Hempel light primer - sprutmåla?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av HansH » tis 06 apr 2010, 13:42

Nån som har testat att sprutmåla Hempels Light Primer (Epoxy)?
Håller som bäst på att skrapa bort den gamla färgen och då båten används för kappsegling vill jag ha ett så jämnt/slätt färgskikt som möjligt utan att behöva efterslipa.
Sprutmålning brukar ju ge en slätare yta än en rollad.
Har kollat i Hempels faktablad och informationen är tyvärr lite motsägelsefull:
Det ena bladet säger:
The paint may be applied by airless spray, brush, paint pad or roller. The indicated
dryfilm thickness of 100 micron is only obtainable by airless spray.

Och det andra:
Application method: Airspray Conventional Conventional Conventional
HVLP: Gravity feed: Suction feed: Pressure feed:
Fluid tip: 1.6-1.8 mm 1.4-1.8 mm 1.4-1.8 mm 1.4-1.8 mm
Air pressure: 0.7 bar at nozzle 5 bar 5 bar 5 bar
Airless spray Brush
Thinner: 08450 (5%) 08450 (5%) (Spray data is indicative and subject to adjustment


Och vad är "airless spray"....?

Om den går att spruta på med en "vanlig" tryckluftsdriven spruta så hade det varit kanon - har en lite bärbar kompressor som är lätt att ta med sig till hamnen.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av hhmcsv » tis 06 apr 2010, 16:31

Jag sprutade Light Primer på min botten med en vanlig eldriven hobbyspruta som er "airless". Kräver visserligen rätt förtynning och kanske fler gånger men resultatet blev fint.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av coppertail » tis 06 apr 2010, 17:34

Airless = pumpspruta ungefär. Billiga sådana gör ingen glad.

Jag har sprutat light primer med vanlig tryckluftsspruta. Det går bra men eftersom man inte vill förtunna en epoxy i onödan får man nog leva med endel "apelsinskal". Jag våtslipade primern för perfekt finish eftersom jag skulle sprutlacka topfärgen också.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av barry » ons 07 apr 2010, 15:28

Frågade NM om sprutning av deras epoxiprodukter och svaret var att det ska man inte göra alls pga för tunna lager / luftinblandning (välj ett beroende på sprutmetod).

Kör man däremot med skumroller av bra kvalitet så blir det rätt ok släthet redan från början. Förutsätter lösningsmedelsfri epoxy alt. stort lager skumrollers.

Fast vill man ha en riktigt bra yta så är nog egentligen det enda alternativet att bredspackla hela skrovet efter att man lagt på epoxyn oavsett vilken metod man använt. Därefter slipa med excenterslip typ 200-papper, bottenmåla med något hårt och sen gå en vända till med 400-papper.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av HansH » ons 07 apr 2010, 22:46

barry skrev:Frågade NM om sprutning av deras epoxiprodukter och svaret var att det ska man inte göra alls pga för tunna lager / luftinblandning (välj ett beroende på sprutmetod).

Kör man däremot med skumroller av bra kvalitet så blir det rätt ok släthet redan från början. Förutsätter lösningsmedelsfri epoxy alt. stort lager skumrollers.

Fast vill man ha en riktigt bra yta så är nog egentligen det enda alternativet att bredspackla hela skrovet efter att man lagt på epoxyn oavsett vilken metod man använt. Därefter slipa med excenterslip typ 200-papper, bottenmåla med något hårt och sen gå en vända till med 400-papper.
Nu var det inte NM utan Hempels Light Primer (lösningsmedelsbaserad).
Bredspackla skall väl inte behövas - jag har en i det närmaste perfekt slät gelcoat att lägga epoxyn på. Så ojämnt skall väl det inte behöva bli efter påföring av epoxy att det behöver bredspacklas....?
Jag har tidigare rollat på Hempel Lightprimer på två egna båtar och ett par charterbåtar med hyfsat slätt resultat. Frågan var om det går att få ännu slätare/jämnare genom att spruta på epoxyn istället.
Tänker dessutom inte lägga alltför många lager då båten ifråga är tillverkad av ISO-polyester som ju skall vara mindre benägen för osmosis än "vanlig" polyester.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av MiniMe » tor 08 apr 2010, 00:30

airless är som namnet säger utan tryckluft. Det finns visserligen hobbysprutor men även proffs sprutor. Jag själv tänkte lägga på Light Primer med airless. Jag kommer använda min Wagner som jag har goda erfarenheter med. Det gäller naturligtvis att förtunna något (jag tänkte gå på max enligt anvisning).

