Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PerLan
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 aug 2010, 07:03

Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av PerLan » ons 25 aug 2010, 19:05

Hallå, jag är nybliven mkt nöjd ägare till en Nordship 28, rackarns trevlig båt. Jag har haft motorbåt sedan 2003 och innan dess en en TUR80 med en Yanmar och rak axel.
Det jag känner mig osäker på med denna båt är motor och drev. Vad ska jag vara uppmärksam på? Vad är extra viktigt att hålla koll på? Båt, motor och drev är ju snart 30 år gamla.

Tacksam för synpunkter

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av BjörnS » ons 25 aug 2010, 20:21

S-drevet: När byttes bälgen senast? Kolla vilka försäkringsregler som gäller för denna. Kolla oljan i drevet, ser färgen som olja brukar se ut?
Motor: Aktningsvärda 30 år. Vad har gjorts med den? Renoveringar ?
//Björn
//Björn

PerLan
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 aug 2010, 07:03

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av PerLan » tor 26 aug 2010, 07:30

BjörnS skrev:S-drevet: När byttes bälgen senast? Kolla vilka försäkringsregler som gäller för denna. Kolla oljan i drevet, ser färgen som olja brukar se ut?
Motor: Aktningsvärda 30 år. Vad har gjorts med den? Renoveringar ?
//Björn

Förra ägaren sade att "det var några år sedan bälgen byttes, så det är nog dags", vad gäller motorn har inga renoveringar gjorts, endast underhållservice enl förra ägaren.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Anders S » tor 26 aug 2010, 08:36

Om "förre ägaren" har sagt att det nog är dags, så är det dags... VP säger 7 år mellan bytena. Bälgen håller bevisat längre än så, men säkerhetsmarginalerna minskar. Det är fullt möjligt att bälgen aldrig är bytt. Angånde själva motorn tillverkades den väl fram till början av 80-talet, vilket borde innebära att den är bortemot 30 år gammal. Är den ordentligt skött behöver den inte vara dålig på något sätt, men åldern på motorpaketet och drevet gör att man nog skall skapa sig en totalbild innan man lägger ut stora pengar och mycket besvär. Jag utgår från att den har färskvattenkylning monterad?

När båten står på land är delar av bedömningen lättare att avgöra. (Notera: Tordmulen påpekar att det går att förstå det här som att man kan provköra motorn på land. Det kan man inte göra. Men drevet kan man heller inte undersöka eller serva annat än på land.)

Det du kan göra nu är att provköra motorn ordentligt och notera alla tveksamheter.
Kontrollera läckage från vattenpump(arna) och bedöm om motorn kyler som den skall. (nu är råvattnet som varmast). Kör den hårt en timme, låter elakt, men fixar den inte en timme på fullgas pga kylproblem eller oroväckande svartrök vill du veta det nu)- inte senare. En kall morgon efter att ha vilat en vecka testar du startvilligheten i kyla. Startar motorn lätt, kyler som den skall och "går bra" är den sannolikt också bra. Droppar det från någon pump (sjövattenpumpen i första hand) skall den bytas/renoveras.

Först då du vet skicket på motorn säkert bör du investera i ett bälgbyte (kan ju ändå bara göras på land :P ). Då du/verkstadsgubben delar drevet från motorn för den operationen kommer det nog att visa sig att spännflänsen rostat, fixar man enkelt med blästring och målning (eller byte, om det gått för långt) och drevets kondition kan du också avgöra i det läget. Oljan, som BjörnS talade om kan du se direkt, nu. Är den vattenfri är det ett gott tecken, om inte behöver inte allt vara förlorat för den sakens skull, men då får du inte vänta ett dugg efter torrsättningen med åtgärder. Men det skall vi inte tro (Hint: vatten är inte ett så dåligt smörjmedel som man kan tro. Att köra med vatten i drevet kan gå förvånansvärt länge, bara en del är olja. Men saltvatten är inget bra konserveringsmedel, och står drevet stilla går det snabbt utför...)

Att göra rent drevet, laga målningen (korrosionsskydd, aluminium!) gör man också (ganska) enkelt själv. Om drevet är löst och delat och kan läggas på bänken är det nog vettigt att byta packboxarna också, även om man inte ser vattenspår i oljan.

