Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Jag kommer osökt att tänka på historien om styrman som skrev i loggboken: "Idag var skepparen nykter." Ett uttalande som var helt i sanning men som hade motsatt effekt. Bara för att det man skriver är oantastlig sanning innebär det inte att det kan vara vilseledande. Vad vill vi som konsumenter ha?
/j
/j
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
I Sverigehar vi inte någon stark konsumentorganisation. Bevakningen av konsumentens rätt har vi överlåtit till konsumentverket mm. Sen kan man fundera på hur lyckat det är.jason skrev: Vad vill vi som konsumenter ha?
"Idag var skepparen nykter" - här gäller det som jag skrev tidigare att inte läsa in något som inte står, eller hur?
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
bosseh:
"Som fan laser bibeln" är ett bra uttryck. Man ska inte läsa in något som inte står.
"til innredning används Teak" är inte samma sak som "Teak används".
OK - da omformulerar jeg.
Om HR da skriver om innredninbgen at Teak används - og det fremdels bare er salongsborder son ser ut som Teak - medan resten er gjort av billigare og dårlige tresorter -
da er det enligt deg helt korrekt språkbruk.
Jeg er norsk, og skal ikke påberopa meg større kjenskap til svenska. Dock skulle tro at de flesta kunder - svenska eller ikke - skulle ble en smula besvikna
over en slik leverans.
FredT
"Som fan laser bibeln" är ett bra uttryck. Man ska inte läsa in något som inte står.
"til innredning används Teak" är inte samma sak som "Teak används".
OK - da omformulerar jeg.
Om HR da skriver om innredninbgen at Teak används - og det fremdels bare er salongsborder son ser ut som Teak - medan resten er gjort av billigare og dårlige tresorter -
da er det enligt deg helt korrekt språkbruk.
Jeg er norsk, og skal ikke påberopa meg større kjenskap til svenska. Dock skulle tro at de flesta kunder - svenska eller ikke - skulle ble en smula besvikna
over en slik leverans.
FredT
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Man får anta att den person som köper en sådan båt till nästan 3 miljoner har sett båten före köp, och jag kan inte se att det skulle finnas anledning att bli besviken av ett teakbord om du har sett den här båten, eller motsvarande båt, innan man köper. Om personen inte har sett båten innan han betalar 3 milljoner, så är han bara ointelligent.FredT skrev: Om HR da skriver om innredninbgen at Teak används - og det fremdels bare er salongsborder son ser ut som Teak - medan resten er gjort av billigare og dårlige tresorter -
da er det enligt deg helt korrekt språkbruk.
Jeg er norsk, og skal ikke påberopa meg større kjenskap til svenska. Dock skulle tro at de flesta kunder - svenska eller ikke - skulle ble en smula besvikna
over en slik leverans.
FredT
Om polyestertyp var en så stor poäng för kunden, varför har han inte tatt reda på detta innan han köpte båten, det hade bara varit att fråga, och hur många av HR's miljoner med kunder har haft problem med ortopolyesteren i sina båtar?
Vet någon specifikt vad skillnaden mellan dessa polyestrar är, draghållfasthet, brottstyrka, etc. ????
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Ja, naturligtvis. ISOpolyster är i runda slängar 20 % mer hållfast, betydligt tätare och vill man ha ett homogent skrov bör man dessutom lika litet blanda olika polyestertyper som ha långa öppettider, eftersom det är en härdnigsprocess med kopplingar på molekylnivå som skapar styrkan. Det är ju därför det är helt otillfredsställande med specifikationer som inte uppfylls.adeneo skrev: Vet någon specifikt vad skillnaden mellan dessa polyestrar är, draghållfasthet, brottstyrka, etc. ????
Du har noterat att HR har ändrat specifikationerna efter den här tvisten?
Anders S
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Dette er hva HR skrev i sine tekniske spesifikasjoner for HR 31 i 2006:
Skrov och däck
Isoftalsyrebaserad gelcoat och isoftalsyrebaserad polyester används i det handupplagda skrovet. Gelcoatfärg: Ashland vit 1000. Skrovet är isolerat, utom kölpartiet, som är homogent. Blå dekorrand inlagd i gelcoaten.
Og dette er hva fabrikken skriver i sine tekniske spesifikasjoner for HR 310 i dag:
Skrov och däck
Skrovet är handupplagt i glasfiberarmerad plast och isolerat över vattenlinjen mot värme och kyla med Divinycell PVC-skum med slutna celler som ej suger fuktighet. Isoftalsyrebaserad gelcoat och isoftalsyrebaserad polyester används.
For den observante leser er det gjort en liten endring i ordlyden; men kanskje juridisk meget viktig, hva vet jeg?
