Fock på Kutterstag vs Rulle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » sön 15 aug 2010, 17:56

Jag tittade på hela filmen (dogma-style!) men fick inte se det jag ville, ett SLAG ! Hur fungerar den biten? Det syntes dock ett fall som hä...
Det hela såg väl mycket bra ut? Däremot undrar jag om det blåser såpass som 5-6 på filmen? Får du en smula mer vind kan det säkert gå ännu bättre.

Har du tappat vanan med fock på wire och pistolhakar, så sätt en bindtamp i mantåget på båda sidor, så kan man välja sida att "ha det i vägen på". Binder man sedan upp det, inte ner det (i mantåget) blir det inte så farligt ivägen. MAn kan ordna ett enkelt kapell så kan man ha det kvar på däck också. (Fy vad man blir bortskämd fort med rullsegel).
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 15 aug 2010, 18:27

Här kryssar jag med min kutter-x-självslående. Tyvärr hade inte heller jag vett att filma ett slag. Går högt i vind, men vinden håller på att tappa stinget så focken är på gränsen till för liten att driva mot sjöarna. Men enär vi nästan är framme så går det bra. Frun gillar focken bättre än genuan också.
Att ta bort kutterstaget skulle nog vara det allra sista det gick att tvinga mig till.
http://www.youtube.com/watch?v=gldDoTOxM88
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av styrman » sön 15 aug 2010, 20:41

Anders S skrev:Jag tittade på hela filmen (dogma-style!) men fick inte se det jag ville, ett SLAG ! Hur fungerar den biten? Det syntes dock ett fall som hä...
Det hela såg väl mycket bra ut? Däremot undrar jag om det blåser såpass som 5-6 på filmen? Får du en smula mer vind kan det säkert gå ännu bättre.

Har du tappat vanan med fock på wire och pistolhakar, så sätt en bindtamp i mantåget på båda sidor, så kan man välja sida att "ha det i vägen på". Binder man sedan upp det, inte ner det (i mantåget) blir det inte så farligt ivägen. MAn kan ordna ett enkelt kapell så kan man ha det kvar på däck också. (Fy vad man blir bortskämd fort med rullsegel).
Jo, slagen gick bra men jag får nog träna på tekniken, hon är lite seg med sin semiköl.Tyckte jag tappade farten fortare än med genuan.

Tappat vanan med wire...? har aldrig haft annat än rulle så detta är nytt för mig.

Vindstyrkan kanske jag överskattade. Gässen kom spritt men det krusade mellan vågorna.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » sön 15 aug 2010, 22:26

Skälet att jag frågar är att jag uppfattar din fockskena som den "platta" modellen, utan rundning och stativ (jmfr med Ljusnes som är annorlunda). På en tidigare båt hade jag en självslående fock med peterbom, och under en tid fanns det dubbla skot till rullgenuan så den i inrullat läge blev självslående. En platt skena skulle kunna accepteras på min båt, men en böjd skena blir overkill för den lilla kutterfocken som är aktuell på min båt. Om man tycker att en fock på fördäck ställer till det, så blir det rena hinderbanan med en peterbom också. Men skulle man kunna få till det så enkelt som det verkar i ditt fall är det intressant. Mitt kutterfockprojekt ligger litet på is, därför att det kräver montering av extra skotskenor på rufftaket.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Jaramaz » mån 16 aug 2010, 07:46

Det ser bra ut, det är bara att gratulera. Bekymra dig inte om att det inte blev så mycket fart i 5-7 m/s (eller vad det nu var), seglet är avsett för hårdvind - minst 12 m/s. Då kommer det att vara toppen!

En fråga, som inte rör fallet: kan du skota focken mycket plan? Det syns inte på filmen. I riktigt hård vind kan man vilja ha focken riktigt plan, för att minska krängning osv.

