Svårstartad Yanmar YSE8 när den är varm?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Svårstartad Yanmar YSE8 när den är varm?

Inlägg av Seglaren » tor 22 jul 2010, 22:30

Har precis sålt vår Turkryssare vilket är lite tråkigt, men det finns inte riktigt plats för den i vårt liv just nu och den kommer till stor glädje nu, så det är kul.

Men jag har just fått rapporter om att motorn är svår att få igång när den är varm. Någon med tips & råd?

Här är båten i fråga: http://sailfast.se/tur80/
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Svårstartad Yanmar YSE8 när den är varm?

Inlägg av Ove T » fre 23 jul 2010, 17:44

Hej!
Jag hade ett liknande fel på en Perkins 4.108 under tidigt 90-tal. Felet var att dieselpumpen hade inre läckage som blev för stort när dieseloljan och pumpen blev varm. Motorn hade också svårt att svara på gaspådrag vid t.ex backmanöver och stannade då istället. När motorn var kall startade den och gick riktigt, den gick också riktigt på normalt arbetsvarv. Felet uppkom av miljödieseln i dess början då den var för torr, motorn hade bara gått 700 tim när detta inträffade. Pumpen renoverades och motorn har efter detta gått över 4000 tim på miljödiesel utan problem.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Svårstartad Yanmar YSE8 när den är varm?

Inlägg av Anders S » mån 26 jul 2010, 09:11

Det finns en alternativ förklaring till slitage, och det är att packningarna inte tål RME-tillsattserna fullt ut. Detta gäller i synnerhet äldre motorer.

Jag ansluter mig till hypotesen att det är problem med bränslepumpen vid varm motor och därmed tunn olja. Alternativt kan kallstarttillskottet komma "för lätt" - ger man "full gas" på Yanmardieslar aktiveras tillskottsmekanismen. Det kan också bero på tjuvluft, också något som kan uppstå i högtryckspumpen om de är sliten/otät. Men startar motorn klockrent då a) den är kall, och b) du aldrig hade bekymmer själv, kolla nye ägarens startvanor med reglaget !
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Svårstartad Yanmar YSE8 när den är varm?

Inlägg av Gaidin » mån 02 aug 2010, 15:42

Gör en kalibrering av regulatorn. Det finns en väldigt bra beskrivning i manualen för motorn. Om jag inte minns fel är detta ett standardfel på Yanmar YSE. Justeringen av regulatorn tar bara ett par minuter och är inget knepigt, bara att lossa lite muttrar och ställa en nål i rätt läge och sedan dra åt igen.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Svårstartad Yanmar YSE8 när den är varm?

Inlägg av Seglaren » mån 02 aug 2010, 19:02

Jag tackar för alla svar, jag har vidarebefordrat dessa till nya ägaren och hoppas att han kommer till rätta med problemet.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar