Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » sön 20 jun 2010, 16:14

Som ett hån mot sin ägare var vindmätaren död idag. Det är Nexus trådlösa som går på batteri och laddas av en solcell. Med tanke på att det varit knallblå himmel idag, borde den rimligen ha laddats under dagen. Den har också fungerat som den ska sedan sjösättning, fram till igår då alltså.

Jahapp, bara upp i masttopp och kicka igång ännu en felsökningsronda med detta skräpsystem.

Man kan ju tycka att det borde räcka med att förvara batteri urkopplat under vintern och att ta fram den kanske 4 ggr, koppla in, låta ladda i fönstret under dagen och koppla ur.

Smart idé att ersätta 12 V matning via en vanlig bondkabel med en trådlös motsvarighet som drivs av två 1,5V pennlightbatterier - NOT!

Den enda tröst, om det nu är någon tröst är att det lär vara dyrt för Nexus i supportkostnader att serva alla missnöjda brukare av deras lösningar.

På med hjälmen och upp i masten, skepp ohoj!

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av matz » sön 20 jun 2010, 17:14

På med hjälmen och upp i masten, skepp ohoj![/quote]
..bättre med fallskärm

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Kenta » tis 22 jun 2010, 14:30

Hade problem med deras vindgivare förra året. Problemet bestod i att det i installationsmanualen inte framgår att WSI-boxen bör sitta framför masten. Då jag i höstas plockade loss boxen, tog ut den och mätte var någonstans jag fick högsta SRI-värdet (tror det heter så). Sedan plockade jag in den i båten och letade samma värde, max 30 enheter enl. supporten. I manualen står det att boxen ska monteras långskepps, men jag fick högsta värdet tvärskepps, i garderoben, framför masten. Så i år har den fungerat, men några korta avbrott, troligtvis för att det blåst för lite. Hoppas inte Murphy retar sig på mitt inlägg. Men jag hade en god vän som fick hålla på i tre år innan han fick ordning på vindgivaren. Det blev dyrt för Nexus. Men till supportens ära bör nämnas att det aldrig varit några problem, de har ställt upp helhjärtat och skickat nytt när det falerat med någon del.
/Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 16:50

Jo, jag fick själv dra om hela kablaget och flytta rsi-boxen från motorrummet till främre garderoben. Systemet fungerade därefter klanderfritt merparten av förra säsongen och började detta året bra. Men nu bestämde den sig för att ge upp alltså, till synes utan orsak, båten vid bryggan. Det kan ju ha varit en stor kråka som bestämde sig för att picka hål på solcellen eller nåt.

Men man kan vända det till något positivt. Med båt finns alltid något att fixa. :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Anders S » tis 22 jun 2010, 18:26

Apropå kråka och så - har det regnat någon gång sedan vindmätaren stannade? Det kan ju ligga en måsskit på solcellen...

Jag förstår inte riktigt varför Nexus valde trådlöst för masttoppsgivaren. Jag har en kabelförsedd vidgivare sedan massor av år (på mina två senaste båtar, den förra hängde med i minst 20 år - sedan vet jag inte, och min uppfattning är att de verkar mycket stryktåliga och hållbara. Kan du tänka dig att byta till en med kabel, ifall nu Nexus tar ansvar för sin produkt?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 18:47

Re Anders S:
Det skulle vara ett enkelt val att byta till. Detta system har känts instabilt från dag 1. Tyvärr borde jag gjort det när masten låg på landbacken, just nu känner jag mig något begränsad när riggen är uppe. Och att rigga av för en vindgivare, ja det skulle Nexus få stå för i så fall. Är troligen ett tvådagarsrpojekt om man inkluderar av och på med segel/fall/skot/lazyack/ta sig till mastningsfirma osv. För inte tänker jag involvera de typ 3 pers i familjen som krävs för att hantera det här åbäket till mast.

Sen är jag osäker på om WSI-boxen kan ta emot en till givare, möjligen i någon form av seriekoppling? Alternativt jag får en ny centralenhet.

