Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Man får vad man betalar för.....
Rätt pinsamt hanterat av HR.
Måste man hyvla ner hela skrovet förstår jag att man vill ha en ny båt.
Förresten HR 32 för 2,7 miljoner? Det borde vara HR 37 som kostar 2,5 miljoner outrustad.
Måste man hyvla ner hela skrovet förstår jag att man vill ha en ny båt.
Förresten HR 32 för 2,7 miljoner? Det borde vara HR 37 som kostar 2,5 miljoner outrustad.
Henric D
Re: Man får vad man betalar för.....
HR varslade nästan halva arbetsstyrkan under våren 2009. Hur detta påverkar produktion och kvalitetskontroll vid varvet kan vem som helst räkna ut.
http://www.gp.se/ekonomi/1.333330-bakgr ... rundar-las
Dock, just den båt Seawolfs länk relaterar till är troligen tillverkad innan varslet. Men en så hantverksmässig tillverkare som HR är i högsta grad beroende av sina anställda och att dessa delar företagsledningens värderingar.
mvh Sven-Barry
http://www.gp.se/ekonomi/1.333330-bakgr ... rundar-las
Dock, just den båt Seawolfs länk relaterar till är troligen tillverkad innan varslet. Men en så hantverksmässig tillverkare som HR är i högsta grad beroende av sina anställda och att dessa delar företagsledningens värderingar.
mvh Sven-Barry
Re: Man får vad man betalar för.....
Jag skulle gärna vilja veta exakt vad det är frågan om.
När man försöker sätta dit en spolpump och upptäcker att 'det är något fel' på skrovet och att det därför måste 'hyvla ner det' låter både märkligt och väldigt luddigt i mina öron. Jag betvivlar alltså inte att det finns problem. Men Bohuslänningens beskrivning ger inte ett särskilt vederhäftigt intryck och jag får en känsla av att verkligheten ser litet annorlunda ut.
Att en halvering av personalstyrkan skulle innebära en automatisk sänkning av kvalitet förstår jag inte. Det kan ju mycket väl vara så att man säljer färre båtar och därför behöver färre båtbyggare. Det resonemanget förutsätter att personalen minskat just på funktioner som har med kvalitet och kontroll att göra. Finns det något som tyder på det?
När man försöker sätta dit en spolpump och upptäcker att 'det är något fel' på skrovet och att det därför måste 'hyvla ner det' låter både märkligt och väldigt luddigt i mina öron. Jag betvivlar alltså inte att det finns problem. Men Bohuslänningens beskrivning ger inte ett särskilt vederhäftigt intryck och jag får en känsla av att verkligheten ser litet annorlunda ut.
Att en halvering av personalstyrkan skulle innebära en automatisk sänkning av kvalitet förstår jag inte. Det kan ju mycket väl vara så att man säljer färre båtar och därför behöver färre båtbyggare. Det resonemanget förutsätter att personalen minskat just på funktioner som har med kvalitet och kontroll att göra. Finns det något som tyder på det?
Re: Man får vad man betalar för.....
Läs den artikel jag länkade till så förstår du kanske bättre.Eilean skrev:Att en halvering av personalstyrkan skulle innebära en automatisk sänkning av kvalitet förstår jag inte.
I övrigt delar jag din uppfattning att Bohuslänningens artikel inte var speciellt uttömmande.
mvh Sven-Barry
Re: Man får vad man betalar för.....
Enligt info jag har via andra vägar så har flera besiktningsmän plus två olika provare från ÅF givit samma utlåtande och kommit till samma resultat, bevisligen oberoende av varandra. Försäkringsbolaget har, baserat på dessa resultat, konstaterat att båtens försäkring inte skulle gälla om båten används med oceanpåfrestningar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Man får vad man betalar för.....
