Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Besqua » ons 25 aug 2010, 23:07

Upp till bevis själv då, ok, har haft trassel med motorn ett par år gått lite knackigt, svårstartad
har okulärbesiktigat slangarna där jag sett dom, men torrsprickorna var
värst uppe vid tanken,borde varit med nogrann och inte så fatalistisk, hur som helst dieseln sög ner luft och stoppet var ett faktum,
heder till familjen som lånade oss en boj 2 timmar för mekning strax innan Slussning ut från Sötälje.
Detta plus lite kink i masten när storen ska ner är årets skörd, nja jag har ökat på min avsky för de nya
båtsportsformatet, är det bra till något alls? a3 alltså.
Hur har det strulat för er då, inte har det väl gått friktionsfritt?? :P
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Varm öl

Inlägg av Lasse L » tor 26 aug 2010, 06:43

Ankarspelet stoppade, 20 kg Delta med 20 m 8 mm kätting, fick tas upp för hand.
(En kabel hade släppt på förreglingsrelät).
Förbikopplade relät ovetande om att det även förreglade kompressorn till kylen, som snabbt blev varm.
Fick dricka varm öl i tvenne dagar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså.

Inlägg av Anders S » tor 26 aug 2010, 07:13

Jag renoverar just nu aktertoaletten, på förekommen anledning, kan man säga. Urrrk. Men golvbeklädnaden i duschen var ändå på bommen...
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » tor 26 aug 2010, 07:35

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 26 aug 2010, 07:47

Knappt nämnvärt, rena i-landsproblemet: Flottörbrytaren till duschlänsen la av. Duschvatten i kölsvinet innan det upptäcktes. Ny flottörbrytare inhandlades för överpris Fårösunds Marina och efter lite modifiering av duschlänslådan kunde den goda sanitära ordningen ombord återställas.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 26 aug 2010, 09:11

Min minsting gillade inte sin flytväst.
Alls.
Han skrek från att den kom på tills den kom av.
Och det går inte att resonera med en som inte kan prata om hur viktig den är.
Det, och sen sjösättning pga båtköp ger facit om c:a 20 M i egen båt + 0 nätter övernattade hittills.
Med lite tur kan jag dubbla det.
Hade hoppats på lite mer, även om detta mest var en prova-båten-säsong innan jag ska börja fixa den till min.
Alla borde ha skägg

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 26 aug 2010, 09:16

Klipp från annat forum där jag beskriver min semester =)

Jönköping Herföl, tur och retur, var planen. Herföl ligger i norska Hvaler, strax norr om Koster.

Efter förra årets lärdomar blev det brädor utanpå fendrarna för att lättare kunna slussa ensam i Göta kanal så allt gick klanderfritt ut till Göteborg, Björkö där alla mina passagerare mönstrade på. 5 barn och en flickvän. 7 personer en vecka i en Möre 30... Tur det var bra väder =)

Efter att vi seglat upp till Strömstad och lämnat av alla barnen började vi dra oss söder ut. Då gick min mobiltelefon sönder, helt död. Troligen gillade den inte att ligga i min ficka när jag vadade på Styrsö havsbad... Strax före detta hade min flickvänns nyinköpta headset till hennes mobil också gått sönder. Headset, 500kr, mobiltelefon 3900kr + moms

Skall det bli ett sådant år, var mina tankar... Mycket riktigt...

Vidare söder ut, vi gick från Hälsö, strax söder om Strömstad för vidare färd så långt vi kom, vi kom till Havstensund, då började det låta lite misstänkt från Motorn. En snabb tilläggning och kontroll visade att det sprutade vatten och avgaser från motorn, långt inne, oåtkomligt... Efter att ha skruvat ner inredningen ser jag att avgaskröken på min Yanmar YSE12 från 1975 har rostat sönder. Samtidigt börjar motorn gå dåligt och har svårt att starta.

En del turer in till en lokal marinbutik för inköp av diverse provisorium i form av slang, kemisk metall, klämmor och diverse småprylar lyckas jag få det tätt och åker iväg. Efter en kvart går det upp igen och avgaser väller in i båten.Vi tar oss till Fjällbacka och marinservicen där. Mekanikern som har två st yanmar YSE12:or liggandes säger hela tiden "Det tar en vecka" oavsett vad vi frågar om men han tipsar om lite telefonnummer. Till slut hyr vi en bil och kör ner till Sunds Marin utanför Uddevalla och köper en ny krök, packning och allt som behövs. Väl tillbaka drar jag givetvis av en skruv i motorblocket så den nya kröken får sitta i två av tre skruvar vilket innebär att det inte är tätt och lika mycket avgaser som innan väller in efter en timmes körning. På frågan om mekanikern kan hjälpa till med urdragning av skruv blir det inte helt oväntat "inte den här veckan..." =)

Krök, nippel, hyrbil, diverse smådelar. 4500Kr

Mer kemisk metall, ståltråd och annat jox för att få det provisoriskt tätt fixas i Hunnebostrand, dit vi kryssade i sydvästen. Nu verkar det faktiskt vara tätt. Motorn går fortfarande lite dåligt men det verkar som om det kommer in luft någonstans vilket jag ser som ett enklare problem, slangar kan jag byta, det är värre med skruven.

Vi tar oss till Kungshamn och försöker få tag på någon mekaniker men trots alla telefonnummer jag fick av Toaen var det ingen som kunde hjälpa till. Vi drar vidare, det får bära eller brista.

Det brast igen... Efter ett tag började avgaserna spruta ut i ruffen och efter en stund tappar motorn all kraft. Upp med seglen och försök ankra.

En skruv hade gängat ur sig... Plocka isär allt, göra rent, skruva ihop med brickor, på med kemisk metall, låta härda...

