Behöver man verkligen (tillexempel) dusch? (delad tråd)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Behöver man verkligen (tillexempel) dusch? (delad tråd)

Inlägg av kajlahtinen » fre 27 aug 2010, 22:59

Anders, jag hoppas att du inte uppfattar mig som elak den här gången men jag måste få ur mig det här. Tycker du faktiskt att det är nödvändigt att ha duschar på segelbåtar, att man på något sätt är nödgad att ha en dusch i en båt när man seglar i en skärgård där det finns duschanläggningar och bastun (åtminstone i Finland) runt varje hörn. Sen finns det ju möjlighet till simning (rikssvenska: bad) också speciellt en sån här varm sommar, åtminstone innan blågröna alger har blommat ut ordentligt. Finns det förresten blågröna alger på västkusten? En verklig pest; det går inte att använda havsvatten i båten för veckor och om man gör det av misstag så luktar det attan så där ett halvt år ungefär. Så att en stor sötvattentank behövs det nog även om man inte har en möjlighet att duscha iväg allt.

Med vänligaste hälsningar (Slut på Remy men hade dock någon dcm Torres på hyllan)
Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Utvikning om egen dusch:s förträfflighet

Inlägg av Anders S » lör 28 aug 2010, 08:27

kajlahtinen skrev:Anders, jag hoppas att du inte uppfattar mig som elak den här gången men jag måste få ur mig det här. Tycker du faktiskt att det är nödvändigt att ha duschar på segelbåtar, att man på något sätt är nödgad att ha en dusch i en båt när man seglar i en skärgård där det finns duschanläggningar och bastun (åtminstone i Finland) runt varje hörn. Sen finns det ju möjlighet till simning (rikssvenska: bad) också speciellt en sån här varm sommar, åtminstone innan blågröna alger har blommat ut ordentligt. Finns det förresten blågröna alger på västkusten? En verklig pest; det går inte att använda havsvatten i båten för veckor och om man gör det av misstag så luktar det attan så där ett halvt år ungefär. Så att en stor sötvattentank behövs det nog även om man inte har en möjlighet att duscha iväg allt.

Med vänligaste hälsningar (Slut på Remy men hade dock någon dcm Torres på hyllan)
Kaj
Nejdå, det är en bra fråga. Det är alls icke nödvändigt med egen dusch, men egen tvagning kan vara det. Genom åren har jag haft olika lösningar för detta, från att bada ("simning", fint!) via hink, svamp och nödtorftigt ljummet vatten från köksspisen på fördäck - i min nuvarande båt, inte mindre än två toaletter, båda med duschmöjlighet. Detta är lyxigt så det förslår, naturligtvis. Något som många uppskattar och är mycket vanligt på kontinentala båtar är en dusch på akterspegeln (badplattformen) så man kan spola av sig saltet efter badet. Tre skandinaviska skäl för att ha en egen dusch i båten är väl i så fall maj, juni och september - när gästhamnars service vanligen är stängd. Gästhamnsbastu är nog något som man kan räkna med att Finland erbjuder, tror jag?

Men, å andra sidan, man saknar aldrig gästhamnens duschar var man än ligger. Jag skulle tro att det är som med andra komfortgrejor, innan man vant till sig är det onödigt, efter man fått smak på det blir det litet viktigare.
För den intresserade, bruksvattentank runt 300 liter, värme från motorn på ena tappkranen, värme från genomströmningsberedare på den andra + diskho.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Behöver man verkligen (tillexempel) dusch? (delad tråd)

Inlägg av S-B A-son » lör 28 aug 2010, 11:35

Anders S skrev:För den intresserade, bruksvattentank runt 300 liter, värme från motorn på ena tappkranen, värme från genomströmningsberedare på den andra + diskho.
Hur stor är er förbrukning per capita och hur många brukar ni vara ombord?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 aug 2010, 12:58

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:För den intresserade, bruksvattentank runt 300 liter, värme från motorn på ena tappkranen, värme från genomströmningsberedare på den andra + diskho.
Hur stor är er förbrukning per capita och hur många brukar ni vara ombord?

mvh Sven-Barry
Lätt löjligt med två toaletter, vi är ofta bara två ombord (numera)... Men vi "brukar" ha gäster ofta, så det tynger inget samvete, precis :-)

När det gäller förbrukningen, så bedömer jag att en dusch för den som tänker sig för kostar mellan fem och tio liter. Blaske-plaske-duschande av tonårsmodell kan ta mycket mer, förstås. En 20-litersvärmare på kylvattnet räcker till flera vuxna, om man bara inser att man på slutet får ta vattnet enbart ur förrådstanken. I början blandar man kallt och varmt i proportionerna 1:1, på slutet tar man det direkt ur beredaren (det fylls ju automatiskt på med kallvatten, så man får aldrig ut "det sista" ur VV-beredaren i alla fall).

