Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av bosseh » fre 21 maj 2010, 13:57

Lika självklart som att stänga gasolflaskan så stänger jag bordsgenomföringarna. Det är väl därför man har ventiler? Risken att få nattsömnen förstörd minskar också.
Jag har också reducerat antalet genomföringar och också passat på att flytta dem så att man kan komma åt dem enkelt.
Återstår att fixa sittbrunnsdräneringen så den hamnar över vl.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Tommy » tor 27 maj 2010, 16:08

Jag stänger alla ventiler förutom kylvattenintaget då jag lämnar båten i hamn.

Har för mig att jag läst någonstans att det är vad försäkringsbolagen rekommenderar. Rationalen är att varje extra öppen ventil innebär en ökad risk för vatteninträngning, men att en öppen ventil (=kylvatten) innebär statistiskt sätt lägre risk än risken för motorskada genom att man glömmer att öppna kylintaget igen inför avfärd.

Självlänsen är givetvis också öppen (i vårt fall så mynnar den ut ovanför vattenytan, men den måste givetvis vara öppen ändå).

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Eilean » tor 27 maj 2010, 17:03

Tommy skrev:...men att en öppen ventil (=kylvatten) innebär statistiskt sätt lägre risk än risken för motorskada genom att man glömmer att öppna kylintaget igen inför avfärd...
Ett litet märkligt resonemang tycker jag.
Potentiellt borde motorns sjövattenskran vara den man först stänger om man överhuvudtaget stänger något. Detta med tanke på att hela motorn vanligen sitter under vattenlinjen och har mer eller mindre massor av slangstosar, slangar och potentiella läckmöjligheter. Minns jag rätt har min motor inte mindre än 21 slangstosar för sjövattnet!
Få slangstosar brukar medge dubbla klämmor och därtill kommer vanligen en intagssil.
Möjligheten att glömma öppna finns ju alltid. Men man kan glömma landströmssladden isatt eller frun på bryggan också. Och dessutom behövs bara något 10-tals sekunders körning innan man hör på avgasljudet att något är fel. Och det klarar nog impellern.

Är man så glömsk, häng tändningsnyckeln på ventilhandtaget. Eller på huvudströmbrytaren om man har och använder den.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av ALm » tor 27 maj 2010, 19:04

Jag följer Tommys recept och har gjort det i mer än 30 seglingssäsonger utan problem. Jag har kanske haft tur. I min nuvarande båt, som har S-drev, måste jag ta bort ett tättslutande "lock" över motorn, därefter lyfta bort "frontväggen" med trappsteg och sen sträcka in handen en knapp meter akteröver för att öppna eller stänga kranen på drevet. Visst, det går ju men man drar sig! I mitt fall, med inspektionslucka i durken, kan jag lyfta upp en tung teakdurk, öppna inspektionsluckan och öppna eller stänga kranen. Hur stor är risken att en slang släpper taget i hamn då motorn inte är igång. Vid höstkonserveringen kan åtminstone slangen på sjövattenpumpen sitta som fastlimmad om slangklämman dragits för hårt, vilket man bara gör en gång.
/ALm

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Eilean » tor 27 maj 2010, 23:53

MagnifikMaxi skrev:...Min motor ligger åtminstone delvis under vattenlinjen, men från sjövattenintaget går slangen först upp ovanför vattenlinjen, där sjövattenfiltret sitter. Så även fast det finns många möjligheter till läckage, så är det bara en anslutning som är riskabel när motorn är avstängd...
Borde vara ett klassiskt exempel på fall där hävertverkan kan uppstå.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Tommy » fre 28 maj 2010, 21:04

Eilean skrev:Är man så glömsk, häng tändningsnyckeln på ventilhandtaget. Eller på huvudströmbrytaren om man har och använder den.
Du glömmer säkert aldrig något Eilean :wink: Men det gör jag. Var och en gör ju som den vill, och jag bara redogjorde för hur jag gör med mina genomföringar när jag ligger i hamn, eftersom det var trådskaparens fråga. Jag har totalt 5 st genomföringar under vattenytan, och stänger 4 av dem då jag lämnar båten.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Mr Q » fre 28 maj 2010, 21:17

Stänger inte en bottenventil när jag lämnar båten. Låter även huvudströmbrytaren vara på. Kollar dock att alla brytare på elpanelen är av. Och att gasklockan är avstängd.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av styrman » fre 28 maj 2010, 21:54

Stänger också alla genomföringar när båten lämnas en längre period. Seglar vi öppet hav, som vi oftast gör, stänger vi också ventilerna för att undvika ev hävertverkan. Vid kraftig krängning kan det stå vatten i handfatet annars.

Jag gör också som någon annan gjorde; hänger över relingen efter motorstart för att kolla så kylvatten kommer ut och ev färg på avgaserna...

Onödigt eller inte, rätt eller fel, vi känner oss trygga med det och sover gott :D
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Anders S » lör 29 maj 2010, 08:31

Litet konstruktiv oro är inte fel, speciellt inte om man kan göra något åt saken.

