 aug 2010, 14:28

Mr Q skrev:
Eilean skrev:
stangen skrev:...Jag är betydligt mer förvånad över att så många nya BavHansJanBen på ca 30 fot säljs (köps!) med rullstor, rullgenua och fabrikssegel. Vad är det med folk - vill man inte segla längre...
En anledning är nog okunskap. Många av dessa köpare har ringa eller ingen erfarenhet av segling. För novisen finns det en massa punkter på utrustningslistan som "verkar bra". Och nybåtsnasaren med sitt gnistrande leende och orala svada opponerar sig knappast...
Kanske är det så, eller så har fler upptäckt hur mkt mer man får för pengarna om man köper dessa massproduktionsbåtar, med industriellt montage vilket sänker priset radikalt mot om en go gubbe på orust står och skruvar i inredningen.
Alternativet är ju att köpa en häck från 70/80 eller 90 talet och byta ut/eftermontera allt. Kanske tilltalar en del men knappast den stora massan, när man kan få samma funktion, men mkt fräschare och till samma pris, om man köper nytt från de stora tre på kontinenten.

Det är väl som i bilvärlden, alla kör inte Skoda...
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 30 aug 2010, 14:49

Mr Q skrev:...Kanske är det så, eller så har fler upptäckt hur mkt mer man får för pengarna om man köper dessa massproduktionsbåtar, med industriellt montage vilket sänker priset radikalt mot om en go gubbe på orust står och skruvar i inredningen.

Hur tänker du nu?
Frågan handlade väl inte om varför man köper en massproducerad båt, utan varför man har beställer den med tveksamma och kanske onödiga extratillbehör.
Jag är övertygad att den prisvärda standardrullstoren har samma funktion som den eftermonterade, beställd hos en segelmakare du har förtroende för.

Att man skulle få samma funktion till samma pris om man köper en BenBavJen... istället för en "häck" håller jag inte med om. Ibland får du faktiskt långt bättre. Ibland långt sämre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 aug 2010, 14:58

Jag tror att Stangens fråga skulle förstås "behöver man verkligen rullstor och rullfock?" På det sättet är ju frågan lika berättigad som ifall man "behöver" dusch. Och det gör man ju inte, vare sig. Dessutom (det kan ju vara intressant) - en dusch har ju möjligen marginell inverkan på seglingsförmågan och -prestandan, medan rullsegel verkligen påverkar prestanda till det sämre i de flesta fall. Om man nu skall reflektera över "vill de inte segla?"-frågan. Det finns i så fall också en del andra "storbåtsattribut" som kan bli kontraproduktiva i en liten båt, till exempel rattstyrning.

Men i några fall finns inget val (ratt på Bavaria, t e x) i andra fall är det ett tillval som försäljaren gärna säljer. Sådan är nybåtsmarknadens natur, och om man ser till vad man får för pengarna ligger ju Bavaria et consortes bra till.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 30 aug 2010, 15:06

Nyare båtar har ofta en layout som är anpassad efter moderna behov. På 80-talet var det inte många båtar som kunde tänka sig att ha helt inplastad duschkabin med kontrollerad avrinning. Detta är standard idag på nämnda båttyper.

Vattentankarna är gigantiska på Eilean, men på gemene båt från innan 2000-talet var de inte så stora. Varmvatten är också en självklarhet idag, liksom landström med 220-voltsuttag i båten. Bra värmare, stor batteribank, osv, osv. Allt detta har kommit på senare år i std.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 30 aug 2010, 15:25

Anders S skrev:Jag tror att Stangens fråga skulle förstås "behöver man verkligen rullstor och rullfock?"
Nja, inte behöver. Mer i linje med 'vad 17 är tanken bakom ett sådant beslut?'
Eilean skrev:
Frågan handlade väl inte om varför man köper en massproducerad båt, utan varför man har beställer den med tveksamma och kanske onödiga extratillbehör.
Mer så alltså.

Hur tänker folk? Dyrt tillval på annars billiga/prisvärda båtar som försämrar redan ganska mediaokra seglingsprestanda. Storleken på dessa storsegel är ca 27-30 kvm...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 06 sep 2010, 15:48

Jag går i tankarna att beställa en ny båt och där är rullstor ett alternativ. Framförallt så tror jag det är bekvämt att slippa gå upp mot vind, bengla med kapell, remmar och allt. Lazybag kan vara ett alternativ kanske men rullstor är lockande. Jag tror att det blir mer seglande om det är enkelt att dra upp seglen.
Att det var skillnad på prestandan förr har jag sett men hur ser det ut i dag med ett modernare hitechsegel på en rullstor? Någon som VET hur stor prestandaskillnad det är?

Och jo, ett av kriterierna för båten är dusch. Mest för att jag vill bo i båten även på vardagar när jag jobbar.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 06 sep 2010, 16:42

Jag tror inte hobbyseglaren märker av prestandaskillnaden mellan rullstor och ordinär stor. Självklart minskar trimmöjligheterna. Men i ärlighetens namn, hur många här inne jobbar t.ex. med uthal/cunningham/häckstag/kick etc?

Svarar man nej på den frågan är valet busenkelt.

