Shorthand - ensamsegling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Svante » fre 13 aug 2010, 14:11

Ingen båtsemester detta år heller :cry: den vecka vi bestämt regnade bort (denna vecka).
Med facit i hand - Frugan är väldigt svårflirtad att få med så jag har bestämt mig för att klara mig på egen hand (bara i båten då...) En variant som en del i klubben brukar, är att distanssegla själv varpå den äkta hälften ansluter sig landvägen vid slutdestinationen. Hon njuter när vi väl kommit iväg och mumsar på en räkcocktail i en mysig hamn :D

Således - vad bör man tänka på för att klara sig helt på egen hand?

* Autopilot - ja självklart
* Bra planering med mat tex.
* ??? hjälp mig att fylla i listan


/Svante

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Mr Sailman » fre 13 aug 2010, 14:22

Säkerhetsutrustning som livlina (alltid på och kopplad när man är i sittbrunnen ensam), band att koppla sig i på däck när man behöver gå fram till masten eller fördäck.
Äggklocka att sätta på ringning t ex var 15:e minut om du blir dåsig och kanner du riskerar somna.

Planerar du segla bara dagtid eller även natt?

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Svante » fre 13 aug 2010, 14:39

Kan tänka mig att nattsegla vid transportsträckor för att förlänga vistelsen på semesterstället.

/svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Anders S » fre 13 aug 2010, 15:14

Som redan sagts, att aldrig kunna ramla av båten är prio ett. Det är risk för livet om man faller i sjön när man har besättning, seglar man ensam är det normal sett helkört. Annars är det inte något konstigt att segla ensam. Att segla nattpass kan man göra, men då skall man anpassa start- och framförallt ankomsttider till trafikerade områden så att det helst är ljust då man kommer till dem. Ett bra ankare, litet tillförsikt och en "feg" attityd till tilläggningar (löjligt mycket fendrar och en tamp klar från midskepps), så löser sig det mesta.
Anders S

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av gvs » fre 13 aug 2010, 16:01

Förutom att alltid sitta kopplad är det lämpligt med bärbar VHF och/eller telefon i vattentättfodral kring halsen, man vet ju inte vad som kan gå snett....

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av stangen » fre 13 aug 2010, 17:25

Jag har seglat solo i ca 10 år. Något jag skulle överväga vid längre passager och nattseglingar är en positionssändare typ SPOT som är en sorts fattigmans EPIRB.
En EPIRB startar när det är nödläge. En SPOT sänder kontinuerligt ut positionsangivelser som kan följas av nära och kära via webben vilket är mer proaktivt tycker jag. Och roligt för vänner att kunna följa.
Se exempel från en familjs långsegling här: http://share.findmespot.com/shared/face ... REVWKAiOYL
Plus att du kan trycka på en nödknapp om det skiter sig.

Jag själv har en fattigmansvariant av SPOT kan man säga, Phonelocator, som är ett litet program i min mobiltelefon (telefonen har GPS). http://www.phonelocator.mobi/. Fungerar ungefär som SPOT dock utan hjälpknapp och kräver GSM täckning. Phonelocator ritar upp spår och visar senaste position http://www.phonelocator.mobi/home/map

Allt detta går naturligtvis utanpå koll och genomgång av båt och utrustning, sjömansskap, kopplad livlina mm.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Anders S » fre 13 aug 2010, 17:30

Om man nu skall titta litet på de konstruktiva delarna och inte bara skräckhistorierna, så brukar jag ordna mat i förväg när det inte är garanti på riktigt lugnt väder. Haken är att när det gungar tar allt så lång tid att man knappast får tid att laga mat, diska och röja undan om man samtidigt skall passa båt och omgivningar. Dubbelmackor och färdigt kaffe i termos kan man äta och dricka med en hand utan att söla ner sig (kaffet dricker man direkt ur termosen, ingen lär ju se det ändå...). Riktig mat kan man också förbereda, chili, köttfärs och pasta och ann kåbojsmat är enkelt att ta fram, kan man äta direkt ur plastlådan om man vill. Sjökläder kanske man har direkt, annars parkerar man byxor och stövlar a la larmställ. Att sova i brunnen (att sova över huvud taget, alltså) mha av en äggklocka vet jag inte om jag tycker är så bra - så långa pass att man blir trött och dum kan man försöka undvika. Att gå in i hamn för att sova när man är så trött att man inte tycker det är riktigt roligt längre är ingen skam, om det bara går. Men är man riktigt trött är det inte säkert att man vaknar av äggklockan, det skall man veta.

