Åldras alkylatbensin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Åldras alkylatbensin?

Inlägg av morg » tor 22 apr 2010, 15:21

Enkel fråga:

Är det tillrådligt att köra vidare på den alkylatbensin som hälldes i tanken i mitten av förra sommaren? De två dunkar som ligger oöppnade i båten? Eller skall dessa kasseras?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av fredrikk » tor 22 apr 2010, 15:31

Vad jag har förstått är alkylatbensin mycket stabilare än vanlig bensin, och åldras i princip inte. Jag såg på en sajt om motorsågar att alkylatens intåg i princip eliminerat problemen med "stale gas".

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av peterh » tor 22 apr 2010, 19:30

häll dem i bilen.

All bensin åldras, bilen kommer åtminstånde att späda ut
skräpet för dig.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av fredrikk » tor 22 apr 2010, 20:04

Om du har bensinen i helt slutet kärl är det slöseri att hälla den i bilen. Använd den i båten. Som sagt är alkylatbensin stabil och åldras inte nämnvärt.

JonasComfort26
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:20
Kontakt:

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av JonasComfort26 » tor 22 apr 2010, 20:10

Från www.shell.com

Hur länge kan man lagra alkylatbensin på dunk utan att den blir dålig?
Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer

Kan jag köra min bil på alkylatbensin?
Du skall inte köra din bil på alkylatbensin, då detta bränsle inte uppfyller de krav som biltillverkare ställer.

Kan man blanda alkylatbensin med ”vanlig” bensin?
Ja, det går bra, men egenskaperna försämras i takt med ökande andel av vanlig bensin.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av jofred » tor 22 apr 2010, 20:57

Undrar lite om det går att få tag på alkylatbensin lite billigare än statoils dyra droppar? Funkar alkylat i alla utombordare?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av peterh » tor 22 apr 2010, 21:21

fredrikk skrev:Om du har bensinen i helt slutet kärl är det slöseri att hälla den i bilen. Använd den i båten. Som sagt är alkylatbensin stabil och åldras inte nämnvärt.
Är man den minsta tveksam skall man inte ha den i båten. Ingen vill
ha motorstopp till sjöss. Man skall inte snåla med säkerheten !

Bästa sättet att "destruera" gammal/tveksam akrylat är att köra den
i motorklipparen, men större mängder blandas enklast in i bilen där den blandas ut med vanlig bensin.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av fredrikk » tor 22 apr 2010, 21:51

Mina personliga erfarenheter av alkylatbensin i motorsågar och utombordare samt leverantörernas rekommendationer säger att alkylatbensin inte åldras nämnvärt. Om du, peterh, har motsatta erfarenheter hade det varit intressant att ta del av dessa.

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av Tomas G » tor 22 apr 2010, 22:04

Alkylatbensin? Finns det kvar någonstans? Trodde det var lika ute som skridskoförsäljning i Sahara. :lol:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 23 apr 2010, 08:07

Jag köpte nyligen på Preem en dunk alkylat till motorsågen när jag skulle såga i isen runt båten. Fick en tjock när jag såg på kvittot vad den kostade, trodde jag såg fel. Aldrig mer att jag köper alkylat. Är det den där j-a Häx-Maud som sätter priset? Vilket fruktansvärt hyckleri.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av Anders S » fre 23 apr 2010, 08:21

Lugn och fin. När man köper alkylatbensin i plastdunk är den snordyr (dunken kostar, hanteringen kostar etc), men det går att hitta den på vanliga mackar (sjömackar). Då är den ca två kronor dyrare än vanlig bensin, det kan man kanske tåla. Jag vet inte om det är Häxan Maud som är ansvarig, men skatten på alkylatbensin är lägre än på vanlig bensin. Däremot kostar bensinen mer att göra. Om alla körde sina kvarvarande tvåtaktssnurror på alkylatbensin (och inte bränner bil-bensin för att få tag på den) skulle det vara rätt bra för miljön och även för den som sitter i avgaserna. Så försök gärna hitta.

Eller ta just jolletransporterna med ro...
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av morg » fre 23 apr 2010, 08:43

jofred skrev:Undrar lite om det går att få tag på alkylatbensin lite billigare än statoils dyra droppar? Funkar alkylat i alla utombordare?
Fanns på pump (vet inte status för tillfället) på Statoil i Vaxholm. Som Anders S säger mellan 1 och 2 kronor dyrare än vanlig. Tycker inte jag är en fara iaf...

Fast jag älskar dunkarna... inte så förbannat tunga (bra för klena akademiker), inget spill (bara att skruva på ett sugrör), inga äckliga ångor från reservtanken (mindre små blå fåglar runt huvudet när man stoppar huvudet i akterstuven).

Något oklart läge om åldringen av bensinen. Häller det som är kvar i tanken i bilen tillsammans med en fulltank och kör upp det som finns i dunkarna i båten. Får man stopp finns ju masten och paddeln... tack för råden!

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av morg » fre 23 apr 2010, 08:44

Anders S skrev: Eller ta just jolletransporterna med ro...
Fast i mitt och Jofreds fall är det hela båten... som ju iofs är obetydligt större än era jollar ;)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av peterh » fre 23 apr 2010, 15:25

fredrikk skrev:Mina personliga erfarenheter av alkylatbensin i motorsågar och utombordare samt leverantörernas rekommendationer säger att alkylatbensin inte åldras nämnvärt. Om du, peterh, har motsatta erfarenheter hade det varit intressant att ta del av dessa.
Jag har rensat förgasare förr :-)

Explicit erfarenhet av lagrad acrylatbensin har jag inte, men jag har erfarenhet av leverantörers "löften" och rekommendationer.
Och, varför skall man chansa och därmed riskera motorstopp ?? För några tior ?? Bättre att använda färks bensin där det
är viktigt.

Att hälla den gamla bensinen i bilen är helt enkelt att det är bästa och billigaste sättet att bli av med den på
ett miljömässigt bra sätt. Där gör den ju viss nytta med.

Men, ladda du din utbordare med gammalt gucka. Det är ditt val !
( speciellt om besinen är utblandad med tvåtaktsolja, den biologiskt nedbrytbara har jag explicit erfarenhet av - den ruttnar i tanken ! )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av T » fre 23 apr 2010, 16:25

peterh skrev:.... Explicit erfarenhet av lagrad acrylatbensin har jag inte....
Det är inte många, knappast någon, som har explicit erfarenhet av acrylatbensin. Oavsett om den är lagrad eller inte och oavsett om man stavar akrylat med 'k' eller med 'c'.
Var kommer alla låtsasexperter ifrån egentligen? Det heter, i det här sammanhanget, alkylat och inget annat. Någon nämnde för ett par veckor sen 'peterh' och 'hög svansföring' i samma mening. Jag förstår precis vad som avsågs. Akrylat kan det handla om när man målar hus, kanske är det det, som han egentligen är expert på?

:o
/T
stavningsexpert

Skriv svar