Segel o segelmakar dilemma

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av ErikG » tis 11 maj 2010, 17:05

Ett gäng offerter har anlänt i min mailbox. Budgeten är begränsad och kommer nog inte att fyllas på på ett tag...
Alltså: jag har ca 30.000 att spendera på ny Genua o gennaker till min 33 fotare. I minsta laget tycks det...

Jag vill inte skriva offertpriser på nätet, men för stunden står det mellan bodings klubbkappseglings Genua o gennaker eller gran rolly tasker tillverkade segel rent prismässigt.
Men allvarligt, kan grans rolly tasker verkligen vara en match mot bodings?
Bara namnet osar ju sliten dacron...

Väntar fn på svar vad skillnadena mellan de olika duktyperna är,
boding pentex Max eller rcl och grans vet jag inte ännu.

Vilken djungel! Hade jag haft femton tusen till så hade det varit lite lättare.

Det sista alternativet är att köpa en något dyrare Genua och köpa en beg gennaker eller spin. Fast med spinn så blir det nog inte så ofta med familjen o det är ju trist, sp jag skulle föredra gennaker, men det finns inte så många beggade vad jag kan hitta...

Tankar och synpunkte. Kring mitt dilemma mottages tacksamt!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Jaramaz » tis 11 maj 2010, 18:49

Tänker du ha genuan på rulle och allid på? (så gör de flesta numera).
Då skulle jag rekommendera att satsa ordentligt på den, det seglet använder du då i stort sett varje gång du seglar.

Duk som inte sträcker sig, bra sydd.

Gran rensade jag ur mina rullor för länge sedan eftar att de levererat skitsegel till en ny båt. Uppenbart sydda i KingKong, men svenska priser. Aldrig, aldrig, aldrig mer.

Boding har hyfsat rykte, men i Stockholmsområdet är de svåra att få kontakt med.

För några år sedan köpte jag budgetsegel. Dumt, dumt, gör inte det. Ta kontakt med bra segelmakare, som är måna om sitt rykte och som ger efterservice.

Gennaker är ett ganska okritiskt segel, om du inte vill sträcka högt i vind. Ett sådant kan man köpa beg, eller billigt.

/Jaramaz

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av stangen » ons 12 maj 2010, 08:19

Håller med Jaramaz. Satsa på genuan.
Den kommer du använda varje dag, sitter dessutom uppe varje dag när den inte används och slits om du kör med rulle. Måste vara av kvalitet. Klokare med genua + kapell till förstaget när den är upprullad där för alla stålars.

Sannolikt lär du använda en gennaker inte alls lika mycket i jämförelse. Och mellan varven tar du dessutom ner den. Gennaker kan du sannolikt köpa begagnad eller låna av båtklubbskompis - många som har, men sällan använder...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

cayenne
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:38

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av cayenne » ons 12 maj 2010, 11:51

Hej, jag köpte en genua i Bodings "Matrix laminat" med taft på ena sidan. Prisskillnaden mellan Bodings och motsvarande tradtionellt sydda segel var så stor att var inte så mycket att tveka om. En sak som jag är lite missnöjd med är att rullkappellet är lite för tight sytt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av HansH » ons 12 maj 2010, 14:00

Vi har köpt vårt kryss-ställ från Boding och är jättenöjda.
Stor i otaftad kevlar, Genua1 i vectran (membran) och fock i otaftad pentex. Väntar på leverans av ny fock i Aramid (membran).
Bra grejer till riktigt bra priser!

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Mats Brage » ons 12 maj 2010, 14:43

Hej,

Har tidigare haft en rullgenua gjorda av Boding, och var nöjd. Fick med min nuvarande båt en stor från Gran Rolly Tasker, och det manar inte till nya köp från dom.

Köpte min nuvarande rullgenua från North inklusive harken rulle, och är supernöjd.

Jag skulle som månag andra redan sagt gå på en riktigt bra genua och köpa en beg genacker .

Mats
Scanner 391 nr 142

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av ErikG » ons 12 maj 2010, 15:35

Beg Gennaker var min första tanke med, men det finns inte så många till salu vad jag kan se...
Någon som har en runt 70m2 som de vill bli av med?
Samtidigt är jag en undanvindskille med vissa kappseglings ambitioner.
Kappseglinsambitionen är ATT kappsegla, inte nödvändigtvis på så jäkla seriös nivå, men det är alldeles för kul för att låta bli. Och helt utan undanvindssegel kan jag inte vara.

Intressant med positiva boding kommentarer. SO far tycks kommentarerna luta åt samma håll som jag själv således.

Vad säger ni om triradial pentex eller RCL membran segel då? RCL verkar vara en "raceigare" variant av MCL men jag kan inte hitta någon info om det.
Priset är så pass lika dem två olika materialen emellan att det nästan kvittar vilket jag väljer.

Fler synpunkter?

racemaster
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 17:28

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av racemaster » ons 12 maj 2010, 20:07

Hej tar del av diskussionen ang segelmakare. Det som mest gäller när man köper segel är att ha rätt specifikation på kvalite på duk mm. Om man köper ett segel i med dålig kvalite på duk så spelar det ingen större roll vem som sytt det...så det gäller att noga kolla dukvikter mm. Var själv på besök hos rolly tasker i Thailand (phuket) i vintras och köpte då en spinnaker på plats i Thailand och tog hem. Priset var ca 1/3 mot i sverige. Samma duk som från North eller UK.(Bainbridge).Designen kan nog skilja men ..är den OK för race så säljs den.
Har ej provseglat den ej men nu på lördag hissas en blåsan.
Dessutom såg jag att på loftet så sydde dom segel i diverse olika "hightech" material.
Ang gransegels "rollytaskersegel" så verkar dom vara sydda i den tunnaste och enklaste duken som gäller.(svenskar som vill tjäna pengar)
Varför ha en mellanhand mer....bättre att handla direkt.
Så åk till Thalland och köp seglen på plats. Och få dessutom en trevlig semester.

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av ErikG » ons 12 maj 2010, 20:26

RacemasterDu pröjsar för mig min fru o tre barn?
Utan att ta med dem så tror jag inte att jag överlever när jag kommer hem o vad skulle då med segel till

Dessutom är dettta första gången jag köper segel till denna båten (första gången för helt nya segel öht) då känns det tryggare med en segelmakare som jobbar lokalt, även om seglet sytts i Polen.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Jaramaz » tor 13 maj 2010, 06:25

racemaster skrev:Det som mest gäller när man köper segel är att ha rätt specifikation på kvalite på duk mm. Om man köper ett segel i med dålig kvalite på duk så spelar det ingen större roll vem som sytt det.
Min uppfattning är i stort sett tvärtom!
En aldrig så bra duk hjälper inte när en klåpare till segelmakare rör till det. Form i alla dess avseenden är viktigare än dukkvalitet, även om en sämre duk medför kortare livslängd.
Det är inte så förfärligt länge sedan som bomullssegel dominerade - avståndet i kvalitet till de dukar som finns idag är nästan oändligt. Trots det lyckades segelmakare sy bra segel också då.

Det är klart att för ett enklare ytsegel (spinn, gennaker osv) är formen inte så avgörande. Traditionellt har sådana segel sytts i ganska enkel duk, med lite dubiösa egenskaper. Att i ett sådant fall satsa på bättre duk är inte fel.
För kappsegling kan det vara viktigt att ha en högpresterande gennaker, så att det är möjligt att behålla seglet uppe, med god framdrivning, lite högre i vind.

Nu är vi så lyckligt lottade att vi inte behöver tulla på kvaliteten varken hos segelmakare eller segelduk. Satsa på riktig kvalitet hos bägge!
(köp inte skitsegel .... bara känslan av att ha dåliga segel är demoraliserande).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Anders S » tor 13 maj 2010, 08:51

Jag köpte segel för några år sedan och valde Lundh i Göteborg. Segelmakaren man väljer spelar kanske mindre roll (jag är nöjd) utan min poäng är att när man jämfört lika med lika var prisskillnaden inte särskilt stor, inom 6-7 % även mot Thailandsydda segel. Anledningen var att när dukkvaliteter och segeldesign normaliserats blev billighetssegel inte lika billiga.

För vad det är värt - jag hade i så fall lagt 80% av pengarna på bästa möjliga (allround)genua och köpt en begagnad gennaker. Så gjorde jag, och hade tur. Min båt råkar ha samma förlikslängd som IMX40 (inga likheter i övrigt), och jag kom över en i mitt tycke fräsch gennaker (115 kvm, typ) för femtusen. Jag tror inte att jag haft roligare med en ny "ekonomimodell" för fyra-fem ggr så mycket.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Peter_K » tor 13 maj 2010, 20:21

Värt att notera är att Anders observation stämmer bättre på större båtar, men mindre båtar är det polska eller thai-segel som gäller, mitt storsegel till Misilen kostade ungefär halva priset (strax under 6 000 kr) mot ett motsvarande sytt i Sverige.
Alla borde ha skägg

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av ErikG » sön 30 maj 2010, 20:56

Det blidde Boding till slut (efter utvärdering av en diger bibba offerter)
Handpenning betald, segelleverans senast veckan före midsommar.

