Störd VHF?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Störd VHF?

Inlägg av Kenta » ons 02 jun 2010, 08:49

Hej!
Jag har i två säsonger haft störningar på VHF-en när jag lyssnat, främst uppmärksammat vid väderprognoser. Så jag började fundera vad problemet ligger. Kom då att tänka på att jag de sista två säsongerna har haft Nexus trådlösa vindgivare strax intill antennen. Kan den ge störningar på VHF-en. Är det någon annan som har samma problem?
Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Störd VHF?

Inlägg av peterh » ons 02 jun 2010, 08:53

Vad är det för störningar ? Brus ? "Smatter" ?
Enklaste sättet att kolla är att bryta strömmen på de utrustningar du misstänker för att se
om någonting ändras.

Annars kan det vara en skadad kabel till antennen .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Störd VHF?

Inlägg av Kalle Kula » ons 02 jun 2010, 10:47

...bytt till LED-lampor i salongen...tidiga/billiga modeller kunde ge upphov till störningar...

Mvh

//OLA//

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Störd VHF?

Inlägg av Kenta » ons 02 jun 2010, 13:16

Hej peterh o Kalle Kula.
Tack för att ni tog dig tid att svara.
Både brus och helt bortfall.
Det är inte så lätt att göra vindgivaren strömlös, när den går på solcell och bakupbatteri, 15 m upp i luften. Men vad jag kanske kan göra är att prova med reservantenn till VHF-en, fast den når ju sämre i och med att den kommer att befinna sig vid vattenytan.

Både ja och ej. Förra året inga LED-lampor. I år 2 st LED i förpiken, köpt från butiken vars namn inte får nämnas.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Störd VHF?

Inlägg av Gaidin » ons 02 jun 2010, 13:27

Om det är vindgivaren borde problemet upphöra om det är stiltje.
Prova att låna en kompis VHF och sätt på samma antenn så utesluter du själv radion.
Anslut en temporär annan antenn i masttoppen för att se om det är antenn- eller kabelproblem.

Är alla komponenter hela men störningen är kvar måste det ju vara en yttre störningskälla.

Att åka båtsmanstol i mastkranen är faktiskt ganska kul, själv brukar jag få åka upp varje år och stå till svars för slarv och glömska - Det man inte har i huvudet får man ha runt magen... Eller hur var det nu? =)

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Störd VHF?

Inlägg av Jaramaz » ons 02 jun 2010, 19:11

Gaidin skrev:Om det är vindgivaren borde problemet upphöra om det är stiltje.
Prova att låna en kompis VHF och sätt på samma antenn så utesluter du själv radion.
Anslut en temporär annan antenn i masttoppen för att se om det är antenn- eller kabelproblem.

Är alla komponenter hela men störningen är kvar måste det ju vara en yttre störningskälla.

Att åka båtsmanstol i mastkranen är faktiskt ganska kul, själv brukar jag få åka upp varje år och stå till svars för slarv och glömska - Det man inte har i huvudet får man ha runt magen... Eller hur var det nu? =)

hmmm, jag som inte har såna lyxprylar vet inte riktigt hur de fungerar. Men trådlös kanske betyder att den sänder data, via sk radio? Kanske VHF också är någonslags radio?
hmmm, tänka tänk.

Kan det vara så att ... radio och radio? Kan det tänkas att den trådlösa givaren sänder också då det är stiltje?

Det går inte att helt säkert sortera bort störningen från själva givaren (en generator av något slag), men radion ligger närmast till hands. Ditt eget förslag om att använda en helt annan VHF-antenn, i pushpit tex, är utmärkt. Täcker båda fallen. Prova det.

/Jaramaz

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Störd VHF?

Inlägg av peterh » ons 02 jun 2010, 21:48

Kenta skrev:Hej peterh o Kalle Kula.
Tack för att ni tog dig tid att svara.
Både brus och helt bortfall.
Det är inte så lätt att göra vindgivaren strömlös, när den går på solcell och bakupbatteri, 15 m upp i luften. Men vad jag kanske kan göra är att prova med reservantenn till VHF-en, fast den når ju sämre i och med att den kommer att befinna sig vid vattenytan.

Både ja och ej. Förra året inga LED-lampor. I år 2 st LED i förpiken, köpt från butiken vars namn inte får nämnas.
Visardelen av vindgivaren är väl matad med 12v ?
Du kan också ha annan utrustning som kan störa, t.ex. vet jag att
en battmeter vid olycklig kabeldragning hörs i vhf-en.
Men när du talar om helt bortfall låter det som en defekt antennkabel/antenn. Prova med en frisk kabelstump och en antenn, i värsta fall en koax med kontakt i radion och skala bort 70cm från mittledaren ( så att den blir frilagd från skärmen) Detta bör utgöra en tillräcklig antenn för mottagning MEN SÄND INGENTING med denna antenn !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Störd VHF?

Inlägg av Jaramaz » tor 03 jun 2010, 06:31

peterh skrev:Men när du talar om helt bortfall låter det som en defekt antennkabel/antenn.
Peter, kom igen. Helt bortfall (blandat med förhöjd brusnivå) tyder istället på att VHF-mottagaren överstyrs (blocking), förmodligen då givaren sänder (wireless!) en längre sträng.
En trådlös givare som matas av ett litet (uppladdningsbart?) batteri och en liten solcell har sannolikt gjorts så att sändareffekten minskar (men troligen inte slås av helt) då den inte behövs, för att gå upptill toppeffekt då den sänder.
=> förhöjd brusnivå (för VHF-mottagaren) under sleep, och bortfall (blocking av VHf-mottagaren) under sändning.

Nexus skriver inget på sin hemsida om vilken frekvens de använder för sina trädlösa instrument, en god gissning är 50 MHz-bandet där det räcker med låg effekt. Problemet är att antennen blir stympad, men det verkar många liknande apparater använda. Då är VHF relativt nära i frekvens (3x), VHF-antenn och givaren uppges också vara monterade nära varandra.

Jaramaz

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Störd VHF?

Inlägg av Mr Q » tor 03 jun 2010, 07:57

Hoj, min VHF som jag iofs inte har cert på att använda, har inte mindre än 4 olika kablar från apparat till antenn i masttopp och följdaktligen fem kontakter. Om jag fick störningar skulle jag börja i kabeländan genom att ta kortaste tänkbara kabel från apparaten direkt till antenn inne i båten för att se om bruset kvarstår. Därefter felsöka steg för steg.

Att vindgivaren skulle störa VHF känns litet långsökt. Brus generellt i audioutrustning brukar vara jordningsproblem.
mvh

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Störd VHF?

Inlägg av Jaramaz » tor 03 jun 2010, 09:42

Mr Q skrev:Att vindgivaren skulle störa VHF känns litet långsökt. Brus generellt i audioutrustning brukar vara jordningsproblem.
Förvisso är det lite torrsim över det hela, vi har inte så mycket information att gå efter.

Men, Q, har du sett att Vindgivaren är trådlös? Den sänder alltså ner till visarinstrumentet per radio. Om vindgivarens radio är monterad i närheten av VHF-antennen så kommer den att störa, frågan är bara hur mycket.

Brus ... är bredbandiga störningar. Slå på din VHF och vrid squelchen till min (dvs min diskriminering) så hör du brus ... som blivit transformerat (blandat, demodulerat, ..) från VHF-bandet ner till audio.
Trådskaparen har problem med både brus och avbrott. Dessa problem kan härstamma från samma källa / fenomen, eller från olika. Vi vet inte så mycket om hur antenn osv är monterat, ålder ... trådskaparen anger själv att han ser ett samband mellan vindgivaren och VHF-störningarna. Naturligtvis kan han ha råkat sabba VHF-kontakterna vid monteringen av vindgivaren, sådant vet vi inget om.

Q, du bör skaffa dig ett cert, det tar dig bara någon dag. Det ger kunskap om hur du hanterar apparaten, och så att du kan göra korrekta anrop.
Föreslår att du kopplar in din apparat till en gps, om din VHF är modern så förmedlas positionen automatiskt i ett nödanrop.

Jaramaz

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Störd VHF?

Inlägg av Mr Q » tor 03 jun 2010, 10:02

Jodå, det ska bli cert och NMEA-ström vart det lider.

Men om trådlös givare skulle störa VHF borde både Nexus och Cobra ha varnat för detta i sin dokumentation. Men jag kan ju testa på min båt, jag har likadan setup i snårskogen i masttopp som trådskaparen.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Störd VHF?

Inlägg av Kenta » tor 03 jun 2010, 12:12

Hej på er och tack för alla klok råd, fast det är inte säkert jag förstår allt när det blir allt för tekniskt.
VHF-antenn sitter ungefär lika långt ifrån vindgivaren som armen på vindgivaren är lång (ca 30-40 cm).
Antenn är nog 5-6 år gammal. Jag har inte upptäckt några skador på de synliga delarna av koaxialkabeln.
Min första åtgärd är att ge genomföringskontakten en dusch WD40 sen koppla in reservantenn, blir det inte bättre går jag vidare med att slå av el till vindinstrumentet, samt vara vaksam på om vindgivaren snurrar.
Hjälper inte det så får jag ta till proffshjälp och mäta upp ifall det är koaxen som är skadad någonstans inne i masten.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Störd VHF?

