Förgrena grov kabel?
Förgrena grov kabel?
Hur skulle du förgrena en kabel på 6 mm2? De fiffiga "förgreningshållare/-stift" etc som finns på Klasse och Kjell & Co finns inte i sådana storlekar. Är det toppklämmor a la 230 V som gäller och hur bra är det på den marina miljön?
Re: Förgrena grov kabel?
Löd & vulktejp
Re: Förgrena grov kabel?
Du trenger ikke å lodde, kjøp skjøtehylser av rett dimensjonen og bruk sekskant press på den. Skal du forgrene "6 kvadrat" kabel til flere forbrukere kan du legg de i samme skjøtehylse (2 kabler i 10 mm hylse) og presse med sekskant presse.
Re: Förgrena grov kabel?
Nej, inga toppklämmor !Paddy skrev:Hur skulle du förgrena en kabel på 6 mm2? De fiffiga "förgreningshållare/-stift" etc som finns på Klasse och Kjell & Co finns inte i sådana storlekar. Är det toppklämmor a la 230 V som gäller och hur bra är det på den marina miljön?
Pressa med t.ex. skyllermarks-öglor, förgrena med lämplig plint.
Detta _just_ för att det är marin miljö.
Lödning bör undvikas ( kan du löda dessa dimensioner bra ?, kanten på
lödningen blir en potentiell korrosionsskälla och dessutom "spröd" och
därmed svagare)
Tång kan lånas/hyras hos hjertmans ( tror jag )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Förgrena grov kabel?
Alltså lödning funkar och håller. Man kan hitta 40 år gamla startmotorkablar med pålödda kabelskor som är helt felfria. Att de skulle bli spröda eller korrodera har jag aldrig sett. Inte med förtennad kabel, det är ju det man använder i båten? Det håller fö även med icke förtennad kabel.
"Myten" om korroderande och spröda övergångar kommer från den tiden då man förtennade kabeländarna innan man skruvade fast i tex stickproppar. Man gjorde detta genom att först doppa i syra och sen i en lödgryta. När detta skulle gå fort i produktion blev det ibland fel. Metoden fick till slut inte heller används i S-märkta grejor.
Pressning går fortare men kräver en riktig tång och ett visst handlag.
För ändamålet har jag en bauta-lödkolv på 200 W för en knapp hundralapp samt en 75 W köpt för en femma på loppis. 75:an klara 6 mm2, men till 35 mm2 är det 200 W som gäller. Jag har lött massor till mig själv och andra och aldrig behövt göra om det. Förseglar man en skarv med vulktejp kommer den att överleva oss alla!
"Myten" om korroderande och spröda övergångar kommer från den tiden då man förtennade kabeländarna innan man skruvade fast i tex stickproppar. Man gjorde detta genom att först doppa i syra och sen i en lödgryta. När detta skulle gå fort i produktion blev det ibland fel. Metoden fick till slut inte heller används i S-märkta grejor.
Pressning går fortare men kräver en riktig tång och ett visst handlag.
För ändamålet har jag en bauta-lödkolv på 200 W för en knapp hundralapp samt en 75 W köpt för en femma på loppis. 75:an klara 6 mm2, men till 35 mm2 är det 200 W som gäller. Jag har lött massor till mig själv och andra och aldrig behövt göra om det. Förseglar man en skarv med vulktejp kommer den att överleva oss alla!
Re: Förgrena grov kabel?
Problemet med att förtenna ändar på kabel och sedan klämma dem i skruvplintar är (1) att tennet "kryper" med tiden och kontakttrycket minskar och (2) att lödningens kant (där den upphör) blir stel och skapar en brottsanvisning, om kabeln vibrerar eller rör sig. Så om man lödskarvar, förankra skarven eller änden noga så att all rörelse inträffar i olödd kabel. Måste man använda skruvplint, så finns det stiftkabelskor som man sätter i plinten. De ser ut som en pinne, rekommenderas om skruvplint är enda möjligheten.
