Lite civil olednad...
Re: Lite civil olednad...
Skulle vilja se den KBV:are som i sin nit klättrar upp i masten för att kolla om masttoppljuset har reglemetenlig lampa eller ej.
/S
/S
Re: Lite civil olednad...
Om jag skulle bytt så hade jag tittat på dessa.
http://www.plastimo.com/catalogue/7/11100003.html
http://www.plastimo.com/catalogue/7/11100004.html
http://www.plastimo.com/catalogue/7/11100003.html
http://www.plastimo.com/catalogue/7/11100004.html
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Lite civil olednad...
Undrar vad det är för sorts godkännande på den undre där, den med dubbla led-rader? Och vad kostar den?SWE54 skrev:Om jag skulle bytt så hade jag tittat på dessa.
http://www.plastimo.com/catalogue/7/11100003.html
http://www.plastimo.com/catalogue/7/11100004.html
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Lite civil olednad...
Jag vet inte mer än vad som står där.
Skulle vilja se dom i drift först.
Skulle vilja se dom i drift först.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Lite civil olednad...
Jag tror nog den min skäggige kompis valt är bättre än den där i alla fall, den är ju en ny konstruktion med varmare ljus skulle jag tro. Plus att dioderna sprider ljuset bättre, så på den nyare kan man nog se skenet från flera dioder samtidigt, inte bara en.SWE54 skrev:Jag vet inte mer än vad som står där.
Skulle vilja se dom i drift först.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Lite civil olednad...
Det ständiga problemet med LED-lampa är att den har ett helt annat färgspektra än en glödtrådslampa, därför blir färgerna alltid fel. Sen är LED-lampan betydligt tjockare än en glödtråd så vinklarna blir också fel. En specialgjord LED-lampa med röda, gröna och vita dioder samt rätt placerade skulle kunna lysa korrekt. Problemet är bara att det finns inga lanternor som är godkända för LED-lampor.
Troligen ser ett tränat öga att lanternan har en LED-lampa. Det är nog inte helt otänkbart att KBV har tränade ögon. De kanske inte klättrar upp i masten bara så där för att kolla men de kan ju beordra in den misstänkta båten för kontroll vid kaj. Eller också får man vänta på att någon av deras större fartyg kommer för att underlätta kontrollen. Jag tror de flesta erkänner i det läget, det blir nog minst pinsamt.
De vita Plastimo lamporna är nog avsedda för runtomlysande frivillig-lanternor, typ ankarljus, de behöver ju inte vara godkända.
LED-lampor i lanternorna måste nog vara en av de mest korkade energibesparingar man kan ge sig på!
Troligen ser ett tränat öga att lanternan har en LED-lampa. Det är nog inte helt otänkbart att KBV har tränade ögon. De kanske inte klättrar upp i masten bara så där för att kolla men de kan ju beordra in den misstänkta båten för kontroll vid kaj. Eller också får man vänta på att någon av deras större fartyg kommer för att underlätta kontrollen. Jag tror de flesta erkänner i det läget, det blir nog minst pinsamt.
De vita Plastimo lamporna är nog avsedda för runtomlysande frivillig-lanternor, typ ankarljus, de behöver ju inte vara godkända.
LED-lampor i lanternorna måste nog vara en av de mest korkade energibesparingar man kan ge sig på!
Re: Lite civil olednad...
Är nog...? COLREG72 gäller alla färger.bosseh skrev: ...
De vita Plastimo lamporna är nog avsedda för runtomlysande frivillig-lanternor, typ ankarljus, de behöver ju inte vara godkända.
LED-lampor i lanternorna måste nog vara en av de mest korkade energibesparingar man kan ge sig på!
Varit på T-spriten nu igen? Du vet väl att man inte ska äta upp limpan dagen efter hoppas jag...
Har man ingen motor i sin båt så har man ganska begränsat med el. Glödtrådar drar väldigt mycket och ska man dessutom ha igång en massa annan elektronik i mörkret så går ett batteri fort. Korkad energibesparing? Att inte synas är bättre? Att inte hitta och ev gå på någonstans är bättre?