Haken med kylvattenintaget är ju att man skadar motorn om man glömmer. Det är väl snudd på att man skulle ha en servo på just den ventilen. Någon nämnde ventilen på VP-drevet... den som dessutom har kylvattengenomföringen minsta avigt placerad så finns det ju heller inget som hindrar att man har två ventiler, en som är till för att stänga skrovet, den bekväma ventilen för att stänga motorn. Man kan ju för skojs skull räkna antalet slangstumpar och slangklämmor mellan intag och avluftning (hävertbrytare) om man vill ha ett konkret motiv för att stänga.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av bosseh » lör 29 maj 2010, 10:16

Har man problem med att komma ihåg att öppna/stänga ett kylvattenintag så har man nog ganska stora problem rent allmänt sett och man bör fundera på att införa kontroll och varningssystem.

Sannolikheten för att båten ska sjunka pga en öppen genomföring är ganska liten. Men tänk nu vilket sjuhelsikes besvär det skulle innebära! Ordna lyft, transport, försäkringsbolag, varv osv. Det blir troligen inget mer båtåkande den sommaren. Sen kommer ju den ekonomiska biten ....

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Tommy » lör 29 maj 2010, 10:19

bosseh skrev:Har man problem med att komma ihåg att öppna/stänga ett kylvattenintag så har man nog ganska stora problem rent allmänt sett [...]
Haha :lol: Jodå, jag glömmer nog ett och annat då och då :wink:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Eilean » sön 30 maj 2010, 23:07

Tommy skrev:.....och jag bara redogjorde för hur jag gör med mina genomföringar när jag ligger i hamn, eftersom det var trådskaparens fråga.....
Tänk vilka korta och tråkiga trådar det skulle bli om vi alltid bara svarade på trådskaparens frågor och sedan höll tyst!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Mr Q » mån 31 maj 2010, 05:53

Att hålla på och stänga och öppna motorns kylvatten intag varje gång man lämnar båten är som att be efter problem. Hur många torrkörningar tål en impeller? Är det värt känslan att ev åka runt med en saknad impellervinge?

Jag drar till med den gamla slagdängan: if it isn't broken, dont fix it!

Sen kan jag förstå båtägare som har båten i över vintern att man kanske agerar annorlunda.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Eilean » mån 31 maj 2010, 08:26

Jag måste säga att påstå att påståendet en stängd kylvattenkran skulle vara att "be efter problem" är rätt konstigt. För det första är vi rätt många som stänger kranarna regelmässigt, har gjort det i evigheter och aldrig kör omkring med torrkörda impellrar.
För det andra är glömska ett högst individuellt argument och kan knappast anföras in en generell diskussion där man ifrågasätter öppna ventiler pga läckrisk.
Det finns metoder (enklast är väl tändningsnyckeln invid kranen) så att personer som lätt glömmer ändå slipper koka sina impellrar.

Antingen bestämmer man sig för att man inte behöver stänga motorns intag. Att slangar och klämmor är pålitliga nog och att det inte finns några andra säkerhets- eller tekniska skäl för att göra det.
Eller så bestämmer man sig för att det finns tekniska skäl för att stänga - och gör det. Och skaffar sig de rutiner som krävs för att man inte skall glömma öppna.

Dessutom är min erfarenhet att om man är det minsta vaksam märks det inom ca 10 sekunder att det inte kommer något kylvatten. De flesta brukar väl reflexmässigt kolla flödet ur avgasröret. Och även om man inte vill eller kan göra det brukar det annorlunda och mer högludda avgasljudet snabbt skvallra om att något är på tok.
Det är i alla fall min erfarenhet av olika båtar när jag regelbundet och med vilje torrkör minst 30 sek för att blåsa ut allt vatten ur avgassystemet inför vinterställningen. Ljudförändringen är omedelbar och högst påtaglig. Och jag har aldrig kokat någon impeller på det. Och då går ju ändå impellern bokstavligen torr, eftersom sugsidan är öppen mot atmosfären.
Har man glömt kylvattenkranen går inte impellern torr utan snurrar i stående vatten som inte cirkulerar - och har smörjning/kylning under mycket längre tid.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Jaramaz » mån 31 maj 2010, 11:39

Ser man till de olika tidsfaktorerna så är det som Gunnar framför:
Man hör direkt när en impeller går torr, och man har har ofta 30 sekunder eller mer på sig.
Läckage från de olika delarna i motorn kan många gånger vara långsamt, "droppar", vilket kan vara svårt att märka när båten lämnas. Men kan vara ytterst märkbart nästa gång som båten besöks!

Många år använde jag principen att stänga av kylvattnet den första tiden efter sjösättning, för att på så sätt märka om det kom in vatten osv, för att senare under säsongen ha kylvattnet på hela tiden.

Numera, efter diverse incidenter, väljer jag att stänga så ofta jag konmer åt.

Det är synd att det inte finns bra automatiska lösningar.

/J

Skriv svar