Löda grova dimensioner går utmärkt med gott om värme. Jag använder en liten gasbrännare ("minisvets", poppis även i kök), men det går förstås med en bautalödkolv också. Kravet är att man kan löda, dvs att man kan se och förstå när det blivit bra och är fullgod kontakt. Skulle man löda en startmotorkabel eller batterikabel kan det annars bli så trist att övergångsresistansen i en sk kallödning blir så stor att det sker en lokal upphettning och sedan släpper en dålig lödning. Problemet med grova kabelskor är att de brukar kräva en rejäl tång. Jag använder därför en sådan här: http://www2.biltema.se/products/product ... mId=103906 Nu står det att man skall slå med hammare, och det är inte att rekommendera i båten (mot kölen, möjligen) utan jag pressar samman pressverktyget med ett skruvstycke, lugnt och fint, och inga fingrar i kläm. Sedan drar man ner krympslangsbiten man satt på innan pressningen och så värmer man på den. Inget hindrar att man använder vulktape, men den kommer som bekant i svart, ibland vill man använda rött. Att skarva två ögon kan man göra med en skruv och mutter och massor av isolerande vulktape. Trä i så fall hellre på en kort bit pvcrör och ha skarven i rörstumpen, förankrat mot något lämpligt skott. En plint med beröringsskydd är också alldeles utmärkt och medger att man hämtar ström från plinten i framtiden.
När det gäller mer lagom kablar använder jag genomgående kabelskor och en bra presstång. Här tycker jag att Biltemas kabelskor (de isolerade) har hållit måttet. Förtent kabel (individuellt förtenta kardeler) verkar vara mycket bra - de gånger jag jag behövt klämma på nya eller alternativa kabelskor har förtent kabel varit helt OK, oförtent kabel har ibland oxidskikt som gör en omklämning (och lödning) mycket tveksam.
Löda grova dimensioner går utmärkt med gott om värme. Jag använder en liten gasbrännare ("minisvets", poppis även i kök), men det går förstås med en bautalödkolv också. Kravet är att man kan löda, dvs att man kan se och förstå när det blivit bra och är fullgod kontakt. Skulle man löda en startmotorkabel eller batterikabel kan det annars bli så trist att övergångsresistansen i en sk kallödning blir så stor att det sker en lokal upphettning och sedan släpper en dålig lödning. Problemet med grova kabelskor är att de brukar kräva en rejäl tång. Jag använder därför en sådan här: http://www2.biltema.se/products/product ... mId=103906 Nu står det att man skall slå med hammare, och det är inte att rekommendera i båten (mot kölen, möjligen) utan jag pressar samman pressverktyget med ett skruvstycke, lugnt och fint, och inga fingrar i kläm. Sedan drar man ner krympslangsbiten man satt på innan pressningen och så värmer man på den. Inget hindrar att man använder vulktape, men den kommer som bekant i svart, ibland vill man använda rött. Att skarva två ögon kan man göra med en skruv och mutter och massor av isolerande vulktape. Trä i så fall hellre på en kort bit pvcrör och ha skarven i rörstumpen, förankrat mot något lämpligt skott. En plint med beröringsskydd är också alldeles utmärkt och medger att man hämtar ström från plinten i framtiden.
När det gäller mer lagom kablar använder jag genomgående kabelskor och en bra presstång. Här tycker jag att Biltemas kabelskor (de isolerade) har hållit måttet. Förtent kabel (individuellt förtenta kardeler) verkar vara mycket bra - de gånger jag jag behövt klämma på nya eller alternativa kabelskor har förtent kabel varit helt OK, oförtent kabel har ibland oxidskikt som gör en omklämning (och lödning) mycket tveksam.
Anders S
Re: Förgrena grov kabel?
Tackar för alla tips! Ska bege mig till båten efter jobbet och se vad som går att applicera.