problem med toatank - 3-vägsventil

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av gvs » sön 23 maj 2010, 20:52

Jag har bekymmer med toainstallationen i båten. Båten är för mig ny sedan i höstas och har inte använt toan förän i år. Har inte tänkt så mycket för än jag av en slump såg att det kom ut toavatten ut båten då det spolades på toa, trots att trevägsventilen som väljer sjö eller tank för toan stod "rätt".

Började undersöka saken och tror jag har en lösning. Kan det stämma?
Bilden nedan visar installationen, toa kommer från höger i bild och tanken ligger till vänster. Bakom kranen är ett sjöutlopp. Tanken har sitt eget utlopp med pump.
Bild

Det jag upplever är (allt visuellt imspekterat på utsidan från däck):
Kulventilen står enligt Sjö: toan pumpar ut i sjön
Ventil står på tank: toan pumpar i sjön men det låter i tanken (kluckar, smäller)
Ventil står på döskalle: det går inte att spola. (gissar då att tanken har kontakt med sjön)

Min teori är då att det är en trevägskulventil med T-borrad kula som står enligt följande:
Bild 1 nedan: "sjö" är valt
Bild 2 nedan: "tank" är valt
Bild 3 nedan: "döskalle" är valt
Bild 4 nedan: går ej att välja då armen slår i skrovet
Det blå visar hur jag tror att kulan står. Vid bild två så spolar man alltså till tanken men har sjöavloppet öppet på samma gång.
Kan det stämma, eller är jag fel ute?
Bild

Så hur löser jag detta, om jag nu har rätt?

1: Går det att skruva loss armen till ventilen och vrida den 180 grader med båten i sjön eller läcker det då? Armen sitter med en stjärnskruv.
2: kanske går att kapa armen med en såg/vinkelslip så jag kan vrida den neråt och nå läge 4?

Vad tror ni, eller kan det vara så att den har frusit och då visar detta knasiga beteende?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av consensus » sön 23 maj 2010, 22:37

Hej, har du en separat anslutning för tömning av tanken? Om inte så är trevägaren helt enkelt en ventil som står i ett läge när du pumpar från toa till tank, och i ett annat läge när du tömmer tanken ut i havet.

En trevägsventil brukar bara ha två lägen. Det kan dock uppstå konstiga situationer om man ställer kranen "halvvägs", då kan det du beskriver hända.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av bosseh » sön 23 maj 2010, 23:02

Man kan ju gissa den som installerat det hela inte riktigt tänkt färdigt.
Armen kan du lossna utan att det läcker. Jag skulle ta bort armen och vrida så att bara förbindelsen toa - tank är öppen och sen göra om till vintern.
Det är lite tveksamt med en trevägsventil. En L-kula hade varit bättre, men det bli trångt i "loppet" och det kan lätt bli stopp. För att minska risken för stopp bör man gå upp en dimension vilket troligen innebär 50 mm.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av gvs » mån 24 maj 2010, 05:35

Consensus: Jag har en annan ventil för tömning, med handpump.
En L-kula kan det rimligen inte vara eftersom den vinklade anslutningen sitter i havet, och med L går det ju inte att få förbindelse mellan de två raka anslutningar, vilket ju är den huvudsakliga användningen.

Ska testa ta bort armen och vrida lite till för att se om det fungerar, hade det varit badbart hade jag ju kunnat känna i hålet hur ventilen står....

Funderar nästan på att kränga på mig våtdräkt och bada till helgen för att undersöka det...

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av gvs » mån 07 jun 2010, 08:41

Efter bad kan det konstateras att ventilen verkar vara rätt monterad, det går inte att känna någon öppning utifrån då den står i läge "tank". Testade även de andra lägena och det verkade stämma med hur det ska vara. Bevisligen så är det dock inte tätt... Alltså måste ventilen vara utsliten, eller snarare helt slut.

Så: hur byter man ventil? Går det att bara slå i en träplugg, skruva loss ventilen och hoppas att man få dit den nya, eller ska jag sätta en väl passande plugg i hålet från utsidan och sedan ta det i höst? Jag behöver ju egentligen inte genomföringen då jag kan pumpa till tank. Är tanken full så får jag väl tömma den...

Frågan är då: Finns det någon risk att en träplugg sväller så pass att den spräcker genomföringen?

Givetvis hade jag inte med mig ett skjutmått då jag badade, finns det någon standard på dessa genomföringar? jag har hört 38mm nämnas, och det känns rimligt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av Jaramaz » mån 07 jun 2010, 15:57

Utan att gå in på funktion och ev slitage så:

är du övertygad om att det är fel på ventilen så är det inte kul, men det går att fixa på olika sätt.

- dimension: brukar stå stämplat på ventilen, som 1½ (vanligast är nog 1 1/4, som egentligen är för litet). 1½ brukar svara mot 38 mm (innerdia) slang, det är gängorna du skall passa samman, de är rörgängor som anges i tum. Du behöver alltså inte dyka, du kan mäta inne i båten, ev läsa. Ha med en tillbehörskatalog, de ger många ledtrådar.

