Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Flayban
Guldmedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Flayban » lör 30 okt 2010, 11:02

Tomas E skrev:
miss-stress skrev:Hämtat från HR s hemsida ikväll.

(29 August 2010) A Swedish Hallberg-Rassy 37 owner who got his new boat delivered spring 2008 has after two years sailing claimed to get, among other things, a new boat and a lot of money from the yard. This case has now been legally trialled. The verdict came today and is fully in favour for Hallberg-Rassy who won the case.
Jag insåg mitt i natten att man borde ta en skärmdump av detta innan det blev för sent. Nu har det tyvärr redan hunnit bli för sent... Det citerade meddelandet är borttaget av HR. (Jag såg det själv på HR:s hemsida sent i går kväll och kan intyga att det är autentiskt.)

Rädslan är nog rätt stor hos vissa i Ellös just nu. Och rädsla föder lätt desperation. Och desperation ökar sannolikheten för att det dåliga omdömet tar sig nya uttryck.
Jo dom läser nog här på forumet, och följer nog ganska noga vad som skrivs.
Jag läste det också i går på deras sida.
//Jonas

Flayban
Guldmedlem

Inlägg av Flayban » lör 30 okt 2010, 11:10

Det skrivs lite lokalt också.

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1 ... discussion

I Bohuslänningen så vägrar VD att komenera det som hänt. (står ej på webben).
//Jonas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 okt 2010, 11:23

En sak har nog de i övrigt vettiga människorna på HR (vi får anta att alla inte omfattas av "De e klart grabben ska ha ett båtvarv..." - syndromet) insett, och det är att det är ytterligt smaklöst att triumfera över det här utslaget. Det är totalt hjärnsläpp att läxa upp eller håna familjen Nordé för att de sökt sin rätt i ett ärende som inte är alldeles enkelt eller självklart. Någon har läxat upp Den Dryge och sett till att han inte skadar HR:s rykte i onödan genom att fortsätta den här manglingen av en kund, det är alldeles klart.

Vi bör också inse att ur HR:s perspektiv är det viktigt att inte köpare utan vidare kan komma tillbaka efter flera år med mycket starka ersättningskrav om de inte är välgrundade. I det här fallet var det grunden för påståendena som prövades, inte att båten saknade defekter. Käranden visade inte tillräcklig grund för hävning, det var det som prövades.
Anders S

Johan Hackman
Silvermedlem

Inlägg av Johan Hackman » lör 30 okt 2010, 11:51

En vecka före domen skrev jag ett mail till Magnus Rassy för att få del av Hallberg-Rassys syn på att så många besiktningsmän dömt ut båten. Hans svar innehöll samma sak som han hävdat i TV4 och vad som stod i det borttagna meddelandet på deras hemsida - att paret Nordé vill göra "business" av saken. Det innehöll även en formulering som jag uppfattade som direkt förolämpande mot paret.

Om jag tillverkade båtar skulle jag se till att de både var sjödugliga OCH kunde få godkänt i en besiktningsmans protokoll efter en säsongs segling. Jag skulle inte krossa mina kunders liv genom att tvinga dem gå till domstol.

Johan Hackman

Bild

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » lör 30 okt 2010, 13:02

Ett annat exempel på Magnus vägvinnande sätt att handha sina kunder

I have just seen your post regarding alleged hull delamination on an HR37 and I wonder if in fact the problem is water in the foam core, which seems much more likely. There is a current post on the HROA site about water in HR42 hulls and I have had serious problems with my 1999 HR34. I discovered this by chance when my boat was 5 years old. Water had got in at the site of a badly installed galley sink skin fitting and spread through a large part of the core. I was just in time to prevent a similar serious problem at the heads skin fittings on the other side of the hull. During the past five years I have spent much time and money drying the hull out as much as possible, to the point where I would now feel reasonably confident in putting the boat on the market. It has been a very sad and stressful experience.

Magnus Rassy was not helpful. He said that all boats are wet and I should give up and go sailing. But he managed to lean on a UK yachting magazine and prevent them publishing an article.

Germanischer Lloyd agreed there was a serious defect in the construction of my boat but regretted there was nothing they could do.

Magnus sätter nog sina attityd på hela företaget.

Det påminner mej om när jag bodde i USA 15 år sedan. Mercedes återförsäljares dryghet stod i paritet med deras priser. Sedan kom Lexus vars återförsäljares service stod i partet med deras priser. Lexus tog marknadsandel från MB som efter en tid radikalt ändrade sitt sätt att bemöta dess kunder.

Premium märken har krävande kunder och förväntar sej premium service. Premiumtillverkarna av bilar har lärt sej och jag om HR ska överleva i dagens stenhårda konkurrens måste nog samma förändring ske.

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 13:29

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » lör 30 okt 2010, 14:02

MB har klart ändrat på sej och sin service, speciellt verkstadsdelen. Bra bemötande och jag har fått flera reperationer som goodwill efter att garanti tiden löpt ut.

Påminner om en historia jag hörde på TV häromveckan. En Schweizares Rolls Royce bakaxel havirerade på rivieran varpå RR omedelbart flög ner mekaniker med delar som lagade bilen. Då Schweizaren inte fick någon räkning ringde han och frågade varvid svaret var: Sir, en RR bakaxel går inte söder.

Något för HR att tänka på. Som de nu arbetar finns bara en given framtid, och den är inte så lång.

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » lör 30 okt 2010, 15:49

Det som förvånar mest i den här affären är ju den attityd som varvet och dess vd verkar ha. Antingen är det unikt för det här fallet och har sin förklaring i en rent personligt antagonism gentemot paret Nordé, eller så är det ett generellt förhållningssätt gentemot sina kunder.

