Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rottweilexpress
Trogen medlem

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Rottweilexpress » lör 16 okt 2010, 11:57

Fresso skrev:En ganska normal säsong :D
Ja det där bjöd ju på några skratt :D Låter som att du fångar mängder med snabb erfarenhet, precis som jag...Så du kommer från Gävle du med, vart ligger båten då?

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 16 okt 2010, 18:19

Ögat på storfallet gick upp och sekunden senare låg hela fallet på däck. Jag har trämast så fallet går utanpå masten.
Puttrade in i viken på Kallskär och började fundera på hur jag skulle ta mig upp i masten, ensam som jag var.

Min Baltic-sele har tidigare visat sig fungera ypperligt till detta! Vänd den upp-och-ner och trä benen genom den så har du en hyffsat bekväm klättersele!

Fast det är ju lite svårt hissa upp sig själv. Nåväl, jag fick hjälp av en bussig tysk så jag krokade i genuafallet och han började vinscha. Partialriggad som Amigon är så blev det lite bekymmer att nå den sista metern så där fick jag apa mig upp på egen hand och lyckades precis få storfallet genom trissan när den sista orken svettades ut!

Lite skrämmande att tänka tillbaks på förra sommaren då jag också hade ett ärende uppe i masten och då hissades upp i...
-storfallet!

Men för alla som äger en Baltic-sele; den funkar bra att bli upphissad med! Vänd den, kliv i och dra åt så sitter man riktigt säkert!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 16 okt 2010, 19:22

Låg och vilade en blåsig dag på Klädesholmen. Vinden tog tag i masten och båten krängde markant.
Vi hade gäster med oss några dagar och dom hade nyligen lämnat båten med frun för en promenad.
Själv stannade jag kvar för en "5 minuter på lilla visaren" :) .
Jag vaknade plötsligt av ett gurglande ljud som jag inte hört tidigare... Varje gång vinden krängde båten åt styrbord gurglade det till.
Låg och funderade lite på vad det kunde vara och plötsligt slog det mig... Hävde mig ur bingen och... Klaffs, klaffs... Jaha :cry:
En gäst hade missat att föra tillbaka Spola/Töm ventilen på toan och häververkan enligt skolboken hade startat med hjälp av pendlande båt.
Bara att stänga, pumpa ur och sen bära upp alla teakdurkar för soltorkning och sen svabbning.
En tydlig instruktion skall tillverkas och sättas på toaletten.
Vilken tur att vi inte lämnat båten för en längre utflykt :o
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 18 okt 2010, 09:49

Mitt bland dessa sorglustiga berättelser vill jag berätta om framgång (sker inte så hemsk ofta :)

Framgång 1: I våras drog jag av skruvhuvudet på en skruv till zinkanoden till drevet. Den kvarvarande skruvdelen satt fast med bara någon halv gänga utanför och jag såg framför mig micklande med att behöva borra ur, spränga skruv, gänga om i drevet mm. Men med sjösättning och annat i vardande lämnades detta till nu i höst (zinkanoden satt med en skruv under säsongen).
Nu i helgen hade jag förberett för alla motgångar med skruvdjäfvulen. Men, se där. När jag pillade lite på den så hade den vickat loss under sommaren. Den satt inte som berget som i våras. Och jag kunde med liten tång komma åt yttersta gängan och skruva ut den. Succé!
Lärdom: dra inte aluminiumskruv för hårt. Hellre en droppe låsvätska på skruven i så fall.

Framgång 2: Värmaren lade av i somras. Igen. Denna gång i augusti, just när det började bli dags att använda den... Grrr. Märkligt fel dock -den var helt död. Nu i helgen hade jag förberett för att åla in i trångt utrymme och skruva loss den för transport till värmardoktorn. Men jag började med att ta av manöverpanelen - och se. Jag hade satt på kontaktstiftet från värmaren i manöverdosan fel. Inte undra på att värmaren var död. Så jag vände stiftet rätt och satte tebaks alltihop. Och naturligtvis - värmaren drog igång som aldrig förr. Jäklar vilket flås. Succé igen!
Orsaken var att jag under sommaren tyckt att värmaren gav väl lite knuff. Och skulle testa om den gav mer flås om jag kopplade ur extern termostat som var kopplad till manöverpanelen. Efter urkoppling av termostat hade jag satt på kopplingsstiftet slarvigt...
Lärdom 1: Använd inte termostat till värmaren.
Lärdom 2: Var noggrann vid återmontage.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 20 okt 2010, 19:23

@Rottweilexpress: Vi ligger vid E-bryggan på Fliskär
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Skriv svar