Försäkring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar

Vilket försäkringsbolag har du?

Svenska Sjö
16
39%
Alandia
2
5%
Atlantica
7
17%
Trygg Hansa
1
2%
If
5
12%
Länsförsäkringar
4
10%
Folksam
0
Inga röster
Pantaenius
5
12%
Annat
1
2%
 
Antal röster: 41

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Försäkring

Inlägg av styrman » tor 15 apr 2010, 22:56

Jag kollar runt lite och lite nyfiken på vad andra har?
Jag har fått lite offerter men priset är inte allt, villkoren är också viktiga.
Rösta gärna och kom gärna med tips.

Tex Alandia bjuder på halva (300:-) av Trossen.
Peter
S/Y Calypso

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Försäkring

Inlägg av Tomas G » fre 16 apr 2010, 07:15

Har alltid kört Länsförsäkringar på segelbåten och Svenska Sjö på motorbåten.
Om det bara skiljer småsummor mellan försäkringsbolagen rekommenderar jag att man väljer samma som hemförsäkringen, även om den är lite dyrare. I annat fall måste man betala dubbla självrisker vid skada, t ex inbrott. Råkade ut för inbrott i min bil en gång och bara för att jag var dumsnål och försökt spara några hundralappar per år så fick jag inte ut pengar för det jag blivit av med.
Men när det gäller motorbåtar så brukar det skilja tusenlappar på premien om man jämför andra försäkringsbolag med Svenska Sjö, då lönar det sig att välja dem. Dock brukar det inte vara samma prisskillnad på segelbåtar, de är ju i grunden oftast billigare att försäkra.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkring

Inlägg av Eilean » fre 16 apr 2010, 08:14

Jag återvänder ständigt till samma käpphäst - åldersavdraget! Och där finns bara två bolag jag känner till som utmärker sig, Svenska Sjö och Pantaenius.
Svenska Sjö har inte samma generella åldersavdrag som de andra utan är aningen liberalare. Och Pantaenius tillämpar inga åldersavdrag alls, tvingas man ersätta gammalt med nytt för att alternatv inte finns gör man det.
Har an en äldre båt kan det löna sig att tala med bolaget, vissa nollställer exempelvis riggens åldersavdrag om man bytt stag, vant och ändstycken.

Och är man vinterliggare/seglare kan bör man kolla villkoren noga. Skulle en genomföring frysa och båten sjunka ligger man mycket illa till. Här utmärker sig Svenska Sjö också med att åtminstånde betala ut något vid isskada vintertid, men med 70% självrisk (!) och man har förhöjd självrisk vid sjöskada vintertid. Pantaenius har samma självris året runt och ersätter även skador av is och frost.

Pantaenius kan också erbjuda obegränsade täckningsområden vid långsegling.

För min del med en gammal, udda båt som ligger i sjön året runt är valet enkelt, trots något högre premie ger Pantaenius det tveklöst bästa skyddet. Skulle jag exempelvis tappa riggen tvingades jag inte inteckna huset som jag annars hade behövt göra med andra bolag.

Sedan återstår ju det ultimata testet - hur hanterar bolagen skador? Där har jag ingen erfarenhet förutom Svenska Sjö 1987 när båten välte i en Press & Son-vagga vid vindar på över 40 m/s och sommaren 1989, när jag blev påseglad av en sovjetisk lotsbåt (!). De skadorna sköttes exemplariskt.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Försäkring

Inlägg av S-B A-son » fre 16 apr 2010, 10:45

En gång i världen hade jag en träbåt, inte i mint condition, men sjövärdig och duglig. När jag letade försäkring så vägrade Atlantica att över huvud taget befatta sig med båten. De ville helt enkelt inte försäkra henne.

Den attityd de hade då gör att jag aldrig skulle kunna tänka mig att försäkra båt hos dem. Oavsett av hur "billiga" premier de har.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Försäkring

Inlägg av Lasse L » fre 16 apr 2010, 17:00

Har tyvärr tvenne gånger behöft anlita Svenska Sjö för stöld av utombordare på olika båtar.
(Har förnärvarande 4 försäkringar hos Sv.sjö.)
De har handlagt ärendena proffsigt och snabbt.
Inga segdragna "förhandlingar" om motorernas värde.
Är mycket nöjd med Svenska Sjö.
Har även en "plast"båt försäkrad hos Atlantica sedan 1955.
Har troligen betalt den båten flera ggr under årens lopp.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Försäkring

Inlägg av Mr Q » fre 16 apr 2010, 17:58

Atlantica är bra, erfaret folk som verkar veta vad de snackar om. De ersätter det som man normalt kan förvänta sig att ett försäkringsbolag ska stå för. Snack och efterkonstruktioner kommer man nog inte så långt med där.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Försäkring

Inlägg av Filip » fre 16 apr 2010, 20:11

Välj det försäkringsbolag som är billigast och är mest tillmötesgående ...men lusläs villkoren...det är oftast inte ett "båtförsäkringsbolag"

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkring

Inlägg av Eilean » fre 16 apr 2010, 22:06

Mr Q skrev:...De ersätter det som man normalt kan förvänta sig att ett försäkringsbolag ska stå för....
En god anledning til att fördjupa sig litet i andra bolags villkor - så kanske man hittar någon om ger mer än vad man normalt skulle förvänta sig.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Försäkring

Inlägg av styrman » fre 16 apr 2010, 22:53

Villkoren kan vara lite speciella.
I vintras krockade frun med en stolpe. Ingen hög fart men ändå tvärstopp. Hon klarade sig med lite nacksmärtor och bilen fick ihopknycklad front.
Orsaken till olyckan var att hjulspindeln gick av vilket innebär att framhjulet uppför sig som på en kundvagn. Som tur var så var hon på en parkering vid ett köpcentra tidigt på morgonen så det var hon och stolpen...
Försäkringsbolaget fixar allt mot självrisk utom hjulspindeln. Dom står för alla följdskador men INTE det som orsakade skadan. Märkligt?
Peter
S/Y Calypso

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Försäkring

Inlägg av morg » fre 16 apr 2010, 23:03

När jag kollade runt för några år sedan hade de olika försäkringsbolagen ett maximalt åldersavdrag på mellan 30 och 90 %. Med en gammal sjuttiotalare spelar det mig ingen roll om jag betalar 900 eller 1200 i premier per år om mellanskillnaden för åldersavdraget är så stort. Dessutom har jag senare förstått att flera bolag inte betalar ersättning för merkostnader om anpassning behöver göras p g a att en orginaldel inte längre går att få tag i. På en båt där inget går att få tag i är även det intressant...

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Försäkring

Inlägg av Tomas G » lör 17 apr 2010, 00:10

styrman skrev: Försäkringsbolaget fixar allt mot självrisk utom hjulspindeln. Dom står för alla följdskador men INTE det som orsakade skadan. Märkligt?
Nej, inte alls. Detta är närmast standard hos försäkringsbolag, man ersätter för följdskadan, aldrig för kostanden för själva skadan.
Så, går kranen i köket sönder och orsakar vattenskador i hela köket så får du allt ersatt (minus ev åldersavdrag). Utom just själva kranen.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Försäkring

Inlägg av janne » lör 17 apr 2010, 07:58

Atlantica vägrade försäkra min båt för den är av stål!!

Havkat
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 06:39
Ort: Råå

Re: Försäkring

Inlägg av Havkat » lör 17 apr 2010, 10:59

Atlantica vägrade försäkra min båt för det var en katamaran. Svenska Sjö inga problem. Har haft två skadegörelser som skötts utmärkt.

Skriv svar