Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kårvik
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 11:19

Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Kårvik » tis 18 maj 2010, 19:54

Hejsan!
Jag har haft motorbåt och landställe i skärgården sedan många år och har nu blivit intresserad av att skaffa segelbåt.
Vet inte särskilt mycket om segelbåtar men vet ungefär var min prisklass ligger. Jag har hört mycket gott om Maxi 77
och den verkar enligt det jag sett stämma in på priset och verkar vara lättseglad. Jag skulle uppskatta tips på fler båtar i
samma klass och en del tips på vad man ska leta respektive undvika när man letar segelbåt?

Tack på förhand!

//Fredrik

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av coppertail » tis 18 maj 2010, 20:33

Om jag bara haft ett påbörjat projekt mindre hade jag varit på väg hem med denna.
http://www.blocket.se/goteborg/Dominant ... ?ca=12&w=3
Helt otroligt om den inte är såld redan, är ju "halva priset".
Köp den så seglar jag hem den åt dig. Gratis. :D

Edit: Välkommen på forumet förresten!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Peter_K » tis 18 maj 2010, 23:13

Hej och välkommen!
Börja med att fundera på hur du vill använda båten.
Maxi 77:an är stadig och rymlig, men kanske inte den skojigaste båten att segla.
Är det dagsetapper som gäller, eller ska ni bo i båten, hur många kommer ni att vara ombord ungefär osv.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Anders S » tis 18 maj 2010, 23:42

Jag tycker att det låter rätt sunt att titta på en Maxi 77. Det är egentligen inte så att den är tråkig att segla, men den är intensivt kappseglad och vill man få ut maxfart ur båten bör man känna till alla klassens trix. Skillnaden mellan en snabb och långsam MAxi77 kan vara rätt stor, och det är skickligheten hos besättningen som gör den skillnaden. I prisklassen kan du nog hitta både IF och H-båt - också båtar som lär sin ägare att segla, kan man säga, men de är "snällare" mot nybörjare, i synnerhet IF:en. Men Maxi 77 anses vara rymlig, och det är den väl också, även om kraven är mycket stora på en "bobåt" idag jämfört med då Maxi 77 var ny - det är ett tag sedan. Men dög den till en familj om fyra då, så duger den nu också, med rätt attityd.

När det gäller "gamlabåtar" tycker jag att man skall titta på seglen allra först. Nya segel blir en stor investering och kan man slippa den utgiften på ett tag är det bra. Sedan skall utrustningslistan vara "komplett", så du får med allt som behövs. I din prisklass blir det en utombordare (sannolikt) och det är inga problem, men den skall vara i skick. Segel 15-25 tusen, motor 10 tusen. Båten bör vara fräsch inuti, särskilt dynorna. Sliten inredning i övrigt, att fernissa inredning är ett par burkar lack och litet jobb, att göra nya dynor kostar mycket (5-10 tusen.

Dominanten coppertail pekade ut verkar ju vara en tänkbar båt, om än udda. Men hur lurad kan man bli?
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Jaramaz » ons 19 maj 2010, 10:46

coppertail skrev:Om jag bara haft ett påbörjat projekt mindre hade jag varit på väg hem med denna.
http://www.blocket.se/goteborg/Dominant ... ?ca=12&w=3
Helt otroligt om den inte är såld redan, är ju "halva priset".

Hm, ja. Det finns nog skäl till priset. Byggkvalitet mm har diskuterats för en del Dominanter, kanske finns det problem?
De fria lunchernas epok är nog definitivt förbi.

Dominater är roliga kappseglingsbåtar, eller att segla fort iaf. Hur det är med familjevänligheten vet jag inte, om det nu står på priolistan.