Men faktum är att du kläckte den bästa idén hittills. Tänk om en stor fågellort sitter mitt på solcellen. Givet att inte acken fått polvändning av underspänning borde första bästa regn (när det nu kan tänkas komma), fixa till problemet. Very good! (*hoppas*)

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av 120cara » tis 22 jun 2010, 21:09

Köpte också en satts förra våren. Hade läst mycket om tidigare problem, men pratade med Hjertmans som sa att problem var borta nu. Monterade och det fungerade till sista vecka på semester då vi fick regn och hård vind på oss. Vindgivaren kom inte igång mer efter detta. Skickade in grejerna för garanti i höstas och det kom tillbaka 4 månader senare med nytt elkort i vindgivaren. Det har hittills fungerat i år. Synd med kvalliten, for jag gillar instrumentet annars.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av BF!! » tis 22 jun 2010, 21:36

Nexus vindgivare är ett stort j-a skämt.

Själv installerade jag det förr året men har plockat port skräpet.

Fungerade perfekt första 3 veckorna sen började problemen med ingen kontakt med givaren "där uppe".
Hörde mycket från folk omkring vilket skämt det var. Sålde det sen för en billig peng (250kr) till en båtgranne som ville utmana ödet :(
Har nu gått över till ett trådburen historia som funkar galant. Än så långe....
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 22:16

Faktum är att jag är litet förvånad att den slutade fungera nu, då den funkade helt utan problem merparten av säsongen förra året och hoppade igång på samma sätt i år.

I bästa fall är det bara en måsskit, i sämsta fall är det ett bränt kort på denna enhet också. Den har ju faktiskt en liten öppning i underkant för parning av givaren där fukten teoretiskt skulle kunna ta sig in.

Instämmer i att funktionsässigt är det ju ett mycket bra instrument. Vi kör på TWS för jämnan och det ger ovärderlig hjälp vid familjesegling. Just att alltid veta hur mkt det blåser är en stor trygghet tycker jag.

Jag hade också den trådbundna varianten på vår förra båt och den funderade man ju aldrig ens över, bara att koppla in och glömma till hösten sen. Även på vintern också för den delen, vilket inte den trådlösa klarar pga solbrist och urladdat batteri. Det märks att Nexus är litet källarbolag över sig, de sitter i Bromma och mekar sina elprylar. Det är litet Saab Automobil över dem, går det att krångla till en lösning ska man självklart göra det.

Re BF!!: går det att koppla in en trådburen givare till en WSI-box? Eller har du NX2-servern?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Anders S » ons 23 jun 2010, 06:29

Mr Q skrev: Det märks att Nexus är litet källarbolag över sig, de sitter i Bromma och mekar sina elprylar. Det är litet Saab Automobil över dem, går det att krångla till en lösning ska man självklart göra det.
Till Nexus försvar; Silva/Nexus fick mycket skit för att de var så "gammaldags" när Tacktick presenterade sina "revolutionerande kabelfria instrument" och den trådlösa masttoppsgivaren är tydligen ett svar på detta. Såvitt jag vet har de flesta andra seriösa instrumentföretag (Simrad, Northstar, B&G etc) valt att inte köra trådlöst; något lär det bero på. Personligen (jag har en rymlig båt) tycker jag inte att kabeldragningen är så arbetsam men det går ju att fatta poängen med att slippa.

Nexus (jag har NX2 med server) ger ju oslagbara möjligheter i prisklassen, bland annat PC-integration och segeldata för analys. Låt oss hoppas att Nexus hittar lösningen på det här problemet. (PS: Instrumenten och utrustningen är "made in England" sist jag kollade - och ja, jag hade täthetsproblem med Multi-instrumentet då det var nytt. Jag har dock fått för mig att Nexus sköter sådant bra, bara man kontaktar supporten.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » ons 23 jun 2010, 07:37

Jo, man kanske borde satsat på ett ihopplockat paket bestående av en NX2-server och de fåtal instrument jag tycker vi behöver, Sea Data och Wind Data för vår del. Men dum som jag var tog jag ett färdigt paket, i tron att det skulle vara schyssta grejor. Nåväl nu sitter vi där med dessa grejor inköpta och installerade. Har för mig att paketet kostade runt 8 tuss, så att ersätta med annat system efter 2 säsonger känns ju som ett personligt bakslag, även om jag gjort betydligt sämre affärer i andra sammanhang. :mrgreen:

Äh, det är bara att bryta ihop och komma igen, bara jag hinner få ordning på skräpet innan sommarseglingen...

