Tordmulen skrev:
Jag tycker att det inte behöver blåsa mycket mer än ca 10 m/s i medelvind(då är det betydligt mer i byarna) för att det ska vara tämligen besvärligt att byta försegel i havssjö , kanske är jag klen klumpig och allmänt klantig .
Håller med, inte är man kaxig inte...
Vi semesterseglar inte (i vanliga fall) om det blåser mer än 10m/s
30 juli låg vi inblåsta i Torekov med 15-19 m/s på mätaren.
Dagen efter mojnar det till 5-8 och vi kastar loss, efter 5 min när vi hissar storen blåser det 12 m/s
Vi tar två rev och hissar ingen fock i avvaktan på om vinden skall bestämma sig för att öka/minska.
Prognosen sa 5-8...
Vinden är stabil 10-12 m/s men utanför Kullen mojnar det något och vi beslår hårdvindsfocken och hissar stormfocken med tanke på gårdagens blåst.
Sjön är stökig men det går bra.
Efter Kullen får vi bomkryss och vinden ökar nu till 13-16m/s.
Båten går som tåget men det är blött och stampigt och man kommer inte så långt då vi hade lite motström också.
Barnen sjunger lämpligtvis "På havets våg" i sittbrunnen men vi väljer att gå in i Höganäs då vi ändå inte skulle hinna hem till kvällsmat.
Ingen var särskilt ledsen över att slippa vara kvar ute i Sundet.
På sätt och vis är det ibland skönt att vara ute i sånt väder så länge allt går bra (och framförallt när man kommit i hamn igen...) och framförallt är det skönt att veta att båten och besättningen klara att kryssa i kulingvindar och hög sjö i några timmar.
Jag är tveksam om det var kuling (är det 13,7m/s i snitt under en viss tidperiod?) men väldigt nära
Lägg då till 5 m/s (eller 10!) och öppet hav utan land i sikte - Då är det inte så roligt längre...
Vi gjorde 3 knop för riggen med seglen beslagna i Höganäs Hamninlopp...
Ha det /