/J

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av richardk » tor 20 maj 2010, 05:27

Själv skulle jag nog satsat på en IF-båt, tryggt val, lättseglad, rejält byggd, och allmänt trevlig båt. Men är kraven på utrymme större än vad IF:en ger så är nog en Maxi77 inget dumt val. H-båten som nämndes tidigare i tråden inget dumt val det heller, kanske den trevligaste av de tre rent seglingsmässsigt men gäller att hitta rätt exemplar (fast det senare gäller ju i och för sig alla båtar av denna ålder)

Vegabjorn
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 12:34

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Vegabjorn » tor 20 maj 2010, 12:28

Hejsan!
Jag har haft motorbåt och landställe i skärgården sedan många år och har nu blivit intresserad av att skaffa segelbåt


om det är nytt lantställe du vill ha. så är vegan rymligast invändigt och funkar även att segla med :lol:

Kårvik
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 11:19

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Kårvik » tor 20 maj 2010, 17:21

Tack för svaren!
Skulle kunna säga att 4-5 personer ska kunna sova i båten jag är ute efter. Möjlighet att vara ute en längre tid på långa seglingar
är något som jag också vill ska vara möjligt. Är ganska äventyrsam av mig... ;)
Skulle gärna vilja ha en förklaring på IF och H båtar. Vad det innebär?! Googlade lite på det men fick ingen riktig klarsyn.

//Fredrik

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av ErikG » tor 20 maj 2010, 19:43

Sova 4-5? Vuxna eller två vuxna o tre barn?
4-5 vuxna så finns det nog bara maxi77 som alternativ.
Annars är ju de uppräknade H-båt, IF och även min förra båt Comfort 26 goda alternativ men inte för fem vuxna...

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Anders » tor 20 maj 2010, 21:15

Hej
Info om IF-båten hitttar du här: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1446
Info om H-båt hittar du här: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=610

Där finns även länkar till förbundens hemsidor mm.

/Anders L

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Peter_K » tor 20 maj 2010, 23:39

Man kan sova fem vuxna i en Vega, men de får vara ganska korta eftersom de fyra kojerna är korta samt en får sova på durken. Inte en helt optimal lösning alltså...
Alla borde ha skägg

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av ErikG » fre 21 maj 2010, 05:59

Man kan sova fem i en Comfort26 eller hbåt också, om man lägger sig på durken på varandra så kan man nog trycka in ett tiotal innan båten sjunker.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Fredrik » fre 21 maj 2010, 06:01

Jag tycker att du skall titta på en IF-båt och en Maxi 77. Det finns jättemånga till salu. När du kommer in i båtarna förstår du skillnaderna. Maxin är lite bulligare, med mer höjd i ruffen och ett "riktigt" kök. IF-båten är smalare och trängre inuti. Kojerna är längre på IF-båten men pentryt håller inte samma klass. Seglingsmässigt föredrar jag IF, men bägge båtarna är helt okej att segla om man har hyfsade segel.

När du fått dig en uppfattning av dessa två båtar som är en slags "standard" kan du ju bestämma dig för om det är en av dessa du vill ha, annars kan du ju därefter bredda ditt sökande med t.ex. andra nämnda båtar såsom Vega (bra plats, seglar sämre), H-båt (seglar bättre, ganska trång inuti), Comfort 26 (trevlig båt, kan vara svårt att hitta ett fint exemplar).

Själv är jag "uppväxt" i en Maxi 77, i den var vi ute hela familjen på 4 personer under ett par veckor varje sommar. Numera har jag en IF-båt tillsammans med min familj, vi är två vuxna, två barn och en hund. Det fungerar också, men det är ganska trångt.

Lycka till
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Anders S » fre 21 maj 2010, 06:10

[quote="Fredrik"]Jag tycker att du skall titta på en IF-båt och en Maxi 77.... /quote]

Det är en lysande ide, om man vill hantera det där med "fyra-fem vuxna" i den här lättskötta och ekonomiska storleksklassen! (jag förstår att du inte menade så, men i alla fall...)
Ibland kan man tänka lateralt för att lösa en del frågor. Man kan ju låna eller hyra en "extra båt" om man vill segla många tillsammans.
Anders S

Vegabjorn
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 12:34

Re: Första segelbåt i 50-70000 kronorsklassen?!

Inlägg av Vegabjorn » fre 21 maj 2010, 08:46

Man kan sova fem vuxna i en Vega, men de får vara ganska korta eftersom de fyra kojerna är korta samt en får sova på durken. Inte en helt optimal lösning alltså...

Peter K hur lång är du ? = vad är kort

jag är 1,80 och ej några problem i Vegan SB koj eller i förpik

Skriv svar