Fock på Kutterstag vs Rulle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av styrman » fre 30 jul 2010, 12:12

När vi köpte vår båt följde det med ett kutterstag och en självslående fock på pistolhakar. Säljaren hade aldrig använt detta och seglet ser verkligen nytt ut. Troligen är detta medlevererat från varvet när båten var ny eftersom det finns en inplastad skena för självslående i däcket.
När jag monterade staget första gången visade det sig att det var för långt. Troligen har det stuvats om en del då rulle kom på förstaget. Jag kortade kutterstaget men nu är focken för lång i underliket... :(
Ett vägval: Korta in focken så det passar på kutterstaget eller sy om den till rulle.
Vad hade ni gjort?

En förutsättning: Vi utgår från NV Skåne så oftast är det segling på öppet vatten och varannan semester ungefär går till skärgården i norr.
Bilagor
P1050764 (Small).JPG
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av styrman » fre 30 jul 2010, 12:21

En närbild visar skothornet
Bilagor
Skothorn.jpg
Peter
S/Y Calypso

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 30 jul 2010, 13:37

Focken kanske är sydd att passa det främre staget...?
Jag hade nog kollat med en segelmakare först om det hade räckt med att byta skäddan i skothornet. Det finns ju lite olika varianter.
Man kan sätta en lång tejpbit, eller om man vill rita med blyerts, i förlängningen på skotet in i seglet så har man en referens när man kommer med det till segelmakaren.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 30 jul 2010, 20:35

Kutterstaget ser ut att vara ganska nära förstaget. Är kutterstaget gjort för att vara avtagbart? Det finns lite olika lösningar för sådant.

Är det avtagbart, dvs så att det är lätt att lossa i däcksinföstningebn kan det vara förenklande för hanteringen av genuan, när det är väder & vind för den endast.

I vilket fal som helst - en rulle blir nog för tjock, och för mycket ivägen.
Gissar också att den sjäövslående focken mest är en hårdvindsfock (70 eller mindre med tanke på kutter ..), som knappt förmår ge din båt fart vid vanlig skärgårdssegling (det är då som självslående har en oemoståndlig attraktion!). I Sundet och i transportseglinarna har du ringa nytta av självslående.

Hur/var är kutterstaget infäst i masten? Behövs det stöd akterrifrån i fästet?

Därmed kommer jag till ungefär samma slutsats som Swe: kolla med en segelmakare om skothornet.
Innan dess kan du ju se hur focken står för övrigt - kanske vill du flytta hornet så att du får mer drag akterut eller neråt.

/Jaramaz

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » fre 30 jul 2010, 20:59

Kutterstaget är löstagbart och sitter i masttoppen max 50cm under normal förstagsinfästning.
Kutterstaget har en pelikanhake för enkel montering nedtill. När det inte används är det virat kring ett vant.
Avståndet mellan rullen infästning och kutterstagets i däck är ca: 40cm

Frågan är om jag skall lägga pengar på att sy om till att ha focken på rullen (alltså bara ha en rulle och skifta segel på den) eller behålla Kutterstaget och korta in focken?
Som Jaramaz antyder kanske det inte är så mycket driv i focken vid inomskärssegling utan passar mer till hårdvindssegling utomskärs och då verkar det bäst att inte ha på rulle... Eller?

Edit: Lagt till bild på infästning.
Bilagor
IMAG0114 (Small).jpg
Peter
S/Y Calypso

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 31 jul 2010, 05:39

Det kommer bli tufft för genuan att passera en så trång vid slagen. Den kommer att slitas hårdare.

Jag föreslår att du skippar kutterstaget och rullar in gunuan något vid behov istället för att trassla med ett extra löstagbart förstag på ett guppigt fördäck.

Självslående focken är troligen anpassad underliksmässigt till förstaget, även om den inte ser så där jätte för lång ut, däremot är den ganska högt skuren.

En selftacker är verkligen smidigt att segla med. Med autopilot hissar man storen själv, därefter släpper man ut focken. Sen kan man kryssa hur mkt som helst utan att familjen behöver engagera sig.

Så mitt förslag är alltså att du konvertera selftackern till ditt befintliga furlex förlik och demonterar kutterstaget, då det verkar vara mest i vägen. Du måste då i förväg bestämma vilket segel som ska sitta på furlexförstaget, genuan eller selftackern.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 31 jul 2010, 08:10

Rullsegel är bra på många sätt, men en stor nackdel är att det skall mycket till innan man skiftar från genua till fock, eftersom man har så dålig kontroll över den relativt stora genuan vid skiftet, speciellt när det blåser mycket. Därför blir det lätt så att det segel som sätts på i början av säsongen sitter på hela säsongen.
På Peters båt är focken inte tillräcklig för de långa slagens segling, då blir det genuan (använder du lätt upp till 10-12 m/s?, revar hellre storen före något sker med förseglet? - inte ovanligt!).