När motorn fyllt 30 år får man helt enkelt titta till den och göra hälsokontrollerna ofta. Att byta en frisk 30-åring skall inte behövas, även om eftermarknadsmotorsäljarna tycker att man helt enkelt bara måste ha en ny motor för att vara säker. I en bra segelbåt är man ju inte helt hjälplös även om motorn skulle krångla.
Anders S

PerLan
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 aug 2010, 07:03

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av PerLan » tor 26 aug 2010, 10:04

Oj vilken kuskapoch värdefull erfarenhet ni sitter inne med Anders S och BjörnS, tack för att ni delar med er av den, mkt vädefullt för mig.

Jo motorn är sötvattenskyld.

Faktum är att motorn går mkt bra, har inga som helst problem med den (ta i trä,) lite svart rök precis när den är nystartad sedan rökfritt borsett från lite vit kondensrök i bland.
Det enda märkliga jag upptäckt är att det liksom dunkar svagt i båten när det rullar (åt ena hållet) och jag går för motor.
Kanske något motorfäste som är dåligt.

Ska ned och kolla oljan i motor och drev omg.

Får känslan av att kopplingen är hydraulisk då det blir en liten fördröjning innan växeln hoppar i, kan det stämma? Isf kanske man ska kolla den oljan med?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av peterh » tor 26 aug 2010, 10:05

en komplettering,
en bra test av en gammal diesel är kallstartsegenskaperna.

Be att få vara med när motorn är riktigt kall ( inte varit igång på ett dygn elle rmer),
se om det startar UTAN kallstart eller gaspådrag, notera hur långe startmotorn får gå
innan det startar. Kontrollera rökens färg när den startar, blå rök = smörjolja, sliten motor,
vit rök = oförbränd diesel, pump&spridare i behov av översyn.
Kontrollera om den går stabilt på lägsta tomgångsvarv direkt efter start ( om inte är den
förmodligen sliten med dålig kompression)

OM man måste "fullgasa" och varva den för att den inte skall stanna och om man får
köra startmotorn flera sekunder så börjar det bli tveksamt.

Men, det värsta scenariot är att du byter motor, det är trots allt en ändlig kostnad, se bara till
att du prutar ner priset till att täcka en del av en ny motor.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Anders S » tor 26 aug 2010, 10:37

Nu fattade jag det som att köpet redan är gjort och PerLan inte längre kan pådyvla säljaren särskilt mycket av eventuella bekymmer. Annars är det ju helt rätt - man skall kolla, klaga och förhandla INNAN man köper. Men har man köpt så har man och litet chansningar får man ta här i livet. "If it ain´t broken, don´t fix it" gäller för sådana här motorer, men det betyder inte att man kan glömma periodiskt underhåll. Pumpar, spridare, bälgar, tätningar etc - allt har ett ändligt liv och en del småsaker byter man när man kommer åt, även om skruvningen görs för att (i det här fallet) byta bälgen. Fallerar den (bälgen alltså) har det ju potential att förstöra precis hela dagen, nästan värre än för Gaidin...
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Gaidin » tor 26 aug 2010, 11:05

peterh skrev:en komplettering,
OM man måste "fullgasa" och varva den för att den inte skall stanna och om man får
köra startmotorn flera sekunder så börjar det bli tveksamt.
Precis så betedde sig min motor (Yanmar YSE12) tills jag luftade den ordentligt.
Efter det startade den på tomgång på 2 varv och gick jämnt och fint.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Calle C » fre 03 sep 2010, 21:48

Hej
Jag har haft en MD11-C i många år, sötvattenskyld.
Det är i grunden en mycket bra motor.
Problemen som kommer är oftast värmerelaterade
Ha koll på värmen och varvtal, första halvtimmen är det sällan problem.
Får du värmeproblem därefter Finns det flera orsaker till detta.
1. Slangen under backslaget har en förmåga att knipa.
2. Avgaskröken kan koksa igen.
3. *Sötvattenskylaren är inte rengjord.(har tappat ordet)
4. topplockens vattenkanaler behöver rengöras.

Annars är det sällan problem med denna motor.
Ett tips är att du vid kall väderlek startar motorn genom att först och i rätt ordning göra följande.

1. sätt gasreglaget på halvgas
2. dra ut dödaren och tryck in den
3. vrid på nyckeln och starta.

Lycka till
Calle

Se gla ut

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Tordmulen » lör 04 sep 2010, 09:10

Jag ser i rekomandationerna tidigare att testköra motorn med fullgas i en timme!! , finns ingen motor som mår bra av denna behandling ny eller gammal! om jag har en köpare som får för sig att köra motorn på land eller sjön på fullgas får dom köpa en annan båt .

