Inga problem, bara bevaka så att det finns olja i slangen. Ett fräscht och välsmort lager av den här typen släpper igenom helt litet olja över tid, men till slut... tar det slut. Skulle man upptäcka att det rinner igenom "för fort" kan man ha en liten extrabehållare. En sådan kan man fixa till genom en slangnippel i befintlig slang och en stump av en grövre slang i denna. Oljetålig, givetvis.LottaKent skrev: ↑tis 18 jun 2019, 17:57Tack för tråd om packbox för propelleraxel som smörjs med olja eller fett…
Har precis skaffat en Scampi med lång propelleraxel som lär ha "glanderolja” (vet tyvärr ej rätt benämning) för att smörja axeln. På vår segelbåt från 1978 är oljan (tror det är olja, och inte fett) i en smal slang som går ner till axeln. Inget kärl att fylla på i, bara en (smal) slang som sitter på väggen (på toan…). Slangen fylld med olja till ungefär 60 cm ovanför durken.
Axeltätning, olja?
Re: Axeltätning, olja?
Anders S