Grillbekymmer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Grillbekymmer

Inlägg av Kenta » tis 08 jun 2010, 12:16

Jag har i flera år haft, en grill som inte blir större än ett A4-kuvert när man viker ihop den. Den räcker till för att "kremera" fläskkotletter till 2 pers. Det bästa med den är att den inte tar någon plats att stuva. Det sämsta med den är att det verkar inte finnas någon ny att köpa.
Så jag slänger ut en fråga till alla kloka på SG om ni vet var det går att få tag på en ny. Visar en bild på påsen den ska packas i. Tillverkaren tror jag heter: Sand-berg b.c.c
Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Bilagor
Sandberg.jpg
Förpackningspåse med tillverkarens TM
Sandberg.jpg (27.36 KiB) Visad 6245 gånger
Det var bättre förr, längre tillbaka!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Grillbekymmer

Inlägg av SWE54 » tis 08 jun 2010, 13:34

Jag har också en "låda" just för att den tar liten plats i båten.
Kan inte komma på att jag sett någon ute men det kan ju dyka upp i större butiker eller på en bensinmack rätt som det är.

Annars har ju Clas Ohlson en vertikalgrill som kanske kan vara ett alternativ.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=88633976
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Grillbekymmer

Inlägg av mikaelno » tis 08 jun 2010, 22:12

Har precis en likadan liggande som tyvärr uppvisar lite mycket rost numera. Har inte sätt nåt liknande på flera år så den tillverkas nog inte längre.
Som båt grill överlägset bäst, tar liten plats ihopfälld och har bar luftgenomströmmning dvs det blir bra glöd.
Finns något liknande på denna länk http://www.pipen.nu men då i en klart tyngre modell.

ERPE
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 jun 2010, 17:10

Re: Grillbekymmer

Inlägg av ERPE » ons 09 jun 2010, 07:14

Mefag i Åsa säljer en liten rostfri grill på nätet. En låda 33x24x7 cm med lock. Just nu på kampanj för 495:-. Jag köpte en och den fungerar OK. Lättstuvad och tar liten plats. En nackdel är att den inte har några ben utan måste läggas på brandsäkert underlag. Jag bockade till ett par rostfria plåtar och nitade fast i långsidorna. Uppfällda mot botten i viloläge och nedfällda bildar de ett ben i varje hörn. Fungerar bra.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grillbekymmer

Inlägg av Mr Q » ons 09 jun 2010, 07:18

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Grillbekymmer

Inlägg av Anders S » ons 09 jun 2010, 08:11

Om man har plats till ett sådant "åbäke" som Biltemagrillen, så har Weber också en transportabel lådgrill som är mycket bra (som grill). En sådan har jag, men den är å andra sidan inte rostfri. Men om poängen är minimal storlek blir ju det rådet inte bra. Det bästa vore ju en syrafast modell, som kan rengöras minutiöst i havsvatten utan skador, och sedan demonterbar. Var stuvar man sedan grillkol/briketter? Vi använder dubbla sopsäckar, men det är så stökigt att man tvekar varje gång grillen skall fram och sedan in.

En möjlighet är billiga engångsgrillar - sådana kastar man efter användandet (i soptunnan, förstås!) och de håller sig rätt bra om de ligger torrt i båten.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grillbekymmer

Inlägg av Mr Q » ons 09 jun 2010, 08:25

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Grillbekymmer

Inlägg av fredrikk » ons 09 jun 2010, 08:29

Kom igen Q. Trådskaparen frågar efter en grill som tar plats som ett A4-kuvert (C4, då). En Biltemagrill är enorm i jämförelse. Eller hur? Lägg/ställ dem bredvid varandra...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Grillbekymmer

Inlägg av stangen » ons 09 jun 2010, 10:26

jag har en variant avv BBQ Chef vertikalgrill som är rostfri, BBQ Chef Bosse Silver. Storlek D30*H10*B42 cm är väl knappast ett A4 kuvert, men smidig som få http://www.bbqnordic.se/produkter.html
Dyr i inköp, men välbyggd och i bra material som sagt så den lär hålla.