Om nu Hellas egna diodlampor är framtagna som utbytes för glödtråd och är godkända enl COLREG72 så skulle det förvåna mig mycket om det skulle bli knas. Att sedan själva certifiering inte längre gäller kan jag leva med. Jag vill hellre synas och hitta i mörkret. Det är bara en tidsfråga innan något händer med certifireningar.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Lite civil olednad...
Om någon har vaskat fram LED-lampor som är godkända som utbyte mot de klassiska lantenglödlamporna, så fram med det bara. Skall man spara el skall man ju inte välja lösningen med en ful-LED-lampa i en lanterna för glödtråd, utan bita i det ekonomiskt sura äpplet och köpa godkända lanternor. LED-lamnternor är inte korkat, men att trimma befintliga lanternor med LED-lampor kan vara det.
Anders S
Re: Lite civil olednad...
Kan någon vänlig själ förklara varför det ställs så mkt högre krav på LED-lamporna i lanternhusen, när det åtminstone i min stybrod/barbordlanterna i fören sitter en vanlig bonn-glödlampa på 25W.
Och den, kan jag garantera, har inte en aning om sektorer eller liknande. Fast man kanske åker omkring olagligt på minst 2 graders felaktig sektorvinkel? Hemska tanke!
Och den, kan jag garantera, har inte en aning om sektorer eller liknande. Fast man kanske åker omkring olagligt på minst 2 graders felaktig sektorvinkel? Hemska tanke!
Re: Lite civil olednad...
Kort fråga: Finns någon entydig definition på vilken färg som de färgade lantorna ska ha? Jag kan bara påminna mig en definition som säger vilken färg lampan (glödtråden) ska (ej glaset) och som i sin tur är att hänföra till (glödtrådens temperatur. Finns det något i Annex som refereras till? Beträffande lysvinklar så tillåts ett visst överlapp, se http://www.jojoeland.com/colreg3.html spec bild 6.
Re: Lite civil olednad...
De godkända lanternglödlamporna har en vertikal, centrerad glödtråd. Då (och bara då) stämmer lysvinklarna. Sätter man i en vanlig "bonnaglödlampa" har den en glödtråd som sitter horisontellt och är kort och litet odefinierad i läge och omfattning. En sådan ställer också till det. Det är skälet att man använder sockeln BAY 15 D - en "vanlig lampa" kommer inte heller att fungera i lanternan. På nära håll kanske det verkar bra, men en bit från båten ser man direkt om lanterna fungerar rätt, lanterna slocknar direkt när man kommer ur sektorn och tänds igen när man kommer in i sektorn.
Lysdiodlamporna har lysdioderna satta i en cirkel med stor radie. Det innebär att de visar en stor lysande yta, och lysvinklarna blir alldeles fel i vissa lanternor. I runtlysande vita kan det fungera utmärkt, de knepiga lanternorna är trefärgsvariantern. Vita LED saknar också delar av färgspektrumet, och om den svackan i spektrat inte lirar med lanternans filterglas kan man få mycket svagare ljus än vad man tror. Det är de två anledningarna till att det inte finns godkända kombinationer av lanterna och eftermonterad LED-lampa - man kan inte veta om det fungerar (det är inte omöjligt) men att få varje tänkbar kkombination av gammal, kanske utgången lanterna godkänd med alla de olika LED-lampor som finns är ju alldeles omöjligt.
Det är därför de godkända LED-lanternorna har inbyggda, fasta LED-paket. Biltemas godkända har en röd, vit och grön LED i respektive lanterna, men själva glaset är helt färglöst. Dessutom sitter LED-enheten på precis rätt ställe i lanterna och styr upp lysvinklarna på det sättet. Godkända trefärgs-LED brukar ha ett gäng LED i respektive färg, noggrant monterade i en rund "puck", just för att lysa rätt och "rent". Detta är den bistra verkligheten. Godkända LED-lampor må finnas (avseende ljussttyrka och spridning (jämn ljusninvå runt om), men kombinationen lanterna och lampa är inte provad.