Jag kan faktiskt inte se ett (kortsiktigt) samband mellan usel personalpolitik och den tillverkade produktens kvalitet. Skall man vara riktigt cynisk skulle man till och med kunna säga att HR´s strategi ger dem möjlighet att behålla de skickligaste varvsarbetarna. Som åtmistånde i teorin borde påverka kvaliteten positivt.S-B A-son skrev:Läs den artikel jag länkade till så förstår du kanske bättre.Eilean skrev:Att en halvering av personalstyrkan skulle innebära en automatisk sänkning av kvalitet förstår jag inte.
I övrigt delar jag din uppfattning att Bohuslänningens artikel inte var speciellt uttömmande.
mvh Sven-Barry
Apropå Seawolfs info - det går inte få fram vad som egentligen hänt?
Re: Man får vad man betalar för.....
Min uppfattning är diametralt motsatt din. Just på kort sikt är den typ av förändring som skett hos HR förödande för kvaliteten.Eilean skrev:Jag kan faktiskt inte se ett (kortsiktigt) samband mellan usel personalpolitik och den tillverkade produktens kvalitet.
När en förändring av det slag som inträffat på HR sker sprids en stor oro i organisationen. Ett skalv, eller en sorts grundskott. Det allra mest grundläggande i relationen med sin arbetsgivare, att ha kvar sitt arbete, är hotat. När förändringen sker på ett sådant sätt som artikeln beskriver, låt vara att GP kanske inte alltid är ett sanningsvittne, ringer hos mig en varningsklocka. Det behöver inte handla om obstruktion eller medvetet "slarv" när prduktionskvaliteten blir lidande, utan kan handla om något så uppenbart som att man helt enkelt tappar fokus på det som man förut ansett vara väsentligt när den möjliga uppsägningens svärd svingas i farlig närhet av ens hals. Nu handlar det ju om rent existentiella frågor!
Utan att veta någonting egentligt om hur det gått tilll hos HR kan följande scenario kanske belysa min tankegång: Säg att någon av dem som arbetar med båtens inredning normalt sett skullle ha larmat om något tecken tyder på att skrovets dimensioner inte är tillfyllest men nu under trycket av en möjlig uppsägning helt enkelt glömmer bort att rapportera! Eller man kommer ihåg att säga till, men den förman man rapporterat till kanske också "glömmer" av precis samma orsaker. Eller kavlitetskontrollanten, försåvitt man har någon, missar att fylla i ...
Eller det kanske mest troliga scenariot, alla rapporterar, men under ett pressat finansiellt läge beslutar ledningen att trots en eventuell misstanke om fel fortsätta produktionen av skrovet (som jag tror kommer från annat håll) till färdig båt. Det handlar om mycket pengar.
Jag vet tråkigt nog mer om den här typen av problematik än jag egentligen vill.
Det är milt sagt förvånande att du tror att den enskilde medarbetarens situation i ett företag som i mångt och mycket förlitar sig på hantverksmässig produktion inte har någon som helst betydelse! Tillhör du kanske de oerfarna, som sjunger processbeskrivningarnas lov i alla tonarter och tror att dessa är botemedlet mot allt ont?
mvh Sven-Barry
Re: Man får vad man betalar för.....
Det framgick inte helt klart av artikeln i vad felet med båten ligger. Är det ett materialfel, när 5-6 mm yta måste slipas bort eller är det ett tillverkningsfel? Eller båda? Och hur kommer det sig att båten bedöms "sjöoduglig". Läcker den? Håller den inte ihop? Fattar den eld? Lite väl tidigt att dra långtgående slutsatser om inverkan av HR:s personalpolitik på basen av föreliggande material.
Re: Man får vad man betalar för.....
Det ligger nog mer än en gravad hund här!
Båtägaren vägrar låta HR åtgärda båten, och enligt båtägaren, vägrar HR medverka vid
besiktning...
Det visar väl sig efter domstolsförhandlingen vem som är den gravade vovven
Båtägaren vägrar låta HR åtgärda båten, och enligt båtägaren, vägrar HR medverka vid
besiktning...
Det visar väl sig efter domstolsförhandlingen vem som är den gravade vovven
Segla vackert.
Re: Man får vad man betalar för.....