En jämförelse med andra: http://www.bbqnordic.se/Grilljamforelse ... %20BBQ.pdf
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Grillbekymmer

Inlägg av Kenta » ons 09 jun 2010, 12:10

Jag misstänkte nästan att den inte fanns att få tag på längre.
En Vertikalgrill har jag, inköpt från SXK för rätt många år sedan. Men att grilla 2 kotletter på den, blir inte billigaste kotletterna man grillat. Det är inte billigt att fylla den med briketter.
Den grill som mikaelno föreslog, Pipen, verkar mest intressant, förutom priset.
Jag letar vidare.
Tack allihopa för era svar.
Ha de
Kenta
Det var lättare att grilla förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Grillbekymmer

Inlägg av HansH » ons 09 jun 2010, 15:07

Jag har samma problem som Kenta.
Hade förut en liten smidig grill som förvarades i en "portfölj" av hårdplast (det fanns svarta och gula). Lätt att stuva och grisade inte ner i båten.
Tyvärr var det några vandaler i Höllviken/Falsterbo, som under förra årets långsegling runt sydsverige, sparkade sönder grillen och avslutade med att urinera i resterna....
Har letat överallt, men den verkar inte säljas längre.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Grillbekymmer

Inlägg av SWE54 » ons 09 jun 2010, 19:47

Kenta skrev:
...
En Vertikalgrill har jag, inköpt från SXK för rätt många år sedan. Men att grilla 2 kotletter på den, blir inte billigaste kotletterna man grillat. Det är inte billigt att fylla den med briketter.
...
Jaha, då ska man kanske lägga dom tankarna på hyllan.
Såg en annan liten "hinkgrill" på Rusta, kan den duga?
http://www.rusta.se/kolgrill_m_kylvaska ... 51114.html
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Grillbekymmer

Inlägg av mikaelno » ons 09 jun 2010, 20:54

Den här är nog inte så dum http://www.gadgetshop.com/OutdoorGadget ... /EPN310599

/Mikael

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Grillbekymmer

Inlägg av HansH » tor 10 jun 2010, 09:46

Ytterligare en grillhink - men 28cm är kanske i minsta laget. Svårt att få plats med ett grillspett....
http://www.jula.se/grillhink-280-mm-131540

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grillbekymmer

Inlägg av Mr Q » lör 12 jun 2010, 12:35

Ett tips för att få grillen att hålla längre, oavsett om man väljer Biltemas monstergrill på 35 cm bredd eller en i ihoptryckt C5-format, är att skölja med färskvatten morgonen efter istället för sjövatten. Så blir det inte lika mkt rostfläckar. Det behövs inte mer än en liten kastrull vatten.

Vad gäller grillpåsen kan man faktiskt få till en sotfri förvaring om man är litet flink. Första steget är att ta en sax och försiktigt klippa upp sömmen uppifrån, istället för att ritcha upp påsen som en Estrellapåse. Påsen är normalt av ganska tjockt dubbelpapper, så den är riktigt tålig. När man doserat lagom med kol förslutar man hela härligheten med en påsklämma modell större. Med hjälp av denna metod kan jag "ladda" grillen i sittbrunnen, försluta påsen och stuva ned. Därefter bära upp grillen med grillkol indränkt i tändvätska och klar. Just Feltemas variant av grill kan ju stängas igen helt, så det är bara att bära upp till klippan och tutta på med en braständare. Easy.

Vår favorit är helstekt fläskfilé vilket en rejäl grill grejar lätt, men som kan vara litet tricky med engångsgrillarna. Faktum är att det mesta är svårgrillat på engångsgrillarna t.om. en vanlig hamburgerlunch.

Skriv svar