Lysdiodlamporna har lysdioderna satta i en cirkel med stor radie. Det innebär att de visar en stor lysande yta, och lysvinklarna blir alldeles fel i vissa lanternor. I runtlysande vita kan det fungera utmärkt, de knepiga lanternorna är trefärgsvariantern. Vita LED saknar också delar av färgspektrumet, och om den svackan i spektrat inte lirar med lanternans filterglas kan man få mycket svagare ljus än vad man tror. Det är de två anledningarna till att det inte finns godkända kombinationer av lanterna och eftermonterad LED-lampa - man kan inte veta om det fungerar (det är inte omöjligt) men att få varje tänkbar kkombination av gammal, kanske utgången lanterna godkänd med alla de olika LED-lampor som finns är ju alldeles omöjligt.
Det är därför de godkända LED-lanternorna har inbyggda, fasta LED-paket. Biltemas godkända har en röd, vit och grön LED i respektive lanterna, men själva glaset är helt färglöst. Dessutom sitter LED-enheten på precis rätt ställe i lanterna och styr upp lysvinklarna på det sättet. Godkända trefärgs-LED brukar ha ett gäng LED i respektive färg, noggrant monterade i en rund "puck", just för att lysa rätt och "rent". Detta är den bistra verkligheten. Godkända LED-lampor må finnas (avseende ljussttyrka och spridning (jämn ljusninvå runt om), men kombinationen lanterna och lampa är inte provad.
Anders S
Re: Lite civil olednad...
Aha, tack för bra svar. Jo när du säger det så satt glödtråden i en liten bygel med tråden i en stående spiral har jag för mig det var. Och nej det är ingen "vanlig" glödlampa utan en som är gjord för lanternhus, den är ganska stor faktiskt i förhållande till innerbelysningslampor för väggmontage.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
- Ort: Skåne
Re: Lite civil olednad...
Om man läser detaljerna avseende Plastimos lampa som refereras till tidigare kan man notera att:
1) Det nämns inte att de är godkända för något - men dom "Passar för lanternor enligt COLREG 72 standard." Jag tror inte det är en slump. Säljare är lömska...
2) De vinklar som anges är ljusstyrkan vid olika vinklar mot horisontalplanet - dvs det som faktiskt går att få till, och som har betydelse även för runtlysande enfärgade lanternor.
Det hade varit mkt intressant att se någon som faktiskt monterat en sådan lampa och mätt hur bra/dåligt det blir.
1) Det nämns inte att de är godkända för något - men dom "Passar för lanternor enligt COLREG 72 standard." Jag tror inte det är en slump. Säljare är lömska...
2) De vinklar som anges är ljusstyrkan vid olika vinklar mot horisontalplanet - dvs det som faktiskt går att få till, och som har betydelse även för runtlysande enfärgade lanternor.
Det hade varit mkt intressant att se någon som faktiskt monterat en sådan lampa och mätt hur bra/dåligt det blir.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
- Ort: Skåne
Re: Lite civil olednad...
Den stående spiralen är "hållaren" dvs den delen som inte lyser. Den lysande delen är en spikrak lodrät tråd.Mr Q skrev:Aha, tack för bra svar. Jo när du säger det så satt glödtråden i en liten bygel med tråden i en stående spiral har jag för mig det var. Och nej det är ingen "vanlig" glödlampa utan en som är gjord för lanternhus, den är ganska stor faktiskt i förhållande till innerbelysningslampor för väggmontage.
Re: Lite civil olednad...
Tack för förtydligande,
En helt annan fråga är om det över huvud taget är tillåtet med en röd/grön lanterna i fören? Men det är en anna femma. Nu blir det max fokus på plastning och varmvattenslangars dragning genom båten ett tag framöver.
Det vanligaste problemet med lanteror är väl inte att sektorn lyser någon grad fel utan att de över huvud taget inte är på.
En helt annan fråga är om det över huvud taget är tillåtet med en röd/grön lanterna i fören? Men det är en anna femma. Nu blir det max fokus på plastning och varmvattenslangars dragning genom båten ett tag framöver.
Det vanligaste problemet med lanteror är väl inte att sektorn lyser någon grad fel utan att de över huvud taget inte är på.