Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Håkan » fre 27 aug 2010, 12:11

Tordmulen skrev:
Håkan skrev:Efter drygt två veckors härlig semester med massor av fina foto på båtar, barn och natur så seglar vi inte långt utanför där vi bor.
Jag sitter med ena sonen (5år) i knät som styr. Min fru har just tagit ett foto på oss i solen och när hon skall ge den till mig släpper hon den innan jag fått tag i den (det råder delade meningar om hur det gick till såklart :wink: ) och kameran faller ned på min fot och studsar 3 gånger innan den far ut genom vår öppna akterspegel och säger plums... :oops:
Tystnad, tystnad, tystnad...
Kameran är väl inget att orda om men alla bilderna...
Frugan tar upp sin mobil och tar ca 10 foto så vi har några i alla fall.

Sen har vi haft lite småstrul då båten är nu men inget roligt som ni kan skratta...
Vänta tills barnens leksaker eller gosedjur far ut genom aktern , då kanske du blir tvungen att plasta igen aktern. :wink:
Glömde ju det värsta såklart.
Så har man gjort sin premiär vad det beträffar grundstötningar...
Vi skulle reka lite i djävulshålet (gruset) och rorsman var inte vaken på mina direktiv (eller så var jag otydlig?) så vi lyckades skrapa i kölen... :cry:
Ingen fara, litet märke bara. Det tog inte stopp utan bara ett litet skrap men ens ego fick mer stryk.
Lite jobbigt med en rorsman som kollar på vattenytan och tar egna initiativ när man själv står med sjökort i handen och är rädd för vad som är under ytan. Jag tror det var sista samarbetet i trång leder mellan rorsman & navigatör.
Flatholmen gick dock bra...

Nu börjar man minnas, vi låg i slubberholme (heter det så?) och vattnet sjönk undan och vi blev stående på botten...
Jag fick loss henne men det var svettigt ett tag...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av ErikG » fre 27 aug 2010, 13:57

En sommar fylld av komplikationer o besvär.

Vi stack ut vid midsommar. Boding hade lovat att seglen skulle levereras INNAN midsommar. Men DHL planet från Polen blev kvar på plattan och så även mina nya segel. Fick åka till Boding för att låna en Maxi 95 Genua över helgen.
Midsommar med kanonväder men jag tappade barnens grillspett de hade till marshmallows från aktern, katastrof.
Efter helgen hämtning av segel hos Boding.
Därefter följde sex veckors segling med katastrofväder, typ sol hela tiden, hu så jobbigt.
Vi tappade även en sko i sjön som hann sjunka innan vi hunnit vända om, yngsta dottern upplevde det lite traumatiskt.

De nya seglen fungerar fint, men genuan akterlik känns lite "soft" jag upplever att jag får dra i snörpen lite tidigare än vad jag borde behöva. Toppfart på "E4an" drygt 9 knop.





Man skall kanske inte klaga :-)

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av fredrikk » fre 27 aug 2010, 14:48

Tror att det enda är det igensatta bränslefiltret, plus att vi lade oss på en grund plats på Bohus-Malmön vid högvatten. På morgonen stod båten lite på sned, men den lossade framemot lunch. Rolig incident vid Bassholmen med en tysk båtgranne som hade mycket åsikter om hur andra ankrade och att de nog inte var så erfarna, och som inte drog sig för att beordra andra att ankra på andra platser etc. Han drog upp vårt ankare när han skulle ha upp sitt. Ja, han kom efter oss.

Annars har allt varit till belåtenhet. Vi har skaffat oss en liten Walker Bay-jolle, och oj vad den är användbar. Den har räddat oss och andra från jobbiga situationer vid åtminstone tre tillfällen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Eilean » fre 27 aug 2010, 14:53

fredrikk skrev:....Vi har skaffat oss en liten Walker Bay-jolle....
Med eller utan korv?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av fredrikk » fre 27 aug 2010, 15:23

Eilean skrev:
fredrikk skrev:....Vi har skaffat oss en liten Walker Bay-jolle....
Med eller utan korv?
Utan korv, och med enkla riggen.

Dealen med barnen är att när de har lärt sig att ro den och att segla den får de en motor till den. Sannolikt en eldriven...

frans73
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 apr 2009, 19:36

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av frans73 » fre 27 aug 2010, 17:37

Skulle lägga i friläge på min yamaha 5 hp fick växelspaken i näven, inga lessama miner tänkte jag det går ju sno motorn runt så gå det ju backa med den,så långt allt okey ett par timmar senare skulle jag flytta båten några meter för att ankra om den då ryker startfjädern av.
Men inget ont utan det för något gott med sig, fick nu träna på att lägga till med segel istället för med motorn efter några försök så fick jag in knixen för detta endast när det blåser sydlost eller sydväst blir det lite tjurigare men det gick också efter lite träning i snabbrev

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Anders S » fre 27 aug 2010, 17:44

Håkan skrev: Vi skulle reka lite i djävulshålet (gruset)
Läge för detta frågas?
Eller, kan det vara frågan om Jungfruhålet? För där har jag studsat igenom på tre hopp en gång. Lätt hänt om man inte håöler sig kall och går tillräckligt långt innan man svänger SB...
Anders S

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Svante » fre 27 aug 2010, 18:22

Anders S skrev:
Eilean skrev:
gvs skrev:.... två utslagna tänder med sprucken läpp....
För att citera kvällspressen - det ligger i allmänhetens intresse att få detaljerna bakom blodvitet!
Det kan i vart fall inte vara Q, för han påpekar ju att han missade ett slag i somras... :P
:lol: :lol: :lol:

Det kanske inte var det slaget utan det andra slaget... :D

Vi kom aldrig iväg på semester. Den vecka vi hade bokat var fullständigt skit. :( :(
Dom som var ute bara någon vecka tidigare hade perfekt väder - nästa sommar ska vi inte snickra på huset under semestern utan ha slack i planeringen och sticka när det blir läge i stället (snickrade på huset i sol och kanonvärme - a no brainer!!!).