Skrov och däck
Isoftalsyrebaserad gelcoat och isoftalsyrebaserad polyester används i det handupplagda skrovet. Gelcoatfärg: Ashland vit 1000. Skrovet är isolerat, utom kölpartiet, som är homogent. Blå dekorrand inlagd i gelcoaten.
Og dette er hva fabrikken skriver i sine tekniske spesifikasjoner for HR 310 i dag:
Skrov och däck
Skrovet är handupplagt i glasfiberarmerad plast och isolerat över vattenlinjen mot värme och kyla med Divinycell PVC-skum med slutna celler som ej suger fuktighet. Isoftalsyrebaserad gelcoat och isoftalsyrebaserad polyester används.
For den observante leser er det gjort en liten endring i ordlyden; men kanskje juridisk meget viktig, hva vet jeg?
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Kanske var köparen expert på polyestertyper redan innan köpet, kanske blev han det under resans gång. Eller så kanske köparen kan lika litet om båtbyggnation som de flesta här inne, dvs inget alls. Öppet för fri tolkning.adeneo skrev:Man får anta att den person som köper en sådan båt till nästan 3 miljoner har sett båten före köp, och jag kan inte se att det skulle finnas anledning att bli besviken av ett teakbord om du har sett den här båten, eller motsvarande båt, innan man köper. Om personen inte har sett båten innan han betalar 3 milljoner, så är han bara ointelligent.
Om polyestertyp var en så stor poäng för kunden, varför har han inte tatt reda på detta innan han köpte båten, det hade bara varit att fråga, och hur många av HR's miljoner med kunder har haft problem med ortopolyesteren i sina båtar?
Vet någon specifikt vad skillnaden mellan dessa polyestrar är, draghållfasthet, brottstyrka, etc. ????
För en lekman framstår 20% hållfasthetsskillnad hit eller dit inte som grund för en hävning, särskilt inte för en båttyp vars namn står för gott renomé och fina båtar i decennier tillbaks. Att välja strid i rätten över den typen av "fel" är nog ganska få som skulle göra. Ännu färre som hellre låter en sån fin båt stå på landbacken i åratal istället för att sticka ut på böljan den blå.
[Mening borttagen av webmaster Anders L då den inte följde forumets regler]
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
20% hållfasthetsskillnaden utgår ju från att skroven i de olika materialen är producerade på rätt sätt under optimala förhållanden. Om man både har använt en plast som är 20% svagare och dessutom gjort ett dåligt hantverk där skrovet delaminerar finns det skäl att oroa sig tycker jag.Digiloo skrev: För en lekman framstår 20% hållfasthetsskillnad hit eller dit inte som grund för en hävning, särskilt inte för en båttyp vars namn står för gott renomé och fina båtar i decennier tillbaks. Att välja strid i rätten över den typen av "fel" är nog ganska få som skulle göra. Ännu färre som hellre låter en sån fin båt stå på landbacken i åratal istället för att
sticka ut på böljan den blå.
Jag tycker heller inte att ett företags renommé är en garanti för kvalitet. Det finns alltid risk för att det kommer ut enstaka dåliga exemplar i samband med ekonomiska kristider, nyanställning av personal, byte av underleverantörer etc. Det viktigaste måste vara att man får en oklanderlig support när brister uppenbarar sig. Rolls Royce har väl aldrig varit kända för att bygga de allra bästa bilarna, men det cirkulerar många historier om hur de på spektakulära sätt tagit hand om sina kunder på bästa sätt när bilen har fallerat.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Om marknadsföringsmaterialet talar om att "X" används så är det bedrägligt att leverera "Y" DettaDigiloo skrev:Kanske var köparen expert på polyestertyper redan innan köpet, kanske blev han det under resans gång. Eller så kanske köparen kan lika litet om båtbyggnation som de flesta här inne, dvs inget alls. Öppet för fri tolkning.adeneo skrev:Man får anta att den person som köper en sådan båt till nästan 3 miljoner har sett båten före köp, och jag kan inte se att det skulle finnas anledning att bli besviken av ett teakbord om du har sett den här båten, eller motsvarande båt, innan man köper. Om personen inte har sett båten innan han betalar 3 milljoner, så är han bara ointelligent.
Om polyestertyp var en så stor poäng för kunden, varför har han inte tatt reda på detta innan han köpte båten, det hade bara varit att fråga, och hur många av HR's miljoner med kunder har haft problem med ortopolyesteren i sina båtar?
Vet någon specifikt vad skillnaden mellan dessa polyestrar är, draghållfasthet, brottstyrka, etc. ????
För en lekman framstår 20% hållfasthetsskillnad hit eller dit inte som grund för en hävning, särskilt inte för en båttyp vars namn står för gott renomé och fina båtar i decennier tillbaks. Att välja strid i rätten över den typen av "fel" är nog ganska få som skulle göra. Ännu färre som hellre låter en sån fin båt stå på landbacken i åratal istället för att sticka ut på böljan den blå.