Ok Sven -Barry. Jag tänker inte argumentera om HR. Du har säkert rätt i det fallet, för min del är det ju bara spekulationer.
Men jag tycker nog att jag vill veta litet mer innan jag direkt håller med och lägger skulden på på nerskärningar och framför allt personalpolitik. Idag vet vi ju inte ens vad som hänt och vilka möjligheter har HR haft att åtgärda saken
Mina erfarenheter grundar sig på ett i min branch välkänt schweiziskt företag vars produkter under mer än 60 år har representerat det yppersta av såväl funktionalitet och kvalitet. Du vet säkert vilka jag syftar på, Studer.
Jag har i min yrkessroll stått detta företag mycket nära sedan en dryg 10-årsperiod där man inte bara genomgick en fullständig teknikrevolution av för andra brancher nästan otänkbart slag, när man under några få år kastar ut all analogteknik, all finmekanik - alla former av bandspelare - den produkt man under 60 år byggt upp sitt renommé på och ersätter den med helt ny digitalteknik och bara tillverkar mixerbord. Dessutom gick man under de sista 12 åren från en personalstyrka på över 2000 man till dagens 180!
En process man klarat galant utåt sett, mot kunderna, utan några märkbara problem. Och man var ledande inom sitt segment innan transformeringen och är det likväl idag.
Men jag tycker nog att jag vill veta litet mer innan jag direkt håller med och lägger skulden på på nerskärningar och framför allt personalpolitik. Idag vet vi ju inte ens vad som hänt och vilka möjligheter har HR haft att åtgärda saken
Mina erfarenheter grundar sig på ett i min branch välkänt schweiziskt företag vars produkter under mer än 60 år har representerat det yppersta av såväl funktionalitet och kvalitet. Du vet säkert vilka jag syftar på, Studer.
Jag har i min yrkessroll stått detta företag mycket nära sedan en dryg 10-årsperiod där man inte bara genomgick en fullständig teknikrevolution av för andra brancher nästan otänkbart slag, när man under några få år kastar ut all analogteknik, all finmekanik - alla former av bandspelare - den produkt man under 60 år byggt upp sitt renommé på och ersätter den med helt ny digitalteknik och bara tillverkar mixerbord. Dessutom gick man under de sista 12 åren från en personalstyrka på över 2000 man till dagens 180!
En process man klarat galant utåt sett, mot kunderna, utan några märkbara problem. Och man var ledande inom sitt segment innan transformeringen och är det likväl idag.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
- Ort: Skåne
Re: Man får vad man betalar för.....
Måste ju säga att jag har viss förståelse för köparens motvilja till åtgärd om det är lika med att hyvla av skrovet 5-6 mm för att sen bygga upp ytan igen. Finns det nån här som vill köpa den båten begagnad om det finns en likadan som blev rätt från början?Perra skrev:Det ligger nog mer än en gravad hund här!
Båtägaren vägrar låta HR åtgärda båten, och enligt båtägaren, vägrar HR medverka vid
besiktning...
Det visar väl sig efter domstolsförhandlingen vem som är den gravade vovven
Men gravade hundar finns det nog ändå att se fram mot...
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
- Ort: Skåne
Re: Man får vad man betalar för.....
Nedskärningar behöver inte betyda usel personalpolitik. (Ingen aning vare sig Studers eller HRs personalpolitik)Eilean skrev:Dessutom gick man under de sista 12 åren från en personalstyrka på över 2000 man till dagens 180!
En process man klarat galant utåt sett, mot kunderna, utan några märkbara problem. Och man var ledande inom sitt segment innan transformeringen och är det likväl idag.
Re: Man får vad man betalar för.....
Den info jag har anger att båten, en HR37, har av ett antal sinsemellan oberoende besiktningsmän (varav några är sådana verksamma med industriella materialanalyser och besiktningar, några av dem såsom BBR-besiktningsmän) konstaterats ha allvarliga delamineringar inom stora områden av skrovet, samt dessutom att större antal fel på utrustningar, dess installation och/eller följandet av kundspecifikationen.
