Putsa fribord för hand från lillbåten.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Putsa fribord för hand från lillbåten.

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 jun 2010, 13:04

Efter ett "otäckt" år i sjön var båten rejält skitig. Ovansidan tar jag med en liten högtryckare jag fick av polarna när jag fyllde 50. Klubbens större modell knäcker 6-amps säkringen vid bryggan. Sen är det friborden, de får ju svarta ränder av regnet som akterut rinner genom hålen i relingslisten. Man kan joxa och lägga båten långskepps, men det är ett j-a krångel, sittandes/liggandes i lill-riben en solig dag är bättre, man kan ha en svagöl till hands om man vill. Vill härmed höja en tumme upp för Biltemas sprayflaska "Black streak remover". Har kört med den och en vanlig kökssvamp, en med i förväg väl sliten grönsida. Sprayen tar bort både de svarta ränderna, dieselskiten runt avgasröret och det gula snusket i vattenlinjen mycket bra. man behöver inte gnida allt för mycket så lossnar det galant.
Vad är sen bäst att för hand häva på så det blänker ännu mer? Är det Nanogrejerna? Verkar lite otäckt med de där atomsmå molekylerna ändå... :?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Putsa fribord för hand från lillbåten.

Inlägg av Paddy » ons 02 jun 2010, 13:45

Jag körde nanopolish och fick mycket bra resultat. Har man en matt båt bör man vara noga så man får ut medlet överallt för det märks verkligen skillnad där man använt medlet och inte. Jag strök ut för hand först men lyckades inte täcka allt utan körde en omgång till med roller. Då var det lätt att hålla koll på var man varit.

Använd diskhandskar så borde du vara på säkra sidan. Vid poleringen kanske man borde ha munskydd för att slippa andas in dammet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Putsa fribord för hand från lillbåten.

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 jun 2010, 13:54

Finns det olika märken på nanopolish? Eller är det ett och samma varumärke?
Är det föresten någon som provat Ultra Glozz? Handpolering alltså...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Putsa fribord för hand från lillbåten.

Inlägg av stangen » ons 02 jun 2010, 16:02

Det finns många olika varianter av nano. Jag använde en nano lackförsegling utanpå ett par lager av vax (vax för lyster, nanon för smutsavvisning) efter rekommendation av varvsgubbe som kör samma variant på hundratalet båtar. Namn på denna kommer jag inte ihåg, men det var en ganska flyktig spray som gnuggades in.
Än ser det bra ut. Hur bra det verkligen är lär vi få se framemot sommar och höst.

Ganska vanlig i båtbutiker är väl annars TCnano som är ett varumärke.
http://www.tcnano.com/
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21047
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Putsa fribord för hand från lillbåten.

Inlägg av Paddy » tor 03 jun 2010, 08:12

Ja, det var TCnanon som jag menade. :)

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: Putsa fribord för hand från lillbåten.

Inlägg av sotarn » tor 03 jun 2010, 10:57

Jag kör med ultraglozz för hand och tycker att det fungerar bra. Sen om det är bättre än andra alltiettprodukter låter jag vara osagt, jag tycker att friborden håller sig fina längre än då jag använt annan vaxpolish.
//Daniel

Skriv svar