Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Inlägg av AndersJ » fre 16 apr 2010, 23:11

Sist jag kollade kunde man köpa 25 l-dunkar med Metanol från något företag uppåt Uppsala för drygt 11 kr/l. Origonol hos båtaffären är ju rena rånet.

Men sedan dess har jag skippat Origoköket och skaffat ett gasolkök.

Jag har en ovetenskaplig känsla av att en 2 kg gasolflaska ungefär motsvarar 4 l T-dojja. Men det sotar inte och osar inte och man slipper palta med flaskor. Jag byter INTE åt andra hållet.

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Inlägg av Tomas G » lör 17 apr 2010, 00:04

Beklagligt att det skall vara så svårt att få tag på metanol år 2010.

Beträffande Biltema och rödfärg i spritblandningen: alla röda spritblandningar färgar av sig, oavsett fabrikat.

Och tänk vad enkelt det vore om priset på alkohol och mjölk vore likställt i detta land.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Inlägg av bosseh » lör 17 apr 2010, 09:57

AndersJ skrev: Jag har en ovetenskaplig känsla av att en 2 kg gasolflaska ungefär motsvarar 4 l T-dojja.
Vetenskapen är ännu värre, 2 kg gasol motsvarar 4,5 liter T eller 6 liter metanol.
Fast med gasol missar man ju det kamratskap som uppstår när man samlas runt en flaska T-doja!

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Inlägg av AndersJ » lör 17 apr 2010, 12:43

OK, så mycket större anledning att inte ha spritkök då. Jag har dessutom ett minne av att jag läst någonstans att förbränningsavgaserna vid metanolförbränning innehåller formaldeyhyd och att det är mer onyttigt än etanolförbränning. I alla händelser är det skönt att slippa paltandet med dojjan, vilken sorts dojja det nu än är!

Och vad det gäller det sociala så kan man väl se till att bli litet i gasen tillsammans på annat vis ;-)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Inlägg av SWE54 » lör 17 apr 2010, 14:55

Men ska man ha 2 kg gasol så tillkommer ju 4 kg flaska så allt väger ju över 6 kg då...:) det är ju betydligt mer än 4 kg.
En anledning att ha spritkök för dom med lätta båtar där låg vikt är av stor vikt... :o
Det slabbar heller inte inte när man fyller, man ska bara veta vad man håller på med :wink:
Fast man ju inte hålla på med långkok och baka bullar i en ugn förståss.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltemas röda etanol vs t.ex. origonol

Inlägg av bosseh » lör 17 apr 2010, 16:58

Jo en 2 kg 2012 gasolflaska väger 5,7 kg full.
Men då har vi Biltemas (mfl) eminenta gasolkök nr 17618 (vikt 1,8 kg). Engångsflaskorna till detta väger ca 330 g med 227 g gasol vilket motsv 0,51 liter T.
Som jämförelse har vi tex ett Origo 1500 kök som väger 3,4 kg och kostar runt 1500 kr (Biltemas kostar 199 kr)
Det riktigt löjliga är att gasolpriset med engångsflaskorna blir 77 kr/kg men 130 kr/kg med 2012 flaska!

Till engångsgasolen finns också en "minibrännare" så man kan flambera Raviolin eller förvärma tändkulemotorn!

Skriv svar