Sandhamn endast för Djursan stekare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Mr Q » tis 20 jul 2010, 20:11

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Jaramaz » ons 21 jul 2010, 04:43

Aha, så de har övergivit arrangemanget med akterförtöjningar som finns från bryggan! Det fungerade sisådär, eller snarare direkt dåligt:
- förankringen på botten höll inte alltid (lagom kul)
- många försökte ankra själva (elände).
Så Y-bommar är ett logiskt val, men de är inte alls så flexibla, tar mer plats med följd av att det blir färre platser på Sandön.

Och Lökholmen, jojo. Då min båt sticker 1.9 är det inte frestande att försöka i tattarhamnen (vars djup anges till just 1.9). Och i KSSS hamnen får man bara ligga om man är medlem. Så nä, det blir inte någe Sandis, inte.
För att visa familjen Sandhamn har jag tidigare seglat dit, men bara en (1) gång hittat plats, andra gånger har vi fått segla vidare till annan hamn. INte kul att bli avvisad när det finns platser. KSSS policy.

Nå, mig gör det mindre. Tycker inte alls om Sandhamn, och KSSS policy gör allt mycket surare. Föredrar naturhamnarna, utan fendrar, utan d:o gnissel, utan ljudliga grannar, men med bad, med lugn och ro.

/J

Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Martin Fredin » ons 21 jul 2010, 21:07

Ja tyvärr är det nog så men det är bara att anpassa sina resmål till mer normala ställen inte rätt men verklighet.
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 jul 2010, 21:15

Är det inte mest i juli det är så spikat med 65-fotare och stekare? På hälsingekusten ser man nästan aldrig en båt varken i juni eller augusti. Total ödemark.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Peter_K » lör 24 jul 2010, 03:04

Har bojkottat Sandhamn i flera år pga snorkig attityd från hamnvädrarna samt den äckliga facilitetsholken för vanliga dödliga icke-KSSS-medlemmar. Muggarna var riktigt sviniga och duschen hade kakelplattor ramlat ner från väggarna pga fuktskador och kostade 5 kr I MINUTEN!!! om man ville ha varmvatten. Detta förutom att man har skärgårdens högsta hamnavgifter, vilket jag gladeligen betalat om allt varit tipp-topp.
Vi var där i lågsäsong och hade inga problem att få platser.
Men när vi vid halv nio skulle ut på krogen hade alla kök stängt!
Så det blev att äta ravioli i sittbrunnen...
Alla borde ha skägg

Ernst
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:11

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Ernst » tis 27 jul 2010, 23:33

När jag låg där var jag ensam båt, bara att välja plats. Tror inte jag behövde betala avgift heller. Men, 8) det var i april för några år sedan...
Under högsommar väljer man naturhamnar långt därifrån. :twisted:

Åke

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tomas G » tis 10 aug 2010, 22:37

Sandhamn har sin charm om man vill festa till men det är också en av de få anledningar till att man ligger på Sandhamn. Maten på restaurangerna är ganska usel (Värdshuset undantaget), facilitetsanläggningen är under all kritik och hamnavgiften är inte speciellt prisvärd.

Tycker att Utö är raka motsatsen till Sandhamn, fräsch facilitetsanläggning med bastu, lugn och trevlig stämmning trots ett bra drag som det oftast är då man går vidare till bakfickan lite senare på kvällen.

För mig är enda anledningen att ligga i en gästhamn att bli full och kunna prata högt även efter andakten kl 22.00, då sjörapporten är över. Det brukar vara kul med ett par gånger per år.
Alla andra dagar ligger jag gratis i naturhamn. Fri tillgång till vatten, toalett och solel!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Eilean » tis 10 aug 2010, 22:44

Mina Sandhamnsbesök inskränker sig till den årliga Allhelgonahelgseglingen med besök på värdshuset. På annan tid har jag inte varit där på över 10 år.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » ons 11 aug 2010, 06:47

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Paddy » ons 11 aug 2010, 08:35

I mina ögon har Sandhamn alltid varit en "stekaroas" och när man är där får man ta det för vad det är. Det blir ett besök per år och då har det alltid gått att hitta plats även om det blir utanpå en annan båt kanske. Känner inte alls igen att det bara skulle finnas endast en gästbrygga och då med Y-bommar. När vi var där förra veckan låg alla gästbåtar på dom vanliga bryggorna. Men jag skulle faktiskt föredra att ligga på Lökholmen där det är lugnare på natten. Tyvärr sticker vi alldeles på gränsen och när jag nosat in dit har jag fegat ut när ekolodet gått ner på noll.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av callisto » ons 11 aug 2010, 10:22

Alltid fullt i Juli..Ett exempel.
Senaste besöket i förra veckan låg man i godan ro dag två.
Plötsligt kom hamnvärden förbi och meddelade "Bryggan är reserverad - ni har 30 min att flytta på er".
Ingen förvarning.
Visade sig att viamare-klubben helt enkelt började få fullt i motorbåtsghettot och skulle ha mer plats.
Kaoset var ett faktum när en hel bryggsektion fick börja leta efter en ny plats i regnet.
Såå Sandhamn . .

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tordmulen » ons 11 aug 2010, 11:27

callisto skrev:Alltid fullt i Juli..Ett exempel.
Senaste besöket i förra veckan låg man i godan ro dag två.
Plötsligt kom hamnvärden förbi och meddelade "Bryggan är reserverad - ni har 30 min att flytta på er".
Ingen förvarning.
Visade sig att viamare-klubben helt enkelt började få fullt i motorbåtsghettot och skulle ha mer plats.
Kaoset var ett faktum när en hel bryggsektion fick börja leta efter en ny plats i regnet.
Såå Sandhamn . .
Och ni alla fann er i att bli behandlade som skit !!?? , hade jag varit där och ensam utan familj och betalt min hamnavgift hade jag bett dom dra åt helvete!!!!!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Fredrik » ons 11 aug 2010, 12:11

Undrar vad som skulle hänt efter 30 minuter? Ingen har väl rätt att röra ens förtöjningar utan att en myndighet är med vid ingripandet?
X-342 SWE 18 "Kexet"

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av bosseh » ons 11 aug 2010, 15:40

Självklart måste man flytta båten om man blir anmodad. Gör man inte det kan man få hjälp med att flytta. Gissa vem som får betala det!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tommy » ons 11 aug 2010, 22:37

Hamnkaptenens anvisningar ska givetvis följas. Dock; om man har betalt sin hamnavgift och ligger tryggt förtöjd så tycker jag att hamnpersonalen på sin höjd vänligt kan be om att man flyttar sig (om det är riktigt nödvändigt, av säkerhetsskäl eller för att kunna förtöja så många båtar som möjligt). Samtidigt som de ber en flytta sig, så är det också rimligt att de hjälper till genom att t.ex. anvisa en lämplig ny plats, se till att en sådan finns helt enkelt.

Att bara köra bort någon som betalt hamnavgiften verkar ju rätt vettlöst. Vad händer om man t.ex. inte hittar någon ny lämplig plats alls? Man har ju betalt för en plats.

Skriv svar