Störd VHF?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Störd VHF?

Inlägg av Jaramaz » ons 16 jun 2010, 13:29

Hm, ja, det finns många teorier.

Om vi utgår från trådsskaparens symptombeskrivning, som beskrivs som att hans VHF besväras av antingen hög brusnivå eller av vad han upplever som direkt avbrott, och att detta uppstod samtidigt med att windgivaren installerades då har vi ett fåtal möjligheter att välja på:
a) sändaren.
b) montaget, kanske förstördes antennkontakt mm i samband med montaget av vindgivaren.

Thomas G menar att sändarens effekt är för låg, och att den ligger i fel frekvensområde. "Någon" (det är jag, som är enkelt att se ovan) har framkastat möjligheten (inte påstått, som Thomas menade) att vindgivaren använder låga frekvenser (~50 mHz vilket är ett vanligt band för trådlösa apparater, det finns flera).
Så länge vi inte vet vilken bärfrekvens som används är allt detta gissningar.
Även om sändaren använder ~500 MHz, så kan den störa ordentligt.
a) IM orsakat av en placering nära VHF-antennen. Helst skall man hålla ett avstånd på några våglängder, vilket inte alls fungerar i en mast. Så det blir som det blir.
b) Mixern kan spruta ut en hel del. Kan mycket väl gå rakt in i mottagaren.
c) det kan helt enkelt vara något enkelt fel på vindgivaren.
(för de tveksamma så varför inte tänka på de glada meddelanden som flyplanspersonalen brukar basunera ut vid start: "ingen elektronik får vara påslagen. Under färd får varken sändare eller mottagare vara påslagna" - så, varför får inte mottagare vara påslagna? Elakhet från flygbolagen?).

För fallet med montaget får trådskaparen själv svara.

Men det behöver såklart inte alls vara vindgivaren som orsakar problemen. Det kan vara tusen och en olika orsaker, kanske samverkan av flera olika fenomen.
Det kräver mer information än vad vi har, fältet blir betydligt bredare. De möjligheter som nämnts som omvandlare, kontaktfel osv är alla goda möjligheter.

Ett genomgående förslag att hantera det hela har varit att använda en annan VHF-antenn, monterad på pushpit eller liknande. Iaf för att prova vilken effekt det får.

/Jaramaz
någon

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 16 jun 2010, 14:11

Det är härligt att läsa alla olika teorier. Ännu härligare hur en del försvarar sina ord som om de vore ett lönekuvert samtidigt och tolkar andras ord som om de vore personliga förolämpningar, märker ord och lägger mer energi på att älta varandras ordval i stället för att diskutera ämnet.

Eftersom jag själv inte bryr mig särskilt mycket får det mig att känna mig som en ganska bra människa, jag behöver inte klanka på andra för att må bra, jag mår bra ändå. Jag söker inte heller hävd och storhet genom att förminska andra eller känner mig mindre för att någon "liten'" människa vill hävda sig genom att trycka ner mig.

Kort sagt, ju mer jag läser vissa medlemmars inlägg här, ju mer förstår jag hur bra jag har det.

Trevlig sommar på er allihop!
Hoppas TS löser sina störningsproblem. Själv löste jag mina genom att byta antennkabel och framförallt kontakter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 16 jun 2010, 17:03

Gaidin skrev:Det är härligt att läsa alla olika teorier. Ännu härligare hur en del försvarar sina ord som om de vore ett lönekuvert samtidigt och tolkar andras ord som om de vore personliga förolämpningar, märker ord och lägger mer energi på att älta varandras ordval i stället för att diskutera ämnet.

Eftersom jag själv inte bryr mig särskilt mycket får det mig att känna mig som en ganska bra människa, jag behöver inte klanka på andra för att må bra, jag mår bra ändå. Jag söker inte heller hävd och storhet genom att förminska andra eller känner mig mindre för att någon "liten'" människa vill hävda sig genom att trycka ner mig.

Kort sagt, ju mer jag läser vissa medlemmars inlägg här, ju mer förstår jag hur bra jag har det.

Trevlig sommar på er allihop!
Hoppas TS löser sina störningsproblem. Själv löste jag mina genom att byta antennkabel och framförallt kontakter.
På något sätt känns det som att det ligger något motsägelsefullt i det du säger här. Speciellt svårt har jag att kombinera andemeningen i ditt budskap med det som är fetstilat. Hur tänkte du här?
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 17 jun 2010, 07:42

Jag försöker nog bara förmedla en innebörd av att det finns alldeles för många här som verkar ha som huvuduppgift att hitta fel i andras inlägg för att kunna slå sig för bröstet och tala om för alla hur bra dom är.
Små människor helt enkelt. Jag hänger på fler forum, även flera båt-forum men har aldrig upplevt så dålig och gnällig stämning som här.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 17 jun 2010, 08:06

Gaidin skrev:Jag försöker nog bara förmedla en innebörd av att det finns alldeles för många här som verkar ha som huvuduppgift att hitta fel i andras inlägg för att kunna slå sig för bröstet och tala om för alla hur bra dom är.
Små människor helt enkelt. Jag hänger på fler forum, även flera båt-forum men har aldrig upplevt så dålig och gnällig stämning som här.
Där håller jag verkligen inte med. Stämningen här är riktigt bra numera. Och i den här tråden uppstod knappast någon dålig stämning alls förrän Gaidin fann för gott att bidra med sitt lilla aktstycke av någon, för mig svårförklarlig anledning.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 17 jun 2010, 08:25

Sorry, det var inte meningen att dra ner stämningen i denna tråd, det var bara en reaktion på inläggen här. Om detta är "bra" stämning är jag nöjd med att inte vara med förr när det inte var bra, skall inte göra om tråden till en gnälltråd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 09:23

Gaidin skrev:Sorry, det var inte meningen att dra ner stämningen i denna tråd, det var bara en reaktion på inläggen här. Om detta är "bra" stämning är jag nöjd med att inte vara med förr när det inte var bra, skall inte göra om tråden till en gnälltråd.
Eller så hänger du på extremt snälla forum där ingen kivas med någon, om något. :P

Såpass hänger jag med med i radiofrågor att jag dels vet att Jaramaz har koll och dels inser att alla tipsen i tråden inte kan stämma, i vart fall inte samtidigt. Ditt råd om att testa en antenn på annan plats än i masten är ett av de självklara och vettiga tipsen, för övrigt (som J. kommenterat). Hur sedan radiostörningarna hamnar i VHF-radion kan ju ändå vara en gåta utan all gräns.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 17 jun 2010, 14:18

[Inlägget borttaget webmaster Anders L då det inte hade med ämnet att göra överhuvudtaget och inte håller den nivå som är önskvärd. Den som är intresserad av att läsa inlägget kan maila webmaster Anders L som har inlägget sparat.]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 14:39

[Inlägget borttaget webmaster Anders L då det inte hade med ämnet att göra överhuvudtaget. Den som är intresserad av att läsa inlägget kan maila webmaster Anders L som har inlägget sparat.]
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 17 jun 2010, 15:19

[Inlägget borttaget webmaster Anders L då det inte hade med ämnet att göra överhuvudtaget och inte håller den nivå som är önskvärd. Den som är intresserad av att läsa inlägget kan maila webmaster Anders L som har inlägget sparat.]

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 17 jun 2010, 20:32

[Inlägget borttaget webmaster Anders L då det inte hade med ämnet att göra överhuvudtaget och var en kommentar på borttaget inlägg ovan. Den som är intresserad av att läsa inlägget kan maila webmaster Anders L som har inlägget sparat.]
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar