Räcker strömmen tro?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Saskia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 17:05

Räcker strömmen tro?

Inlägg av Saskia » tis 11 maj 2010, 19:53

Håller på att installera ett ankarspel på fördäck, eftersom jag oftast svajankrar (och har ryggproblem). Pga undermålig laddning från motorn (en gammal dynastart), så tänkte jag montera ett separat batteri i stuvfacket i förpiken, och mata med en 50W solpanel monterad på stolpe i aktern (justerbart). Spelet är på 900W vilket ju blir 75A och jag tänkte köpa Biltemas SMF 88AH.

Pallar batteriet urladdningen, och hinner panelen ladda det?

Vad tror ni?

Mvh
Torben

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av peterh » tis 11 maj 2010, 20:08

Frågan går nog inte att besvara. Hur länge kör du ankarspelet ? Hur ofta ?
Vad ger solpanelen ?


Ett alternativ vore att komplettera din md6 ( o22 ?, vire ?) med
en extra växelströmsgenerator så du får löst laddproblemet billigare.
( förutsatt att du kör motorn tillräckligt mycket eller ankarspelet tillräckligt lite )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av bosseh » tis 11 maj 2010, 20:40

Det bör räcka. Mitt Anchorlift är på 900 W men verkar ta 10-20A.
Men spelet kanske går kanske en minut och då blir det nästan inget alls.
Även om spelet skulle ta 75 A blir det bara 1,25Ah

Saskia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 17:05

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av Saskia » tis 11 maj 2010, 20:42

OK, låt oss säga en ankring/dygn. Hur länge jag kör spelet vet jag inte, för detta är mitt första, men det kan väl inte bli många minuter :?: . Panelen ger 3A. Motorn är en gammal Albin O21:a, som jag avser att byta ut snarast, men inte i år.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av Eilean » tis 11 maj 2010, 20:48

Ja det bör räcka. Om du kör ankarspelet 3 minuter blir det totala strömuttaget mindre än 4 A. Vilket borde återladdas på några minuter även med en svagladdande motor. Och med solcellen påtoppen skall det inte vara några som helst problem.
Och 3 minuter är rätt lång tid, oftast blir det nog mindre.

Jag kanske bör tillägga att jag tycker att både motor och solcell skall ladda både förbruknings- och ankarspelsbatteri parallellt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 11 maj 2010, 20:50

Men... Om dynastarten bara ger 20 ampere, och du har motorn igång när du kör spelet... Om du kör spelet en minut borde dynastrten ladda tillbaka det som gått åt på ca fem minuter? Jag kanske tänker fel, men har du motorn igång när du kör spelet så borde det gå skapligt, om du inte gör av med en massa ström till annat också.
Jag har nyss bytt ut sex stycken halogenlampor nere i båten till Led, det är suveränt. Alla sex tillsammans drar 0,7 ampere.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Saskia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 17:05

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av Saskia » tis 11 maj 2010, 21:12

Problemet med den gamla dynastarten, som ju också är startmotor (jag har en Vega), är att den bara ger ca 7-8 A, och om den kopplas till för stort batteri, så brinner den upp! Därför tänkte jag en egen krets,batteri-solcellsladdning till ankarspelet tills jag skaffar ny motor med stooor 8) generator.

Så tänkte jag

Mvh
Torben

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av bosseh » tis 11 maj 2010, 21:37

Saskia skrev:Problemet med den gamla dynastarten, som ju också är startmotor (jag har en Vega), är att den bara ger ca 7-8 A, och om den kopplas till för stort batteri, så brinner den upp! Därför tänkte jag en egen krets,batteri-solcellsladdning till ankarspelet tills jag skaffar ny motor med stooor 8) generator.

Så tänkte jag

Mvh
Torben
Det är bra tänkt. I riktigt värsta fall kan ju en hjälpstartkabel från startbatteriet hjälpa till att få upp ankaret.
om du inte har så ska du skaffa en MaxPowerregulator till solpanelen. Den är värd varenda öre.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Räcker strömmen tro?

Inlägg av naffatS » ons 12 maj 2010, 10:51

Jag tror mest på ditt förslag med separat krets med ankarspelsbatteri och solcell. Toppladda batteriet kan du göra någon gång ibland, vid behov, när du har tillgång till landström.
Om du monterar solcellen på rufftaket, flytta fram den så att den går fri från en nerfälld sprayhood. Annars är en tiltbar cell på rör i aktern effektivast förutsatt att du har tillräckligt grova ledningar.

Skriv svar