Rådet om telefon/vhf i skyddad påse är OK, men ramla inte överbord utomskärs, för jösse namn. Utomskärs är mer än 200 meter från land, tycker jag. Men man kan ju snubbla på sina stora fötter när man hänger ut fendrarna, så det är väl ingen dum ide att ha en radio i fickan. Att meddela sig med familjen, vänner etc är ju alltid som det skall.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av bosseh » fre 13 aug 2010, 17:59

Tre riktigt viktiga saker:
1. Rejäl flytväst med fickor och inbyggd sele. Inte uppblåsbar, den kan man inte lita på till 100% men framförallt är det väldigt svårt att ta sig om med den uppblåst. I lite hårdare väder är den mycket otrevlig om man hamnar i sjön. Vill man vara cool får man byta till uppblåsbar när man närmar sig hamn.
2. Livlinan, självklart. Det är tråkigt att sluta sina dagar med ett "Skulle bara" på läpparna ...
3. Vattentät, bärbar VHF fastsatt med snöre i flytvästen.
Sen kan man ha en massa andra "bra-att-ha" grejor med sig. PLB (Personal Locator Beacon) lockar mig men det finns ju så mycket andra roliga prylar att köpa ....

Jag vet folk som åkt på Europas kanaler. Han i båten, hon i bilen. De hade varsin bärbar VHF. Enkelt och smart sätt att hålla kontakten när man närmar sig mötespunkten.

För att hänga på Anders S lite: Dra en tamp från sittbrunnen till ett kastblock i fören och sedan tillbaka. Det har räddat några angöringar för mig. Funkar bra vid slussning också!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Peter_K » fre 13 aug 2010, 20:03

Efter att ha läst ovanstående inlägg vågar en faen aldrig ge sig ut ensam igen... :o
*puh*
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av SWE54 » fre 13 aug 2010, 20:20

Nej jag håller med dig Peter...:)
Seglar ju solo för det mesta jag med och har inte en bråkdel av ovanstående. Men att inte ramla av båten är ju prioriterat och det absolut viktigaste. En massa prylar kompenserar inte planering och lite sunt förnuft.
Först ska ju så mycket som möjligt kunna skötas från sittbrunnen sen är det bara att köra och se vad du egentligen behöver.
Jag har ingen aktiv autopilot och seglar spinnaker så ofta det går. Det är inga problem om man tränar lite, man lär sig snart.
Se bara till att ha något att äta och dricka lätt tillgängligt så mår man finfint..:)
SÅ vad är det du behöver "ha hjälp med" när hon inte är med....?
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av SWE54 » fre 13 aug 2010, 20:25

bosseh skrev:
1. Rejäl flytväst med fickor och inbyggd sele. Inte uppblåsbar, den kan man inte lita på till 100% men framförallt är det väldigt svårt att ta sig om med den uppblåst. I lite hårdare väder är den mycket otrevlig om man hamnar i sjön. Vill man vara cool får man byta till uppblåsbar när man närmar sig hamn.
...
Nej en uppblåsbar skulle jag rekommendera. Den är väl dom enda som klarar offshorekraven om man nu skulle vilja vara med i en kappsegling. Dessutom är den inte i vägen som en klumpig gammal är vilket är väldigt viktigt när man soloseglar.
Prioriteten ligger på att INTE RAMLA AV, om en uppblåsbar ev. är mindre pålitlig spelar ingen roll för man får inte ramla av.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av bosseh » fre 13 aug 2010, 21:20

Självklart ska man inte trilla i. Ändå händer det flera olyckor varje år. De flesta olyckorna drabbar inte ensamseglarna utan när man är flera ombord. Ofta är då också alkohol inblandat. Den vanligaste orsaken verkar vara att man "ska bara" fixa till något.
Flytväst, livlina och en bärbar VHF är enkla och vettiga säkerhetsgrejor. Visst kan man byta VHF:en mot en telefon i vattentät påse, det blir aningen billigare men VHF:en har bättre täckning och framförallt kan närliggande båtar höra en.

Har man sin livlina fastsatt och trillar överbord så blir man hängande i livlinan mer eller mindre i vattnet. Den automatiska flytvästen blåser upp. Förhoppningsvis. En av fem gör det inte, det visar bla prov som marinen låtit göra. Väldigt många västar har för gamla patroner (som naturligtvis kan fungera). Blåser västen upp sig så blir man minst sagt klumpig. Troligen hänger man någonstans nära aktern och det är svårt att klättra upp. Är det lugnt och vindstilla kan man lossa livlinan och simma till badstegen och sen klättra upp. Men ska man ha en chans att ta sig ombord på båtens sida vill man absolut inte den jättelika uppblåsta flyvästen. Alternativet är förstås att punktera den. Tar man sig ombord så ska västen laddas om fortsatt att man har reservpatron mm ombord och att man har tid till detta.
Jag kan varmt rekommendera att prova en uppblåsbar flytväst "live".
Det finns också en annan aspekt. När man ligger i vattnet så fungerar den uppblåsta västen som segel och fötterna som drivankare. Man får allt sprut i ansiktet vilket blir både otrevligt och farligt. Flygvapnet har därför som säkerhetsregel att man inte får öva med uppblåsbara flytvästar i vindstyrkor över 10 m/s.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Filip » fre 13 aug 2010, 21:30

