Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Westcoast » fre 23 jul 2010, 21:14

Har varit ute och seglat tre veckor på västkusten. Noterar att varje år så ökar antalet besökande norska båtar. Enligt en skrift vi fick i en hamn så har antalet norska besökare ökat med 258% mellan 2008 och 2009. Detta är säkert bra för alla kommuner och handlare längs kusten men det börjar bli trångt i juli...

Har kollat i några hamnar under dessa veckor och i Strömstad och Koster var 24 av 25 båtar norska, i Grebbestad och Tanumstrand 21 av 25 och i Smögen var det 18 av 25. Längre söderut minskade antalet men var aldrig under 50-60%.

Vissa av hamnarna är säkert extra intressanta för våra grannar då de bla har Systembolag :)

Om ökningen skall fortsätta så måste nog antalet gästhamnar, kryssarklubbsbojar etc byggas ut kraftigt för att kunna ta hand om denna "invasion".

/Westcoast

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av styrman » fre 23 jul 2010, 23:33

Bara att instämma. Vi har nu lämnat denna trängsel efter tre veckor.
Är man i hamn senare än 14.00 kan man ofta inte hitta plats. Ändå mäter vi "bara" 3,05 i bredd... Våra grannars båtar är ofta mycket större.
Är det inte läge för hamnarna att ta betalt för breddmeter istället för längd? Många hamnar är ju ändå fören emot bryggan.
Vi siktar på Danmark nu istället så får vi se hur där är :o
Peter
S/Y Calypso

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Jaramaz » lör 24 jul 2010, 14:41

Der er kun tyskere i di danske havner.

Til lykke, Peter!

/Jaramaz
PS: kl 14-reglen skall skiftas till kl 12 i Danmark.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Lasse L » sön 25 jul 2010, 08:05

Westcoast skrev:
Om ökningen skall fortsätta så måste nog antalet gästhamnar, kryssarklubbsbojar etc byggas ut kraftigt för att kunna ta hand om denna "invasion".

/Westcoast
SXKbojarna är bara till för registrerade medlemsbåtar. Kungsö undantagen.
Bara att köra bort dom.

Bojregler
Vid Kryssarklubbens bojar får endast förtöjas båtar som:

•Är registrerade i Kryssarklubbens båtregister

•För klubbens båtmärke för innevarande år

•Är försedda med tydligt namn

Observera att enbart medlemskap i Kryssarklubben inte ger rätt att begagna klubbens bojar.


•Förtöjning vid boj får endast ske i max 24 timmar.
•På en boj får förtöjas en eller flera båtar om båtarna är överens om detta.
•En boj får belastas till en totalvikt om maximalt 8 ton.
http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Bojar

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Westcoast » sön 25 jul 2010, 17:05

Mer än hälften av de SXK-bojar vi passerat i sommar har haft norska besökare, ofta har det legat både två och tre stora båtar (över 40 fot) på samma boj. Några av dom har haft dekal som visar att båten är registrerad i SXK 2010 men flertalet har inte haft detta.

Vet inte hur man på ett bra sätt kan "köra bort" dom som inte betalt avgiften. Man kanske skulle fotografera dom och maila till kansliet... :roll:

Nu gör vi som Peter och seglar till Danmark imorgon :wink:

/Westcoast

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av hedgehog » sön 25 jul 2010, 17:55

Kan upplysa om att iaf Skagen har _väldigt_ många norska båtar just nu.
Kom hit i förmiddags från Grimstad och det känns nästan ingen skillnad... :)
Här finns iofs en hel del tyska och svenska båtar också.
I Norge däremot är det ont om svenskar. Har seglat i Sörlandet i drygt 2 veckor och vi såg total 11 svenska båtar.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av mariatherese » mån 26 jul 2010, 07:37

Första veckan på semestern var det helt okej. Men nu är det stört omöjligt att få plats i någon av hamnarna ens klockan 12! Det blir senare semester så snart familjeplaneringen tillåter!!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Anders S » mån 26 jul 2010, 08:32

Jodå, och hej på er alla; jag är hemma två dagar för att arbeta. Vi har båten på privat brygga utanför Strömstad, annars hade det inte gått, kan man tro. Det är alldeles fantastiskt hur många norska båtar som besöker norra delen av Bohuslän, och precis som Hedgehog observerat, svenska båtar i Norge är sällsynta. Det finns inget skäl till att det måste vara så, för det finns många fina leder i Norge också. Men bunkring hemmavid anbefalles, om man inte har onödiga pengar att bränna i affärer.
Det är DYRT i Norge - kanske förklaringen är så enkel?

Anekdot: Häromdagen visade jag upp den nya AIS-transpondern för förre ägaren, och på skärmen kunde man se Rescue Maximat komma töffande i tre knop på andra sidan udden. Det blev inte mindre roligt att det i kroken hängde en soppatorskad (kan man tro) norsk båt... Tröst för tigerhjärta, eller vad man skall säga. (Norskens "Trossen" heter (tror jag) "Kustepatruljen" och det var säker en sådan vänlig avtalsbogsering som de handlade om. Sjönöden var inte besvärande, om man så säger.)

Tillbaka för halvtidsunderhåll på onsdag, hemma 15 aug. Troligen minskar pressen i hamnarna efter 1 Aug.
Anders S

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av mariatherese » ons 28 jul 2010, 18:15

Vi har tidigare inte utnyttjat just SXK's fina bojar. Började med detta för ett par dagar sedan. Jag höll lite koll och kan meddela att med mitt lilla statistiska underlag så var ungefär 30% av besökarna berättigade att ligga vid bojjarna. Snålt tycker jag, då SXK-medlemskap är en sådan liten kostnad i sammanhanget!

