1. Båten gungade till (oväntad svallvåg?) när jag sträckte mig från scandäck ner i sittbrunnen för att ställa i från mig middagskorgen. Var på jag föll handlöst i drickat med ny Iphone och likaledes ny digetalkamera.
2. En motorbåt backade ut framför mig när jag kom puttrande. Föraren tittade dumt på mig medan jag slog full back för att undvika kollision. Gaswiren hoppade av och motorn dog. Jag drog i startsnöret likt SOS-sällskapsresan utan resultat (ingen tomgång) och tvingades slänga i ankaret för att inte driva. När jag sent om sider åtgärdat motorproblemet så satt ankaret fast. En dragg och ett par meter ankarlina fattigare stävade jag mot en annan tilläggningplats. Promenerade med ett nytt 10kg Bruse över axeln från Watskiaffären till Djurgården.
3. I åtta-tiden på kvällen rundade jag Vässarö för motor. Det låg några scoutbåtar där och väntade in varandra. "Var det inte en prick här någonstans?" en snabb blick i sjökortet bekräftade att det fanns en västprick utanför några stenar. Bang!
4. Sprinten till förstaget kärvade vid avmastning. Fick grepp om den med tången och PLUPP så var den borta.
Ja, visst ja.
0. Katt överbord vid första tilläggningen vid klubbholmen. Han tränger sig förbi mig, går ut på peken och hoppar sekunden efter mig. Naturligtvis ändras avståndet när drygt 100kg skeppare studsar upp på bryggan. Han missar totalt och hamnar i drickat men sedan tidigare säsonger har han lärt sig att klättra upp för stenkistans brädfodring
5. ensamsegling norrut mot Öregrund i lätta och nyckfulla vindar. Jag spirade upp genuan med spinakerbomen men det fungerade inte så bra den här gången. Går upp för att rätta till och på väg ner i sittbrunnen slår bomen över och träffar mig i huvudet. Skepparmössan far i drickat. Den är väl insliten så det blir MOB manöver för segel. Mer ett tillbud en ett missöde eftersom inga ädlare dela skadades
En ganska normal säsong