Kopierat från annat forum.
Måndag morgon, jag och hustrun övernattade i båten för att kunna komma iväg tidigt på två veckors båtsemester. Lade ut från Ystad och styrde kosan västerut mot Falsterbo. Motvind, men det löste sig med motorgång. Vinden skulle, enligt väderprognosen, senare vrida sig en aning, så segling skulle möjligen kunna påbörjas litet senare på dagen.
Solen sken och livet lekte. Efter drygt en och en halv timme sa det "plonk" och framdrivningen slutade liksom. Genast for det, "propellern har ramlat av", igenom min skalle, sa detta till hustrun. Vi var tvugna att vända och, för segel, ta oss till Ystad igen.
Under seglatsen mot Ystad funderade jag på hur upplägget skulle bli, vad gäller segelsättning o s v. Efter en stunds funderande så beslöt jag att storen skulle tas ned först och sedan skulle jag reglera hastigheten genom att rulla in, respektive rulla ut genuan. Hade medvind och såg att andra båtar höll på att segla sig ut ur hamnen, men bestämde mig för att gå in, (eftersom endast seglat en säsong, så var detta kanske fel strategival, men det var det mest logiska jag kunde komma på). Jag har ofta funderat på hur det skulle vara att ta sig in utan motor, och ofta tänkt att det skulle vara intressant att prova, dock med motorn i gång för säkerhets skull. Nu fick jag prova att ta mig in i hamnen utan några "säkerhetslinor". Gick hyfsat bra, kom litet för fort mot bryggan, men inte så att det störde, (missade när jag skulle lägga tampen om akterpollaren). Har fått en mer vaggande gång nu.......
Hem efter våtdräkt och dykning för att kolla axeldiameter, gängstigning och avstånd mellan axel och skrov. Det behövdes bara ett dyk, axeln hade gått av precis vid tätningen. Nu är det ny axel, tätning och propeller som skall monteras, (dyrt). Lyfter båten i eftermiddag och förhoppningsvis kan vi fortsätta vår semestersegling på fredag, (30/8), dock i något förkortad version. Så blev det naturligtvis inte utan all segling fick "skrinläggas" i avvaktan på investeringsbeslut och det beslutet innebär ny motor och nytt allt........dyrt javisst.. Säsongen 2011, ja då ska jag minsann ta igen allt som förlorats denna säsongen!
Segeldagar i egen båt 2010, (om man räknar bort viss bryggsegling),0 dagar och 6 timmar. Vill inte göra ett överslag på vad varje segeltimme 2010 har kostat, men billigt har det inte varit.
I stället för segelsemester blev det Amsterdam och Ijsselmeer med lite rekognisering om man skulle få för sig att segla dit