Höjden var väl då det låg en pytteliten motorbåt och lunchankrade vid en boj (jag har bildbevis) och en större svensk segelbåt med dekal kommer in och har uppenbart problem med sitt ankare. Till syvene och sist så får de ankarspelet att fungera men jag hade god lust att skälla ut motorbåten som var besatt med ett gäng ungdomar som drack öl. Att då inte flytta på sig är så oerhört lågt... (motorbåten hade varken namn eller dekal och var nog knappast registrerad i sxk)

Ett annat gäng hörde jag på stranden pratandes om vilka käcka blåa bojjar som låg lite här och var. Jag upplyste de besökande Stockholmarna med motorbåt (nog har ni väl dylika bojjar även på östkusten) om att man skall teckna medlemskap i sxk för att nyttja bojjarna. Hur kan vara vara så urbota oupplyst om var man kan förtöja och inte??? Eller är man utan sjökort och därför inte vågar sig närmare land? (tyvärr är väl det senare rätt möjligt)

Hur får man dem att flytta på sig? En metod kan ju vara att fendra på och lägga sig på samma boj. Vem skall de klaga till om de inte har rätt att ligga vid bojen? I övrigt skall jag höra efter om man inte kan ha lite inbetalningskort med sig till de som inte verkar ha fattat grejjen, det kan ju vara en lite snällare vink än den ovan.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av HansH » lör 31 jul 2010, 00:26

Att huvuddelen av båtarna i norra bohuslän råkar vara just norska är inte någon högoddsare med den valutakurs vi har gentemot den norska kronan. Handlarna och i förlängningen staten jublar säkert över intäkterna. Norrmännen är dock oftast mycket trevliga - närmast gränsen (strömstad) förekommer det dock en hel del "alko-turism" mha mindre (med norska mått - dvs runt 30 fot) snabbgående norska motorbåtar, vars ägare inte verkar vara primärt intresserade av båtlivet som sådant :?
Dessutom verkar de inte vara helt uppdaterade på våra regler (inte bara tidigare exempel med vem som får nyttja SXKs bojar) - förra veckan fick jag tex upplysa ett norskt sällskap om att deras tonårsgrabbars fiske mha ljuster inte är tillåtet i sverige.
Instämmer att hamnavgifterna inte borde grundas på längd utan på bredd - kanske en variant vore yta. Dvs bredd gånger längd. Min vinterhamnsavgift är tex uppbyggd på precis det sättet.
Blir nog inte Bohuslän för oss nästa semester - för mycket (och för stora) båtar. Charmen försvinner delvis när man hamnar i skuggan av en Norsk 50-fots motorbåt med flybridge några våningar över ens egen sittbrunn...
Till sist en stilla undran - säljs det överhuvud taget mindre båtar i norge??? Varför måste allt vara så "svaert kjempestort"...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av bosseh » lör 31 jul 2010, 10:37

Lasse L skrev: SXKbojarna är bara till för registrerade medlemsbåtar.
Absolut. Men kan man verkligen köra bort någon?
Finns det något stöd i lagen för det?

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av mariatherese » lör 31 jul 2010, 14:39

Jag vet inte om dessa bojar kan likställas bryggor... isåfall kan följande vara tillämpligt: http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-v ... ns-brygga/

Om de anses vara likställda med bryggor så är ju frågan om man kan säga att vi sxk medlemmar kan anses vara ägare av förtöjningsbojen. Isåfall finns det ev visst stöd. Jag förutsätter att SXK har erforderliga tillstånd att lägga ut bojarna och där även under vilka villkor de skall nyttjas finns medtaget i tillståndsansökan.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Excel 319 » sön 01 aug 2010, 10:13

Har nu haft semster i snart en vecka och varit ute med båten hela tiden. Ingen trängsel alls. I går gick vi från Ekenäs till Spiken. Passerade SXKs boj på Lurö, som var ledig, så vi tog en fika förtöjd vid den. Fortsatte förden över del av Dalbosjön ner till Kållandsö. Under hela färden såg vi ca 6 båtar. Något livligare trafik i Ekens skärgård och väl framme i Spiken var det en hel del båtar där. Till kvällen var det nästan fullt. En del norska, danska och tyska gäster. Troligen Göta Kanalfarare. Visst är det skönt att det fortfarande finns platser att bedriva sjöliv på som inte är överbefolkade. Skulle nästan inte berätta detta utan att vi kan fortsätta att ha det så bra. Vi har redan märkt av en ökad invandring från väster under sommaren. Vi får hoppas att det snart kommer ett nytt högtryck och torkar upp allt regn. Ha en fortsatt bra sommar //P

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av Westcoast » tis 17 aug 2010, 07:00

Läste i senaste På Kryss Till Rors att vissa kommuner på ostkusten har lagt ut flytbryggor för att öka antalet platser i naturhamnarna. Skulle detta kunna vara något även för oss här på Västkusten?

Undrar, Westcoast

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hur många norrmän får det plats på västkusten?

Inlägg av HansH » tis 17 aug 2010, 08:52

Samma sak i Vänern - i bla Lindökroken ligger det flytbryggor.

Skriv svar