Förslaget om att fästa segelt vid mantåget med lite gummirep är mycket bra. Med lite träning kommer du att upptäcka hur du skall göra för att seglet skall ramla ner i en snygg hög på däck (skotning, vindvinkel ), efter det är det bara att gå fram och naja fast vid mantåget (låt det bara inte blåsa ut när det precis är nertaget, frestande, men straffar sig med merarbete senare).
Vid en öppen kust (Skåne ..) står det alltid hia precis utanför hamnen. Då är det trevligare att ta seglen väl inne i hamnen, om det finns plats vill det säga (försök inte detta i Hornbaeck, mmen Gilleleje går bra). Kan vara värt några priuetter!
Är det en liten hamn - ta seglet/seglen en bit ut, där sjön är lugnare.

/Jaramaz

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av styrman » mån 16 aug 2010, 10:38

Skulle man kunna ha CU-rulle (www.rullfock.se) på kutterstaget och fortfarande ha det löstagbart eller kan det bli för klumpigt att stuva undan?
Det står maxbelastning på 2100 kg, hur vet man kraften?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Eilean » mån 16 aug 2010, 11:14

[quote="styrman"].....Skulle man kunna ha CU-rulle .... ..... eller kan det bli för klumpigt att stuva undan....../quote]

Ja, om du med stuvar undan menar att lossar i däck och sträcker stag och segel längs masten. Och betänk - här är det fråga om en hårdvindslösning - då tummar man väl inte på belastningen!

Jag har en stor 150% rullgenua och ett löstagbart inre förstag med en knytrevsbar hårdvindsfock med pistolhakar och egna skot. Hårdvindsfocken är normalt undanstuvad och så även taljorna till backstagen som tillsammans med förstaget sträcks längs masten och är ur vägen när det inte används.
Arangemanget kan sättas upp på 10 minuter och görs alltid innan överseglingar till havs. Focken ligger då påhakad samlad i sin påse med skoten iskurna. Det är bara att rulla in genuan och hissa. Kutterstaget gör att slag med genuan behöver en gubbe på däck som föser runt seglet eller att det rullas in tillfälligt. Men på havet där det är många timmar mellan slagen gör det inget.
Segelduk på däck är inga problem när seglet tas ner, det är en smal sak att rulla ihop det i en hög och surra det tillfälligt med ett band kring staget eller mot mantåget. Men jag är å andra sidan uppvuxen med pistolhakar.
I alla fall för längre seglatser känns det tryggt att ha ett helt "manuellt" segel som är helt oberende av något annat och som är enkelt och idiotsäkert.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Tordmulen » mån 16 aug 2010, 13:50

Min uppfattning är att en båt inte borde vara Ocean klassad om det inte finns möjlighet att montera att inre förstag (kutterstag) vid havssegling , tyvärr inte många nya båtar som har detta på utrustningslistan.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Håkan » mån 16 aug 2010, 15:31

Tordmulen skrev:Min uppfattning är att en båt inte borde vara Ocean klassad om det inte finns möjlighet att montera att inre förstag (kutterstag) vid havssegling , tyvärr inte många nya båtar som har detta på utrustningslistan.
Om förstaget skulle gå av?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Tordmulen » mån 16 aug 2010, 17:07

Håkan skrev:
Tordmulen skrev:Min uppfattning är att en båt inte borde vara Ocean klassad om det inte finns möjlighet att montera att inre förstag (kutterstag) vid havssegling , tyvärr inte många nya båtar som har detta på utrustningslistan.
Om förstaget skulle gå av?

Mvh /
Det är en förberedelse för hårt väder! , se Eileans inlägg

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Håkan » tis 17 aug 2010, 10:07

Tordmulen skrev:
Håkan skrev:
Tordmulen skrev:Min uppfattning är att en båt inte borde vara Ocean klassad om det inte finns möjlighet att montera att inre förstag (kutterstag) vid havssegling , tyvärr inte många nya båtar som har detta på utrustningslistan.
Om förstaget skulle gå av?

