Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Paddy » tor 10 jun 2010, 09:51

Igår var det dags för första turen för säsongen. Vinden var SO och vi kryssade ut ur Svinningeviken i runt 4-5 knop. Jag noterade att vi inte skulle klara udden och tänkte precis slå strax innan sexmeterskurvan då graniten drabbade oss underifrån. Kabom! Båten lyftes upp och vi gled över med ett plask. Det var över på en sekund och efteråt tänkte jag: vad var det där?? Tittade på plottern som inte visade något konstigt och direkt efter smällen visade ekolodet 5,7 m (enl SMHI var det c:a 7 cm lågvatten). Det finns en sten på tremeterskurvan men här var vi på relativt djupt vatten på andra sidan. Efter inspektion upptäcktes ett litet läckage så det blir lyft och reparation på varvet strax intill. Finns det ett samband tro? :wink:
[img]
Svinningegrundet.JPG
[/img]

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Mr Q » tor 10 jun 2010, 10:16

Beklagar!

Märkligt att du smällde på där. Ett tips: kolla GPS-antennen att den pekar rakt upp. Jag hade problem med att jag hade ganska grov felvisning på mellan 10 och 20 meter, då såg jag att den pulpitmonterade antennen hade snurrat 1/3 varv och pekade således ned mot vattnet istället för upp i det blå.

Jag kan i alla fall rekommendera Plastskador & Montage som huserar i din hemmahamn. Jag hade själv båten där under försäsong för att fixa bottenstockarna och resultatet överträffade alla förväntningar! Båten ser ut som ny i kölsvinet. De lyfte till och med på muttrarna till kölbultarna, skrapade rent och drog dit med ny Sika. Riktigt proffsiga killar!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Eilean » tor 10 jun 2010, 10:23

Jag undrar jag också - är det verkligen felmätt? Vattnen där är ju så trafikerade sedan urminnes tider att jag undrar om en sten på ett djup < 2m (jag vet inte vad din båt sticker) skulle bli oupptäckt under alla år.
Undrar om inte din plotter behagade skämpa aprilo och att det i själva verket var den markerade stenen eller en utpost från den som du stötte på.
Men lämna för jösse namn över detta till Sjöfartsverket så att de kan kontrollera och eventuellt korrigera.

Hursomhelst är det tråkigt att höra - sådan incidenter vill man slippa, särskilt så här års.
Berätta gära om skadorna när du vet mer!

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Paddy » tor 10 jun 2010, 11:03

Jag ska ro dit med jollen vid tillfälle och se om stenen på tremeterskurvan verkligen ligger där den ska eller om det är den som ska ritas in längre ut. På andra sidan stenen var det ju djupt så vi var aldrig innanför tremeterskurvan. Sen ska jag placera en boj där så kanske det kommer nåt gott ur detta.

GPS-antennen sitter bra och jag tror vi hade runt 10 meter missvisning vid tillfället. Det är inga plötsliga hopp i spåret iaf.

Sjöfartsverket är meddelat men jag glömde fråga om jag fick döpa grundet om det är en ny upptäckt. :wink:

Skönt att höra att Plastskador & montage är duktiga. Det är dom ska få göra jobbet när dom har tid. Har lyft på alla durkar och det är inget stort läckage. Torkar jag snustorrt längst ner i kölsvinet så kan jag i ficklampans sken se hur det glittrar av lite vatten på några ställen efter en halv minut kanske. På en natt samlades det en halv deciliter.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Eilean » tor 10 jun 2010, 11:25

Paddy skrev:..Jag ska ro dit med jollen vid tillfälle och se om stenen på tremeterskurvan verkligen ligger där den ska eller om det är den som ska ritas in längre ut. På andra sidan stenen var det ju djupt så vi var aldrig innanför tremeterskurvan. Sen ska jag placera en boj där så kanske det kommer nåt gott ur detta....
Det vore ju inte första gången en gammal sjömätare ritade ut 3-meterskurvan väl frikostigt. Det är ju mycket möjligt att det går in en tunga med betydligt djupare vatten SO om stenen som man bortsett från eftersom man då ansåg att den inte har någon navigatorisk betydelse.
Nu ser jag inte skalan på din bild. Men nog verkar det som att felet skulle vara i storleksordningen 30 m om det faktiskt är den utmärkta stenen du smällde på.
Kombinatioen av något 10-tal meter fel i plottern och de sjökortsfel man måste räkna med är det inte omöjligt att det faktisk bara finns en sten. Och att den kanske är något felaktigt utsatt i kortet.

Men det är ju bara en spekulation.