Sen får vi se om de håller vad de lovat, jag hoppas det. Har haft bodingsegel på comforten och de har varit bra, men de var ju inte tillverkade i år direkt...

Efter att kollat runt så kan man ju konstatera att i stort sett så tycks det vara Gran och Hamel som syr sina dyra segel i Sverige...
Säkert någon till men de flesta tycks outsource segeltillverkningen (förutom North men de har egna "tillverkningsloft" i låglöneländer.

Bodings sys i Kina på China sail factory (precis som ett STORT antal andra segelmakare över hela världen).

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av matsa » ons 02 jun 2010, 22:32

ja man får väl hoppas att du har mer tur än jag hade med boding.

Köpte därifrån till en båt jag skulle sälja, för spekulanterna bara gnällde på det dåliga storseglet. då tänkte jag att jag köper ett nytt billigt från boding så kanske båten går att sälja sen.
billigt men inte bra va vad det blev. dom va så himla trevliga när jag ringde och beställde. men sen när jag fått seglet och hissat det och ringde och klagade på diverse mysko rynkor som definitivt inte borde vara där, då va det minsann annat ljud i skällan. då blev man idiotförklarad och "bossen" blev helt rabiat och vägrade att prata med mej nåt mer i telefon. jag fick skicka vanligt gammaldags brev. det slutade med att dom vägrade ändra på seglet och jag fick inte lämna tillbaka det. jag sålde det billigt till nån som inte va så noga. så för min del är det "en gång boding aldrig mer boding" som gäller.
har haft andra båtar där det tyvärr varit med bodingsegel vid köpet. det har verkligen inte varit nåt man blivit glad över att hissa upp. dom töjer sej å man hissar å hissar på kryssen. sen när man faller av å lättar på skoten så har man jordens rynka längs hela förliket, så då är det bara att släppa ner skiten några decimeter. vanligt förkommande verkar det vara med en rynka från bakkant av andra lattan och fram till halshornet. snacka om hög klass på grejorna - INTE!!!

har beställt från kabat och rolly tasker för att testa. det hjälper inte hur noga man mäter. seglen blir inte så stora som man vill, utan dom gör dom säkert mindre för att dom säkert INTE ska bli för stora.
rolly tasker känns ganska riskfritt för gransegel håller INTE på och jävlas om det blir fel. dom tog tillbaka det som inte blev enligt måtten utan några sura miner. dom va lika trevliga i alla fall.

har beställt från north. supertrevligt bemötande av anders levander (2006) jag mätte själv och seglen blev precis som jag ville ha dom. kanonbra!!

mina nya gransegel ligger fortfarande kvar i garaget för jag har inte orkat få ordning på båten. jag hoppas verkligen att motivationen kommer så småningom så jag får testa dom.

NEXT gör kanonbra grejor till klart vettigt pris, tycker jag. men..... dom är extremt dåliga på att höra av sej när man försökt få tag på dom och exempelvis pratat in på deras telsvar. ganska irriterande.

det är inte värt att spara några tusen spänn för att sen bli irriterad nästan varje gång man är ute med båten och tvingas använda skitseglen.
har man en gång haft riktigt bra segel så vet man att det är guld värt.

hälsn mats

racemaster
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 17:28

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av racemaster » mån 21 jun 2010, 22:16

ErikG skrev:Det blidde Boding till slut (efter utvärdering av en diger bibba offerter)
Handpenning betald, segelleverans senast veckan före midsommar.

Sen får vi se om de håller vad de lovat, jag hoppas det. Har haft bodingsegel på comforten och de har varit bra, men de var ju inte tillverkade i år direkt...

Efter att kollat runt så kan man ju konstatera att i stort sett så tycks det vara Gran och Hamel som syr sina dyra segel i Sverige...
Säkert någon till men de flesta tycks outsource segeltillverkningen (förutom North men de har egna "tillverkningsloft" i låglöneländer.

Bodings sys i Kina på China sail factory (precis som ett STORT antal andra segelmakare över hela världen).
Gran syr väl en hel del hos Rolly Tasker i Thailand,såg det själv i vintras när jag var där och köpte ett segel på plats (Mycket billigt för övrigt)

Skriv svar