Inlägg av Kjelle » fre 04 jun 2010, 16:01

Störningar kan komm in två vägar; via antennen och via 12 V matningen. Min felsäkning skulle ske efter följande schema:

Börja med att lossa antennkabeln från apparaten. Är störningarna kvar kommer de sannolikt via 12 V. Koppla sedan bort apparat för apparat tills det blir tyst. Notera att viss elektronik kan vara aktiv trots att de är avslagna -ryck säkringarna. Vidare kan en laddningsregulator som Maxipower ge störningar - koppla bort! Vidare kan kraftaggregat till lap top vara en störkälla (även om apparatenär avslagen.

Om störningen försvinner när antennen kopplas bort så finns felet där någon stans. KOntrollera att kabeln är oskadd - även höljet bör undersökas. Kontakt mellan skärm och t ex (alu-)mast kan vara tillräckligt. Kontrollera sedan att kabeln är korrekt monterad i koaxialkontakten, framför allt skärmen. Sedan återstår antennen - kontrollera även där att skärmen sitter rätt monterad i kontakten. Till sist prova med en annan (frisk) antenn.

Ang vindgivaren. Jag gissar att den arbetar på 432 MHz bandet (bör stå i tekniska specifikationen och då inte störa. Man får hoppas att tillverkarne kontrollerar sådant då det inte är ovanligt med vindinstrument och antenn i masttoppen. Annars är det bara äntra masten eller besöka mastkranen.och plocka bort givaren och kontrollera om det blev tyst(are).

Lycka till

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Störd VHF?

Inlägg av Mr Q » fre 04 jun 2010, 16:23

Kjelle skrev:Störningar kan komm in två vägar; via antennen och via 12 V matningen. Min felsäkning skulle ske efter följande schema:

Börja med att lossa antennkabeln från apparaten. Är störningarna kvar kommer de sannolikt via 12 V. Koppla sedan bort apparat för apparat tills det blir tyst. Notera att viss elektronik kan vara aktiv trots att de är avslagna -ryck säkringarna. Vidare kan en laddningsregulator som Maxipower ge störningar - koppla bort! Vidare kan kraftaggregat till lap top vara en störkälla (även om apparatenär avslagen.

Om störningen försvinner när antennen kopplas bort så finns felet där någon stans. KOntrollera att kabeln är oskadd - även höljet bör undersökas. Kontakt mellan skärm och t ex (alu-)mast kan vara tillräckligt. Kontrollera sedan att kabeln är korrekt monterad i koaxialkontakten, framför allt skärmen. Sedan återstår antennen - kontrollera även där att skärmen sitter rätt monterad i kontakten. Till sist prova med en annan (frisk) antenn.

Ang vindgivaren. Jag gissar att den arbetar på 432 MHz bandet (bör stå i tekniska specifikationen och då inte störa. Man får hoppas att tillverkarne kontrollerar sådant då det inte är ovanligt med vindinstrument och antenn i masttoppen. Annars är det bara äntra masten eller besöka mastkranen.och plocka bort givaren och kontrollera om det blev tyst(are).

Lycka till
Här är en som verkar ha litet fackkunskap! All min respekt till Kjelle.

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Störd VHF?

Inlägg av Tomas G » ons 16 jun 2010, 06:47

Det är osannolikt att sändaren från givaren, som mest troligt ligger på 433 MHz (inte 50 MHz som någon påstod), stör VHF-bandet. Effekten är såpass liten och frekvensen för VHF och UHF är i det här fallet inte heller multiplar av varandra.
Om det är helt avbrott i mottagningen låter det mer som om det är antennproblematik eller något i distributionen, d v s kablar och/eller kontakter. Koppla in en gummipinne eller reservantenn i sittbrunnen istället, du kommer att höra väderprognoserna från Stockholm radio precis lika bra som med masttoppsantennen, de sänder med så hög effekt och hög antennhöjd ändå.

Försvinner inte problemet så kan det bero på annan utrustning som matas i samma 12V-system. Observera att sådana störningar från switchade nätaggregat, exempelvis från datoradaptrar, LED-lampor och annat, oftast inte kommer in direkt i luften på antenningången utan går via spänningsmatningen. Det gäller i alla fall VHF/UHF-radio. Vid avstörning kan det därför vara spänningsmatningen man skall börja med att titta på.

Skriv svar