Hade jag inte seglat lite klubbtävlingar hade båten legat hela sommaren vid bryggan :(

/Svante

torrseglaren
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 21:36

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av torrseglaren » fre 27 aug 2010, 18:33

En (oplanerad) slänggipp i amband med ett vindskifte på Kobbfjärden. Hustrun halvstod i kappen och fick tack och lov inte bommen men väl linan till lazy-jacken i nacken. Överraskande men inte smärtsamt för henne. Ångestfyllt för min del. Hade hon stått upprätt hade det nog inte varit godnatt men väl en rejäl bula. Vi hade slappat till i det lugna vädret, men i och med vindskiftet ökade vinden markant och vi seglade vidare. Jag tror hustrun glömde det snabbt men jag hade svårt att släppa det...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Mr Q » fre 27 aug 2010, 19:38

Det glädjer mig att Anders S tillrygalagt ännu en sommar utan något form av misstag.

Och inte har jag blivit rammad av Jaramaz ännu, även om det ser ut som att det sitter nån i busken på kullen mitt emot huset med kikare och termos...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Anders S » fre 27 aug 2010, 20:14

Mr Q skrev:Det glädjer mig att Anders S tillrygalagt ännu en sommar utan något form av misstag.
Detta glädjer även mig.

Men som du säkert noterade så går det få eller inga somrar utan missöden, detta årets värsta är tidigare nämnd toaöversvämning i aktertoaletten. Hur det kunnat bli så är inte klarlagt, men det handlar nog om en kombination av litet väl lågt placerad septiktank, krängning, öppent utlopp, aktervåg i god fart och en läckande backventil i toaletten. Jag klagar inte (det hjälper ju inte) men hela toaletten har fått rensas ur på golvbeklädnad och väggmatta. Nu är det klart, nya delar i toaletten, toalettgolvet renoverat och förhoppningsvis allt väl efter målning och ny väggbeklädnad. Det roliga var möjligen att jag upptäckte det här då jag klev in för att duscha själv, och när man inser vad som klibbar vid tårna blir det att duscha åtminstone fötterna i Klorin och Ajax... Jaja, så kan det gå. Men sådant är missöden, de korkade misstagen behövs inte för att ge tillräcklig sysselsättning.

Eilean nämner en havererad duschlänsflottör - jag toppar detta med en brunnen pumpmotor OCH nivåvakt på samma ställe. Givetvis upptäcks sådana olyckor alltid efter man duschat.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 29 aug 2010, 09:14

Det enda jag kommer på som jäklats är att den vattenburna gasolvärmens mystiska cirkpump ibland stannat och fått ruskas igång. :(
Den uppmärksamme läsaren inser nu (gasol?!) till sin fasa att det måste vara husvangen jag skriver om, ja så hemskt är det. Efter en sommar med både segelbåt och billig husvang kan jag rapportera att det är mkt trivsamt att ha bägge delarna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Jaramaz » sön 29 aug 2010, 12:47

Mr Q skrev:

...det ser ut som att det sitter nån i busken på kullen mitt emot huset med kikare och termos...

Har du ofta sådana syner? Det låter som ganska allvarligt.

/Jaramaz

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av S-B A-son » sön 29 aug 2010, 15:27

Jaramaz skrev:
Mr Q skrev:
...det ser ut som att det sitter nån i busken på kullen mitt emot huset med kikare och termos...
Har du ofta sådana syner? Det låter som ganska allvarligt.

/Jaramaz
Ja, och inte hälsar de på honom heller...

För att glädja Q kom jag just på att när jag i våras testade värmaren, som fungerade felfritt, lyckades jag stänga av den två ggr, dvs sista gången slog jag på den igen vilket fick till följd att Eberspächern värmde båten i tre dagar utan att jag var där. Batterispänning när jag kom tillbaka 12,16 V. Och i går då värmaren verkligen behövdes gick inte pumpen!

Möjligtvis är den nu utsliten!

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Mr Q » sön 29 aug 2010, 15:48

S-B A-son skrev:För att glädja Q kom jag just på att när jag i våras testade värmaren, som fungerade felfritt, lyckades jag stänga av den två ggr, dvs sista gången slog jag på den igen vilket fick till följd att Eberspächern värmde båten i tre dagar utan att jag var där. Batterispänning när jag kom tillbaka 12,16 V. Och i går då värmaren verkligen behövdes gick inte pumpen!

Möjligtvis är den nu utsliten!

mvh Sven-Barry
Jag anade att du var felbar som oss andra SBA. Synd på värmarpumpen, men det är som det gamla indianordspråket säger: Det man inte har i huvudet får plonkan lida för.

Skriv svar