För övrigt kan du nog se fram emot ett PM från köparen med uppmaning att ringa och förklara varför du har mage att ifrågasätta målet. Det är bara att ignorera det PM:et.
helt oavsett skillnader i egenskaper.
Men du kan säkert ge ett bud på båten i fråga ( eller köpa den av HR när de nu löser in den )
För löser in den gör de. Frågan är bara hur mycket goodwill de hinner förlora innan dess.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Bedrägligt? Överdriver du inte nu. Om du köpte en ny Volvo V70 och den kom med Good Year Däck istället för Pirelli som du trodde att du beställde. Skulle du reklamera hela bilen för den sakens skull och ställa den i garaget och kalla bilen för totalt obukbar? Och medelst ultraljud konstatera att mängden Zilikat inte stämmer mot Pirellis produktblad? Kom igen.peterh skrev:Om marknadsföringsmaterialet talar om att "X" används så är det bedrägligt att leverera "Y" Detta
helt oavsett skillnader i egenskaper.
Men du kan säkert ge ett bud på båten i fråga ( eller köpa den av HR när de nu löser in den )
För löser in den gör de. Frågan är bara hur mycket goodwill de hinner förlora innan dess.
Ser heller ingen anledning att man måste köpa nämnda båten i fråga bara för att man tänker litet kritiskt i ärendet. För övrigt skulle jag varken köpa en HR, Najad eller annan Orustbåt. Tycker det är litet fjolligt med allt snideri inuti som bara tynger ned båten. Ska den seglas med eller användas som jugendmöbel för cigarrkvällar med herrklubben?
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Svagare än vad? Är skrovet konstruerat för den mindre hållfasta sorten är det helt ok. Men har man konstruerat med ett starkare material och sedan använt något annat då är det illa.Fredrik skrev: Om man både har använt en plast som är 20% svagare ....
Detta är ju vad Minne påstår men det finns inga belägg för att så skulle vara fallet. Ett tomt påstående således.
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Men om nu både "X" och "Y" har använts så är det inte bedrägligt att skriva att "X" används.peterh skrev: Om marknadsföringsmaterialet talar om att "X" används så är det bedrägligt att leverera "Y" Detta
helt oavsett skillnader i egenskaper.
Observera att när det gäller texten från HR31:an från 2006 så står det inget om att glasfiber används trots att troligen en tredjedel av skrovvikten är glasfiber.
"Här har jag köpt en båt som enligt broschyren är gjord i polyester och så har idioterna blandat i glasfiber!"
Läs inte in det som inte står!
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Vilseledande intill bedräglighet, och ett jäkligt billigt knep. Sånt gör mig förbannad. Som när kexen som är "bakade med olivolja" innehåller mer härdat vegetabiliskt fett än olivolja.
Sanning på en treårings nivå.
Sanning på en treårings nivå.
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Ja, både polyester av typen X og Y er brukt, det står også i den tekniske spesifikasjonen. Men det står ikke et eneste ord om polyester av typen Z er brukt, altså den typen polyester som skroget i hovedsak er laget av, over 50%. Jeg kaller dette for omgåelse av fakta, det finnes også sterkere uttrykk.
X = isoftalsyrebaserad polyester
Y = isoftalsyrebaserad gelcoat
Z = ortoftalpolyester
Og det er nok ikke typen polyester som tvinger kjøper til å gå i retten mot Hallberg-Rassy. Det er summen av alle små og store feil og mangler, som nok er grunnen til dette!
X = isoftalsyrebaserad polyester
Y = isoftalsyrebaserad gelcoat
Z = ortoftalpolyester
Og det er nok ikke typen polyester som tvinger kjøper til å gå i retten mot Hallberg-Rassy. Det er summen av alle små og store feil og mangler, som nok er grunnen til dette!
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Kanske dum fråga, men hur många har koll på vilken polyestersort era egna båtar är ihopslabbade med? Och i ärlighetens namn, kommer ni ställa båten på landbacken nu och för alltid om ni fick reda på att något fuffens medel blandats i?X Streme skrev:Ja, både polyester av typen X og Y er brukt, det står også i den tekniske spesifikasjonen. Men det står ikke et eneste ord om polyester av typen Z er brukt, altså den typen polyester som skroget i hovedsak er laget av, over 50%. Jeg kaller dette for omgåelse av fakta, det finnes også sterkere uttrykk.
X = isoftalsyrebaserad polyester
Y = isoftalsyrebaserad gelcoat
Z = ortoftalpolyester
Og det er nok ikke typen polyester som tvinger kjøper til å gå i retten mot Hallberg-Rassy. Det er summen av alle små og store feil og mangler, som nok er grunnen til dette!
Nej jag vet frågan är för dum, men det är ämnet också.