Digiloo skrev:Det som är märkligt är att alla problem drabbar just denna köpare. Att merparten av de olika installationerna ombord ska vara befästade med problem, problem som dessutom upptäcks efter något år, framstår helt enkelt inte som sannolikt. Någonting gör att just Bengt Nordé får "fel" på alla sina grejor från seglarskor till Eberspräscher. För min egen del är det ytterst sällsynt att något man köper idag har problem, med de rigorösa kvalitetscheckar som finns.
För egen del tycker jag inte alls det är något märkligt med detta och jag känner inte alls igen din erfarenhet att det idag ytterst sällan är några problem med varor.
Senast igår skrev jag till Scan och klagade över falukorv som var alldeles för salt. Fick email tillbaka idag där de skrev "
Möjligen har saltet inte blandats ut ordentligt i smeten vilket lett till en ojämn koncentration. Jag kontaktar produktionen om detta och skickar ett par varucheckar till dig som kompensation".
Det händer mig titt som tätt att det är någon vara jag är missnöjd med. Skor och jackor klagar jag också ofta över, om jag har kvar kvittot när de går sönder.
Enda skillnaden mellan mig och Bengt Nordé när det gäller att råka ut för produkter som man inte är nöjd med är att jag inte har en hemsida där jag publicerar varorna jag är missnöjd med. Är det något jag är missnöjd med så reklamerar jag det, det må vara en salt falukorv, en salt potatisgratäng, barnskor som går sönder efter ett par veckor, en barnjacka där dragkedjan går sönder efter ett par veckor m.m. Jag reklamerar av två anledningar. Dels för att jag vill ha rättelse i någon form och dels för att det är bra för tillverkarna av varorna att få veta att produkterna inte alltid håller måttet.
Annar kan det bli som t.ex. Posten som skryter över att 99,9999% av alla brevförsändelser kommer fram och fram i tid (siffran är tagen ur luften och oväsentlig). Denna siffra baserar de på att antalet reklamationer av vanliga brevförsändelser de får in är så lågt. Reklamerar man en brevförsändelse hos Posten får man bara ett automatgenererat svar tillbaka att de inte ansvarar för brevförsändelser och avvisar reklamationen. Inte märkligt att de inte får in fler rekamationer då, eller hur?
Jag har erfarenhet av reklamationer "från andra sidan" också (som tillverkare) och min erfarenhet är att de allra flesta kunder är väldigt toleranta. I början av året så släppte vi en produkt där höljet satt ihop alldeles för löst på vissa exemplar. När vi upptäckte det så skickade vi ut ett mail till alla vi levererat till och påpekade att de inte skulle tveka att höra av sig om de upplevt detta problem. Då fick vi genast ett tiotal svar tillbaka från kunder som råkat ut för det men de flesta hade helt enkelt limmat ihop det själva och inte hört av sig för att klaga. Innan vi skickade ut mailet hade vi inte hört något från en enda kund...
Så de flesta kunder bryr sig inte om att reklamera fel, speciellt inte fel som de klarar av att åtgärda på ett ok sätt själva. Det betyder inte att produkterna är felfria och inte att de få som klagar har fel.