Det måste ju finnas massa HR-ägare i den här chatten. Upplever ni HR såsom det målats upp i denna tråd - arroganta, ohjälpsamma och t.o.m. nedlåtande?

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » lör 30 okt 2010, 16:13

Det har vært stille i båtpressen om saken, men nå (etter rettsaken) tar norske Seilmagasinet i den:
http://seilmagasinet.no/id/36756

I artikkelen vises det til diskusjon på baatplassen.no - der det antydes at at BN har 7 saker om garanti/produktfeil gående i rettssystemet, og det mer enn en gang snakkes om "kunden fra helvete". HRs oppførsel får likevel ikke mye respekt.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 30 okt 2010, 16:25

Det som fårvånar mig i domen är det fokus på båtens status när BN tar över den. Båten är ju byggd enligt en viss specifikation, CE Ocean A. Det betyder att båten ska klara (minst) 7 m våghöjd och 28 m/s utan att brytas sönder. Om man ska diskutera skrovets status så är det ju efter en sådan omgång som man ska underöka om det uppstått delamineringar och andra försvagningar (eller brott), vilket det, enligt specifikationen, inte ska ha gjort. Inte efter lite skärgårdssegling i fint väder-

Ta ett (nässtan) hypotetiskt exempel; En ny båt tappar kölen (t ex pga fel i gjutningen) under normal segling. Är den båten att betrakta som felfri och uppfyllande alla krav bara för att den hade kölen på plats när sjösattes vid varvet?

Dåligt språk ovan men det får ni stå ut med 8)
Senast redigerad av 1 Kjelle, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 30 okt 2010, 16:32

Mr Q skrev:Även i Sverige är Mercedes ÅF något av det drygaste och stroppigaste man kan tänka sig. Jag har svårt att förstå varför de agerar sådär, de borde rimligen förlora en och en annan försäljning på den ruttna attityden.
Var inne i veckan (Hedin´s i Göteborg) och fick ett köpförslag på en ny Mercedes av en proffsig och trevlig säljare.

Veteranen
Erfaren medlem

Inlägg av Veteranen » lör 30 okt 2010, 16:35

PC skrev:Det har vært stille i båtpressen om saken, men nå (etter rettsaken) tar norske Seilmagasinet i den:
http://seilmagasinet.no/id/36756

I artikkelen vises det til diskusjon på baatplassen.no - der det antydes at at BN har 7 saker om garanti/produktfeil gående i rettssystemet, og det mer enn en gang snakkes om "kunden fra helvete". HRs oppførsel får likevel ikke mye respekt.
Sejmagasinet är inte den första eller sista båttidningen som skriver på kommando av sina annonsörer. Och i detta fallet hedrar det dem att de klankar lite på HR. Men de var ju liksom tvungna att plocka upp ett skriveri som nån har gjort och som man inte vet vad det avser, så att HR skall se vems sida de står på i alla fall.

Veteranen
Erfaren medlem

Inlägg av Veteranen » lör 30 okt 2010, 16:39

Nu kan man ju i alla fall försöka hjälpa andra HR-ägare i världen så de inte torskar på samma fel som Mia Maria,
man kan ju alltid använda denna text på diverse forum och till diverse båttidningar:

"Dear Sirs,
A legal case in Sweden has just been closed, concerning the delamination of
a brand new Hallberg Rassy 37 Yacht, Mia Maria.

The court judged the non evidenced verbal statements of Mr. Magnus Rassy
and Mr. Christof Rassy about the delamination more credible than the
examnation results about the delamination made by two professional test
engieneers, two professional and renowned surveyours and one professor in
lamination technology. The Rassys point blank refuse to admit the
delamination. So, the owner of Mia Maria lost, but most of the reason for
that seemed to be that he did not leave the yacht fully in the hands of
Hallberg Rassy for their actions.

The delamination status have made the Insurance company for the yacht to
refuse it. So it is there alright.

Needless to say, the court and jury are located near the Hallberg Rassy
yard.

There are rumours in circulation by locals to the hull production site
about systematic failures in hull production made by Hallberg Rassy at the
production date for Mia Maria (ignorance about environmentally friendly
polyester vax effects) and also about Hallberg Rassy having by mistake
ordered and used the wrong typ of resin.

This entry is meant to alert other Hallberg Rassy buyers of newer yachts
produced between 2007 and now about the potential problem, and to
thourougly examine their hulls under the waterline by means of Ultrasonic
or other methods. Hopefully the US legal system allows owners for
corrective actions or compensation in cases like this.

Please find the details here:
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... r_168_Engl
ish.pdf "

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » lör 30 okt 2010, 17:32

Vilket försäkringsbolag har vägrat att försäkra båten?

The delamination status have made the Insurance company for the yacht to
refuse it. So it is there alright.

Det börjar osa förtal i vissa stycken nu.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 30 okt 2010, 17:48

Puff skrev:Det måste ju finnas massa HR-ägare i den här chatten. Upplever ni HR såsom det målats upp i denna tråd - arroganta, ohjälpsamma och t.o.m. nedlåtande?
Jag har en HR 35 (Rasmus). Vet inte om jag räknas som HR-ägare :mrgreen: Men jag har faktiskt ringt HR-varvet några gånger och frågat om lite uppgifter om båten och även om de inte kunnat hjälpa till speciellt mycket (på grund av att de saknade den information jag var ute efter helt enkelt) så har de i alla fall varit tillmötesgående och haft en hjälpsam attityd, trots att jag ju inte är något kommersiellt objekt för dem direkt numera.

Så personligen har jag inget att klaga på bemötandet från företaget, men naturligtvis tycker jag att den här historien kunde ha fått ett lyckligare slut, även om jag samtidigt är fullt medveten om att vi inte riktigt har alla fakta på bordet kanske...

Skriv svar