enligt tyska beskrivning kan man förtunna med 5% airless och pensel/rulle alternativt 10% med tryckluft.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av HansH » tor 08 apr 2010, 08:07

MiniMe skrev:airless är som namnet säger utan tryckluft. Det finns visserligen hobbysprutor men även proffs sprutor. Jag själv tänkte lägga på Light Primer med airless. Jag kommer använda min Wagner som jag har goda erfarenheter med. Det gäller naturligtvis att förtunna något (jag tänkte gå på max enligt anvisning).

enligt tyska beskrivning kan man förtunna med 5% airless och pensel/rulle alternativt 10% med tryckluft.

Ah, äntligen nån som har koll :D
Vilken förtunning har du tänkt använda? Tror att Hempel rekommenderar sin egen "Förtunning 845".
Kommer antagligen att testa lite först på en charterbåt som jag skall laga lite under vattenlinjen - gör inte så mycket om det blir lite "apelsinskal" eller rinn. Kan vara bra att testa lite innan man kör skarpt på sin egen båt :wink: .
Om jag tolkade produktbladet rätt så är det relativt högt lufttryck som gäller om man skall köra med tryckluftsspruta: 5bar

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av frejo » tor 08 apr 2010, 09:36

Är precis i taget att själv lägga på Hempel light primer. Har slipat ned all gamma bottenfärg och upptäcker då att "plasten" ovanpå glasfibern är ljusblå och att det ligger något som skulle kunna vara vit grundfärg alternativt gelcoat ovanpå. Att slipa bort all denna vita färg skulle innebära en, för mig, oöverstiglig uppgift då den sitter som attan och kräver ett enormt arbete att slipa ned. Tror ni att denna "färg" kan sitta kvar och jag bara kan rolla på primern ovanpå? Skrovet annars är helt torrt, nålen rörde sig knappt på mätaren, kanske detta hör ihop med vilken plast man en gång byggt båten i?

Hoppas det är OK att kapa tråden på detta vis.
//Fredrik

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av Jebban » tor 08 apr 2010, 10:35

När vi lät epoxybehandla vår båt, vilket gjordes av Plastskador & Montage i Svinninge, så använde de Hempel Light Primer och sprutade på den. Vi fick en fantastisk bottenfinnish! :-)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av HansH » tor 08 apr 2010, 15:30

frejo skrev:Är precis i taget att själv lägga på Hempel light primer. Har slipat ned all gamma bottenfärg och upptäcker då att "plasten" ovanpå glasfibern är ljusblå och att det ligger något som skulle kunna vara vit grundfärg alternativt gelcoat ovanpå. Att slipa bort all denna vita färg skulle innebära en, för mig, oöverstiglig uppgift då den sitter som attan och kräver ett enormt arbete att slipa ned. Tror ni att denna "färg" kan sitta kvar och jag bara kan rolla på primern ovanpå? Skrovet annars är helt torrt, nålen rörde sig knappt på mätaren, kanske detta hör ihop med vilken plast man en gång byggt båten i?

Hoppas det är OK att kapa tråden på detta vis.
//Fredrik
Testa med lite Epoxy-förtunning eller epoxy. Om den vita färgen inte påverkas så är det bara att måla på. Har själv gjort så på en express där jag tog bort bottenfärgen mha kaustiksoda o tapetklister. Underliggande primer var jättefin varvid jag inte ville ta bort den i onödan. Testade om den löstes upp av epoxyn, vilket den inte gjorde.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av HansH » tor 08 apr 2010, 15:41

Jebban skrev:När vi lät epoxybehandla vår båt, vilket gjordes av Plastskador & Montage i Svinninge, så använde de Hempel Light Primer och sprutade på den. Vi fick en fantastisk bottenfinnish! :-)
Låter kanon! Du vet möjligtvis inte om de sprutade "airless" eller med kompressor-spruta...?

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Hempel light primer - sprutmåla?

Inlägg av Jebban » tor 08 apr 2010, 16:35

De använde en kompressormatad spruta, som inte såg ut som något som var man har i förrådet direkt. Den kom på en släpkärra... Men när vi pratade om det så sa de att det inte var några problem att spruta den epoxyn om man bara förtunnade den i enlighet med instruktion, så man borde inte behöva proffsgrjer för att få ett bra resultat tycker jag.

Skriv svar