HR har inbjudits att deltaga i de oberoende besiktningar som gjorts, men avböjt. HR har velat ta in båten för egen besiktning, vilket kundens advokat har avrått kunden från att låta dem göra. Kanske för att undvika att efterhandsinjicering kan göra forsatta analyser av tillståndet omöjligt, och utan att kunna återställa materialets tänkta grundegenskaper.
Det lär komma fram mera information efterhand.
För en yttre betraktare kan det ses som oturligt om en vara är behäftad med fel. Men det anses oftast vara förlåtligt om kunden hålls skadelös.
Mycket av den kritik som Bavaria har fått i samband med skador har varit just hur man bemöter kunder som drabbats.
Vi får väl se hur detta fall avlöper.
HR har inbjudits att deltaga i de oberoende besiktningar som gjorts, men avböjt. HR har velat ta in båten för egen besiktning, vilket kundens advokat har avrått kunden från att låta dem göra. Kanske för att undvika att efterhandsinjicering kan göra forsatta analyser av tillståndet omöjligt, och utan att kunna återställa materialets tänkta grundegenskaper.
Det lär komma fram mera information efterhand.
För en yttre betraktare kan det ses som oturligt om en vara är behäftad med fel. Men det anses oftast vara förlåtligt om kunden hålls skadelös.
Mycket av den kritik som Bavaria har fått i samband med skador har varit just hur man bemöter kunder som drabbats.
Vi får väl se hur detta fall avlöper.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Man får vad man betalar för.....
Några funderingar.
Kvalitetskontroll är bara ett skyddsnät för att förhoppningsvis fånga upp det som inte blivit riktigt, men de allra flesta fel är omöjliga att finna genom efterhandskontroller, det vet alla som sysslar med kvalitetsstyrning.
Rätt kvalitet, varken för mycket (dyrt) eller för lite (ännu dyrare) kan bara åstadkommas genom själva produktionsprocessen, och där är jag helt på Sven-Barrys linje.
Men vilka pengar handlar detta om för HR, om de agerar rationellt? Ge kunden en ny likvärdig båt och ta in den gamla och ställ i en yrkesskoleverkstad. Självkostnaden för en båt som säljs för 2,7 mille är gissningsvis i storleken 1,7 mille - ungefär vad ett par advokater kostar om de går den juridiska vägen och oavsett om de får rätt eller inte.
Använd sedan den gamla båten och dess reparation som utbildning för båtreparatörer och i PR-verksamheten - de får för mer än 1,7 mille goodwill och snuvar reklamfolket på pengarna.
Kunden får en ny fin båt, HR får goodwill, advokater och reklamfolk får ingenting.
Kan inte bli bättre.
MVH
Håkan
Kvalitetskontroll är bara ett skyddsnät för att förhoppningsvis fånga upp det som inte blivit riktigt, men de allra flesta fel är omöjliga att finna genom efterhandskontroller, det vet alla som sysslar med kvalitetsstyrning.
Rätt kvalitet, varken för mycket (dyrt) eller för lite (ännu dyrare) kan bara åstadkommas genom själva produktionsprocessen, och där är jag helt på Sven-Barrys linje.
Men vilka pengar handlar detta om för HR, om de agerar rationellt? Ge kunden en ny likvärdig båt och ta in den gamla och ställ i en yrkesskoleverkstad. Självkostnaden för en båt som säljs för 2,7 mille är gissningsvis i storleken 1,7 mille - ungefär vad ett par advokater kostar om de går den juridiska vägen och oavsett om de får rätt eller inte.
Använd sedan den gamla båten och dess reparation som utbildning för båtreparatörer och i PR-verksamheten - de får för mer än 1,7 mille goodwill och snuvar reklamfolket på pengarna.
Kunden får en ny fin båt, HR får goodwill, advokater och reklamfolk får ingenting.
Kan inte bli bättre.
MVH
Håkan
En expert i mängden