När vi är fyra eller fler tankar vi vatten minst en gång i veckan, vare sig det behövs eller ej. Men då ser vi också med förlåtande blick på gäster som låter vattnet rinna vid sköljning av disk, låter vattnet rinna vid tandborstning etc etc. Med en sträng regim räcker ju 300 liter mycket längre än en vecka.
Anders S

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » lör 28 aug 2010, 16:33

vi har kanske gjort av med ca 200l färskvatten på hela sommaren...
Dock ingen dusch och bara pumpat vatten så okuynnesrinnande uppstår liksom aldrig.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 28 aug 2010, 16:37

Vi har dusch men använder den aldrig. Vi gör av med ca 100 liter vatten per 3 dagar och 2 vuxna/2 barn.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 28 aug 2010, 19:38

Vi har numera varmvatten och dusch både i aktern och på muggen. Med tre barn <= 5 år ombord (2 blöjbarn) har jag plötsligt svårt att se hur vi skulle klara oss utan. Vi hade i varje fall inte seglat i 8 veckor. Vi får värme från el eller motorn och det håller sig varmt över natten. 15 liter per familjetvagning går det åt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 29 aug 2010, 08:25

ErikG skrev:vi har kanske gjort av med ca 200l färskvatten på hela sommaren...
Dock ingen dusch och bara pumpat vatten så okuynnesrinnande uppstår liksom aldrig.
Just det, det var det jag menade med att 300 liter skulle räcka länge om man har litet styrning på vattenanvändandet. Men slösar man "som hemma" räcker det inte lika länge. I en tidigare båt hade vi en 90-literstank, och den räckte flera veckor, men då var det i princip matlagning och tandborstning och litet kattvask emellanåt som gällde. Det är förövrigt en klassiker - vill man att vattnet skall räcka länge skall man (bara) ha en manuell pump, då slösar man inte.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 30 aug 2010, 07:57

Jag tycker frågan är knepigt ställd - ungefär som "behöver man en kombibil?"
Svaret blir ju - det beror på.

Semesterseglar mest i skärgården sommartid och därutöver en och annan helg blir svaret "nej".
Seglar man för- och eftersäsong, till mycket städer, upp i floder, i riktigt salt vatten eller långseglar blir svaret "förmodligen".

Jag har har dusch som värms med motorgång eller gasoldriven genomströmningsvärmare och har inte besökt en gästhamnsdusch på 11 år. Och är heller inte frestad av kalla och friska tvagningar från badbrygga eller berghällar. Varför - när det finns dusch?

För mig är dusch viktigt - förmodligen lite av samma fenomen som att jag inte längre kan tänka mig en segelbåt utan tvättmaskin ombord - man vänjer sig. Jag är gammal nog att minnas hur uppseendeväckande det var med riktig kyl ombord...

Vi tankar 550 l. Räcker 14 dagar för 2 personer för en kort dusch varannan dag samt all disk och matlagning.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 30 aug 2010, 08:48

Dusch må väl vara.
Jag är betydligt mer förvånad över att så många nya BavHansJanBen på ca 30 fot säljs (köps!) med rullstor, rullgenua och fabrikssegel. Vad är det med folk - vill man inte segla längre? Dessa båtar köps generellt av folk som har kraft och styrka kvar i kroppen. Så vad är det? Den typen av AWB som redan från start har "tvivelaktiga" seglingsegenskaper blir ju dead-in-the-water om de dessutom är handikapanpassade.

Uppdaterad Notera: Det är kombinationen rullstor, rullgenua och fabrikssegel på liten båt jag talar om.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 30 aug 2010, 08:57

Rullstor skulle jag verkligen kunna tänka mig. Att slita upp 50 kg segel i topp är inget jag längtar efter direkt. Nuförtiden kan man ju få rullstorar i fina former från t.ex. Gransegel.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 30 aug 2010, 09:03

Mr Q skrev:Rullstor skulle jag verkligen kunna tänka mig. Att slita upp 50 kg segel i topp är inget jag längtar efter direkt. Nuförtiden kan man ju få rullstorar i fina former från t.ex. Gransegel.
Varför inte elektrisk fallwinsch!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 30 aug 2010, 09:17

Jag har faktiskt kikat på det, men tyvärr har jag inte friutrymme under där fallvinschen sitter, vilket vi har för genuavinschen. Det ska även finnas externa elmotorer man krokar i uppifrån. Det är inte ett sånt jätteproblem ännu, men med åldern kommer det säkert bli det. Men tills dess har vi nog köpt en nyare och mer "cruisig" båt. :)

Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem

Inlägg av wikpop » mån 30 aug 2010, 10:09

Absolut - en man behöver dusch med varmvatten i båten. Kallbad är en glädje mest för kvinnor och små barn. Har min duschanslutning på badbryggan. Sjövatten värmd i tank mha gångvärme alt dieselbrännare. Härligt att stå där på badbryggan och tvåla in sig till värmd av både vattnet och blickar från grannbåtar.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 30 aug 2010, 10:20

stangen skrev:...Jag är betydligt mer förvånad över att så många nya BavHansJanBen på ca 30 fot säljs (köps!) med rullstor, rullgenua och fabrikssegel. Vad är det med folk - vill man inte segla längre...
En anledning är nog okunskap. Många av dessa köpare har ringa eller ingen erfarenhet av segling. För novisen finns det en massa punkter på utrustningslistan som "verkar bra". Och nybåtsnasaren med sitt gnistrande leende och orala svada opponerar sig knappast...

Skriv svar