Vart ska färden gå?
Brukar ibland segla själv.....det är nog lite på känsla som styr mina beslut... i skärgården känner man sig ganska trygg så där har jag bara livlina...blir det en längre etapp och då speciellt om det blir lite kymigt väder drar jag på mej min uppblåsbara väst men tror det det beror på att jag ska känna mej trygg.....Som redan påpekats.....med eller utan flytväst, med eller utan VHF , med eller utan vad som helst spelar kanske inte nån större roll.... huvudsaken är att man inte trillar av båten.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Svante » fre 13 aug 2010, 21:59

Filip skrev:Vart ska färden gå?
Brukar ibland segla själv.....det är nog lite på känsla som styr mina beslut... i skärgården känner man sig ganska trygg så där har jag bara livlina...blir det en längre etapp och då speciellt om det blir lite kymigt väder drar jag på mej min uppblåsbara väst men tror det det beror på att jag ska känna mej trygg.....Som redan påpekats.....med eller utan flytväst, med eller utan VHF , med eller utan vad som helst spelar kanske inte nån större roll.... huvudsaken är att man inte trillar av båten.
Färden... ja exempelvis halmstad - bohuslän eller danmark...

* okay, Inte ramla av - lägger till det i listan.

Själva båten då, några tips om hur man arrangerar skot mm. för att enkelt handa det själv.

/Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av Anders S » fre 13 aug 2010, 22:46

Tips:
Om du har en knap midskepps, se till att ha en kort tamp med ett öga på vid tilläggn ing. En sådan lägger man runt knap, stolpe eller vadhelst man får tag på, t o m en bryggbräda och sedan kör man "på anhåll", sakta och fint, så har man styrsel på för och akter mot bryggan.
Stoppknopen på skoten (alla manöverlinor oxå) kan man sätta såpass långt in att man lätt greppar tampen och slipper klösa runt stoppknopen i block eller råttor.
Nu har du väl rulle till förseglet, men man kan ha ett nerhal till storen draget till brunnen, ett sådant säkerställer att seglet kommer ner och håller samman vid masten. Seglar man själv kan det (faktiskt!) vara ide att ha storfallet vid masten, om det är dit man måste ta sig vid revning och nertagning. Antingen allt i brunnen eller allt vid masten - lätt att missa om man vanligen är flera.
Avlastare eller åtminstone skotråttor till alla tampar, inklusive rullfockens inrullare. Att lägga fast runt knapar är enkelt, men inte alltid att lossa med en hand.
Det kan låta litet snobbigt, men det som är ändamålsenligt vid kappsegling är ofta bra för den ensamme också. Att vänja sig vid att korsa fockskotet och skota på lovartsvinchen till exempel, smart för båda.

Sedan, löjligt men ändå: mycket bränsle i tanken... Det är ju inte alltid så att de längsta ensametapperna är de seglingsmässigt hårdaste, och en natt med lugn motorgång kan göra gott om det bara handlar om att transportera sig. Nu har jag vanligen besättning (eller är besättning, det beror vem man frågar, amiralen eller kaptenen) men när tillfälle ges tar vi chansen att förflytta oss längs den numera alltför välbekanta Hallandskusten så enkelt och snabbt som möjligt. I gott väder blåser det kanske bara sex timmar per dygn (sjöbrisen) och man kan ju vilja hålla på längre än så.

Andra "skynda-sig-tips: Det brukar ta sin lilla tid i alla vanliga hamnar, och vill man bara pausa för att äta eller sova av sig finns det ofta möjlighet att stanna upp för ankar några timmar på ställen där man normalt inte skulle tro att det går, under land vid landbrisen, t ex. Det är stor skillnad på att få sova två-tre timmar tryggt än att dåsa med avbrott och dåligt utkikssamvete. Ibland kan man välja en paushamn litet klokt -det är mer än en gång vi lagt till i Glommen vid ett-tvådraget på natten för att sedan gå vidare tidigt på morgonen igen (just den hamnen är men minimal omväg, till skillnad från Varberg eller Falkenberg).

Om man är förtänksam ser man till att ha med alla viktiga förnödenheter (det kan variera, ju), så man inte behöver spilla tid på att leta snus, rätt sorts plockgodis eller rätt korv till potatismoset. Sådant har en förmåga att dra tid i onödan om man vill komma fram snabbt. Detta gäller om poängen är att hinna långt på kort tid, annars gör man ju som man vill.
Anders S

Skriv svar