HR 34 som skärgårdsseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem

HR 34 som skärgårdsseglare?

Inlägg av Mahogny » ons 04 aug 2010, 21:02

Hallberg-Rassy 34 är en fin seglebåt med många goda egenskaper men -är det någon som har någon erfarenhet av hur den fungerar som seglare i t.ex Stockholms skärgård? Alltså i lite knixigare leder med svagare vindar där man behäver kryssa och slöra om vartann hela tiden. De flesta HR 34-or verkar vara gjorda lite mer för att segla rakt fram med rullstoren ute och stora genuan skotat för halvvind. Kan man montera självslående fock på denna modell?
Tacksam för info från någon som vet?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: HR 34 som skärgårdsseglare?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 21:57

Selftackerskena kan man nog montera på vilken båt som helst, jag har gjort det på min Vagabond, det bästa jag gjort, helt underbar segling när man slår och gippar ofta. Bra sikt får man också. Och slipper jaga undan familjen från genuavinscharna.
Sen finns det ju fockar som överlappar masten bara lite grann också som är lätta att slå med även utan selftackerskena. Och de fockarna lär vara en hel del effektivare än den ronodlade självslående focken. 105% fock brukar de kallas.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 aug 2010, 13:25

Finns det plats framför masten för en skena? Det är inte lucka och annat på däck just där..?
Har du en fock till båten, eller kan låna en som passar hyffsat, så kan du ju testa hur det går att segla med den innan du drar igång ett ganska kostsamt projekt.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 05 aug 2010, 20:27

Jag har lite erfarenhet av HR 34 men äger en HR 31, vilket är en snarlik båt med i stort sett samma egenskaper men med lite mer speed i 34.an. Båda båtarna är väldigt trevliga med mycket bra segelegenskaper.
Att böka runt en 120-130% genua är självklart jobbigt precis som det är på alla andra båtar men som tur är riggen inte masthead...jag monterade på en självslående skena som jag använder till min 110% .are och det funkar riktigt bra...när det börjar bli jobbigt så rullar jag in lite och vips blir det en självslående fock...dvs hur bekvämt som helst men kanske inte helt optimalt. Som jag upplever kan jag ta höjd bättre med skenan.
Det skulle förvåna mej om det inte går att göra samma "operation" på en 34.a i och med att segelplanen är snarlika

Skriv svar