Mvh /
Det är en förberedelse för hårt väder! , se Eileans inlägg
Det förstår jag väl...
Men klassningen borde väl bedömma båtens möjlighet att klara hårt väder med stormfock resp stormstor och inte hur man förbereder sig för detta?
Jag inser givetvis att det är ett väldigt praktiskt segel på vissa båtar.
Skall det sedan vara krav så borde det väl inte vara demonterabart och för att följa samma resonemang så borde väl en stormstor ligga klar för hissning på däck också? :wink:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Eilean » tis 17 aug 2010, 10:35

Håkan skrev:
Det förstår jag väl...
Men klassningen borde väl bedömma båtens möjlighet att klara hårt väder med stormfock resp stormstor och inte hur man förbereder sig för detta?
Jag inser givetvis att det är ett väldigt praktiskt segel på vissa båtar.
Skall det sedan vara krav så borde det väl inte vara demonterabart och för att följa samma resonemang så borde väl en stormstor ligga klar för hissning på däck också? :wink:

Njaee. Jag förstår och håller med Tordmulens tänk här.
Klassningen är ju ett slags varudeklaration - den inte så insatte skall få besked om vilka vatten och förhållanden båten skall tåla. Vad är det för mening att klassa båten såsom lämplig för oceansegling om båten inte kan föra segel och därmed seglas i det väder man måste förvänta med mindre än att den byggs om och förstärks först?
Att en standardbåt sedan inte levereras med komplett kutterstag och stormfock är iofs rimligt, de flesta undviker kuling utanför hamnen, semesterseglar i skärgården och längs kusten och kommer aldrig att nyttja den utrustningen.
Men jag anser att en oceanklassad båt skall vara förberedd för denna utrustning, dvs fästpunkter m.m. skall finnas. Annars kan den gott klassas för kustnära segling - för de flesta är A-klassningen ändå en hypotetisk fråga.

Din jämförelse med stormstoren haltar. Ett vanligt storsegel går utmärkt att reva med god funktion, bara reven är djupa nog, för stormbruk. Till skillnad från ett rull-försegel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » tis 17 aug 2010, 10:59

Eftersom jag redan har kutterstag och (storm)fock talar jag inte i egen sak, men när man önskar sig ett sådant för hårdvind/stormsegel tror jag snarare att det handlar om att rullförsegel blivit norm, snarare än att man inte kan föra en stormfock på förstaget. Det kan man enkelt, om man (som Håkan) har gammaldags pistolhakar på en naken wire.

Jag har också övervägt ett stormsegel som fästs utanpå försegelrullen, men kommentarer från användare pekar på att det är mycket arbetsamt att sätta det seglet, i synnerhet om vinden redan är stark. Att flytta det inre förstaget och backstagen till sina ordinarie arbetsplatser är sannolikt betydligt enklare, och gör man det regelmässigt innan havspassager, inte besvärligt alls.

Hur vad det med Calypsos fockskotskena?
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Håkan » tis 17 aug 2010, 11:30

Eilean skrev: Din jämförelse med stormstoren haltar. Ett vanligt storsegel går utmärkt att reva med god funktion, bara reven är djupa nog, för stormbruk. Till skillnad från ett rull-försegel.
Hur många A-klassade segelbåtar har så djupa rev färdigkopplade?
Då behöver man minst 3 rev vilket inte är omöjligt men rätt ovanligt.
Sen för att vara förberedd måste man ha dem kopplade med enlinerev och det har jag aldrig sett.
Normalt om man har enlinerev så har man 2 rev kopplade och den tredje okopplat och då är man ju inte helt förberedd...

Nu drar jag detta till sin spets såklart.
Men det är väl det man gör om man skulle kräva kutterstag på samtliga A-klassade segelbåtar.

Återigen så inser jag att det säkert är ett jättebra segel om du endast har rullgenua som är direkt olämplig i hård vind.
Men nu ser inte alla båtar ut så...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Mr Sailman » tis 17 aug 2010, 11:43

Kan man inte ha hårdvindssegel på rulle då?
Arne Mårtenssom med sin HR62 verkar "bara" ha 2 försegel, båda på rullar, på sin jordenruntsegling. På den ena av bilderna nedan ser man dessutom markeringarna tydligt för hur mycket seglet verkar gå att reva genom inrullning.
http://hem.passagen.se/yaghan/2007%202/ ... ng_351.JPG
http://hem.passagen.se/yaghan/2008/fris ... man_50.JPG

Skriv svar