Under tiden det härdade passade jag på att byta bränslefilter där jag misstänkte att det kom in luft. Svart av dieselbakterier och troligen täppt. Efter bytet går det kanon, motorn går bra och är tät.

Så ner till Björkö för vidare fart uppför Älven. Det var ett orosmoment med Göta Älv och motorn men den gick alldeles utmärkt. Nu skulle vi norrut på Vänern och då rådde givetvis inte sydvästlig vind längre utan det var nordostlig. Pinkryss uppför Vänersborgsviken är sisådär trevlig i 6 timmar i meterhöga vågor så vi tog en paus med motorn. Efter några minuter låter den lite konstigt och tappar kraft. Upp med seglen igen för ett ben ytterligare in till Dalbergså. Motorn startar och går fint men propellern snurrar inte, det blir segling in till gästhamnen och tilläggning utan motor, vilket mot murphys alla lagar gick bra.

Konstaterar trasigt backslag. Ringer in Gösta Johansson från Vänersborg som åker direkt och kollar på båten (Det är söndag) och konstaterar att han kan ta ur motorn och fixa backslaget under veckan. Seglar ner till Vänersborg igen och klarar järnvägsbron med 40 sekunders marginal, parkerar båten på Blåsuts varv och får skjuts med bil till Strömstad där vi skiter i segelbåten och fiskar krabbor och makril i stället

Men i övrigt var allting trevligt på semestern.

På måndag skall jag hämta segelbåten och segla hem den genom Göta kanal i höstrusket. Oklart vad reparationen kostar...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 26 aug 2010, 09:34

Re Gaidin:
Plötsligt förefaller min trasiga duschläns som något mindre traumatisk...

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 26 aug 2010, 09:41

Det var denna semester som fick mig att inse att jag vill ha en splirrans ny båt =)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 26 aug 2010, 13:25

Allt var inte bättre förr alltså? :wink:

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 26 aug 2010, 13:29

Mr Q skrev:Allt var inte bättre förr alltså? :wink:
Jo, i synnerhet min båt, den var bättre förr.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Vad gick mindre bra i sommras då? 2010 alltså. Hittills....

Inlägg av SWE54 » tor 26 aug 2010, 13:59

Det är ju i alla fall 1/3 del kvar av min säsong och det har väl inte hänt något alltför jobbigt så här långt.
Gasfjädern i rodkicken gav upp och fick bytas.
Motorn har stannat någon gång. (för långa tider på tomgång..?)
Segelintaget i masten har krånglat lite.
Ett avställningsbord fick repareras.
Loggen ha demonterats 2 ggr för att skrapa bort snäckor.

Det är väl på den nivån hittills... peppar peppar.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 26 aug 2010, 14:05

Så som SWE54:as säsong ska min nästa bli har jag just bestämt.
Säsongen som nästan gått gick i mekens tecken, nästa ska bli i vindbyarnas tecken.

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » tor 26 aug 2010, 15:16

Kopierat från annat forum.

Måndag morgon, jag och hustrun övernattade i båten för att kunna komma iväg tidigt på två veckors båtsemester. Lade ut från Ystad och styrde kosan västerut mot Falsterbo. Motvind, men det löste sig med motorgång. Vinden skulle, enligt väderprognosen, senare vrida sig en aning, så segling skulle möjligen kunna påbörjas litet senare på dagen.

Solen sken och livet lekte. Efter drygt en och en halv timme sa det "plonk" och framdrivningen slutade liksom. Genast for det, "propellern har ramlat av", igenom min skalle, sa detta till hustrun. Vi var tvugna att vända och, för segel, ta oss till Ystad igen.

Under seglatsen mot Ystad funderade jag på hur upplägget skulle bli, vad gäller segelsättning o s v. Efter en stunds funderande så beslöt jag att storen skulle tas ned först och sedan skulle jag reglera hastigheten genom att rulla in, respektive rulla ut genuan. Hade medvind och såg att andra båtar höll på att segla sig ut ur hamnen, men bestämde mig för att gå in, (eftersom endast seglat en säsong, så var detta kanske fel strategival, men det var det mest logiska jag kunde komma på). Jag har ofta funderat på hur det skulle vara att ta sig in utan motor, och ofta tänkt att det skulle vara intressant att prova, dock med motorn i gång för säkerhets skull. Nu fick jag prova att ta mig in i hamnen utan några "säkerhetslinor". Gick hyfsat bra, kom litet för fort mot bryggan, men inte så att det störde, (missade när jag skulle lägga tampen om akterpollaren). Har fått en mer vaggande gång nu.......

Hem efter våtdräkt och dykning för att kolla axeldiameter, gängstigning och avstånd mellan axel och skrov. Det behövdes bara ett dyk, axeln hade gått av precis vid tätningen. Nu är det ny axel, tätning och propeller som skall monteras, (dyrt). Lyfter båten i eftermiddag och förhoppningsvis kan vi fortsätta vår semestersegling på fredag, (30/8), dock i något förkortad version. Så blev det naturligtvis inte utan all segling fick "skrinläggas" i avvaktan på investeringsbeslut och det beslutet innebär ny motor och nytt allt........dyrt javisst.. Säsongen 2011, ja då ska jag minsann ta igen allt som förlorats denna säsongen!

Segeldagar i egen båt 2010, (om man räknar bort viss bryggsegling),0 dagar och 6 timmar. Vill inte göra ett överslag på vad varje segeltimme 2010 har kostat, men billigt har det inte varit.

I stället för segelsemester blev det Amsterdam och Ijsselmeer med lite rekognisering om man skulle få för sig att segla dit :wink:

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » tor 26 aug 2010, 15:35

Två tappade badtermometrar. Hittils.//Johan.

Skriv svar