Sjösättning och en illa dålig genomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av fredrikk » fre 28 maj 2010, 18:34

Idag har jag sjösatt båten. Två gånger.

Jag har byggt toalett i båten under våren, och därmed monterat två genomföringar, köpt i marinbutik (exakt vilken får vara okänt tills jag vet hur de hanterar min reklamation). Jag kikade snabbt på genomföringarna precis vid sjösättningen och tyckte att de såg bra ut. En timma senare upptäckte jag vatten i ett fack under en koj, tittade noggrannare och såg att halvtumsgenomföringen till toainloppet läckte.

Jag tog för givet att det var undermålig montering (jag använde sika som gängtätning) som var problemet. Pluggade igen genomföringen med konisk träplugg (sedär!) utifrån, demonterade kranen. Lokaliserade en slatt loctite 577 hos en båtgubbe i närheten som jag köpte för 100 kr. Monterade. Det läckte fortfarande när jag tog ur pluggen.

Tillbaka med pluggen, demontera, rengöra, montera. Läckte fortfarande.

Med en akrobatisk manöver värdig en elitgymnast tryckte jag in huvudet sidledes mellan toaletten och tanken, och vred på huvudet så att jag kunde kika närmare på genomföringen. När jag fick dit en ficklampa så såg jag hur det rann vatten längs gängorna, men bara från halvvägs ner på gängorna. Vattnet läckte från ett hål mitt på genomföringen. Jag ringde säljaren och frågade vad jag skulle göra. Han kunde inte lova någon ersättning, men kontaktade leverantörens kvalitetsansvariga. Han skulle återkomma på måndag, liksom säljaren till mig. Säljaren sade att han tyckte att jag borde lyfta båten och byta genomföringen. Jag förklarade att jag köper genomföringar i marinbutik för att få hög kvalitet på det jag köper, men att det kanske var bättre att vända sig till Biltema framöver, som säljer provtryckta genomföringar.

Ringde sjösättningsgubben, han var ledig och kunde hjälpa mig. Lokaliserade en ny genomföring (+ kran och nippel också utifall att) och köpte. Butiken (Sunds Marin) hade inte hemma, men jag fick åka till grossisten i Henån och hämta. Tillbaka till båten, flytta båten till bryggan, lastbilen lyfter och ställer båten på bryggan så att jag kan demontera den gamla genomföringen och montera den nya. Med sikaflex i liten tub inköpt akut i den debila Huges Marina i Henån för det facila priset 108 kr. Monterade kran och nippel med Loctite 577.

Ny sjösättning. Tätt.

I den gamla genomföringen kunde man på insidan se en flera mm stor grop, på utsidan ett hål av knappnålshuvud-storlek.

Det tog mig sex timmar att lösa problemet, rördelar för 145 kr, sikaflex för 108 kr, Loctite för 100 kr, två mils bilkörning och åkeritjänster för ca 1400 kr. Vi får se hur säljaren hanterar detta. Och hur jag hanterar deras svar.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av nilsnobbing » fre 28 maj 2010, 18:52

Ja jävlar du, det här blir spännande. Och sköter sig inte butiken, häng ut dom jävlarna. Hoppas du får ersättning för ditt trassel

Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av Anders S » fre 28 maj 2010, 20:09

Det är väl rimligt att "hänga ut" dem lika mycket om de sköter detta generöst och snyggt ! Att veta namnet på en båtknodd som sköter sina ålägganden är också av värde.

Vaket och observant, dessutom. En självklarhet, kanske, men ändå bra.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av fredrikk » fre 28 maj 2010, 20:23

Självklart vill jag också lyfta fram en korrekt hantering, men jag avvaktar med "båtknoddens" namn tills jag vet hur de gör. Även om jag försökte hålla mitt inlägg neutralt är det ju såklart inte det, och det är ju tråkigt om jag råkar gnälla på någon som kanske kommer att göra rätt för sig, om ni förstår.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av Anders S » lör 29 maj 2010, 08:20

Det hemska är nog att även den mest seriöse båttillbehörshandlare skulle kunna råka ut för att sälja en dålig genomföring på det här sättet. För att fånga upp den här skadan måste man syna varje enskild genomföring i sin leverans och det gör förmodligen ingen ÅF. Avsyningen skall ju ske på fabriken, och på en modern fabrik tar man stickprov och litar till processtyrningen.

Fråga gärna vem som är deras leverantör av genomföringar.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av peterh » lör 29 maj 2010, 09:10

Anders S skrev:Det hemska är nog att även den mest seriöse båttillbehörshandlare skulle kunna råka ut för att sälja en dålig genomföring på det här sättet. För att fånga upp den här skadan måste man syna varje enskild genomföring i sin leverans och det gör förmodligen ingen ÅF. Avsyningen skall ju ske på fabriken, och på en modern fabrik tar man stickprov och litar till processtyrningen.

Fråga gärna vem som är deras leverantör av genomföringar.
Det är helt upp till respektive tillverkares kvalitetsstyrning.
Är det "0-fel" som gäller skall alla exemplar vara kontrollerade och
dokumentation av detta finnas. Egentligen skall alla exemplar vara
märkta så de kan identifieras, men dit sträcker sig nog bara flyget
och kärnkraftindustrin.

Är det en "billig massproducent" för hushållsartiklar duger nog stickprov.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av bosseh » lör 29 maj 2010, 09:49

Biltema skriver så här för sina genomföringar:
Avzinkningsfri mässing. Godkänd för installation i båt. Provtryckt.
Skulle ARN behandla en läckande genomföring med den beskrivningen är sannolikheten ganska god att ARN skulle rekommendera att ersätta kostnaderna för byte.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av fredrikk » mån 31 maj 2010, 09:31

Säljaren ringde. Leverantören ville ha en försändelse med genomföringen, en beskrivning av händelseförloppet, samt en beskrivning av mina ersättningsanspråk. Det skall de få.

Återkommer.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av Sneseglarn » mån 31 maj 2010, 09:53

Glöm inte att ta lämpliga foton av genomföringen innan du avhänder dig ditt enda bevis...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 jun 2010, 11:22

Sneseglarn skrev:Glöm inte att ta lämpliga foton av genomföringen innan du avhänder dig ditt enda bevis...
Kanske göra en liten minimal märkning?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av fredrikk » ons 02 jun 2010, 17:08

Funderade just på hur jag skulle fota den. Hålet är så litet att det knappt syns utifrån, och genomföringen är så klen att det är svårt att fota insidan.

Märka hurdå?

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av Sneseglarn » ons 02 jun 2010, 17:25

En ring med tuschpenna, och sen fota om det går.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av Jaramaz » ons 02 jun 2010, 19:01

Syns det om du sätter en liten lampa inne i och så släcker ner utanför?
Kanske plugga ändöppningarna

/J

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av fredrikk » ons 02 jun 2010, 20:47

En lysande(!) idé. Testade med dioder från en slinga, men bästa resultatet blev att hålla den i handen med en tändarlåga i genomföringen. En vacker ljuspunkt lyser fram.
IMG_0223.jpg

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Sjösättning och en illa dålig genomföring

Inlägg av fredrikk » tis 15 jun 2010, 12:57

Idag ringde Hjertmans Sundsvall och talade om att det inte skulle vara några problem med ersättning för mina kostnader. Holmgrens metall, som levererar Hjertmans genomföringar, provtrycker i princip alla genomföringar. Hur denna kunde slinka igenom kunde de inte riktigt förklara.

Men nu när de tar ansvar för den defekta produkten är jag en nöjd kund, som även fortsättningsvis kommer att handla på Hjertmans, inklusive genomföringar från Holmgrens metall.

Skriv svar