Kranbil pris? Vulkanens fel..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Tommy » lör 17 apr 2010, 13:07

Hejsan,

Skulle på en arbetsresa från imorgon till 30/4, men det lär inte gå som det ser ut pga de där elaka Islänningarna. Sjösättning var planerad till 5/3. Nu kan resan bli förskjuten någon vecka. Jag behöver vara med på sjösättningen eftersom båtarna sätts i den skummande Fyrisån (ca 2 knops ström, 50 cm högre vattenstånd än vanligt... 8) )

Så om jag inte kan vara hemma 5/3 så får jag be företaget betala en kranbil åt mig. Då till frågan; vad är normalt pris för en kranbil och uppdraget sjösättning av segelbåt, inom en stad såsom Uppsala? Någon som har erfarenheter?

Tack för svar // Hälsningar
Tommy

ciaraud
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 apr 2010, 05:36

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av ciaraud » lör 17 apr 2010, 13:58

Kan nog kosta allt från 500 - 2000 beroende på vem du frågar.
Den stora frågan är väl om du hittar någon med en kran som klarar lyftet nu i sjösättningstider.
Vi ska köla vår båt v.19 och hade svårt att hitta en större kran. Har kontakt med en kranbil som tar ca 5 ton som kommer att hjälpa oss men han kan inte lyfta med den kranen när kölen är på så vi får stå där kölen kommer på. Vet inte vad han kostar exakt.
Tyvärr står vi vid åmynningen så vi kan inte dela kran.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Jaramaz » lör 17 apr 2010, 14:43

Det borde gå att sjösätta en Ballad med en lastbil med stark kran (jag har gjort motsvarande) och en skicklig förare. Mycket enklare, och därmed billigare, att få ner en sådan lastbil till hamnen än en mobilkran.

Kostnad: gissar som ovanstående.

Kolla: försäkring.
Nämn: kvitto eftersom du räknar med att få ersättning från din arbetsgivare.

Kommentar: Jag sitter fast på andra sidan Atlanten, det kan bli svårt ör mig att hinna hem till planerad sjösättning - och då blir det dyrt. Tveksamt om min arbetsgivare ersätter ..

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av LasseT » lör 17 apr 2010, 14:56

Hej!

I Lomma anlitar många Heriksson Åkeri från Lund som har lastbilar med kran. De tar ~1300:-/timme inkl moms. Lyfter åtminstånne båtar upp till 6 ton. Är de över 11meter långa så måste de köras på släp ner till hamnen.

Ring och kolla vad något lokalt åkeri tar.

LasseT

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Tomas G » lör 17 apr 2010, 15:12

Brukar betala 900 kr/timme + moms för att plocka ned min båt. Detta är i Storstockholm. Ganska stor bil, lyfter även större båtar.
Lyftet tar ju inte mer än c:a 30 min men framkörning tillkommer beroende på avstånd. Brukar sluta på 1500 kr + moms. Behöver man inget kvitto kan man få "momsfritt".

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Mr Q » lör 17 apr 2010, 16:55

Vänta till efter sjösättning, så att uppställningsplanen blir tom. Sen finns det åtminstone i Stockholmstrakten firmor som för 750 kr per timme utför lyft båtlyft på lastbild med kran. Det ska vara sorten med dubbla framhjul. Att lyfta en ballad (4 ton?) från uppställningsplan ner i plurret tar max 30 minuter för en erfaren förare, men 1 timme är säkert miniavgiften.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Tommy » sön 18 apr 2010, 10:49

Tack för alla svar, verkar ju lovande med priset.

Det behövs en riktig mobilkran med ordentlig räckvidd i detta fall, det finns nämligen ingen kaj där iläggningen sker. Det är en väg, och sen en sluttande slänt ner ca 5 meter till Fyrisån så kranbilen måste lyfta ut över denna slänt.

En sådan här behövs:
Bild

Hälsningar
Tommy

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av barkbåt » sön 18 apr 2010, 11:02

Hej Tommy!
Tror du inte att du kan få båten klar för sjösättning innan du åker? Några av dina klubbkamrater kan väl sjösätta och lägga båten nedströms iläggningsplatsen tills du kommer åter.
Jag skall lägga i dagen efter dig, och har kompisar som säkert ställer upp.
Om du tycker detta är en lösning för dig, ring mig på 0707591971.
MVH

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Tommy » sön 18 apr 2010, 11:38

Hej,

Tack för det vänliga förslaget! Det skulle säkert gå att lösa, men i potten ligger att jag var borta på arbetsresa också vid upptagningen.. Fick hjälp då, men lovade mig själv på att det inte skulle upprepas. Man vill ju prioritera sin fritid lite också, och vill liksom vara med vid dessa tillfällen!

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Mr Q » sön 18 apr 2010, 14:20

Med tydliga lyftmarkeringar och hyggliga båtklubbskompisar skulle i alla fall inte jag tveka att låta hjälpande händer sjösätta båten i min frånvaro. Det är ju "bara" ett lyft.

Även om Murphy nästan alltid är framme. Själv fick jag slinget rakt över triducergivaren i höstas, hur nu det gick till. Men enligt Nexus och även båtgrannen som även han fick på en fullträff, så ska det funka ändå.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kranbil pris? Vulkanens fel..

Inlägg av Peter_K » sön 18 apr 2010, 16:06

Först lite besserwissrande:
En kranbil är en lastbil med kran.
En mobilkran är en sådan som på bilden.

Gissningsvis blir det billigare om du raggar upp en kranbil och kanske inte sjösätter just på den punkten där ni brukar sjösätta, utan åker en bit och sedan tuffar du och båten med motor tillbaka. En erfaren kranbilsförare vet säkert var han kan sjösätta dig i närheten. En mobilkran brukar kosta en bra slant i framkörning.
Alla borde ha skägg

Skriv svar