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Paddy » mån 28 jun 2010, 12:11

Idag kom svaret från Sjöfartsverket och dom skriver att området är bristfälligt sjömätt, senaste mätningen utfördes 1913, men att en granskning av flygbilder tydligt visar att det finns ett grundare område där vi gick på. I nästa upplaga kommer det finnas en grynna inritad där. Bifogat i brevet finns en förhandsbild av hur det kommer att se ut i den nya upplagan av sjökortet, samt en pannlampa med batterier som plåster på såren. :wink:

När vi lyfte båten nån vecka efter smällen visade det sig att vi gått på precis i underkant, klockan fem, på kölen. Plastskador & Montage i Svinninge kommer att ta hand om båten under tre veckor i höst och plasta kölsvinet utifrån. Det syns inga skador inuti, förutom det minimala läckaget, men utanpå syns sprickor i spacklingen mellan skrov och köl.

Undrar om det här området borde ha ansetts "säkert" och att Sjöfartsverket därför borde ta min självrisk, eller om jag var så långt från farleden att jag får skylla mig själv? Antagligen det senare eftersom det inte finns någon farled inritad. Men nu har ni fått veta hur det går till när man sjömäter grynnor. :D

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av mariatherese » mån 28 jun 2010, 13:29

Jösses! Din stackare! Kan ni använda båten i sommar eller blir ni utan?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Anders S » mån 28 jun 2010, 13:58

Stillsam fråga: Jag observerar att det handlar om en Lowrance-plotter. På vilket sätt kan man anta att sjöfartsverket och dertas kartografer skulle ta ansvar för det sjökort som finns i plottern? Har de sålt sitt rådata för feta pengar och med garanti till Navionics (eller den alternativa leverantören, som jag glömt vad de heter) eller har Navionics "hand-digitaliserat" korten efter förlagor? Eller kommer sjömätningsdata från något annat håll? (Alltså, skall du klaga, så börja klaga hos Lowrance och kortmakaren).

Men visst var det sjangdåbelt att skicka en pannlampa som tack för "sjömätningen". Dessvärre (eller vad man skall säga) hade du väl fått den även efter en beskedligare duns.

Må nu plastgudarna och försäkringsbolaget vara på din sida under reparationen. Läcker det rakt igenom må det ju på något sätt ha gått hål, kan man tycka. Men det kan bli bra och starkt om varvet kan sin sak! Mina sympatier och förhoppningar har du!
Anders S

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Paddy » mån 28 jun 2010, 14:44

Anders S skrev:Stillsam fråga: Jag observerar att det handlar om en Lowrance-plotter. På vilket sätt kan man anta att sjöfartsverket och dertas kartografer skulle ta ansvar för det sjökort som finns i plottern? Har de sålt sitt rådata för feta pengar och med garanti till Navionics (eller den alternativa leverantören, som jag glömt vad de heter) eller har Navionics "hand-digitaliserat" korten efter förlagor? Eller kommer sjömätningsdata från något annat håll? (Alltså, skall du klaga, så börja klaga hos Lowrance och kortmakaren).

Men visst var det sjangdåbelt att skicka en pannlampa som tack för "sjömätningen". Dessvärre (eller vad man skall säga) hade du väl fått den även efter en beskedligare duns.

Må nu plastgudarna och försäkringsbolaget vara på din sida under reparationen. Läcker det rakt igenom må det ju på något sätt ha gått hål, kan man tycka. Men det kan bli bra och starkt om varvet kan sin sak! Mina sympatier och förhoppningar har du!
Båten mår relativt bra och går att använda så det är ingen större fara.

Ang vem man ska klaga hos så har jag naturligtvis kollat om plottern och sjökortet säger samma sak och det gjorde dom här. Annars hade jag nog inte fått igenom en rättning i papperssjökortet. Hur Navionics fått tag på sitt data vet jag inte men dom borde egentligen också få veta att det finns en grynna där, om dom inte blir uppdaterade från Sjöfartsverket. Pannlampan känns onekligen som den är vald med omsorg och galghumor. :wink:

DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av DDF » tor 01 jul 2010, 21:20

Man beklagar!

De är snabba på sjöfartsverket.
UFS notis 6497, ute i dag. Bara att plocka fram sjökorten och rita i... synd man kan inte editera på plotter!
Egentligen skulle man få bidrag när man upptäcker nya grund..

Mvh
david

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sjömätning den hårda vägen - Svinningeviken

Inlägg av Anders S » fre 02 jul 2010, 06:50

DDF skrev:synd man kan inte editera på plotter!
Ja, det är trist.

Det man kan göra (vet jag på Garmin, och tror gäller de flesta) är att sätta in en egen "punkt" vid platsen. Det fungerar i alla fall hjälpligt för att markera grund, hinder eller till och med nya/borttagna prickar eller andra märken. Man får ju ha någon kreativ namnsättning, på Garmin kan man använda en del specialsymboler som man kanske kan få ordning på. Lowrance/eagle borde inte vara direkt sämre, men kanske litet annorlunda.

Om den präktige Anders S gör så? Nä, det gitter han inte, interfejset för att hantera sådant på navigatorer är ju tämligen fyrkantigt. (HomePort KAN vara något för den med en nyare Garmin med SD-kort).
Anders S

Skriv svar