Luft i förfilter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Luft i förfilter

Inlägg av fredrikk » sön 16 maj 2010, 14:06

Nu har jag fått installerat den nya tanken i båten och bytt förfilterinsatsen. Men nu undrar jag en sak.

Hur får jag ur luften ut glaskoppen i förfiltret? Jag har försökt lufta genom luftskruven på filterhållaren (13 mm) och genom själva centrumskruven (11 mm). Genom båda kommer 100 % dieselbränsle. Hur kommer detta sig? Jag tycker att det inte verkar bra att halva glaskoppen är full av luft. Kan man montera fel på något sätt så att man inte kan få ur luften?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Eilean » sön 16 maj 2010, 14:28

Är det ett vanligt CAV-filter med glaskopp nertill och filterinsats som på bilden?
Då är det obegripligt hur du kan se att halva gaskoppen är luft, den skall ju, och måste stiga uppåt och kommer det bränsle ur luftningsskruven på filterenhetens ovansida är filtret luftat. Synvilla?
Bilagor
CAV.jpg

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Luft i förfilter

Inlägg av fredrikk » sön 16 maj 2010, 14:32

Jag börjar fundera på synvilla. Eller har jag fått en massa vatten i koppen...? Skall snart ut och kolla igen. Tack.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Eilean » sön 16 maj 2010, 14:57

fredrikk skrev:Jag börjar fundera på synvilla. Eller har jag fått en massa vatten i koppen...? Skall snart ut och kolla igen. Tack.
Ja, vatten var också något jag tänkte på. Prova att tappa av med skruven undertill och se vad som händer. Är det varianten med nylonskruv går den lätt av...
Att luft skulle parkera sig nere i koppen vägrar jag tro på.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Luft i förfilter

Inlägg av fredrikk » sön 16 maj 2010, 16:33

Filtret luftat och klart. Jag tror att jag mindes fel när jag sade att jag fick ut bränsle genom centrumskruven. Det måste vara en omöjlighet om man har luft i koppen.

Jag demonterade skiten (lite trött på den...) tittade hur den fungerade och inser att luftskruven sitter på tilloppssidan, koppen på frånsidan. Genom att lossa på centrumskruven och klämma ihop alltsammans lyckades jag lufta på frånloppssidan.

När jag googlar på detta ser jag att vissa monterar filtret omvänt? I så fall går det ju att använda luftskruven för att lufta på från-sidan. Det måste ju vara viktigare att lufta där..?

Funderar starkt på att hitta en bättre plats för filtret så att man slipper tömma ett stuvfack, plocka undan durkarna och stå på huvudet i facket för att titta på /göra något med det.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Eilean » sön 16 maj 2010, 19:46

Ja. Vissa grunkor vinner på att vara lättillgängliga.
Man blir på bättre humör då!
Skönt att det fixade sig.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 17 maj 2010, 07:50

Jag vill minnas att min varvsguru Åkerström berättade att de alltid monterade nya glaskoppsfilter tvärtom pilarna på dem, det gav bättre funktion...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Luft i förfilter

Inlägg av styrman » mån 17 maj 2010, 17:02

Guitar Nilsson skrev:Jag vill minnas att min varvsguru Åkerström berättade att de alltid monterade nya glaskoppsfilter tvärtom pilarna på dem, det gav bättre funktion...
Ja, hur är det med det?
Mitt CAV filter är kopplat precis så. Då kommer väl skiten inifrån centrum på filtret och pressas utåt vilket ger en mindre area???
Peter
S/Y Calypso

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Luft i förfilter

Inlägg av fredrikk » mån 17 maj 2010, 17:57

styrman skrev:Då kommer väl skiten inifrån centrum på filtret och pressas utåt vilket ger en mindre area???
Japp. Men det är också så att vattnet hamnar direkt i koppen, utan att behöva passera filtret.

Mitt filter var faktiskt kopplat tvärtom när jag köpte båten. Ordningsam som jag är kopplade jag om utan att reflektera om det fanns något syfte med det.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Eilean » tis 18 maj 2010, 07:38

Jag har svårt att föreställa mig anledningen till att tillverkaren av en så dominerade standardprodukt skulle sätta flödespilarna åt fel håll.
Av dumhet eller på pin kiv?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Luft i förfilter

Inlägg av peterh » ons 19 maj 2010, 07:48

Eilean skrev:Jag har svårt att föreställa mig anledningen till att tillverkaren av en så dominerade standardprodukt skulle sätta flödespilarna åt fel håll.
Av dumhet eller på pin kiv?
Det är ju lucas. Försök inte att förstå hur de resonerar, det är dömt att misslyckas!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Eilean » ons 19 maj 2010, 08:16

peterh skrev: Det är ju lucas. Försök inte att förstå hur de resonerar, det är dömt att misslyckas!
Fördomar, inget annat än fördomar.
Britterna uppfann nöjesseglingen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Luft i förfilter

Inlägg av Anders S » ons 19 maj 2010, 10:51

Herrarna har drabbats av ett litet missförstånd: (eller, alla har rätt, men inte samtidigt...)

Lucas filterhuvud finns i två varianter, dels för att användas till vattenavskiljare, dels till ett filter. Pilarna pekar ut den flösdesriktning som är "bäst" för respektive applikation, skillnaden är helt enkelt att om man vill skilja ut vatten och sediment vill man göra detta innan filtret. Har man "bara" ett filter (ingen vattenkopp) vill man ha bästa livslängd på filtret, dvs man vill sugsidan inåt. Skillnaden är inte så stor, veckade filter har ungefär lika stor yta på endera sidan.

Det kan alltså tänkas att ett filterhuvud har pilarna "fel" eller "rätt", beroende på om det är ett vattenfällehuvud eller ett filterhuvud från början. De ar annars identiska och det finns tillbehörssatser som lägger till endera funktionen och dessutom förlängningar för de stora filtren. Det enklaste är nog då att kolla genom att blåsa i tillförselslangen. Då vet man om bränslet (luften man blåser) går ut i mitten eller vid sidan respektive tvärtom. Man vill då ha flödet till sidan om man bara har ett filter, i mitten om man har vattenfälla, och i mitten om man har både vattenfälla och filter.
Anders S

Skriv svar