Angående en extra kabel i masten så hade det inte varit några problem för oss, bara att addera en sladd till snårskogen i topp.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Eilean » ons 23 jun 2010, 08:06

Re Anders S:
Detta är naturligtvis helt ovetenskapligt, men jag känner, eller "känner till" (om inte annat genom nätet) ungefär lika många trådlösa Nexus- som trådlösa TackTick-installationer. Och de från TackTick tycks fungera över hela linjen. Och med Nexus är det tvärtom. Och en av mina närmaste vänner hivade ut och fick krediterat hela sitt Nexus häromåret efter oändligt strul och bytte till TackTick. Och den kombinerade navtex/VHF-radio om förr såldes under namnet Silva Nexus var en katastrof.
Så alla försök till att försvara en uppenbart dålig produkt med att supporten är bra, integreringsmöjligheterna stora och att grejorna är svenska känns märkliga när det mest basala kravet - funktion- inte är uppfyllt. Allt för många har likt Mr Q fått göra en massa resor upp i sina master och fått ägna ändlös tid åt felsökning.

Kabeldragningen i masten är bara ett av många argument för ett helt trådlöst system som TickTack, repeatrar kan sättas var som helst och i massor, enkel- eller flerfunktions och utan kabeldragning, det är enkelt och billigt att inkludera deras lilla bärbara slavdisplay.
Jag tycker att det snarare är märkligt att de "stora" inte satsar trådlöst. Men sista ordet när det gäller utvecklingen för marin instrumentation är nog inte sagt än. Skulle jag börja från noll med ett nytt system blir det TackTick. Men det blir nog i nästa båt -på Eilean fungerar det urgamla, engelska B&G utmärkt år efter år.

För övrigt är det Suunto som äger TackTick sedan en tid.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Anders S » ons 23 jun 2010, 09:10

Eilean skrev:Re Anders S:
Detta är naturligtvis helt ovetenskapligt, men jag känner, eller "känner till" (om inte annat genom nätet) ungefär lika många trådlösa Nexus- som trådlösa TackTick-installationer. Och de från TackTick tycks fungera över hela linjen. Och med Nexus är det tvärtom. Och en av mina närmaste vänner hivade ut och fick krediterat hela sitt Nexus häromåret efter oändligt strul och bytte till TackTick. Och den kombinerade navtex/VHF-radio om förr såldes under namnet Silva Nexus var en katastrof.
Så alla försök till att försvara en uppenbart dålig produkt med att supporten är bra, integreringsmöjligheterna stora och att grejorna är svenska känns märkliga när det mest basala kravet - funktion- inte är uppfyllt. Allt för många har likt Mr Q fått göra en massa resor upp i sina master och fått ägna ändlös tid åt felsökning.

Kabeldragningen i masten är bara ett av många argument för ett helt trådlöst system som TickTack, repeatrar kan sättas var som helst och i massor, enkel- eller flerfunktions och utan kabeldragning, det är enkelt och billigt att inkludera deras lilla bärbara slavdisplay.
Jag tycker att det snarare är märkligt att de "stora" inte satsar trådlöst. Men sista ordet när det gäller utvecklingen för marin instrumentation är nog inte sagt än. Skulle jag börja från noll med ett nytt system blir det TackTick. Men det blir nog i nästa båt -på Eilean fungerar det urgamla, engelska B&G utmärkt år efter år.

För övrigt är det Suunto som äger TackTick sedan en tid.
Det är väl ingen som försvarar den värdelösa trådlösa vindgivaren? Resten av grejorna är det inga större fel på, även om det säkert finns fina system som är ännu bättre. Tanken är ju att mr Q skulle klaga till sig en trådburen lösning i utbyte, och när det gäller Nexus tror jag det är möjligt, eftersom deras support brukar ta klagomål på allvar.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » ons 23 jun 2010, 09:31

Faktum är att jag redan fått besked av dem att om jag bara kommer in med enheten, så ska de fixa till den.

Mitt dilemma är att jag har 1 timmes motorgång till närmaste mastkran som är tillräckligt hög för att jag ska komma i närheten av toppen på masten. Dessutom tycker jag det är läskigt att stå 17 meter över marken och vingla med ena armen i en båge över masttopp. Så min plan som jag försöker få gehör för hos Nexus, är att deras mobila race team som är ute och smörar för tävlingsbåtarna på kappseglingsregattorna, kunde få komma och klättra upp i riggen och hämta ned deras skräpgivare. Jag kan vinscha.

Känns som att jag gjort min del av supportavtalet i detta Nexus-trauma. Men det slutar väl med en sommar utan vindgivare, kul.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Eilean » ons 23 jun 2010, 10:00

Och min tanke var att hur förlåtande skall man vara åt företag som envisas att släppa ofärdiga produkter och låta konsumenterna betatesta och felsöka.

Skriv svar