Gissar att tillverkaren av Styrman Peters båt tänkt på detta, och tänkt att ett avtagbart kutterstag löser allt, speciellt med en (kutter-)fock med pistolhakar (mycket lättare hantering i hård vind än en förstagsprofil). Det enda egentliga kruxet med detta är infästningen i masten - finns det tillräckligt som håller mot? Kutterfocken är då tänkt för hårdväderssegling (vilket med den båten är >15 m/s), då kan det bli bra tryck också i en liten fock.
Har nu tillverkaren tänkt, så har han nog tänkt på mastinfästningen också. Nu är tillverkare och konstruktörer inte felfria, det kan vara värt att göra en egen bedömning. Fortsatta gissningar: Masten är en väl tilltagen profil, ganska styv, också i toppen. Om inte masthead så 19/20 eller något ditåt. Då borde den hålla för en hel del. Den som vill känna sig fullständigt trygg kan enkelt fixa avtagbara backstag vid kutterstagets infästning i masten (dynema, enkel dragning, viras kring toppvanten då de inte används. Total kostnad < 1000:-) - fast det låter som överkurs.

Focken då? Låt den vara som den är, men låt en segelmakare sy om skothornet så att det blir bra. Detta borde inte kosta mycket. En hårdvindsfock måste kunna skotas plan (planka), jag har hört segelmakare (träaktig) bestämt hävda att en hårdvindsfock skall ha mycket buk - en av anledningarna till att jag inte anlitar just den segelmakaren mer.
Däremot kan du tänka lite på hur du vill kontrollera fockskotskenan - finns det stoppar så att du kan välja skotvinkel, och också ligga bi?

Då har du ett försegelsystem som enkelt täcker vindregistert 0 - 20 m/s, och mer vill du inte segla i. Det är dock inte helt ovanligt att på Kattegatt helt plötsligt befinna sig i 15-17 m/s, då kan det vara bra med ett bra försegel.

Så jag tror inte det är en bra ide att sy om focken till rulle, varken för förstag eller kutterstag. Hanterbarheten i ett kuttersystem är mångomtalad, skippa inte den, se bara till att den fungerar som du vill.

/jaramaz

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 jul 2010, 09:44

Håller nog med J, ST focken till kutterstaget och rullgenuan som den är.
Då har du i alla fall alternativ.
Syr du om ST:n till rullen så kommer du högst troligen aldrig att orka byta utan man rullar bara ut lite mindre genua eller startar motor. Man är rätt lat i grund och botten trots allt....
Antar att det är enklare att ha focken på kutterstaget och montera det när det ev behövs.
Annars kan du ju göra som dom "stora" pojkarna och rulla in genuan i slagen...:)
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 01 aug 2010, 14:47

Jag har exakt lika, löstagbart kutterstag 40 cm från masttoppen och nära genuarullen nertill. Det gör att focken i alla fall på Vagabonden räcker ganska bra till även i måttliga vindar.
Ibland tar jag väck staget nertill med pelikanhaken och svänger fast den zickzack runt maststegen. Focken har jag i ett fockkapell, den lägger jag då i ett u runt masten, pelikanhaken sträcker jag lite bakåt rufftaket med en tamp. Men oftast får staget sitta, ska jag ha vindarna för om tvärs funkar oftast focken bäst. Vänder jag med vinden släpper jag ner focken på däck och sen rullar jag ut genuan. Jag vet då oftast hur vinden kommer att blåsa en längre tid, så att kutterstaget sitter i vägen för genuan är egentligen inget existerande problem alls.
tar du bort kutterstaget går du miste om möjligheten att segla med dubbla försegel. Och vid hårdvindsöverfarter kan du förbereda och sätta stormfocken, beredd att hissas. Sen seglar du på rullrevad genua tills det blir typ storm... Jag har seglat både med saxade försegel på plattläns och med bägge åt ena sidan på kryss i lätta vindar, det funkar fast spalten är så pass smal.
Nyligen upptäckte jag ett märkligt fenomen på plattläns: Jag seglade plattläns med storen och focken saxade, inte den allra bästa segelsättningen på längre sträckor. Det sjöade en hel del så jag ville inte gå upp på däck och joxa ner focken, den brukar inte ramla ner frivilligt hela vägen, så jag tänkte att jag rukllar ut genuan ändå, på läns borde det vara skit samma om det blir dubbla segel omlott. Det märkliga var att när genuan flaxade ut stack focken iväg åt andra hållet och stod riktigt fint i lä bakom det större storseglet! Så jag fick alla tre seglen att dra utan spirbommar, dem är jag rädd för när jag ensamseglar. Det måste vara så att storen styr över vinden till genuan som i sin tur spiller över vinden på focken som därmed hjälper till att dra. Med tre segel satta har jag ca 85 kvadrat segel på en 31-fotare.

Mer som talar för att behålla kutterstaget:
Det behöver inte blåsa mer än ca 6 m/sek så gör jag bättre VMG med focken än genuan, jag tar jävligt bra höjd med focken, det går lite långsammare, men höjden blir fan så mycket bättre.
Rullrevad genua är på kryss helt värdelös i jämförelse med x-fock. Det ska till kuling innan jag tar första revet i storen på pinkryss med focken satt. Det är en fröjd att segla, balansen blir total, jag styr 5,7 ton båt med lillfingret på rorkulten.