- byte: du behöver inte plugga från utsidan, har du förberett dig bra så är det bara att skruva av, tryck i en plugg (trasa, whatever) medan du förbereder och så ut med pluggen och på med den nya ventilen. Då din genomföring inte sitter så djupt så är trycket ganska lågt, så vattnet som kommer in via den öppna genomföringen ruinner in lite stilla. (Så har jag gjort en gång, använde gängtape - tänk igenom allt i förväg).
Det går kanske att kränga båten så att ventilen kommer upp ovan vattenytan, spinnfallan ner till kajen och så ta hem ... (men jag hade inte valt detta).
Allt detta förutsätter att genomföringen inte sitter för djupt, det brukar de inte göra.

- plugga för säsongen: har svårt att se att en träplugg skulle spräcka en genomföring, men det beror på allmänntillstånd osv. Det finns väl annat att plugga med som håller läckan stången? Låter inte alls kul att plugga igen.

/J

Note added in proof: vet du hur genomföringen mår? Hur gammal den är ? Det är definitivt okul att vid mekandet helt oförhappandes upptäcka att genomföringen faller sönder i bitar - det är nog ovanligt, men det är det väl att en ventil börjar läcka också?
Detta skulle peka mot ... ta upp på land på något sätt. Fixa allt ordentligt. Kostar tyvärr.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av gvs » mån 07 jun 2010, 16:58

Jag ska dyka igen, med cyklop och lampa samtidigt som någon pumpar på insidan. Om det visar sig vara som jag tror så är ett byte inte aktuellt då jag ligger i vatten, jag är för rädd att inte få på den nya ventilen. sedan är det ju en väldig massa slangar att dra om, känns bättre att fixa det på land då jag kan ta god tid på mig, då kanske jag kan installera sugtömning på samma gång...
Bättre då att plugga från utisdan, eftersom jag inte behöver genomföringen. (denna är ju bara för att tömma direkt från toa. Från tanken går en annan ventil till sjön - men om det blir stopp är den ju bra att ha). Vad pluggar man lämpligen med? Jag tänkte mig att man sågar och mejslar fram en plugg av mjukt trä och knackar i med gummiklubba, behövs det tätning mellan eller sväller den så det blir tätt?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av Mr Q » ons 09 jun 2010, 21:19

Kolla in dessa gummipluggar hos Kuntze. Borde kunna hålla rejält tätt i alla fall. Frågan är om man får dem att sitta kvar?

[Här stod en mening som är borttagen av webmaster Anders L, då den inte tillförde något i debatten mer än otrivsel. Den som vill läsa meningen kan kontakta webmaster.]

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 09 jun 2010, 22:06

[Detta inlägg är borttaget av webmaster Anders L, då det var ett svar på meningen i inlägget ovan som är borttagen.Den som vill läsa inlägget kan kontakta webmaster.]
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av Anders S » tor 10 jun 2010, 19:02

[Detta inlägg är borttaget av webmaster Anders L, då även det var ett svar på meningen som är borttagen.Den som vill läsa inlägget kan kontakta webmaster.]
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av Mr Q » tor 10 jun 2010, 21:08

[Detta inlägg är borttaget av webmaster Anders L, då det inte är i närheten av att handla om ämnet.Den som vill läsa inlägget kan kontakta webmaster.]

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av bosseh » fre 11 jun 2010, 10:41

Gummikorkarna kan nog vara väldigt vettiga (i båten alltså). Kladda på lite Sika så sitter de nog ganska tryggt och ändå går det få bort dem vid behov.
Det som oroar är att det står att korkarna är avsedda för medicinskt bruk. Var mycket uppmärksam hos doktorn !!!!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av Mr Q » fre 11 jun 2010, 12:35

bosseh skrev:Gummikorkarna kan nog vara väldigt vettiga (i båten alltså). Kladda på lite Sika så sitter de nog ganska tryggt och ändå går det få bort dem vid behov.
Det som oroar är att det står att korkarna är avsedda för medicinskt bruk. Var mycket uppmärksam hos doktorn !!!!
:mrgreen: :mrgreen: !!

Användarvisningsbild
stickanh
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:11
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av stickanh » sön 13 jun 2010, 18:28

Kan detta vara till hjälp för hur det kan fungera? Har gjort detta på min båt.
Principskiss hur handtagen skall stå för att använda 3-vägsventil med T-kula ochhandtaget bara har utrymme för 2 lägen.
Och komplettera med en 1-vägskran.
Allt förutsätter att Septitanken sitter högre än vattenytan
Bild
Alternativ 1. Från Toa till Hav.
Alternativ 2. Från Toa till Septitank.
Alternativ 3.  Från Sepitank till Hav
Senast redigerad av 1 stickanh, redigerad totalt 0 gånger.
Besök gärna min hemsida http://www.stickanh.se/

Användarvisningsbild
stickanh
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:11
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av stickanh » sön 13 jun 2010, 18:59

Och vill man stänga allt ska handtagen stå så här
Bild
Besök gärna min hemsida http://www.stickanh.se/

Skriv svar