Den absolut största felkällan bör vara sjökortsfelet. Stora delar av "våra" vatten är uppmätta långt innan GPS:s tid och misstag lever kvar. Bara en sådan sak som att vår kartor ursprungligen är handritade skapar små fel, landhöjningen är avsevärd, och därmed strandprofilerna etc etc. Å andra sidan, här och där har man utmärkt bra uppdaterade kort som bygger på flygbildstolkning och där själva farleden och omgivande vatten är nylodade och ramade, dvs man har fysiskt släpat en djupram genom leden för att inte missa något. Stor skillnad, naturligtvis. Man ekonomiserade också förr, genom att kosta på fler och tätare lodskott där det fanns anledning (i leder och far) medan man var mer sparsam i områden där ingen vettig människa borde sätta sin fot (eller köl).
Sedan är det riktigt att atmosfäriska störningar ställer till det emellanåt. Åska fick även gamla Decca att få spel och varför GPS-signalerna (svaga och tunna som de är) skulle kunna klara av kampen med ett bra åskväder kan man ju fråga sig. Skulle åskan slå ut den egna utrustningen rent fysiskt blir det ju absolut inte bra (då räcker det inte att ta det lugnt och vänta på att signalen kommer tillbaka) och det kan förstås tänkas att kraftiga, dåliga radiosändningar (egen, kass radiosändare) och dåliga (alldeles för bra,egentligen) antenner ställer till det. Min AIS har sin VHF-antenn ovanpå GPS-antennen - en sådan combo måste vara i ordning, annars kan GPS-signalen dödas av VHF-sändningen var gång positionen blippas ut. Mjukvaran i mottagaren spelar roll, den skall validera all mottagning och filtrera bort felaktigheter. Spegeleffekter från byggnader kommer garanterat att ställa till det, för GPS är inte avsedd för att fungera i en sådan miljö, och en spegling skapar (litet förenklat) en virtuell ortlinje, ungefär som om man skulle ta en solhöjd via en spegel på ett hus, långt borta från platsen där man står.
Men det är inte lätt att veta om felet ligger i den uträknade positionen eller i kartan hur som helst. Min egen båt ligger nu (kan man få för sig) tryggt på land, på den parkering jag ställer bilen på. Uppskattat fel, ca 20-30 meter. Bra så, bara man inte navigerar i blindo på den informationen