Harken Radial vinschar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Harken Radial vinschar

Inlägg av Nubben » fre 06 aug 2010, 08:22

Hejsan,
Tänkte fråga ifall nån har erfarenheter av Harkens nya radial vinschar, har man nu äntligen kommit ikapp Andersen eller månntro gått förbi?
Sen undrar jag ifall någon har erfarenhet av Andersens 40ST och 8mm spinnakerskot, håller det?
Alternativet är alltså Harken Radial 40.2 STA eller Andersen 40ST av vilka Andersen faktiskt verkar vara billigare för tillfället.

Harkens nya vinschar kan man läsa om t.ex. här. Kolla videon också.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Harken Radial vinschar

Inlägg av Håkan » mån 09 aug 2010, 12:00

Jag har aldrig varit besviken på Andersen och det skulle mycket till att byta bort dem :D
Vi har 32ST och där är 8mm inga problem.

Jag har även seglat en ny båt med Harken (nya Harken med "gropar") där en wincsh krånglade.
Om det var en engångsföreteelse eller ej vet jag inte men vi vågade inte chansa...

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 09 aug 2010, 12:26

hej,

Monterade en Harken 40 st som fallvinsch till denna säsong och är mycket nöjd - har inte krånglat ngt, utan allt löper hur bra som helst. Använder både 8 och 10 mm dynema på den.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 23 jan 2012, 18:23

Köpte 2 nya Harken 40st för 3 år sen och har har konstaterat att den ena vinschen inte är som den ska! , eftersom jag allt som oftast använder självslående fock mot den nya Harken som är helt frisk och Gennackern via mina gamla Lewmar har nerplockning av vinschen inte skett förrän nu och tyvärr konstaterat att ett utav dreven är felvänt för att låsklackarna ska kunna låsa vinschen.
Tyvärr är det inte bara att vända drevet eftersom det är en försänkning på ena sidan av drevet , jag måste borra eller svarva ur drevet några millimeter med en diameter på ca 15mm och behöver hjälp av en verkstad!, någon som har något tips i Stockholms området?.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 23 jan 2012, 23:17

Är det något som är fabriksfel. Så gå tillbaka med produkten till Harken
så fixar dom det som goodwill.

Har också tittat på Harken winchar. Men det är inte läge att byta just nu.
Men, finns flera tillverkare som gör fina winchar.
Seldén´s nya med backfunktion. Måste vara trevligt när man vill trimma
genuan. Lewmar har fina.
Såg att det var rea på Holmatro, vet inget mer om dem. Men de ser
inte fy skam ut de heller.

ST eller inte?
Är det inte stökigt när man måste släppa ut lite skot?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 jan 2012, 08:13

Angående ST (Self Tailing): Absolut. När man seglar ensam, (eller så bara winschar ensam) är det guld värt. Har man provat, så vill man inte vara utan. Att släppa ut (trimma ut) är inga problem, lika enkelt som på en vanlig winsch. Skulle något göra skillnad är det väl en winsch som håller fast åt båda hållen, vilket väl är Seldens grej? (Det har funnits en variant tidigare, som jag glömt namnet på namnet på, den såg ut som stor, rund clamcleat med vev).
Anders S

Skriv svar