Bild

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 06 sep 2010, 16:57

Gaidin skrev: ...
Framförallt så tror jag det är bekvämt att slippa gå upp mot vind, bengla med kapell, remmar och allt. Lazybag kan vara ett alternativ kanske men rullstor är lockande. Jag tror att det blir mer seglande om det är enkelt att dra upp seglen.
...
Dom lite större båtar jag seglat (42-50 ft) så har det inte varit helt smärtfritt med rullstor (rullmast) och man slipper definitivt inte att gå upp mot vinden, snarare tvärtom så krävde det att man var ganska noga med hur man hanterade det. Skulle kunna bero på att det var charterbåtar men jag gillar det i alla fall inte. Det hade gått både fortare och smidigare med travare och lazyjacks/-bag.
Mr Q skrev:Jag tror inte hobbyseglaren märker av prestandaskillnaden mellan rullstor och ordinär stor. Självklart minskar trimmöjligheterna. Men i ärlighetens namn, hur många här inne jobbar t.ex. med uthal/cunningham/häckstag/kick etc?
...
Det lär ju bero på båten i sig, men såklart att man gör. Det är ju en del av seglingen. Att enbart skota lite här och där är ju knappt halvvägs.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 06 sep 2010, 17:17

SWE54, jag tror du representerar den mer räjsiga delen av skribenterna här. Jag är likadan själv, driver folk ombord till vanvett med det konstant trimmandet.

Men jag tror att många inte bryr sig om det går i 6 knop eller 6,5. Men jag kan ha fel, det har hänt förr. 1987 på våren har jag för mig det inträffade. Men det var en slamkrypare också. :mrgreen:

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 06 sep 2010, 17:26

Gaidin skrev:Framförallt så tror jag det är bekvämt att slippa gå upp mot vind, bengla med kapell, remmar och allt. Lazybag kan vara ett alternativ kanske men rullstor är lockande. Jag tror att det blir mer seglande om det är enkelt att dra upp seglen.
Om du nu skall beställa ny båt kanske fet fallvinsch är billigare och enklare att serva? Eller elvinsch - ingen big deal numer. På liten båt (som jag syftar på) är det små segel vi pratar om.
Gaidin skrev:Att det var skillnad på prestandan förr har jag sett men hur ser det ut i dag med ett modernare hitechsegel på en rullstor? Någon som VET hur stor prestandaskillnad det är?
Tror mig minnas att Segling testat detta i ngt nummer i hyfsad närtid. Två lika båtar - en med prestandasegel och en med fabrikssegel. Klart märkbar skillnad i både höjd och fart. Någon annan som minns artikel om detta?

Säger det igen för att undvika missförstånd: Är man någorlunda frisk och ung och kanske två klarar man sig säkert bra på dessa små båtar runt 30 fot utan rullstor (rullgenua också, men det verkar vara standardtillval...). Är det svagisar eller äldre ombord är det fullt förståeligt och kanske tom rekommenderat med alla möjliga hjälpmedel. Finns mkt annat att lägga pengar på.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 06 sep 2010, 17:32

30 fots båtar ja, men när storseglet i laminat är på 40 kvm och uppåt, då blir det tungt, riktigt tungt till och med.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 06 sep 2010, 19:56

stangen skrev: ...
Gaidin skrev:Att det var skillnad på prestandan förr har jag sett men hur ser det ut i dag med ett modernare hitechsegel på en rullstor? Någon som VET hur stor prestandaskillnad det är?
Tror mig minnas att Segling testat detta i ngt nummer i hyfsad närtid. Två lika båtar - en med prestandasegel och en med fabrikssegel. Klart märkbar skillnad i både höjd och fart. Någon annan som minns artikel om detta?
...
Jo den minns jag men kommer inte ihåg om det var Hanse eller Bavaria man seglade, kanske tom någon helt annan båt..:)
Kan se om jag hittar den...
Jo den fanns i Allt om Segling (1/2006, det enda numret dessutom tydligen).
Det framgår egentligen inte hur stor skillnaden är enbart på rullstor eller traditionell stor. Det var även skillnad på annat mellan Hanse båtarna, kölen och proppen.
Men mellan två Bavaria 30 så var den med positiv akterrunda bättre än den med negativ, inte helt överraskande (rullstor på båda), men det kan ju ge en liten fingervisning angående en traditionell stor, formen på seglet har betydelse.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 06 sep 2010, 20:30

Jag har ju en litet udda båt, men den har å andra sidan bytt från vanligt storsegel till rullstor. Givetvis blev det skillnad till det sämre avseende seglingsperestandan, men en del av skillnaderna åts upp av att det gamla storseglet var över tio år gammalt och mycket slitet. Man förlorar yta i akterrundan, även med trollerilattor och trimbarheten minskar. Framförallt mastliket blir omöjligt, det kan inte röras då seglet rullas in. Seglet är lösfotat och har ingen kjol, alltså förlorar man där också. Kick och uthal är fortfarande viktigt trim, jag har också kört med trim på uthalsvagnen några säsonger. Att trimma storsegelforman med mastkrum är tämligen meningslöst. Personligen tror jag att man i så fall skall satsa på ett hitech-segel, ungefär som det Q visar på bild (Tape Drive (typ), var det Ullman? ) eller ett panelat laminatsegel. Ett sådant blir stabilare och håller formen.

Att rulla in och ut kräver att man har koll. Gå upp i vind får man nog räkna med och dessutom ha styr på dirk/lyftkick så att bommen har rätt vinkel. På Atlanten (eller motsvarande förhållanden) skulle jag nog ha ett rakt akterlik för att slippa lattor och minimera veck vid rullning.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 06 sep 2010, 20:32

Det var Gransegel.

Skriv svar