Att ta bort staget helt tycker jag vore väldigt dumt. jag tar väck mitt på två minuter, mkt snabbare än det går att ta bort fockseglet och stuva det.
Men jag seglar ändå till 80 % med kutterstaget satt. Att rulla in genuan vid genuaslag är inte hela världen, fördelarna överväger tungt.

Mitt råd är att du ska sy om focken så den passar och skaffa ett fockkapell, sen har du focken lätt undanstuvad.
Skaffa sen nån grej nertill på masten där du kan vika det lösa kutterstaget runt och spänna upp det bakåt rufftaket med. Hjertmans har en speciell grej för detta, kommer inte ihåg vad den kallas. Sen kan du segla hur mycket du vill på normalt rullgenuavis utan att behöva ta bort kutterstaget helt, det sitter ur vägen inne vid masten. Men jag är ganska säkar på att du kommer att använda x-focken minst lika mycket som genuan. I början kanske du inte bryr dig i det, men ju mer du blir van kommer kutterstaget att användas mer och mer. Min Vagabondpolare på västkusten har även han selftackerskena men bara ett förstag, han seglar nästan enbart med x-fock och stor, byter till genuan enbart ibland, det är som sagt ganska bökigt att ta ner och sätta genuan ur en profil.
En sista fördel... en pelikanhake jag har är av modellen med en svart spännratt, det gör att jag kan, om jag nu vill det, sträcka kutterstaget mkt hårt. Eller, om jag vill kryssa med genuan, släppa på spännratten, då först kan jag med häckstaget få riktigt hårt spänn i genuastaget. Med dubbla rullar kan man aldrig få bägge stagen riktigt hårt spända.

Att segla i frisk undanvind med dubbla saxade försegel och storen packad på bommen är en helt underbar upplevelse. Tar du väck staget försvinner den möjligheten.

Löstagbart kutterstag, I love it for ever! :D

PS. Jag tror många som avråder från kutterfock i normala fall tänker på en fock som börjar en meter ned från masttoppen och på däck har fästet en bit in, tex bakom ankarboxluckan. En sån fock funkar nog bäst ute på atlanten i svårt väder. Men det långa dragande liket du får i din fullstora fock kommer att göra underverk. Behåll staget!
DS
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 01 aug 2010, 18:35

Jaramaz skrev:Det enda egentliga kruxet med detta är infästningen i masten - finns det tillräckligt som håller mot? Kutterfocken är då tänkt för hårdväderssegling (vilket med den båten är >15 m/s), då kan det bli bra tryck också i en liten fock. /jaramaz
Detta är nog inget problem. Masten är en Masthead med (i princip) jämntjockt rör och infästningen är som Seldén förordar i avstånd från förstagsinfästning. Allt standard från Malö varvet.

Tack för alla synpunkter :D Skönt att ha er alla som bollplank. Nu bär det av till Linds i Helsingborg.
Peter
S/Y Calypso

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 01 aug 2010, 19:03

styrman skrev:Nu bär det av till Linds i Helsingborg.
Lind ... ? :o

Har du varit hos honom tidigare ...?
Mina erfarenheter är, som det kallas, blandade. Nå, han är nära iaf.

hm

/J

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 01 aug 2010, 19:11

Jaramaz skrev: Lind ... ? :o

Har du varit hos honom tidigare ...?
Mina erfarenheter är, som det kallas, blandade. Nå, han är nära iaf.

hm

/J
Inte mer än översyn på segel.
Berätta dina erfarenheter innan jag gör något...
Peter
S/Y Calypso

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 01 aug 2010, 20:47

Kan knappast vara sämre än Tyresö Kapell och Segel. Slarve-Pelle är förnamnet.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 14 aug 2010, 09:50

Nu får vi se. Hämtade seglet igår och förhoppningsvis bär det av på en liten seglats i eftermiddag till någon grannhamn för övernattning :D
Hoppas på vind "för om tvärs" givetvis :lol:

Återkommer med rapport när vi testat.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 15 aug 2010, 17:08

Vi gick ut i går eftermiddag med åska i ryggen men bra vind.
Seglet fungerar oklanderligt efter tillpassningen men det kräver lite vind.
Vi hade uppskattningsvis 5-6m/s när nedanstående film togs.

Blir det svagare vind klarar man nog inte motsjö utan det blir stamp och stopp.
I går var det inga problem med sjön, snarare skön känsla och 5-6knop genom sjöarna.

Dock var det i vägen när vi skulle förtöja och det är lite bökigt med segelduk på däck när man är van vid rulle.
Nästa gång bergar vi nog seglet innan vi går in i hamn men nu bokstavligen spöregnade det när vi gick in i hamn.

PS: Jag undanber mig kommentarer ang fallet som hänger lite löst på masten men det sitter fast och utgör ingen fara.
http://www.youtube.com/watch?v=LYigUirWfYI
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar