Bästa sättet att lära sig segla?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas G
Diamantmedlem

Re: Bästa sättet att lära sig segla?

Inlägg av Tomas G » ons 26 maj 2010, 21:29

Jag sålde min segelbåt nyss och har nu "bara" en motorbåt. Långsiktiga planen är att köpa något i 30-fotsklassen men det får nog vänta några år, har lite för många projekt just nu.
Tills dess funderade jag på att köpa en Stortriss eller liknande. Någon som vet om det finns någon lämplig vagn att traila upp den på tomten med? Vill göra det så enkelt som möjligt för mig och dra upp den själv utan att hyra in mobilkranen.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 27 maj 2010, 20:01

Rigg och segeltrim, överst här är en kanonbok att lära sig ur.
http://www.dedekam.com/segeltrim.html
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jörgen63
Silvermedlem

Inlägg av Jörgen63 » lör 29 maj 2010, 19:47

Hej

Jag ska vara lite movalls och säga att jag tycker det känns onödigt att köpa en båt i år bara för att lära dig segla.
Sen sälja den båten och köpa en annan till nästa år.

Jag skulle föreslå, eftersom du redan har navigationen, att gå en seglingskurs hos någon arrangör i din närhet.

Prata med segelbåtsklubben. Där finns alltid nån som tar med dig ut på några seglingar.

Var bor du? Finns det bra förutsättningar för mina förslag skulle jag rekommendera fokus på detta.

Att lära sig grunderna i segling är INTE raket-vetenskap. Sen får andra säga vad dom vill.
Du har alla möjligheter att bli en bra och mera avancerad seglare senare med egen båt.

Lycka till

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 maj 2010, 07:27

För det första: Man kan ju vilja köpa en jolle bara för att "ha båt" om man inte har båtplats eller kanske bara för att det är kul. Min personliga åsikt är att det är omöjligt att ha för många båtar, men den behöver ju inte gälla för alla. Sommarstugebåtar typ Askeladden eller Trissjolle brukar gå lätt att sälja. Trissen tävlas dock, och då får man se upp så man köper i rätt kategori (välhållen standardbåt). En påkostad rejser kan falla i värde, rejält, över en säsong, och de båtarna har oftast färre kunder.

Angående "att lära sig" så har alla rätt. Att lära sig att segla en båt från A till B och göra det säkert kan man (naturligtvis!) lära sig i vilken båt som helst. Men man lär sig samspelet mellan vågor, vind, segel och seglare på ett oslagbart sätt i en lätt båt och alldeles särskilt lätt om man tävlar (aldrig så oskyldigt räcker) med andra, liknande båtar. Anledningen är att stora (tunga) båtar maskerar rätt och fel och tillåter större misstag utan att det egentligen märks, särskilt om man seglar själv. Det här visar sig hela tiden i stora sammanhang - det kanske kan tänkas att det finns riktigt duktiga rorsmän som inte seglat jolle, men de är inte många. För litet mer normal segling är det den snabba responsen som gör inlärningen snabbare.

Sedan är det ganska kul med en liten smidig båt som man kan segla helt själv och som är kul om man så bara seglar en timme emellanåt.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 30 maj 2010, 09:14

Jag lärde mej själv, med hjälp av "handboken" Segla 1952.
SEGLA.jpg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 30 maj 2010, 16:06

Instämmer med förgående talare att jolle är ett suveränt sätt att lära sig segla på. I min barndom hade föräldrarna motorbåt och jag seglade i en J-jolle (synd att man nästan aldrig ser ungar i segeljolle nu för tiden :( ). Det var väldigt bra träning att lära sig segla in och lägga till vid motorbåtens välpolerade fribord utan att så mycket som nudda.

Sen hade jag en Trissjolle för ca 10 år sedan under några år då jag saknade större segelbåt. En jättetrevlig modell, som varmt kan rekommenderas.

Den var kul bara för att kunna komma ut på sjön en varm sommardag, och seglade bra också. 8)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 30 maj 2010, 17:09

Lasse L skrev:Jag lärde mej själv, med hjälp av "handboken" Segla 1952.
SEGLA.jpg
Även en flitig skribent på Seniorseglarna haver läst Segla
http://seniorseglarna.se/senastenytt-filer/2.htm

Skriv svar