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Anders S » lör 04 sep 2010, 09:44

Fullgas= fullt effektuttag. Kan inte göras på land, av lätt förstådda skäl. En frisk motor, med rätt propeller och alla system i ordning skall utan vidare kunna köras en timme på märkeffekt. Om den inte klarar detta är något fel, och måste ordnas till. Givetvis skall provturen ske under ordnade former, bland annat måste man ha koll på temperaturen på kylvattnet och (om det finns) avgastemperaturen och givetvis vara vaksam på alla teckn på att något är fel, vi talar absolut inte om "förstörande provning". Det är helt enkelt så att om inte motorn provas med fullt effektuttag (en timme bör räcka) kan man inte avgöra om det finns allvarliga fel på den. Även en sliten eller illa skött diesel brukar töffa och gå utmärkt på dellast - vare sig den är sliten i loppen, bara får en tredjedel av den kylning som behövs eller är i dålig form på grund av alldeles för lätt belastning under lång tid. Är kolvringsspåren och/eller ventilkäglor och -skaft igensatta med koks, avgaskröken igensatt etc etc avslöjas detta tämligen omgående, motorn "orkar" helt enkelt ingenting. En "cylinderpolerad" diesel brukar vara svår att starta, men den lämnar heller inte full effekt. Skulle det vara helt fel propeller till utväxlingen tar man antingen inte ut fulleffekt eller så riskerar man att överbelasta man motorn och särskilt det senare märker man inte om man inte "kör fullt".

Jag skulle dra öronen åt mig direkt om en försäljare skulle tala om för mig mig att man inte får testa motorn med fullt pådrag. Att man sedan inte kör till vardags på det viset är en helt annan sak.
Anders S

PerLan
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 aug 2010, 07:03

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av PerLan » lör 04 sep 2010, 14:12

Tack igen för alla bra svar!

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av Tordmulen » mån 06 sep 2010, 08:41

För den som inte har koll på motorer eller motoröra är fullgas plattan i botten och det är det du rekomenderar i tidigare inlägg Anders S dessutom gärna på land i en timme.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur bör man testa en "ny" motor ?

Inlägg av Anders S » mån 06 sep 2010, 09:05

Tordmulen skrev:För den som inte har koll på motorer eller motoröra är fullgas plattan i botten och det är det du rekomenderar i tidigare inlägg Anders S dessutom gärna på land i en timme.
Efter en kritisk genomläsning av den första posten förstår jag att man kan få för sig att jag menar att det skulle gå att provköra motorn med full effekt på land. Det skall man förstås inte göra, och om man läser hela inlägget framgår det nog också. Men jag har gjort det tydligt att man naturligtvis provkör effekt och funktion i sjön, inte på land.

När det gäller att provköra motorn ordentligt tycker jag inte man skall vara blödig om man tänker köpa eller har köpt en begagnad båt. En frisk, korrekt installerad hjälpmotor till en segelbåt skall tåla att man kör den för fullt, annars är det något fel på motorn, installationen eller båda delarna. Givetvis är det ju så att om kylvattentemperaturen stiger förbi normalvärdet eller något annat illavarslande tecken visar sig, till exempel tydlig svartrök eller märkbar kraftlöshet, så skall man ju inte fortsätta med provet, men då har det ju visat att något är fel. Var och en får förstås avgöra om man vill veta det eller inte.

Jag dårkör normalt inte motorn på min båt, och när man känner sin båt och sin motor behövs inte det heller. Det kan ju också vara bra att veta att om man har en "normalsegelbåt" med en "normalhjälpmotor" så är större delen av effekten i reserv till vardags. En 50-hästare tar man vanligen ut kanske 15 hk från till vardags - det motsvarar ca tre liter diesel per timma.

Dessutom finns det de som rekommenderar att man kör motorn på fullgas även emellanåt, till exempel Volvo Penta. Deras argument är att det är nyttigt för motorn att motioneras och nå full temperatur i förbränningsrum och kolvtoppar, framförallt så att inte kolvringarna koksar fast.
Anders S

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Nybliven seglare, vad kolla s-drev md11?

Inlägg av gvs » mån 06 sep 2010, 09:19

Svartryker gör väl alla dieslar vid hög last? tänker på hur ofta man ser nya dieselbilar på vägarna som ryker (sotar) vid gaspådrag.

Skriv svar